Xbox oroade sig över att Sony skulle göra Starfield tidsexklusivt

Robot
Xbox oroade sig över att Sony skulle göra Starfield tidsexklusivt

Så de köpte helt enkelt Zenimax och Bethesda.

#Activision, #Bethesda, #Starfield, #nyhetstips


Medlem

Deathloop och Ghostwire har ju släppts på Xbox?
Skulle nog ta det han säger med en nypa salt. Till och med även om det finns tidigare interna konversationer om detta från Xbox, då det kan ha använts för att motivera Microsoft att köpa Bethesda och behöver alltså inte vara förankrat i att de visste något utan använts för motivation.

Finns det dock dokument eller planer hos Bethesda eller Sony så är det ju en annan 5:a. Deathloop och Ghostwire är dock helt andra IPn storleksmässigt än Starfield.

Medlem

Tycker det han säger låter som skitsnack. Bethesda har i tjugo år släppt till så många plattformar som möjligt. Xbox fick Oblivion ett år tidigare och Playstation fick Deathloop ett år tidigare, men till slut så har andra fått ta del av dom spelen också.

Medlem

Vilken hjälte han är🙄

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Deathloop och Ghostwire har ju släppts på Xbox?
Skulle nog ta det han säger med en nypa salt. Till och med även om det finns tidigare interna konversationer om detta från Xbox, då det kan ha använts för att motivera Microsoft att köpa Bethesda och behöver alltså inte vara förankrat i att de visste något utan använts för motivation.

Finns det dock dokument eller planer hos Bethesda eller Sony så är det ju en annan 5:a. Deathloop och Ghostwire är dock helt andra IPn storleksmässigt än Starfield.

Ja, de spelen har släppts på Xbox…men inte förrän efter att dom köpte upp Zenimax. Utan det uppköpet hade dom mest troligt aldrig kommit på Xbox. Från början pratades det ju att dom var exklusiva för Playstation, vilket sedan ändrades efter uppköpet.
Oavsett så var det ändå minst ett års exklusivitet om det inte var helt konsol-exklusivt till Playstation.


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

Medlem

Som PS5-ägare så kan jag inte riktigt motivera ett Xbox köp (eller uppgradering av PC:n till spel-prestanda). Dels pga personlig ekonomi men även lite faktiskt pga klimatet (höjden av klimat-osmarthet att köpa två likadana spel-lådor bara för att några gubbar säger att man inte får spela/släppa spel A på konsol B).

Starfield är nog det första spelsläppet som faktiskt svider pga ovanstående. (MS Flight Simulator hade varit najs att spela på stor-TVn från vardagsrumssoffan också men jag vet inte om det är titeln som gör att jag accepterar lättare att det släpps exklusivt).

Vet inte riktigt om jag tror på det som sägs i just det här fallet men känner dock sympati för Microsoft och Xbox-ägare eftersom Sony har varit 10 resor värre med exklusivitet senaste decenniet.

Hoppas därför att Starfield blir en hit även om det kommer svida att läsa bra recensioner av spelet

Sen hoppas vi att Nintendo släpper en ny konsol med hårdvara som matchar Sony och Microsoft och att alla sätter sig i en ring och sjunger Kumbaya tillsammans och proklamerar att från och med idag så är exklusivitets-kriget slut och alla spel släpps hädanefter på alla konsoler (om de som faktiskt tillverkar spelen tror att det är mödan värt)

Medlem
Skrivet av Dave Lister:

Ja, de spelen har släppts på Xbox…men inte förrän efter att dom köpte upp Zenimax. Utan det uppköpet hade dom mest troligt aldrig kommit på Xbox. Från början pratades det ju att dom var exklusiva för Playstation, vilket sedan ändrades efter uppköpet.
Oavsett så var det ändå minst ett års exklusivitet om det inte var helt konsol-exklusivt till Playstation.

Det hade handlat om ett års exklusivitet oavsett uppköp eller inte.

Medlem
Skrivet av Thane:

Det hade handlat om ett års exklusivitet oavsett uppköp eller inte.

Det har vi ingen aning om. Eller har du källa på det?

Känns inte alls orimligt att Sony försökte göra det exklusivt.


signatur

PC(4090/7700X) | Series X | PS5 | Switch | Steam Deck

Medlem
Skrivet av PFC Hudson:

Det har vi ingen aning om. Eller har du källa på det?

