Har du koll på kaloriräkning/viktnedgång? Se hit!

Medlem
Skrivet av sumodl:

Sökte lite på forumet, trodde det fanns en tråd om träning/kost men hittade inget så försöker med en egen tråd.

Jag hade tänkt försöka tappa 6kg ca väger just nu 90.3kg och skall ner till 85kg är tanken. Skall för första gången i mitt liv alltså räkna kalorier osv med hjälp av en app som heter fatsecret för att se hur mycket/lite jag får i mig. Började igår och det sjuka är att jag hamnade på 1480 kalorier in och då åt jag även en glass på 300 kalorier, alltså 1200 kalorier om jag inte hade smällt i mig den glassen, vilket känns helt sjukt lågt. Och då åt jag alltså lunch, mellanmål, mellanmål innan träning och middag, räknade dock inte in sallad och sås, vilket jag tog väldigt lite av. Detta är förövrigt mer än vad jag brukar äta, därför blev jag så förundrad över intaget av kalorier. Målet i appen är 2000 kalorier och jag känner att 500 till på en dag blir mycket, jag är inte hungrig, inte låg på energi och tränar som vanligt.

Har jag missat något? Tänker att 1500 kalorier inte ens är bra att ligga på, för lite? Jag tänker att på en vanlig vecka kommer jag kanske upp i ett snitt på max 2000 kalorier om ens det utan att ens tänka på vad jag äter förutom på helgen då det äts god mat, snacks, alkohol osv. Lägg då till träning på detta så borde jag ju egentligen gå ner i vikt hela tiden?

Något jag kan säga med säkerhet är att Viktväktarna fungerar. Jag har inte behovet själv, men har vänner som har provat och resultatet har varit grymt bra. Jag nämner dem av två anledningar; den först för att jag har förstått att de just räknar kalorier som metod och den andra för att jag litar mer på deras beprövade metoder än någon "app".

Problemet med ev. mindre seriösa aktörer är ju att de vill att du ska använda appen till alla medel, vilket kan betyda mindre nogräknade resultat eller att de lägger över för mycket över på användaren. Jag har ingen aning om ifall eller vad viktväktarna kostar, men det har ju hållit på ett tag. Ska man göra något är det nog lika bra att göra det ordentligt.

Medlem
Skrivet av Shadee:

Jag skrev ett mastodontinlägg om viktnedgång en gång i tiden här på FZ. Kommer inte ihåg vilken tråd, men borde varit 2012 eller 2013 för det var 2012 jag gick ner. Då hade jag gått ner runt 15 kg på 9 månader, kommer inte ihåg exakt men tror typ från 105 kg till 90 kg eller något liknande. Sedan dess är i princip allt tillbaka, men ska göra en ny satsning nu tänkte jag. Svårare nu dock för man är "gubbe" och har stillasittande jobb.

edit: Glömde önska lycka till på din resa! Ser ut som du äter för lite för att bygga muskler, men för viktnedgång är din diet nog väldigt effektiv.

Sedan finns det ju 1000 olika experter och professorer om viktnedgång och muskelbyggande, men jag tyckte den här intervjun/pod var riktigt bra.
https://www.youtube.com/watch?v=Gy_vcL1cpP8

Jag har som regel att inte hämta fakta från YouTube-"dokumentärer" som använder versaler i namn eller beskrivning.

Medlem
Skrivet av sumodl:

Har kört på allt mellan 1400-1900 kalorier per dag ungefär sedan jag började. Fördelningen har sett ut som sådan: 40% Kolhydrater, 30% fett och 30% protein, på ett ungefär. Diffat lite hit och dit, men har snittat -0,9kg i veckan. Skulle kört underhållsveckor här nu ett tag men blev sjuk samma dag som detta skulle köras igång, så ingen träning på 3 veckor sedan dess, men har hållit vikten på 85kg ändå. Ska komma igång i helgen igen tänkte jag och fortsätta med att bara hålla vikten 2-3 veckor till, sedan blir det ännu en period av viktminskning.

Fortsätt tills du hamnar i plateau. Då skulle ja sänka kolhydraterna och öka protein.

Medlem
Skrivet av Ender:

Något jag kan säga med säkerhet är att Viktväktarna fungerar. Jag har inte behovet själv, men har vänner som har provat och resultatet har varit grymt bra. Jag nämner dem av två anledningar; den först för att jag har förstått att de just räknar kalorier som metod och den andra för att jag litar mer på deras beprövade metoder än någon "app".

Problemet med ev. mindre seriösa aktörer är ju att de vill att du ska använda appen till alla medel, vilket kan betyda mindre nogräknade resultat eller att de lägger över för mycket över på användaren. Jag har ingen aning om ifall eller vad viktväktarna kostar, men det har ju hållit på ett tag. Ska man göra något är det nog lika bra att göra det ordentligt.

