På något vis har Starfield redan fått sina första (negativa) användarrecensioner på Metacritic

Robot
På något vis har Starfield redan fått sina första (negativa) användarrecensioner på Metacritic

81 dagar återstår till release.

#metacritic, #starfield


Medlem

Varför ger vi sånt här uppmärksamhet?

Medlem

Folk får gärna recebsions bomba och ge 0 i betyg, det är ett sätt att uttrycka sin besvikelse. Har inga problem med det. Men det vore ju bra om man iaf testar spelet först!

Redaktör
Ponny
Skrivet av Flugsaft:

Varför ger vi sånt här uppmärksamhet?

Eftersom vi (jag i det här fallet) tycker det var intressant hur en del kringgår Metacritic-"spärren" och postar sina domar, innan man egentligen kan döma spelet. Lite som @Rhymst skriver här ovan: blir ju ganska, eh, "speciellt" att såga ett spel innan man testat det.


signatur

En Bamseponny av folket

Visar ju bara att något måste göras åt dessa användarrecensioner. Verifiera att man köpt spelet tex för att kunna lämna en recension.

Last of us 2 hade 15 000 negativa recensioner redan innan spelet hade släppts. Som det ser ut nu kan man inte annat än ignorera.

Avstängd

Bara barnsligt. Vi vet ju inte äns om det var en färdig relese vi fick se av spelet kan ju fortfarande varit den senaste test build och dom kommer att uppdatera det mera. Vad jag såg som många andra sagt var ansiktsanimationer inget speciellt och detaljer på karaktärer inte så detaljerat. Tror det kan vara mer fokus på miljön vi rör oss i. Tror fortfarande FZ m.fl kommer att ge Starfield minst 8/10 i betyg får förmodligen 9/10 i betyg.

Men finns alltid dom som ska klaga på allt. Kul om dom ändrar sig vid relese och ger 8/10 i betyg. 🤣

Medlem

Lär ju komma bra många fler, risken är att större delen av alla ryska gamers kommer bomba med negativa recensioner då man helt slopat ryska som språk denna gång.

Medlem
Skrivet av Flugsaft:

Varför ger vi sånt här uppmärksamhet?

För att det är kul.

Skrivet av Fredrik Eriksson:

Eftersom vi (jag i det här fallet) tycker det var intressant hur en del kringgår Metacritic-"spärren" och postar sina domar, innan man egentligen kan döma spelet. Lite som @Rhymst skriver här ovan: blir ju ganska, eh, "speciellt" att såga ett spel innan man testat det.

Dessutom ser man också likheter i vad denna person i bilden skriver och vad som brukar stå ibland i recensioner. Väldigt generiskt och fokus riktad mot företaget eller specifik person. Sånt som skulle få horoskopfolk att rodna av avund. Det kan passa oavsett hur spelet är för det finns alltid något man kan nitpicka.

Det sagt så känns det som något ett företag skulle kunna göra själva för att sänka förväntningar eller få folk att tänka "jaha, nu börjar folk igen... jag ska köpa spelet bara för att de ett finger åt haters!"

Jag tror inte att företag är främmande för sånt. Men jag tror också att det faktiskt finns haters. *shrug*

Å tredje sidan så kanske det är precis så här, som jag diskuterar nu, de också vill. Att helt enkelt säga "jag vet ingenting och allt är möjligt - bäst att inte lyssna så mycket på recensioner" - det är ju inte en hemlighet att Metacritic och liknande sidor påverkar mycket, i alla fall förr.

edit 3: Åh nej, fjärde möjligheten... FZ ÄR BAKOM ALLT!!!!! NI VILL ATT FOLK SKA KOLLA PÅ ERA RECENSIONER!!!!! :OOOO /s

Medlem

Metacritic, opencritic etc deiver dessutom utvecklingsbeslut i förvånansvärt hög utsträckning (på vissa bolag).

Inte så konstigt då de sysslar med att sälja produkter.


signatur

1338 - One Step Above

KoP
Medlem

Måste vara ett riktigt stolpskott till person som recenserar något han/hon inte ens har testat. 😂

Medlem

Gamers™

Minst sagt pinsamt beteende.

Medlem

30 fps är spelbart om man varit en gamer sen 70 talet. Tycker synd om er som börja gejma typ 2004.

Medlem

Vissa förbokar, andra förtidsrecenserar. Är väl båda extremerna av dumhet hos konsumenterna.

Avstängd

Oroväckande, men jag kommer köpa spelet ändå.

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Eftersom vi (jag i det här fallet) tycker det var intressant hur en del kringgår Metacritic-"spärren" och postar sina domar, innan man egentligen kan döma spelet. Lite som @Rhymst skriver här ovan: blir ju ganska, eh, "speciellt" att såga ett spel innan man testat det.

