Xbox-chefen: vi behöver inse att spel tar 4–6 år att utveckla

Skribent
Skrivet av Bennii:

Ett stort problem är tidiga teasers. Vi spelare är medvetna om att det tar 4-6 år att utveckla spel, men vi förväntar oss också att ett spel som teasas faktiskt är i aktiv utveckling. De visade Elder Scrolls 6 teasern för 5 år sen, så jag antar efter det här påståendet att det släpps nästa år? Eller så slutar ni teasa spel så jäkla tidigt. Om ni teasat ett spel 2018 så kanske vi spelare förväntar oss något mer de kommande fem åren.

Exakt detta.

Jag förstår att man vill prata om vad man sysslar och det sitter gubbkärringar och tantgubbar i styrelserummen som inte fattar ett skvatt av pr och marknadsföring som vill visa för aktieägarna att här – är minsann vad vi sysslar med. Att detta beslut att visa en CGI-trailer eller liknande flera år innan spelet är tänkt att lanseras kommer med stora konsekvenser, vilket ingen riktigt verkar ta på allvar.

Det går emot ungefär varenda princip inom en marknadsstrategi för en lansering av en ny produkt.


signatur

Din vänliga kvartersrecensent.

Medlem
Skrivet av Fezk:

FromSoftware: "ok, vi säger så":

Demon's Souls: 2009
Dark Souls: 2011
Dark Souls II: 2014
Bloodborne: 2015
Dark Souls III: 2016
Sekiro: Shadows Die Twice: 2019
Elden Ring: 2022

Vad är poängen, utvecklingen av tex Elden Ring började 2017, direkt efter Dark Souls 3, alltså närmare 6 år. Sekiro 2015 osv..

Det som är anmärkningsvärt är inte att individuella aaa-projekt tar längre tid än någonsin, det kan man räkna ut med röven, men det som är udda är att ms med sina många studios och resurser över så lång tid inte lyckats få ut mer som publisher.

eld
Medlem
Skrivet av Keneay:

Hur kan man tro att det bara är några år bort när de uttryckligen säger att de inte kan arbeta på det just nu eftersom man har fullt upp med ett annat storspel men så fort det är ute ur dörren drar produktionen av ES6 igång?!

Då är man bara korkad, ärligt talat.

Sen angående att släppa en tidig teaser (inte trailer) är det rätt stor skillnad på att göra som Bethesda och säga "ni är inte bortglömda! Vi kommer arbeta på detta efter Starfield" jämfört med tex. Beyond good and evil 2 där man visar upp en del och skickar iväg hypetåget i full fart för att sedan bli helt knäpptyst utan att ge några anledningar.

Bethesda gav fansen precis vad de ville ha och ändå blir man irriterad. Då har man själv problem, faktiskt.

Bethesda fans vill höra "nu jobbar vi på es6" inte "vi kommer börja jobba på det om 6 år"

Tro mig, jag är ett jättefan av ES, ser fram emot starfield, även Fallout, men jag tror inte vi kommer få se denna strategi till marknadsföring igen.

Det är ingen som vinner på en logo teaser.

Medlem
Skrivet av heady89:

För alla vet ju att utvecklingen ser lika ut, suck.
Förövrigt började utvecklingen av tex Elden Ring 2017, direkt efter Dark Souls 3, alltså närmare 6 år...

"Kan väl lägga till detta för att (över)förtydliga:

1. Spel kan ta lång tid att göra
2. Vissa utvecklare är effektivare än andra
3. Mängden folk som jobbar hos en utvecklare kan ha betydelse
4. Typ av spel kan göra skillnad på utvecklingstiden

Jag skrev det lite skämtsamt för att påpeka hur effektiva(smått galna) arbetsmyror FromSoftware är."


signatur

The more I practice, the luckier I get.

fp
Medlem

Är tidiga trailers verkligen för gamers? Är det inte främst ett sätt att visa finansiärer kommande projekt så de fortsätter att pumpa in pengar?

Medlem

Sluta då släppa teasers för spel 7 år innan dom kan förväntas vara klar (exempel: Elder Scrolls VI)... Man borde göra som Bethesda gjorde för Fallout 4, inte prata om eller visa spelet alls förrän bara ett par månader innan release när det är så gott som klart.

Medlem

Avtäck inte ett spel 4-6 år innan release då så tar det, i spelarens ögon, inte 4-6 år att släppas

Har svårt att tro att man har något som utvecklare/distributör på att vinna på att visa en totalt intetsägande CGI-trailer för tidigt

En kan fråga sig var spelen som MS och Sony började utveckla för 4-6 år sen är någonstans för övrigt

Medlem
Skrivet av eld:

Bethesda fans vill höra "nu jobbar vi på es6" inte "vi kommer börja jobba på det om 6 år"

Tro mig, jag är ett jättefan av ES, ser fram emot starfield, även Fallout, men jag tror inte vi kommer få se denna strategi till marknadsföring igen.

Det är ingen som vinner på en logo teaser.

Bara ett förslag att då kanske ni inte ska klaga så förbannat när de inte nämner ES alls(eller annat varumärke) men eftersom det var sådant gnäll så fick ni ändå veta att det är på gång. Folk blir fasen aldrig nöjda.

Medlem

Om de slutade lägga 80% av teamen på grafik/tech så skulle de säkert kunna speeda up lite. Vi behöver inte kunna zooma in på varje hårstrå på lilltån
Måste ett spel vara 3D/första-person med mega-ultra värld för att kunna kallas AAA? Det känns som att många typer av spel aldrig kallas AAA och flyger under radarn för många enbart därför; inte för att de är "dåliga" utan endast för att de inte har en mega-budget och realistisk grafik.
Jag hoppas att hela branschen går mot mindre AAA-fokus; mer AA-spel, med fokus på spelglädje, karaktärer, story, inlevelse, gameplay osv

eld
Medlem
Skrivet av Keneay:

Bara ett förslag att då kanske ni inte ska klaga så förbannat när de inte nämner ES alls(eller annat varumärke) men eftersom det var sådant gnäll så fick ni ändå veta att det är på gång. Folk blir fasen aldrig nöjda.

Nu pratar vi inte om alla variationer av fans som existerar, alla har olika önskemål och viljor, jag vet ju såklart att de inte kommer ge upp sitt bäst säljande IP.

Nu pratar vi bara om det var en bra idé att teasa ett spel så långt bort.

Medlem

Är bara att titta på Rock Star. 2 spel de senaste 13åren. Katastroff med andra ord. Är det pga grafiken i spelen som gör att det tar så lång tid att producera spel för efter ps3/360 eran så kommer inga nya spel varje år för företagen.

Medlem

Det var på tiden.

"Xbox Game Studios chief Matt Booty told Axios that Xbox Game Studios has now "moved on to Gen 9" and that no internal teams are working on games for the previous gen console outside of providing support for ongoing games such as Minecraft"

Medlem

Det vet väl iofs dom flesta redan vid det här laget?
Att göra storslagna spel med bra grafikmotor, story, skådespeleri etc TAR TID.

12
Skriv svar