Känns inte alls orimligt att Sony försökte göra det exklusivt.

Om det funnits kontrakt om något annat än ett års exklusivitet hade dessa kontrakt gällt även efter uppköpet.

Medlem
Skrivet av PFC Hudson:

Det har vi ingen aning om. Eller har du källa på det?

Känns inte alls orimligt att Sony försökte göra det exklusivt.

Är Phil Spencers ord en tillräckligt bra källa? Han sa tidigt under uppköpet att de skulle hedra överenskommelser Sony och Bethesda hade gjort innan uppköpet. Finns det nog källa på att det skulle vara exklusivt för alltid på Playstation?

Artikeln använder även ”timed exclusive”
https://www.vg247.com/ps5-exclusivity-agreement-deathoop-ghos...

Medlem

Jag är väl naiv men tänker att exklusivitet är bra på det sätt att man då kan optimera spelet för en viss hårdvara, så allt rullar på under bästa möjliga förutsättningar. Jag hade gärna sett mer exklusivitet bara om det gjorde spel mer optimerade, men så svider det rejält när spel som Starfield kommer och jag vet att jag inte har rätt hårdvara för att ta del av det. Kanske blir att köpa en begagnad låda och spela igenom när recensionerna har landat och hypen tar en lite mer ljummen form.

Medlem
Skrivet av Dave Lister:

Ja, de spelen har släppts på Xbox…men inte förrän efter att dom köpte upp Zenimax. Utan det uppköpet hade dom mest troligt aldrig kommit på Xbox. Från början pratades det ju att dom var exklusiva för Playstation, vilket sedan ändrades efter uppköpet.
Oavsett så var det ändå minst ett års exklusivitet om det inte var helt konsol-exklusivt till Playstation.

Skrivet av Thane:

Det hade handlat om ett års exklusivitet oavsett uppköp eller inte.

Skrivet av PFC Hudson:

Det har vi ingen aning om. Eller har du källa på det?

Känns inte alls orimligt att Sony försökte göra det exklusivt.

Det är högst troligt att att man inte ändrade sig i sista sekund, exklusiva avtal bestäms långt innan release.
Hade Sony ett avtal som det stod att spelen skulle vara exklusiva så skulle inte eventuellt uppköp ändrat på det.

Tids exklusiva avtal är inte heller lika illa som full exklusivitet.
Lite störande också att Xbox spelare vill få det till att det kommer fler titlar till Xbox nu, när istället de får samma spel med ända skillnaden att det inte släpps på konkurrerande plattformar. Kanske blir skillnad för titlar i framtiden, men tror inte heller att Starfield vart bättre för att det är exklusivt till Xbox, såsom det verkar med Sonys samarbeten eller studios.
Kan dock ha fel här då det i alla fall gått rykten om att dem fått hjälp i gameplay av ID(vilket kanske inte hade varit möjligt annars), men vi får se hur det känns när spelet släpps.

Skrivet av CptEight:

Jag är väl naiv men tänker att exklusivitet är bra på det sätt att man då kan optimera spelet för en viss hårdvara, så allt rullar på under bästa möjliga förutsättningar. Jag hade gärna sett mer exklusivitet bara om det gjorde spel mer optimerade, men så svider det rejält när spel som Starfield kommer och jag vet att jag inte har rätt hårdvara för att ta del av det. Kanske blir att köpa en begagnad låda och spela igenom när recensionerna har landat och hypen tar en lite mer ljummen form.

I teorin så kan man lösa det genom att göra spel tidsexklusiva, dock så har tyvärr spel som släppts till andra plattformar senare inte alltid varit så värst optimerade då heller.

Starfield ser rätt spännande ut, men jag tror att jag håller mig till nästa hårdvarusläpp på Xbox eller när jag känner läge att köpa PC igen, 30FPS stör mig tyvärr för mycket. Sedan så får man ju bonusen av att slippa barnsjukdomarna som Bethesda spelen brukar ha.

Medlem

Ibland undrar jag varför inte Sony, Philips och Samsung börjar köpa upp HBO, Netflix etc och göra tjänsterna exklusiva till sina TV-apparater.