Viktväktarna är inte min grej då jag har sambo och vi ska äta samma lunch/middag. Kostar även och appen gör precis vad dem gör, räknar kalorier. Visst läggs en del på mig som användare, lär mig dock mer om både kost och min kropp än om jag skulle köra viktväktarna. I mitt fall handlar det heller inte om någon som har problem med vikten eller träning. Jag har bara varit osund en kortare period och aldrig haft problem med övervikt, har man dock det tror jag viktväktarna kan vara en vettig väg att gå.

Medlem
Skrivet av sumodl:

Viktväktarna är inte min grej då jag har sambo och vi ska äta samma lunch/middag. Kostar även och appen gör precis vad dem gör, räknar kalorier. Visst läggs en del på mig som användare, lär mig dock mer om både kost och min kropp än om jag skulle köra viktväktarna. I mitt fall handlar det heller inte om någon som har problem med vikten eller träning. Jag har bara varit osund en kortare period och aldrig haft problem med övervikt, har man dock det tror jag viktväktarna kan vara en vettig väg att gå.

Ok, hoppas det går bra för dig då, och att appen gör vad den utger sig för

Medlem
Skrivet av Ender:

Ok, hoppas det går bra för dig då, och att appen gör vad den utger sig för

6kg ned sedan jag startade tråden, så det går bra😊 Appen kan jag ändå rekommendera, den gör vad den ska göra helt enkelt.

Medlem

Vad tror ni om min taktik?

Till vardags byta ut frukostmackorna emot havregrynsgröt med vetekli, skivad frukt och lättmjölk till.

Lunch: Tallriksmodellen istället för snabbmat eller fryst "färdigmat".

Mellanmål: Majskaka med 4% lättost och skinka, ev advocado på.

Kvällsmat blir med familjen. Det är vad det är helt enkelt.

I övrigt: sluta helt med chips, godis och läsk. Fuskade ibland på vardagar så jag tror att bara det kan ge stor effekt. Det enda som tillåts är isåfall ev hembakt på lördagen.

Väger ca 100kg just nu och vill ner till ca 80kg.

Taktiken är alltså att redan ifrån början leva på det sättet jag vill och därmed minska risken att tappa sig när jag hittat målvikten. Jag inbillar mig alltså att det blir lättare för mig att hitta det nya normala om jag redan lever så, och inte minst så kan jag leva normalt inför barnen utan att räkna och dona. Jag äter med dom men har en liten eftertanke och justerar på känsla. Känns i teorin som ett vinnande koncept om det nu funkar?

Har kört snart en vecka enligt detta, får se vad vågen säger. Gissar på att problemen kommer längre fram när det inte händer så mycket längre viktmässigt.

Medlem
Skrivet av sumodl:

Jag käkar frukost varje dag utan att misslyckas.

Jag äter två frukostar och lyckas så hårt varje dag. Ibland till och med frukostmat som kvällsmål.

Medlem
Skrivet av saigon:

Vad tror ni om min taktik?

Till vardags byta ut frukostmackorna emot havregrynsgröt med vetekli, skivad frukt och lättmjölk till.

Lunch: Tallriksmodellen istället för snabbmat eller fryst "färdigmat".

Mellanmål: Majskaka med 4% lättost och skinka, ev advocado på.

Kvällsmat blir med familjen. Det är vad det är helt enkelt.

I övrigt: sluta helt med chips, godis och läsk. Fuskade ibland på vardagar så jag tror att bara det kan ge stor effekt. Det enda som tillåts är isåfall ev hembakt på lördagen.

Väger ca 100kg just nu och vill ner till ca 80kg.

Taktiken är alltså att redan ifrån början leva på det sättet jag vill och därmed minska risken att tappa sig när jag hittat målvikten. Jag inbillar mig alltså att det blir lättare för mig att hitta det nya normala om jag redan lever så, och inte minst så kan jag leva normalt inför barnen utan att räkna och dona. Jag äter med dom men har en liten eftertanke och justerar på känsla. Känns i teorin som ett vinnande koncept om det nu funkar?

Har kört snart en vecka enligt detta, får se vad våger säger. Gissar på att problemen kommer längre fram när det inte händer så mycket längre viktmässigt.

Jag säger kör på. Det krävs bara små förändringar för att gå ned i vikt. Ha tålamod!
Gröten mättar nog bättre än mackan per kalori, så blir du extra hungrig är det nog för att du fått i dig lite för lite.
Jag tror inte att lite blandgodis är någon stor bov. Men kör på och straffa inte dig själv för att du tar dig lite godis. Dagen eller veckan är inte förstörd för det.
Försök att ha en rörlig vardag och ät mat som mättar innehåller mycket näring men inte så mycket kalorier. Du kommer att fixa det.