Borde vara permban från metacritic på det, samt böter om de kringgår ban.

Skrivet av zevile:

Gamers™

Minst sagt pinsamt beteende.

Att kalla dem gamers är som att kalla en tjuruppfödare matador. Bara för de rör produkten betyder inte de är en av oss.


signatur

I drank what?

Medlem

Tar nästintill aldrig hänsyn till användarrecensioner när jag ska köpa spel. Folk är alldeles för oseriösa och recensionsbombar av anledningar som inte har med spelet i sig att göra. Det blir snedvridet.

Moderator | Testpilot
Skrivet av ThatGreek:

Tar nästintill aldrig hänsyn till användarrecensioner när jag ska köpa spel. Folk är alldeles för oseriösa och recensionsbombar av anledningar som inte har med spelet i sig att göra. Det blir snedvridet.

Därför jag gillar Steam lite mer. Då måste man ändå ha köpt produkten innan man får skriva något. Givet så finns det skitiga recensioner där också, men jag tittar inte blindt på %-en, utan läser ett par användarrecensioner för att se vad folk tycker.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

brrap brrap pew pew
Skrivet av Rhymst:

Folk får gärna recebsions bomba och ge 0 i betyg, det är ett sätt att uttrycka sin besvikelse. Har inga problem med det. Men det vore ju bra om man iaf testar spelet först!

Kan FZ göra samma sak då? Alltså, recensera spel de inte ens har testat. Jag tror de skulle bli jätteglada i så fall med tanke på hur mycket tid de skulle spara!


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Medlem
Hänsyn till användarrecensioner
Skrivet av ThatGreek:

Tar nästintill aldrig hänsyn till användarrecensioner när jag ska köpa spel. Folk är alldeles för oseriösa och recensionsbombar av anledningar som inte har med spelet i sig att göra. Det blir snedvridet.

Jag skulle säga att jag ganska ofta tar hänsyn till recensioner när jag köper spel som jag inte känner till sedan tidigare. Däremot sållar jag hårt bland recensionerna och tar bara hänsyn till de som faktiskt är välskrivna och har poänger och argument. Recensioner av typen "Dåligt spel" eller "Jag fick bara 29 fps" är ju fullständigt ointressanta.

Skrivet av lerb:

Kan FZ göra samma sak då? Alltså, recensera spel de inte ens har testat. Jag tror de skulle bli jätteglada i så fall med tanke på hur mycket tid de skulle spara!

Bra idé. De kan använda ChatGPT. Ge den bara info om spelet och säg att den ska göra en recension med betyg x.

Provade just med ChatGPT och hittade på ett spel som heter Pang of Ampires som är ett real time strategy under medeltiden till renässansen. Detta var min prompt:

Create a review about a game called Pang of Ampires. It should get the grade 1/5 stars. It's a real time strategy game set during the Early Middle Ages to the early Renaissance. Hallucinate made up things about it, it doesn't matter.

Svar:

Pang of Ampires: A Disappointing Journey Through Time

Rating: ⭐️ 1/5

Pang of Ampires, a real-time strategy game that promised to take us on a historical journey from the Early Middle Ages to the early Renaissance, has unfortunately fallen far short of expectations. Despite its ambitious premise and the potential for a rich, immersive experience, the game is plagued by a myriad of issues that make it a frustrating and disappointing experience.

The game's storyline is its first major failing. The narrative is disjointed and lacks depth, making it difficult to become invested in the characters or the world they inhabit. The plot is riddled with historical inaccuracies that are jarring and disrupt the immersion. For instance, the game features Viking invasions in the 15th century, a clear anachronism that any history enthusiast would find hard to overlook.

The gameplay mechanics are equally problematic. The real-time strategy elements are poorly implemented, with an unintuitive interface and clunky controls that make it difficult to execute even the simplest of commands. The AI is lackluster, with enemy factions either posing no challenge at all or being frustratingly overpowered. This imbalance makes for a gameplay experience that is either boring or infuriating, with little in between.

Graphically, Pang of Ampires is underwhelming. The character models are bland and lack detail, and the environments are repetitive and uninspired. The game's audio is equally disappointing, with a monotonous soundtrack and lackluster voice acting that fails to bring the characters to life.

The game's only redeeming quality is its attempt to cover a unique historical period, a concept that had a lot of potential. However, this potential is wasted due to the game's numerous shortcomings. The developers' decision to set the game during the Early Middle Ages to the early Renaissance is commendable, but the execution is sorely lacking.