”Det är BRA för nu kan HBO göra serier som verkligen utnyttjar svärtan i Samsungs OLED modeller.. men ni får bara släppa Game of Thrones på Samsung TVs även om ljusbalansen hade funkat helt okej på andra TV-apparater.”

Eller varför Tesla inte börjar köpa upp vägar. Typ en fil på Essinge-leden. Det skulle minska köer och göra att man kom snabbare fram och Tesla skulle kunna sänka kvaliteten på sina bilar (kärnprodukten som borde vara i fokus för att skapa sig konkurrensfördelar) istället och fortfarande ha en konkurrensfördel.

Medlem
Skrivet av Margy:

Om det funnits kontrakt om något annat än ett års exklusivitet hade dessa kontrakt gällt även efter uppköpet.

Jag antar att det inte funnits något kontrakt alls utan att det pågick förhandlingar. Något det rapporterats om tidigare.

Men det blir väldigt spekulativt i såna här trådar. Det jag menade var att det inte är särskilt förvånande att Sony försökte göra spelet exklusivt, tids eller helt. Det är ju så både Sony och MS jobbar.


signatur

PC(4090/7700X) | Series X | PS5 | Switch | Steam Deck

Medlem
Skrivet av Fruxen:

Man undrar hur lång tid det tar innan Sony, Philips och Samsung börjar köpa upp HBO, Netflix etc och göra tjänsterna exklusiva till sina TV-apparater.

”Det är BRA för nu kan HBO göra serier som verkligen utnyttjar svärtan i Samsungs OLED modeller.. men ni får bara släppa Game of Thrones på Samsung TVs även om ljusbalansen hade funkat helt okej på andra TV-apparater.”

Och detta är så långt ifrån optimera spel till en konsol man kan komma. PS5 använder linux och Xbox använder DirectX. 2 helt olika världar där det blir positivt om speltillverkaren siktar på 1 av dom för ultimat upplevelse.


signatur

i5-10600K | 4080 SUPER | 32GB DDR4 | nVME 1TB | 34” Oled

Medlem

Jag tycker att det låter som en efterkonstruktion. Ghostwire var ett nytt IP från en ganska nischad studio som tidigare gjort The Evil Within och Dishonored 2 sålde inte jättebra så det fanns en risk att Deathloop inte heller blev en succé. Att basera ett köp på 66 miljarder på dessa spel låter konstigt. Speciellt om exklusiviteten var tillfällig.
Att dom däremot ville sälja Starfield exklusivt på sin plattform förstår jag. Todd och Bethesda har några av dom mest hängivna fansen och dom är väldigt bra på att skapa intressanta spelvärldar. Det finns en anledning till att Skyrim fortsätter att släppas varje ny generation


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av theBoosing:

Och detta är så långt ifrån optimera spel till en konsol man kan komma. PS5 använder linux och Xbox använder DirectX. 2 helt olika världar där det blir positivt om speltillverkaren siktar på 1 av dom för ultimat upplevelse.

Bäst skulle väl vara ifall DirectX dog ut, då skulle det förmodligen inte vara så problematiskt att släppa optimerade spel på båda plattformarna. Speciellt nu när hårdvaran är snarlik.

Fast försvinner DirectX så borde det nästan vara fritt fram för flera företag att lansera hårdvara. Frågan är om inte FTC och andra borde ta en titt på PC marknaden där Xbox har nästintill haft monopol på spelande i snart 30 år.

Medlem

Det här ju ingen ny nyhet, detta kröp ju fram strax efter Bethesda uppköpet, långt innan det ens var prat om ett Activison/Blizzard uppköp. Detta är från September 2020.

https://www.videogameschronicle.com/news/sony-was-reportedly-...

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Deathloop och Ghostwire har ju släppts på Xbox?
Skulle nog ta det han säger med en nypa salt. Till och med även om det finns tidigare interna konversationer om detta från Xbox, då det kan ha använts för att motivera Microsoft att köpa Bethesda och behöver alltså inte vara förankrat i att de visste något utan använts för motivation.

Finns det dock dokument eller planer hos Bethesda eller Sony så är det ju en annan 5:a. Deathloop och Ghostwire är dock helt andra IPn storleksmässigt än Starfield.

Det han syftar på är att Sony köpte 1 års exklusivitet. Efter 1 år är spel sällan särskilt heta längre (med vissa undantag).

