Aliens: Dark Descent

Robot
Aliens: Dark Descent

Xcom-liknande försök att stoppa de jävligaste monstren mänskligheten mött.

#aliens-dark-descent


Inaktiv

Hörde från ACG att manuset var riktigt dåligt i början men blev bättre ju längre man kom i spelet.
Är sugen, älskar Alien, men kanske ska vänta på lite rea.

Undrar om storyn i detta är canon för franchisen.
Blev överraskad när jag läste om händelserna i Fireteam Elite i Alien tabletop-rollspelet (som är canon).

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av anon_79617:

Hörde från ACG att manuset var riktigt dåligt i början men blev bättre ju längre man kom i spelet.
Är sugen, älskar Alien, men kanske ska vänta på lite rea.

Undrar om storyn i detta är canon för franchisen.
Blev överraskad när jag läste om händelserna i Fireteam Elite i Alien tabletop-rollspelet (som är canon).

Ja, det stämmer delvis. Bra blev det aldrig dock, inte för egen del i alla fall. Men det är subjektivt, såklart. IGN var frälsta av manuset medan Gamesradar sågade det längs med fotknölarna, för att ta några ytterligheter. 🤷‍♂️

Har ingen aning om hur canon funkar när det gäller Alien-universumet. En snabb googling gjorde mig bara mer förvirrad. 🤔

Redaktör
Skrivet av Mikael Berg:

Ja, det stämmer delvis. Bra blev det aldrig dock, inte för egen del i alla fall. Men det är subjektivt, såklart. IGN var frälsta av manuset medan Gamesradar sågade det längs med fotknölarna, för att ta några ytterligheter. 🤷‍♂️

Har ingen aning om hur canon funkar när det gäller Alien-universumet. En snabb googling gjorde mig bara mer förvirrad. 🤔

Kanon är: "Om den har dubbla käftar - SPRING!!!"


signatur
FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Tomas Helenius:

Kanon är: "Om den har dubbla käftar - SPRING!!!"

Den hade mina döda marinkårssoldater skrivit under på, om de kunde.

Medlem

Verkar mycket trevligt. Sån tur var har jag en redig backlog redan nu så det blir att vänta på rea (och förhoppningsvis då ännu fler patchar och polering, och kanske DLC) och införskaffa då, ser dock fram emot att spela det.

Skribent

Kommer plocka upp detta. Antagligen mer förr än senare, bra Alien-spel växer ändå inte på träd och jag gillar strategi så även om det inte är en 5-poängare så tror jag att det kan falla mig i smaken.


signatur

"Writer and Fighter"

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Johan Lorentzon:

Kommer plocka upp detta. Antagligen mer förr än senare, bra Alien-spel växer ändå inte på träd och jag gillar strategi så även om det inte är en 5-poängare så tror jag att det kan falla mig i smaken.

Jag kan säga att det är betydligt närmare en fyra än en tvåa, så det tycker jag gott att du kan göra!

Skribent

Bara spelat en liten stund än. Sävlig tutorial, som så ofta, men det känns ändå ganska lovande. Atmosfären känns rätt, även om de gärna fick lugna sig med referenserna i dialogen.

Medlem

Njae tror det inte det. Säkert ett jättebra spel men är nog lite för läskigt för mig!


signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Medlem

Billigt spel om inget annat.
399 kr på Spelbutiken (Xbox).
479 kr om man köper det digitalt. Måste ju nästan vara årets billigaste spel!

Medlem

Tror mitt fysiska ex anländer imorgon! Aliens är min favoritfilm. Jag har träffat Michael Biehn (Hicks) och sett filmen med orkester på Royal Albert Hall i London där James Cameron, Gale Anne Hurd och Sigourney Weaver kom in och tackade publiken efteråt.

Självklart är detta förbokade spel givet och att det inte verkar suga är ju fantastiskt!

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av LancelotSwe:

Njae tror det inte det. Säkert ett jättebra spel men är nog lite för läskigt för mig!

Äsch, det är inte särskilt läskigt! Men stressigt, emellanåt.

Skrivet av Augustus:

Tror mitt fysiska ex anländer imorgon! Aliens är min favoritfilm. Jag har träffat Michael Biehn (Hicks) och sett filmen med orkester på Royal Albert Hall i London där James Cameron, Gale Anne Hurd och Sigourney Weaver kom in och tackade publiken efteråt.

Självklart är detta förbokade spel givet och att det inte verkar suga är ju fantastiskt!

Fasen vad trevligt! Biehn verkar vara hyvens.

Medlem

Lade precis till det på wishlist på PS5. Det finns för få spel i denna genre, man får de som kommer
Men det verkar bra utifrån gameplay-videos! Nice!

Medlem

Ändå sugen.. men känns som jag väntar på lite patchar och köper det i höst.

Medlem

Dom borde lägga ner lite mer på Alien spelen i fortsättningen. Kommer inte att köpa ett till Alien spel på ett tag...

Medlem

Hela spektaklet finns o se på youtube från början till slut.

Medlem
Skrivet av Mikael Berg:

Äsch, det är inte särskilt läskigt! Men stressigt, emellanåt.

Fasen vad trevligt! Biehn verkar vara hyvens.

