I kväll släpps de första Starfield-recensionerna

Medlem

Har inte sett en sån hajp kring ett spel sedan Cyberpunk 2077... får hoppas det går bättre den här gången

Medlem

Ska bli sjukt härligt att utforska rymden. Oavsett vad recensionerna säger, vill jag uppleva spelet med egna ögon. Vad jag ser fram emot är att kunna spela i ett lugnt tempo och bara insvepa atmosfären. Förhoppningsvis är spelet tillräckligt levande för att hänföra min upptäckarlust.

Medlem
Skrivet av SID 6.7:

Så är det.

Nice, då ska jag bara avvakta några betyg så man inte blir lurad

Medlem

Lite oroande att det finns risk för överhajp av Bethesda som vanligt.
Det finns indikationer på osynliga väggar och att man inte kan loota på det sättet som har utlovats bland annat.

Medlem

Mitt betyg är redan 10/10 utan att ha spelat det


signatur

1# FZ Troll

Medlem

Jag bryr mig inte så mycket heller, då det är på gamepass. Stqrfi3ld är ett litet bonusspel för mig. Inga 878kr här inte eller vad det kostar.

Är det bra och att spelet går hem hos mig, då blir det ett köp faktiskt. Vi får se. Kommer ju spela early access, då jag insåg att jag hade samlat ihop tillräckligt med poäng för få ett par presentkort för 400kr som jag använder på premium versionen.

Medlem
Skrivet av eld:

Fast man kan landa vart man vill, man springer runt i procedurella miljöer på dessa platser, man kan scanna floran och faunan för rewards, man kan lasra på diverse resurser och bygga baser för mer resurser och att forska fram mer tech i, man kan hitta diverse point of interests some i no mans sky.

Man kan säga att det är långt ifrån att bara vara ett no mans sky, men det har absolut en hel del no mans sky i sig.

I Skyrim kan du plocka upp flora och fauna och ”äta” för att få mer info om vad de gör.
Du kan majna ores.
Du kan bygga hus.
Det finns POIs

Lika i Fallout 4.

Så i det stora ingen större skillnad. Förut att det är lite mer ”framtid” med laser/scanners i Starfield.

Hela grejen med No Mans Sky är ju en hel Galax att fritt utforska i utan hittepågränser och laddskärmar. Allt sitter ihop även om det genereras procedurellt.

Så i min mening är Starfield ett Skyrim in Space. Där det finns möjlighet att öppna en karta och klicka på en planet för att generera en random limiterad yta att utforska på. Du tas dit automatiskt utan input från dig själv. Laddskärm med cutscene. Denna yta har inte heller något med andra ytor att göra. Förutom att de har samma tema som andra ytor på samma klickbara planet.
Därför ser jag det som random generated dungeons men med ett flashigare utförande.

Men helt ok att se det som ett spel liknande No Mans Sky om man vill det. Det finns ju likheter.

Det hela gör inte mig något heller. Jag är bara besviken över att man inte får landa sitt eget skepp och/eller gå runt i det ute i rymden (kanske går på vissa stället typ när man dockar med en rymdbas).
Det tappar lite av känslan av att ha ett eget skepp om det bara agerar som ett hus som står stilla på sin plats. Rymdfighterna är väl helt andra assets och eget spelläge.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Lite oroande att det finns risk för överhajp av Bethesda som vanligt.
Det finns indikationer på osynliga väggar och att man inte kan loota på det sättet som har utlovats bland annat.
https://www.youtube.com/watch?v=T-CSM3nJ3qM

Jao, men äh att landa nära en stad och inte se staden är väl trist men.. Man lär ju ändå bara landa på points of interests lr planeter som har den materia man söker. Technical limitations, känns rätt ok.

Edit: 45 min gå åt ett håll verkar det vara för invisible wall. Dom lär inte lägga intressanta points of interests mer än 20 min från landning

Finns mycket som kan förbättras men hoppas det är ett riktigt bra spel.. Synd att det är loading för att gå in i sitt skepp tex

Medlem
Medlem
Skrivet av Najkan:

Jao, men äh att landa nära en stad och inte se staden är väl trist men.. Man lär ju ändå bara landa på points of interests lr planeter som har den materia man söker. Technical limitations, känns rätt ok.