Sony har ju en historia av att köpa exklusivitet både när det gäller spel och innehåll. Microsoft har ju gjort samma såklart. Men Sony leder nog den ”ligan”.

Medlem

Blir extremt komiskt när PC-spelare är på Sonys sida. Med tanke på att Microsofts uppköp av Bethesda garanterar att spelen kommer till PC på Day 1 och inte ett år senare eller fyra år senare eller aldrig. Som risken alltid finns när Sony mutar tredjeparts-aktörer om exklusiviteter. När Epic Games gör samma sak för att förhindra att spelen kommer på Steam, blir det alltid ramaskri, men när Sony gör det så är det guld värt. Ren hyckleri egentligen. Visst, om du är en Sony fanboy, då är det legit att vara sur, men är du en PC-spelare så är du bara dum i huvudet om du är på Sonys sida.

Tycka vad man vill om Microsoft, men till skillnad från Sony försöker de åtminstone inte tvinga PC-spelare att köpa deras konsol.

Medlem
Skrivet av Vintersorg:

Det han syftar på är att Sony köpte 1 års exklusivitet. Efter 1 år är spel sällan särskilt heta längre (med vissa undantag).

Sony har ju en historia av att köpa exklusivitet både när det gäller spel och innehåll. Microsoft har ju gjort samma såklart. Men Sony leder nog den ”ligan”.

Får man fortfarande samma spel fast efter ett år så missar man i alla fall inga spel. Skulle Halo, Forza och Starfield komma till Playstation om ett år skulle jag inte ens överväga att köpa en Xbox, men nu så känns det som jag missar något.

Sedan så har Xbox precis samma möjligheter att ingå avtal som Sony, så jag har svårt att se vad Xbox gnäller om just nu.

Skrivet av EddieDexx:

Blir extremt komiskt när PC-spelare är på Sonys sida. Med tanke på att Microsofts uppköp av Bethesda garanterar att spelen kommer till PC på Day 1 och inte ett år senare eller fyra år senare eller aldrig. Som risken alltid finns när Sony mutar tredjeparts-aktörer om exklusiviteter. När Epic Games gör samma sak för att förhindra att spelen kommer på Steam, blir det alltid ramaskri, men när Sony gör det så är det guld värt. Ren hyckleri egentligen. Visst, om du är en Sony fanboy, då är det legit att vara sur, men är du en PC-spelare så är du bara dum i huvudet om du är på Sonys sida.

Tycka vad man vill om Microsoft, men till skillnad från Sony försöker de åtminstone inte tvinga PC-spelare att köpa deras konsol.

Du har rätt mycket fokus på Sony här även fast att Microsoft gör precis samma sak.
När det kommer till PC så tvingar Xbox ändå in spelare i deras ekosystem via DirectX, så ditt argument håller inte.
Att kalla avtal för mutor är bara trams.

"StarField" kommer vara EarlyAccess i ungefär 1 - 2 år medan dom patchar buggarna. Jag tänker inte köpa grisen i säcken den här gången.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

I rättsalen. Insvuren (under Oath) säger han detta. Det här är mic drop, LP-skivor skratch eller det där memet 7-8 killar som "OHHHHHHHHHW". Han har sett kontrakten mellan Sony och Bethesda (Zenimax).

Skribent
Skrivet av blackidus:

Det här ju ingen ny nyhet, detta kröp ju fram strax efter Bethesda uppköpet, långt innan det ens var prat om ett Activison/Blizzard uppköp. Detta är från September 2020.

https://www.videogameschronicle.com/news/sony-was-reportedly-...

Att det rör samma ämne innebär inte att det är samma nyhet. Den från 2020 var en obekräftad rapport om att Sony sades ha diskuterat tidsexklusivitet med Bethesda, och nu handlar det om att Phil Spencer officiellt uppger att rädslan för Starfield-exklusivitet var en av anledningarna till uppköpet (hur stor bidragande faktor det faktiskt var kan man dock spekulera i).

Medlem
Skrivet av theBoosing:

Och detta är så långt ifrån optimera spel till en konsol man kan komma. PS5 använder linux och Xbox använder DirectX. 2 helt olika världar där det blir positivt om speltillverkaren siktar på 1 av dom för ultimat upplevelse.