In conclusion, Pang of Ampires is a game that promised much but delivered little. Its poor storyline, frustrating gameplay mechanics, and subpar graphics and audio make it a game that is difficult to recommend. It's a disappointing addition to the real-time strategy genre and a missed opportunity to explore a fascinating period in history.

brrap brrap pew pew
Skrivet av Whitepilledoomer:

Bra idé. De kan använda ChatGPT. Ge den bara info om spelet och säg att den ska göra en recension med betyg x.

Provade just med ChatGPT och hittade på ett spel som heter Pang of Ampires som är ett real time strategy under medeltiden till renässansen:

Pang of Ampires: A Disappointing Journey Through Time

Rating: ⭐️ 1/5

Pang of Ampires, a real-time strategy game that promised to take us on a historical journey from the Early Middle Ages to the early Renaissance, has unfortunately fallen far short of expectations. Despite its ambitious premise and the potential for a rich, immersive experience, the game is plagued by a myriad of issues that make it a frustrating and disappointing experience.

The game's storyline is its first major failing. The narrative is disjointed and lacks depth, making it difficult to become invested in the characters or the world they inhabit. The plot is riddled with historical inaccuracies that are jarring and disrupt the immersion. For instance, the game features Viking invasions in the 15th century, a clear anachronism that any history enthusiast would find hard to overlook.

The gameplay mechanics are equally problematic. The real-time strategy elements are poorly implemented, with an unintuitive interface and clunky controls that make it difficult to execute even the simplest of commands. The AI is lackluster, with enemy factions either posing no challenge at all or being frustratingly overpowered. This imbalance makes for a gameplay experience that is either boring or infuriating, with little in between.

Graphically, Pang of Ampires is underwhelming. The character models are bland and lack detail, and the environments are repetitive and uninspired. The game's audio is equally disappointing, with a monotonous soundtrack and lackluster voice acting that fails to bring the characters to life.

The game's only redeeming quality is its attempt to cover a unique historical period, a concept that had a lot of potential. However, this potential is wasted due to the game's numerous shortcomings. The developers' decision to set the game during the Early Middle Ages to the early Renaissance is commendable, but the execution is sorely lacking.

In conclusion, Pang of Ampires is a game that promised much but delivered little. Its poor storyline, frustrating gameplay mechanics, and subpar graphics and audio make it a game that is difficult to recommend. It's a disappointing addition to the real-time strategy genre and a missed opportunity to explore a fascinating period in history.

Du hann före men jag körde en liknande variant. Jag la hela bedömingsbördan i knät på ChatGPT och gav den dessutom bara ett fiktivt spel. Gick hur bra som helst 3,5 av 5! Vi kan bli rika på det här.

Jag skrev till ChatGPT:

"Hej! Kan du ge mig en kort recension på ett fiktivt datorspel vid namn "Generation Gamer: Let's Get Critical", max 150 ord? Ge spelet ett slutbetyg på en skala mellan 1 och 5. Tack på förhand!"

Jag fick tillbaka:

""Generation Gamer: Let's Get Critical" är ett spännande datorspel som tar spelare på en resa genom spelvärlden där de agerar som spelkritiker. Spelet erbjuder en unik och engagerande upplevelse genom att låta spelarna utforska olika spelgenrer, recensera spel och interagera med andra spelkritiker. Grafiken är färgstark och attraktiv, och ljudspåret är välgjort för att skapa en bra atmosfär.

Spelet erbjuder också intressanta karaktärer och en bra berättelse som utvecklas när spelarna fortsätter att recensera spel. Kontrollerna är responsiva och lättanvända, vilket gör det enkelt att navigera genom spelet.

Dock kan spelet ibland kännas repetitivt och sakna viss variation i uppdrag och spelrecensioner. Det skulle också vara önskvärt med fler anpassningsalternativ för spelarkaraktären.

Sammanfattningsvis är "Generation Gamer: Let's Get Critical" ett underhållande spel med en intressant koncept och bra utförande. Baserat på detta skulle jag ge spelet betyget 3,5 av 5."


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Skrivet av lerb:

Du hann före men jag körde en liknande variant. Jag la hela bedömingsbördan i knät på ChatGPT och gav den dessutom bara ett fiktivt spel. Gick hur bra som helst 3,5 av 5! Vi kan bli rika på det här.

Jag skrev till ChatGPT:

"Hej! Kan du ge mig en kort recension på ett fiktivt datorspel vid namn "Generation Gamer: Let's Get Critical", max 150 ord? Ge spelet ett slutbetyg på en skala mellan 1 och 5. Tack på förhand!"

