Spel utan stress

Medlem
Spel utan stress

Hej, jag körde precis igenom spelet Dordogne på Game Pass. Ett spel jag garanterat hade missat om jag inte körde det där. Definitivt ett spel som inte är något alla skulle gilla. Långsamt, eftertänksamt och stilen ser får det att se ut som en gammal barnbok. Men där jag är i livet så passade det så oerhört bra. Jag är en människa som är helt körd i botten. Det sista jag behöver är stress. Och Dordogne innehöll nästan inget sådant. Det var mer bara en mysig stund. Lite som att glida ner i en soffa med en filt och en kopp te.
Har ni några rekommendationer på andra spel som skulle kunna ge en liknande effekt? Gärna Xbox men Pc funkar också.

Geeks Gaming
Skrivet av perihelion74:

Hej, jag körde precis igenom spelet Dordogne på Game Pass. Ett spel jag garanterat hade missat om jag inte körde det där. Definitivt ett spel som inte är något alla skulle gilla. Långsamt, eftertänksamt och stilen ser får det att se ut som en gammal barnbok. Men där jag är i livet så passade det så oerhört bra. Jag är en människa som är helt körd i botten. Det sista jag behöver är stress. Och Dordogne innehöll nästan inget sådant. Det var mer bara en mysig stund. Lite som att glida ner i en soffa med en filt och en kopp te.
Har ni några rekommendationer på andra spel som skulle kunna ge en liknande effekt? Gärna Xbox men Pc funkar också.

Nu har jag inte spelat spelet i fråga men stardew valley, yonder och i princip allt ifrån ”amanita design” är spel som jag tyckt varit avslappnande och med charmig design.
Sen är ju nya ”Palia” i betastadiet och har fått mycket god kritik för att vara avslappnande

Medlem

Ett supermysigt och avslappnade spel jag alltid kommer minnas är "Lake".
Stressfriare spel får man leta länge efter!

Det ingick i gamepass tidigare men verkar kosta nu vilket är synd. Finns på Steam också vill jag minnas.
Man ska dock helst ha lite nostalgi för 80-talet då spelet utspelar sig
under den tiden och det blir mycket bättre om man kan relatera till vad dom pratar om.

Annars är Road 96 också avkopplande men det finns några få grejor som går på tid men inget man måste klara
då allt i spelet leder historien vidare oavsett vad man gör typ.

Medlem

Spiritfarer kanske skulle passa?

Medlem

Lake började jag köra när det kom på game pass men glömde sen bort att köra det förrän det togs bort. Lite synd för det är nog lite vad jag är ute efter.

Jag har till och med lagt massa tid på lawnmover simulator. Faktum är att det är ett av mina mest spelade spel förra året.😅

Ska ge stardew en chans till tror jag. Borde vara något för mig egentligen.

Amanita design är nog ett av mina absoluta favorit spel företag.

Medlem

Dredge var jäkligt mysigt och fritt från stress. Om det finns till xbox låter jag vara osagt men jag spelade på Steam.

Lite svårt att dra en linje vad som kan anses stressigt etc men jag uppskattar spel som jag kan starta upp 15min och stänga ner sedan. För mig är detta väldigt skönt då jag inte känner något måste med spelet. Och för mig finns 2st sådana spel som jag kommer på direkt, Satisfactory och Hardspace Shipbreaker.

Skribent

Prova något av Farm Simulator-spelen. Att tuffa runt där i sin traktor när solen går ned är väldigt stressfritt.


signatur

"Writer and Fighter"

Inaktiv

Thatgamescompany; Journey, Flow, Flower, Stray (populära spelet där man är en katt)
Pusselspel: The Talos Principle

Medlem

Lake som nämnts är jättemysigt att dra igång efter en jobbig dag. Allt bara rinner av en. Ingen form av stats, grind eller annan stress. Och musiken är fantastisk, lite för få låtar bara. Det är synd att det är borta från GP men jag tror inte att det är speciellt dyrt.

Farornas Konung

Skulle rekommendera PowerWash simulator alla dar i veckan. Finns på Game Pass.
Mer avslappnat blir det knappast.

Medlem

Håller med ovanstående talare. Powerwash simulator är magiskt och ren terapi. Finns som sagt på GP.

Här är min recension:

https://www.fz.se/forum/trad/453410-powerwash-simulator

Edit: tar varje tillfälle jag kan för att tjata om Tinykin som är rakt igenom mysigt och avslappnande att spela. Inga fiender och annat bös, bara samlande i vackra kreativa miljöer. Finns också på GP (tror jag).

Här är min recension:

https://www.fz.se/forum/trad/452120-tinykin


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av anon_332538:

Thatgamescompany; Journey, Flow, Flower, Stray (populära spelet där man är en katt)
Pusselspel: The Talos Principle

Jaha, är det de som gjort Stray det hade jag missat! Ser mycket fram emot att få kunna spela det!

Förövrigt gillar jag också stressfria spel. Under pandemi-åren spelade jag mycket Animal Crossing: New Horizons där dagliga sysslor innefattade plocka frukt och fiska. Fånga insekter. Vandra runt bara. Bygga om ön lite. Prata med invånare, sitta lite på caféet. Sköna vibes only!

Geeks Gaming
Skrivet av Freakon:

Powerwash simulator är magiskt och ren terapi.

*badum-tish* 😂

Medlem

Animal Crossing: New Horizons skulle jag rekommendera. Super relaxing.