Jo min jämförelse var kanske lite väl raljant. Men jag tycker ändå att det finns en poäng. Det är skillnad på att hjälpa spelutvecklare att optimera sitt spel för en viss konsol och att låsa ute samma utvecklare från att välja om de också (i efterhand) vill försöka göra en portning för att bredda sin marknad (”Ni FÅR inte göra en portning av marknadsskäl”)

Och den här utlåsningstaktiken blir än värre när man tänker på att Sony och Microsoft köper upp före detta oberoende spelutvecklare och IP:s från en befintlig marknad och binder upp dem en efter en.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Deathloop och Ghostwire har ju släppts på Xbox?
Skulle nog ta det han säger med en nypa salt. Till och med även om det finns tidigare interna konversationer om detta från Xbox, då det kan ha använts för att motivera Microsoft att köpa Bethesda och behöver alltså inte vara förankrat i att de visste något utan använts för motivation.

Finns det dock dokument eller planer hos Bethesda eller Sony så är det ju en annan 5:a. Deathloop och Ghostwire är dock helt andra IPn storleksmässigt än Starfield.

Både Deathloop och Ghostwire var tidsexklusiva i ett år, vilket är vad artikeln handlar om. Det är mycket möjligt att Starfield hade blivit tidsexklusivt på PS5 om det inte vore för uppköpet. Det man kan få ut av det hela är att Sonys kärlek till att köpa tidsexklusiva rättigheter är orsaken till att Microsoft köper upp halva spelindustrin för att inte stå i skuggan längre. Dock har ju Microsoft lite sig själv att skylla för att ha varit för naiv och förlitat sig för mycket på sina egna IP:n. Framför allt under Xbox One-tiden.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Både Deathloop och Ghostwire var tidsexklusiva i ett år, vilket är vad artikeln handlar om. Det är mycket möjligt att Starfield hade blivit tidsexklusivt på PS5 om det inte vore för uppköpet. Det man kan få ut av det hela är att Sonys kärlek till att köpa tidsexklusiva rättigheter är orsaken till att Microsoft köper upp halva spelindustrin för att inte stå i skuggan längre. Dock har ju Microsoft lite sig själv att skylla för att ha varit för naiv och förlitat sig för mycket på sina egna IP:n. Framför allt under Xbox One-tiden.

Vad är det som hindrat Microsoft ifrån att sluta tidexklusiva avtal?

Medlem
Skrivet av Fruxen:

Jo min jämförelse var kanske lite väl raljant. Men jag tycker ändå att det finns en poäng. Det är skillnad på att hjälpa spelutvecklare att optimera sitt spel för en viss konsol och att låsa ute samma utvecklare från att välja om de också (i efterhand) vill försöka göra en portning för att bredda sin marknad (”Ni FÅR inte göra en portning av marknadsskäl”)

Och den här utlåsningstaktiken blir än värre när man tänker på att Sony och Microsoft köper upp före detta oberoende spelutvecklare och IP:s från en befintlig marknad och binder upp dem en efter en.

Vilka tredjeparts studios har Sony köpt senaste 20 åren som släppt massa titlar till olika plattformar och gjort dom exklusiva?

Skribent

Håll nu god ton och skippa att kalla andra för allehanda saker.

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Vilka tredjeparts studios har Sony köpt senaste 20 åren som släppt massa titlar till olika plattformar och gjort dom exklusiva?

Var kanske mest MS jag tänkte på i just fallen att köpa upp befintliga IP:n.

Men här är en lista över Sonys uppköp (hoppas den är korrekt) de är inte direkt oskyldiga i köpa upp spelstudios rejset även om jag erkänner att jag inte vet vilka IPn de här hade innan Sony som var värda något:

Sony Worldwide Studios:

Bend Studio
Bluepoint Games
Firesprite
Guerrilla Games
Haven Studios
Housemarque
Insomniac Games
London Studio
Malaysia Studio - Support Only
Media Molecule
Naughty Dog
Nixxes Software - Support Only
PixelOpus
Polyphony Digital
Savage Game Studios - Mobile Division
SIE San Diego Studio
SIE San Mateo Studio - Support Only
SIE Santa Monica Studio
SIE xDev Europe
Sucker Punch Productions
Team Asobi
Valkyrie Entertainment - Support Only
Visual Arts Service Group - Support Only

12
Skriv svar