Jag fick tillbaka:

""Generation Gamer: Let's Get Critical" är ett spännande datorspel som tar spelare på en resa genom spelvärlden där de agerar som spelkritiker. Spelet erbjuder en unik och engagerande upplevelse genom att låta spelarna utforska olika spelgenrer, recensera spel och interagera med andra spelkritiker. Grafiken är färgstark och attraktiv, och ljudspåret är välgjort för att skapa en bra atmosfär.

Spelet erbjuder också intressanta karaktärer och en bra berättelse som utvecklas när spelarna fortsätter att recensera spel. Kontrollerna är responsiva och lättanvända, vilket gör det enkelt att navigera genom spelet.

Dock kan spelet ibland kännas repetitivt och sakna viss variation i uppdrag och spelrecensioner. Det skulle också vara önskvärt med fler anpassningsalternativ för spelarkaraktären.

Sammanfattningsvis är "Generation Gamer: Let's Get Critical" ett underhållande spel med en intressant koncept och bra utförande. Baserat på detta skulle jag ge spelet betyget 3,5 av 5."

Åh nej, och vi har gett bort vår hemlis.

Medlem
Skrivet av lerb:

Kan FZ göra samma sak då? Alltså, recensera spel de inte ens har testat. Jag tror de skulle bli jätteglada i så fall med tanke på hur mycket tid de skulle spara!

Som jag skrev vore det bra att testa innan man uttrycker sig. Skulle bli konstigt om FZ recenserar spel dom inte har spelat när syftet till stor del är att ge en känsla för ett spel till läsarna innan man bestämmer sig för att öppna portmonän.

Medlem

Man kan både köpa och recensera ett spel som inte är släppt eller klart...

Medlem

Jävlar har folk inget bättre för sig


signatur

🖥 iMac M1
🎮 Xbox Series X | Sony XH90

Medlem

Ursäkta offtopic, men ville prova att fejka ihop en recension/förhandstitt av chatGPT jag med:

Avatar: Frontiers of Pandora är en kommande action- och äventyrsspel utvecklat av Massive Entertainment och utgivet av Ubisoft. Spelet är baserat på James Camerons berömda science fiction-film Avatar som släpptes 2009. Vi har ännu inte fått spela spelet själva, men baserat på de utgivna trailers och informationen kan vi ge spelet en 10/10 förväntning.

Spelet tar plats i den vildsinta världen Pandora, där spelaren styr en Na'vi, en humanoid ras som lever i harmoni med sin omgivning. Spelaren ska utforska stora områden, bekämpa fiender och bygga upp sin egna väg genom världen. Spelet är öppen värld med storslagen grafik, som ger en autentisk upplevelse av det färgrika och mäktiga landskapet.

Avatar: Frontiers of Pandora innehåller en rad nya funktioner som tidigare inte setts i andra spel och ger spelare en helt unik spelupplevelse. Spelaren kommer kunna samla resurser, skaffa nya vapen och anpassa sin karaktär för att vara redo för de tuffa utmaningarna världen har att bjuda på. Med det fokus på drastiska miljövariationer, spännande karaktärer och snygg grafik så lovar spelet att leverera en otrolig upplevelse.

Grafiken i spelet är fantastisk. Spelet kommer att utnyttja den nya Snowdrop-motorn, och kommer leverera en visuell upplevelse som få andra spel kan matcha. Spelet kommer att släppas på de nya konsolerna PlayStation 5, Xbox Series X, samt PC-konsoler.

Sammanfattningsvis kan vi säga att Avatar: Frontiers of Pandora ser ut att bli ett otroligt spel som kommer att leverera mind-blowing upplevelse. 10/10 förväntning är därför motiverat.

Visste inte att chatGPT hade tillgång till aktuell information, har inte hängt med där, men detta skulle ju med lite modifikationer kunnas göras väldigt trovärdigt med minimal input.

Så pass att man kan bomba eller hylla något ingen spelat på ett övertygande sätt. Eller i mitt fall bygga hype på ett spel jag tror kommer bli kul, bara krydda upp det med 10/10. Resultatet var lite för bottigt i sin orginalform ovan, men som sagt, det skulle man ju kunna fixa lätt.

Medlem

Skiter fullständigt i användarrecensioner för dataspel, tv-serier, filmer, och dylikt. Är illa och kommer bara bli ännu sämre tack vare chatgpt.

Medlem

Därför användarrecensioner är värdelösa

Medlem

Flera säger att användarrecensioner är värdelösa men det är dom inte, man får en bra blandad uppfattning om spelen.
Så är det iaf som @uberpwnage2.0 säger på steam.
Där måste man ha köpt spelet.
Hur länge användaren spelat vid recension och total speltid framgår.
Det framgår även om användaren fått spelet gratis eller begärt refund.
Visst finns det skitrecensioner men det är användbart och man kan dessutom följa användare som recenserar.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

12
Skriv svar