Stardew är ett superbt spel men eftersom det har time mechanics så tror jag vissa kan uppfatta det som stressigt (att försöka hinna med allt varje dag dvs) men beror nog mest på hur man är som person. Kan vara perfekt, kan vara stressande.

Medlem

Disco Elysium om man gillar RPG/äventyr. Långsamt tempo med mycket konversationer. Ett av mina absoluta favoritspel.


signatur

"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you"

Medlem
Skrivet av maniac:

Disco Elysium om man gillar RPG/äventyr. Långsamt tempo med mycket konversationer. Ett av mina absoluta favoritspel.

Håller med! Fantastiskt spel om man gillar att läsa. Grymt välskrivet och väldigt skönt tempo om man är ute efter något lugnare. Galet med massor av oväntade dialoger och händelser.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Håller också med om Disco Elysium. Enastående spel. Soundtracket är också oftast ganska avslappnande (om än med en dyster underton). Väldigt lugnt spel, och ett av de bästa om du frågar mig (och många andra).
Kan rekommendera Pentiment också, väldigt mysigt och lugnt.

Medlem

För egen del kan spel med mycket text vara stressande om jag är låg på energi men sånt där är väldigt individuellt.

Medlem

Det slog mig nu att jag måste slå ett slag för What Remains of Edith Finch. Tar ett par timmar att klara och erbjuder större variation av gameplay än man kan tro. I grunden en walking simulator men där finns som sagt en hel del roliga gameplay-moment inbakat.

Oehört skön och kreativ design och atmosfär med en välskriven story som griper tag i en.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Skrivet av Tiggaren:

Ett supermysigt och avslappnade spel jag alltid kommer minnas är "Lake".
Stressfriare spel får man leta länge efter!

Det ingick i gamepass tidigare men verkar kosta nu vilket är synd. Finns på Steam också vill jag minnas.
Man ska dock helst ha lite nostalgi för 80-talet då spelet utspelar sig
under den tiden och det blir mycket bättre om man kan relatera till vad dom pratar om.

https://www.youtube.com/watch?v=T79Ph68PXkA

Annars är Road 96 också avkopplande men det finns några få grejor som går på tid men inget man måste klara
då allt i spelet leder historien vidare oavsett vad man gör typ.

https://www.youtube.com/watch?v=ZNUfdZyzB3Q

Lake ingår i PS Plus Essential Road 96 är just nu nedsatt till 75kr (på PS då) om du vill testa!

Medlem
Skrivet av jagärinteenrobot:

Lake ingår i PS Plus Essential Road 96 är just nu nedsatt till 75kr (på PS då) om du vill testa!

Tror inte har har ett PS, han ville köra på Xbox eller PC.

Medlem

Det vore kriminellt att inte nämna Firewatch, mycket mysigt spel.

Skribent
Skrivet av Catsmuggler:

Det vore kriminellt att inte nämna Firewatch, mycket mysigt spel.

Såg just att det spelet finns på Game Pass igen och påmindes om den här tråden


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Animal Crossing till Switch är nice, väldigt chill

Medlem

Lake
Grow: Song of the Evertree
Spritifarer
Banished
Powerwash Simulator
Life is Strange: True Colors

Medlem

Alba: A Wildlife Adventure är ett mysigt spel, du spelar som en liten tjej som springer omkring på en ö och fotograferar olika djur.

FM-guru
F.d. Sisyr

Turordningsbaserade spel är allt som oftast per definition som byggda för att vara stressfria. Undantag finns förstås.

Mitt personliga favoritspel när det gäller avslappnat spelande är Football Manager, men det vill ju i regel till att man gillar fotboll också. Out of the Park Baseball, Eastside Hockey Manager och F1 Manager är liknande spel inom andra sporter jag gärna rekommenderar.

Vid sidan om sport nämner jag gärna Townscaper, soloutvecklat av en svensk utvecklare och mer av en avslappnande leksak än ett "spel". Underbart!

Moderator | Testpilot
Skrivet av perihelion74:

Hej, jag körde precis igenom spelet Dordogne på Game Pass. Ett spel jag garanterat hade missat om jag inte körde det där. Definitivt ett spel som inte är något alla skulle gilla. Långsamt, eftertänksamt och stilen ser får det att se ut som en gammal barnbok. Men där jag är i livet så passade det så oerhört bra. Jag är en människa som är helt körd i botten. Det sista jag behöver är stress. Och Dordogne innehöll nästan inget sådant. Det var mer bara en mysig stund. Lite som att glida ner i en soffa med en filt och en kopp te.
Har ni några rekommendationer på andra spel som skulle kunna ge en liknande effekt? Gärna Xbox men Pc funkar också.

Sable!


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av Mikael Berg:

Turordningsbaserade spel är allt som oftast per definition som byggda för att vara stressfria. Undantag finns förstås.

Undantaget för mig sinnestillståndet. Behovet av att optimera varje drag kan vara mycket stressande.

Exempelvis schack kan vara rent själadödande när man måste möta konsekvenserna av ens beslut.

Det är just den känslan som gör att jag inte orkar med att spela vidare i Divinity OG 2 (just nu).


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Catsmuggler:

Det vore kriminellt att inte nämna Firewatch, mycket mysigt spel.

Ja!!! Firewatch! Det är ett av mina favoritspel men så länge sedan jag spelade det att det är hög tid att spela om då jag ändå inte minns mycket.

12
Skriv svar