Skyrim. Hur få fullscreen?

Medlem
Skyrim. Hur få fullscreen?

Testat snart allt. Ändrat i "skyrimspref.ini" till1 för fullscreen = nepp. testat olika inställningar i options = nepp.

En gång fick jag fullskärm och tänkte att det var klart för att börja lira nästa gång och här sitter jag med en kvartsruta på skärmen igen..


signatur

Tappat bort min gamla, troligen deletade inloggning.

Medlem

Ingen aning om vilken version du använder, men kanske detta?

How to play Skyrim in full screen?
Please follow the steps below to set Skyrim to Full Screen instead of Windowed Mode:

Open the launcher.
Select Options from the list on the launcher.
Remove check mark from Windowed Mode under the Detail settings.
Click OK.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem

Har inte spelat just Skyrim på många år, men har du testat trycka Alt+Enter? Det brukar ge fullscreen.

Medlem

Ibland kan man gå in i grafikinställningarna i spel och välja fullskärm. Inställningen brukar heta "Fullscreen".


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Använder du en laptop med två olika grafikkretsar i sig? Det kan få vissa spel att bete sig konstigt som så här.

Medlem
Skrivet av theBoosing:

Ingen aning om vilken version du använder, men kanske detta?

How to play Skyrim in full screen?
Please follow the steps below to set Skyrim to Full Screen instead of Windowed Mode:

Open the launcher.
Select Options from the list on the launcher.
Remove check mark from Windowed Mode under the Detail settings.
Click OK.

Skyrim: Special Edition. Testat alla möjliga kombinationer i förmenyn till ingen hjälp. En gång fick jag fullskärm, stängde av i tron att det bara var att lira nästa gång men då var det ruta igen.

Skrivet av satarielmike:

Har inte spelat just Skyrim på många år, men har du testat trycka Alt+Enter? Det brukar ge fullscreen.

Hjälper inte.

Skrivet av Hipshot:

Ibland kan man gå in i grafikinställningarna i spel och välja fullskärm. Inställningen brukar heta "Fullscreen".

Man får som en förmeny där det finns olika alternativ. Klickar man på play där så drar spelet igång för väl inne där så finns det ingen "settings".

Skrivet av Kazutoyo:

Använder du en laptop med två olika grafikkretsar i sig? Det kan få vissa spel att bete sig konstigt som så här.

Ingen laptop. Stationär.

Klistrar in datorsetupen:
Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid
Noctua NH-D15 chromax.black
Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz
ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0
Noctua NF-A14
PWM 140mm
Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB
Kingston Fury Renegade 1T
Kingston NV2 2TB
ASUS PRIME X670-P WIFI
AMD Ryzen 7 7800X3D
Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34"
Windows 11 Home Svensk


signatur

Tappat bort min gamla, troligen deletade inloggning.

Geeks Gaming
Skrivet av Beginner:

Skyrim: Special Edition. Testat alla möjliga kombinationer i förmenyn till ingen hjälp. En gång fick jag fullskärm, stängde av i tron att det bara var att lira nästa gång men då var det ruta igen.

Hjälper inte.

Man får som en förmeny där det finns olika alternativ. Klickar man på play där så drar spelet igång för väl inne där så finns det ingen "settings".

Ingen laptop. Stationär.

Klistrar in datorsetupen:
Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid
Noctua NH-D15 chromax.black
Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz
ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0
Noctua NF-A14
PWM 140mm
Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB
Kingston Fury Renegade 1T
Kingston NV2 2TB
ASUS PRIME X670-P WIFI
AMD Ryzen 7 7800X3D
Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34"
Windows 11 Home Svensk

Vilken plattform kör du spelet från? Steam? GOG?

Om du har varit inne i INI-filen och ändrat så glöm inte att ändra upplösningen där med så den matchar din skärms upplösning.

Ibland kan det fungera med CTRL+S för att få fullskärm

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Vilken plattform kör du spelet från? Steam? GOG?

Om du har varit inne i INI-filen och ändrat så glöm inte att ändra upplösningen där med så den matchar din skärms upplösning.

Ibland kan det fungera med CTRL+S för att få fullskärm

Tack. Provade och fungerade inte. Kollade ini-filen igen och det var ändrat från det jag skrev in. Ändrade igen och då fungerade det.

Mitt nästa problem är att jag kan inte ändra i menyerna för att skapa karaktär. Ras går att bläddra i men att sen gå vidare i skapandet, nepp. Provar allt. Piltangenter, musen, tab osv ren inte.


signatur

Tappat bort min gamla, troligen deletade inloggning.

Medlem
Skrivet av Beginner:

Tack. Provade och fungerade inte. Kollade ini-filen igen och det var ändrat från det jag skrev in. Ändrade igen och då fungerade det.

Mitt nästa problem är att jag kan inte ändra i menyerna för att skapa karaktär. Ras går att bläddra i men att sen gå vidare i skapandet, nepp. Provar allt. Piltangenter, musen, tab osv ren inte.

Är det inte typ Q och E? Minns inte på rak arm, tyvärr, men har för mig det är något sådant.


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Medlem
Skrivet av Beginner:

Tack. Provade och fungerade inte. Kollade ini-filen igen och det var ändrat från det jag skrev in. Ändrade igen och då fungerade det.