Biehn var väldigt avslappnad och trevlig! Han verkar sätta konsten framför fame 100%.

Medlem
Skrivet av Gaara:

Hela spektaklet finns o se på youtube från början till slut.

Eh ok? det gör väl alla spel, så vad är din (bittra?) poäng?

Medlem

Har spelat igenom prologen och stapplat mig fram i första uppdraget...Vilket sjukt läckert spel!

Har lite svårt att vänja mig vid kontrollerna men det kommer.
Röstskådespelet är inte toppklass men inte heller så dåligt jag hört det skulle va, lite ostigt här o var men ändå acceptabelt!
Prestandan är lite sisådär, då har jag ändå ställt ned grafiken till medium. Men jag har en äldre dator och ett gammalt grafikkort och det är ändå långt mer än spelbart!

Men stämningen är skyhög och trots att det är ett RTS så infinner sig en obehaglig känsla och en stress så fort rörelsedetektorn börjar pipa!
Och spelet känns unikt. Sättet man kontrollerar gruppen som en enhet där de reagerar utefter bästa förmåga känns fräscht, vet inte om jag sett det tidigare, minns inte om det gamla Starship Troopers RTSet från tidigt 2000-tal hade nått liknande?
Verkar också finnas stora möjligheter att med loadouts och uppgraderingar anpassa spelet efter egna preferencer, har knappt hunnit kolla på det ännu men får intrycket av att det inte finns några "värdelösa" prylar och färdigheter, allt har sin plats.

Är snart dags att krypa i säng men ser oerhört fram emot att grotta ned mig i detta spel till helgen!
ÄNTLIGEN mer Alien att sätta tänderna i, mellan detta Isolation och Fireteam finns det gott om inspiration för en aspirerande Gamemother i Alien RPG XD


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Ett bra Aliens spel? Äntligen har nån lyckas att skap ett aliens spel med rätt atmosfär. Tycker nog att är lite fel att kalla detta xcom spel, på grund av att ett xcom typ av spel still inte skulle passa till actionen som aliens spelen skall ha. Men om xcom = bas byggande och gruppstrider så är väl det ett sånt spel. Förutom att I xcom kan man styra gubbarna individuelt.

Inaktiv

Kunde inte hålla mig och köpte Dark Descent samt Six Days In Fallujah.

Satan va bra Dark Descent var!
Precis ett sånt här spel jag drömt om i Alien-världen. Extremt dryg tutorial som tidigare nämnt, men förbi den.. vilken atmosfär och vibe!
Känns som de tagit inspiration från bordsrollspelet också, stress-damage och grejer.
Pressade mina marinsoldater lite för hårt och de kom ur första uppdraget knappt på benen och med diverse ptsd.
Det enda jag stör mig lite på är det eviga skrikandet när man ger en move-order.
"DOUBLE TIME!" promenerar sakta.
"COME ON MEN!"

Skribent
Skrivet av Soulless:

Men stämningen är skyhög och trots att det är ett RTS så infinner sig en obehaglig känsla och en stress så fort rörelsedetektorn börjar pipa!
Och spelet känns unikt. Sättet man kontrollerar gruppen som en enhet där de reagerar utefter bästa förmåga känns fräscht, vet inte om jag sett det tidigare, minns inte om det gamla Starship Troopers RTSet från tidigt 2000-tal hade nått liknande?
Verkar också finnas stora möjligheter att med loadouts och uppgraderingar anpassa spelet efter egna preferencer, har knappt hunnit kolla på det ännu men får intrycket av att det inte finns några "värdelösa" prylar och färdigheter, allt har sin plats.

SWAT 2 hade en liknande mekanik där du i stort beordrade poliserna i fågelperspektiv och sen agerade de själva. Även spelet Full Spectrum Warrior på första Xboxen var så. Gillar konceptet och hade kunnat se ett Rainbow Six i liknande stil.

En annan lite cool tanke hade varit ett liknade spel i VR där man fysiskt står över ett war table och ger order till sina trupper. Skulle även kunna ha camera feeda på skärmar från alla etc.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Ojoj vad grymt spel! Underbar atmosfär och gameplay. De har verkligen lyckats få till Aliens-känslan med krypande spänningen samt paniken när det brakar loss och skiten träffar fläkten.

Jag köpte spelet för ett par dagar sedan till PS5 och är helt hooked sedan dess.

Medlem

Köpte det förra veckan till Xbox. Det tog några omladdningar innan jag greppat spelsystemet men nu jäklar är det riktigt underhållande(!). Ångrar inte köpet.

Medlem

Ja det är ganska bra, om man bortser från alla buggar, tills man (jag) får en bugg som gör att man inte kan komma längre i spelet pga av att buggen hindrar spelaren från att ta sig längre i ett mission.

Och någon refund får jag inte heller pga: ”Återbetalning är inte tillgängligt för digitala köp som har spelats eller använts.”.

Märkligt förfarande. Köper man en fysisk pryl som är trasig så kan man reklamera den, trots att man använt/testat den. Men när en digital version av ett spel är så trasigt att man inte kan spela igenom hela spelet så får man inte reklamera. Tack för den Microsoft, igen.

1
Skriv svar