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Jag säger kör på. Det krävs bara små förändringar för att gå ned i vikt. Ha tålamod!
Gröten mättar nog bättre än mackan per kalori, så blir du extra hungrig är det nog för att du fått i dig lite för lite.
Jag tror inte att lite blandgodis är någon stor bov. Men kör på och straffa inte dig själv för att du tar dig lite godis. Dagen eller veckan är inte förstörd för det.
Försök att ha en rörlig vardag och ät mat som mättar innehåller mycket näring men inte så mycket kalorier. Du kommer att fixa det.

Precis som Ribcage skriver så ha tålamod.

Ett annat tips är att räkna kcal och väga maten 1 vecka eller 2 så du får ett hum om hur mycket du äter. Jag äter alltid samma frukost och lunch som tillsammans blir ca 900-1000 kcal vilket get spelrum till att äta med familjen och äta lite extra innan jag ska träna jiu-jitsu eller styrketräna.

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Jag säger kör på. Det krävs bara små förändringar för att gå ned i vikt. Ha tålamod!
Gröten mättar nog bättre än mackan per kalori, så blir du extra hungrig är det nog för att du fått i dig lite för lite.
Jag tror inte att lite blandgodis är någon stor bov. Men kör på och straffa inte dig själv för att du tar dig lite godis. Dagen eller veckan är inte förstörd för det.
Försök att ha en rörlig vardag och ät mat som mättar innehåller mycket näring men inte så mycket kalorier. Du kommer att fixa det.

Tack för tipsen och peppningen. Jag ska göra mitt bästa. Gissar att det tuffa är att vara långsiktig, så håller jag i med tänket om en månad så kan jag ge mig en liten klapp på axeln.

Skrivet av Funkymook:

Precis som Ribcage skriver så ha tålamod.

Ett annat tips är att räkna kcal och väga maten 1 vecka eller 2 så du får ett hum om hur mycket du äter. Jag äter alltid samma frukost och lunch som tillsammans blir ca 900-1000 kcal vilket get spelrum till att äta med familjen och äta lite extra innan jag ska träna jiu-jitsu eller styrketräna.

Tack för tipset, ska absolut överväga det. Vill du avslöja vad du äter till frukost och lunch? Lunchen hittills har varit det jag hittat hemma i stort sätt, bara jag blir mätt utan att äta allt för dåligt så får det bli något "seriösare" när familjen kommer hem.

Blev fördelat 1/4 del fullkorns couscous, 2/4 frysta grönsaker och 1/4 panerad kyckling med sås gjord på gräddfil 2 dagar i rad som exempel.

Idag blev det ris blandat med gårdagens grönsaker, en halv burk tonfisk och 1 ägg blandat till en sallad.

Helgen blev det hembakt som blev en 2 dagars då det inte velade ta slut. Så jag trodde jag hade överätit

-1.7kg på ungefär 8 dagar hittils, så något rätt har jag gjort. Nedgången bör nog vara betydligt mindre kommande veckor gissar jag.

Edit: - 0.3kg vecka 2. Lite mindre än jag tänkt mig, men trenden går åt rätt håll, jag tänker så.

Medlem

Började på 120 kg i våras, väger cirka 105 nu, slutmålet är tänkt till 78 kg till sensommaren 2024.
Använde lifesum-appen initialt, men nu har jag typ memorerat kalorihalten i alla måltider jag lagar så håller räkningen i huvudet. Men kaloritaket per dygn minskar ju varje vecka, så kikar in i appen på söndagar i samband med vägning. Just nu ligger taket på 1976 kcal/dygn.
I övrigt tränar jag cardio ca 4 gånger per vecka, mestadels intervaller i olika elljusspår.

Sedan ungefär 1 månad sedan har det gått något trögare.. Kroppen har aktiverat något ultra-energisparläge, vilket gjort att jag stått stilla eller enbart förlorat 0,2 kg några veckor. Men i söndags visade vågen -0,6 kg igen, vilket kändes nice.

Och apropå konditionen så har den mångdubblats... På första träningspasset fick jag 190 bpm i puls enbart av att gå långsamt uppför en backe på 1km med 12° lutning.. Numera joggar jag uppför hela backen medan pulsen börjar plana ut på cirka 160 bpm efter halva backen och når som högst 167 bpm de sista meterna.