Mitt nästa problem är att jag kan inte ändra i menyerna för att skapa karaktär. Ras går att bläddra i men att sen gå vidare i skapandet, nepp. Provar allt. Piltangenter, musen, tab osv ren inte.

Kan du inte bara plugga in en HK då? Enklaste lösningen är alltid den bästa.

Farornas Konung

Leta upp filen som heter SkyrimPrefs. Ska finnas både i dina document och i SteamApp foldern. Där kan du manuellt ändra efter din skärm H(hight) och W(width). Ändra också Borderless=0 samt Fullscreen=1.

Detta borde lösa dina problem. Lycka till.

Geeks Gaming
Skrivet av Beginner:

Tack. Provade och fungerade inte. Kollade ini-filen igen och det var ändrat från det jag skrev in. Ändrade igen och då fungerade det.

Skrivet av JonseredRocks:

Leta upp filen som heter SkyrimPrefs. Ska finnas både i dina document och i SteamApp foldern. Där kan du manuellt ändra efter din skärm H(hight) och W(width). Ändra också Borderless=0 samt Fullscreen=1.

Detta borde lösa dina problem. Lycka till.

Se ovan lösning. Du kan även testa att skrivskydda filen (read only) efter du ändrat den så ändrar spelet inte tillbaka (kanske).

Medlem
Skrivet av smuts:

Är det inte typ Q och E? Minns inte på rak arm, tyvärr, men har för mig det är något sådant.

Nej. Det var inte det. Kan inte bläddra mellan menyerna för att skapa utseende..

Skrivet av JonseredRocks:

Leta upp filen som heter SkyrimPrefs. Ska finnas både i dina document och i SteamApp foldern. Där kan du manuellt ändra efter din skärm H(hight) och W(width). Ändra också Borderless=0 samt Fullscreen=1.

Detta borde lösa dina problem. Lycka till.

Skrivet av NordhNet:

Se ovan lösning. Du kan även testa att skrivskydda filen (read only) efter du ändrat den så ändrar spelet inte tillbaka (kanske).

Jodå. Det fungerade. Inte ändrat sig. Tack!

Nu är det stora problemet att jag inte kan bläddra i menyerna för att skapa karaktär. Börjar tro liret försöker säga åt mig att deet inte är för mig.


signatur

Tappat bort min gamla, troligen deletade inloggning.

Geeks Gaming
Skrivet av Beginner:

Jodå. Det fungerade. Inte ändrat sig. Tack!

Nu är det stora problemet att jag inte kan bläddra i menyerna för att skapa karaktär. Börjar tro liret försöker säga åt mig att deet inte är för mig.

Det låter märkligt. Du har inte möjlighet att spela in hur det ser ut och posta här?

Medlem

Låter som du har nån konstig upplösning?

Medlem

Har tyvärr inga tips eller råd att ge men reflekterar över att denna tråden är ett bra exempel i den ständiga debatten om att konsol är enklare/skönare/smidigare än PC.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Beginner:

Windows 11 Home Svensk

Kan det här vara problemet?

Min egen erfarenhet av Win 11 var att det sabbade mitt antivirus (och Defender, btw). Min lösning var att backa tillbaka till Win 10 så fungerade allt igen.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Har tyvärr inga tips eller råd att ge men reflekterar över att denna tråden är ett bra exempel i den ständiga debatten om att konsol är enklare/skönare/smidigare än PC.

Enklare är inte synonymt med bättre

Medlem

Värt att tänka på är att spelet inte gillar UW-monitors. Jag har haft rejäla problem både med Skyrim och Fallout 4 på min 34”, och utan moddar ska man undvika alla 21:9-upplösningar.

Edit: och allt över 60fps, så om du har en t.ex. 144hz-skärm så bör man låsa den på 60hz annars kan spelet få fnatt ordentligt.

Medlem
Skrivet av Loxus:

Enklare är inte synonymt med bättre

Sanning. Men om enklare bidrar till mer glädje, så.. är det bättre?


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Det låter märkligt. Du har inte möjlighet att spela in hur det ser ut och posta här?

Tyvärr inte den möjligheten. Avinstallerade. Tappade suget att testa. Kan inte lista ut hur jag bläddrar mellan menyerna i karaktärsskapandet.

Skrivet av Loxus:

Låter som du har nån konstig upplösning?

3440×1440

Skrivet av Nocternity:

Värt att tänka på är att spelet inte gillar UW-monitors. Jag har haft rejäla problem både med Skyrim och Fallout 4 på min 34”, och utan moddar ska man undvika alla 21:9-upplösningar.

Edit: och allt över 60fps, så om du har en t.ex. 144hz-skärm så bör man låsa den på 60hz annars kan spelet få fnatt ordentligt.

Ok. Tack för heads-up. Avinstallerat det. Tappade suget att försöka med strulandet.


signatur

Tappat bort min gamla, troligen deletade inloggning.

Medlem

Kan det vara så lätt att du har fel språk och bara inte hittar rätt inställning?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Beginner:

Ok. Tack för heads-up. Avinstallerat det. Tappade suget att försöka med strulandet.

Förstår att du inte orkar pilla med det längre, men här kommer en länk med en mod som löser just ditt problem. "Felet" är för att du har en ultrawide skärm.

https://www.nexusmods.com/skyrimspecialedition/mods/1778

Så om du får för dig att testa igen om 1 år så kan du bara komma tillbaka till denna posten

1
Skriv svar