Det som däremot tar stryk av att springa är ju lederna... Det är därför jag kör intervaller tills jag kommer ned till cirka 90 kg, sen bör det gå att jogga längre distanser utan värk. Förutspår en riktigt fin känsla när man joggar 1 mil för första gången.. Framåt maj siktar jag på, när gruset som snart antagligen slängs på gatorna har sopats bort... Det är ta mig fan dagen som jag försöker mig på milen!


signatur

🖥️[ i7 12700K ] - [ RTX 3070 ] - [ 64 GB DDR4 ]
🍑 Quest 2 64GB
🎮 PS3 Slim 120 GB
Nu: PUBG | MSFS 2020
Sen: STALKER 2 | Project 007 | MSFS 2024 | DayZ 2 | GTA VI

Medlem
Skrivet av saigon:

Tack för tipsen och peppningen. Jag ska göra mitt bästa. Gissar att det tuffa är att vara långsiktig, så håller jag i med tänket om en månad så kan jag ge mig en liten klapp på axeln.

Tack för tipset, ska absolut överväga det. Vill du avslöja vad du äter till frukost och lunch? Lunchen hittills har varit det jag hittat hemma i stort sätt, bara jag blir mätt utan att äta allt för dåligt så får det bli något "seriösare" när familjen kommer hem.

Blev fördelat 1/4 del fullkorns couscous, 2/4 frysta grönsaker och 1/4 panerad kyckling med sås gjord på gräddfil 2 dagar i rad som exempel.

Idag blev det ris blandat med gårdagens grönsaker, en halv burk tonfisk och 1 ägg blandat till en sallad.

Helgen blev det hembakt som blev en 2 dagars då det inte velade ta slut. Så jag trodde jag hade överätit

-1.7kg på ungefär 8 dagar hittils, så något rätt har jag gjort. Nedgången bör nog vara betydligt mindre kommande veckor gissar jag.

Edit: - 0.3kg vecka 2. Lite mindre än jag tänkt mig, men trenden går åt rätt håll, jag tänker så.

Det var samma för mig, jag pendlade lite från dag till dag men såg iaf som du till att trenden var nedåtgående bara.

Kriga på!

Medlem
Skrivet av FRULZ:

Började på 120 kg i våras, väger cirka 105 nu, slutmålet är tänkt till 78 kg till sensommaren 2024.
Använde lifesum-appen initialt, men nu har jag typ memorerat kalorihalten i alla måltider jag lagar så håller räkningen i huvudet. Men kaloritaket per dygn minskar ju varje vecka, så kikar in i appen på söndagar i samband med vägning. Just nu ligger taket på 1976 kcal/dygn.
I övrigt tränar jag cardio ca 4 gånger per vecka, mestadels intervaller i olika elljusspår.

Sedan ungefär 1 månad sedan har det gått något trögare.. Kroppen har aktiverat något ultra-energisparläge, vilket gjort att jag stått stilla eller enbart förlorat 0,2 kg några veckor. Men i söndags visade vågen -0,6 kg igen, vilket kändes nice.

Och apropå konditionen så har den mångdubblats... På första träningspasset fick jag 190 bpm i puls enbart av att gå långsamt uppför en backe på 1km med 12° lutning.. Numera joggar jag uppför hela backen medan pulsen börjar plana ut på cirka 160 bpm efter halva backen och når som högst 167 bpm de sista meterna.

Det som däremot tar stryk av att springa är ju lederna... Det är därför jag kör intervaller tills jag kommer ned till cirka 90 kg, sen bör det gå att jogga längre distanser utan värk. Förutspår en riktigt fin känsla när man joggar 1 mil för första gången.. Framåt maj siktar jag på, när gruset som snart antagligen slängs på gatorna har sopats bort... Det är ta mig fan dagen som jag försöker mig på milen!

Grymt! Jag tänkte försöka komma igång med simning just för att spara på lederna. Inte dumt med en bastu efter heller

Medlem
Skrivet av sumodl:

Grymt! Jag tänkte försöka komma igång med simning just för att spara på lederna. Inte dumt med en bastu efter heller

Ja, det låter riktigt mysigt! Och någon gång i halvåret kanske du skall unna dig en massage på relaxavdelningen om sådan finns! Själv har jag inte riktigt tid för det tyvärr.. Bor ej i närheten av ett badhus.


signatur

🖥️[ i7 12700K ] - [ RTX 3070 ] - [ 64 GB DDR4 ]
🍑 Quest 2 64GB
🎮 PS3 Slim 120 GB
Nu: PUBG | MSFS 2020
Sen: STALKER 2 | Project 007 | MSFS 2024 | DayZ 2 | GTA VI

Medlem

Jag fortsätter uppdatera i träningstråden istället #4451986.

Vi skulle kunna stänga denna tråd tom om någon vill göra så.

Skriv svar