Edit: 45 min gå åt ett håll verkar det vara för invisible wall. Dom lär inte lägga intressanta points of interests mer än 20 min från landning

Beror ju lite på hur mycket som finns inom de 45 min. Händer/finns det mycket så är 45min lång tid, är det öken så är det tråkigt.
Tänkte först att det var lite konstigt att dem nämner att det tar x antal min att gå, men sedan så såg jag nu att det inte finns fordon så det är väl logiskt. Creation engine har väl aldrig haft fordon? Finns det stegar/hissar den här gången? Hade varit schysst med moon rover eller liknande dock.

Aja, handlar väl mest om förväntningar här och hur dem har sagt. Spelet i sig kan ju vara fantastiskt, men man ska inte lyssna på Todds hype, som vanligt.

Ser fram emot reviews ikväll!

Medlem
Skrivet av Ronzem:

Det är Skyrim in Space.
Det har aldrig varit ett spel likt No Mans Sky.

Att utforska alla de tusen ”planeterna” är samma sak som att gå in i en random genererad grotta. Och varje ny landning har inget med den andra att göra. Förutom på de handgjorda och unika ställena då

Fast har du inte missupattat det lite nu? Planeterna är inte random-genererade planeter som är olika varje gång du landar. De är procedurally-genererade, vilket är en stor skillnad. Landar du på samma ställe på samma planet 1 000 gånger får du samma resultat varje gång, och det är detsamma för alla andra spelare om de landar på samma planet och plats.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Lite oroande att det finns risk för överhajp av Bethesda som vanligt.
Det finns indikationer på osynliga väggar och att man inte kan loota på det sättet som har utlovats bland annat.

Lite tråkigt kanske men kommer man vilja gå runt hela planeten? Att kunna röra sig 40 min åt ena hållet gör ju kartan mångdubbelt större än Fallout 4 och Skyrim kartan.

Men jo visst kanske de inte var så tydliga i Directen, hade nog blivit bättre om berättat hur det var än att vi skulle tolka/gissa fel och sen bli besvikna.


signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Medlem
Skrivet av LancelotSwe:

Lite tråkigt kanske men kommer man vilja gå runt hela planeten? Att kunna röra sig 40 min åt ena hållet gör ju kartan mångdubbelt större än Fallout 4 och Skyrim kartan.

Men jo visst kanske de inte var så tydliga i Directen, hade nog blivit bättre om berättat hur det var än att vi skulle tolka/gissa fel och sen bli besvikna.

Jag såg i en gammal intervju där han pratade om tekniken hur det kommer att fungera. Det här känns inte som nyheter, än mindre ett problem. För de som vill promenera runt en hel planet finns andra spel för det.

Medlem

det stämmer inte helt, läste artikeln på eurogamer igår och dom fick visst sin kod tidigare (dom fick den igår)

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Jag såg i en gammal intervju där han pratade om tekniken hur det kommer att fungera. Det här känns inte som nyheter, än mindre ett problem. För de som vill promenera runt en hel planet finns andra spel för det.

fast är ju det som är problemet. Det var de folk blev lovade i just DETTA spel.

Medlem
Skrivet av Najkan:

Jao, men äh att landa nära en stad och inte se staden är väl trist men.. Man lär ju ändå bara landa på points of interests lr planeter som har den materia man söker. Technical limitations, känns rätt ok.

Edit: 45 min gå åt ett håll verkar det vara för invisible wall. Dom lär inte lägga intressanta points of interests mer än 20 min från landning

Finns mycket som kan förbättras men hoppas det är ett riktigt bra spel.. Synd att det är loading för att gå in i sitt skepp tex

Då är det ju åtminstone nu glasklart varför vi inte fick fordon i spelet, vilket ju verkade vara ett riktigt underligt beslut. Lite tråkigt att köra i fem minuter i en riktning och sen tar det stopp.

Medlem
Skrivet av kennyg123:

fast är ju det som är problemet. Det var de folk blev lovade i just DETTA spel.

När och var lovade de det? Det enda jag sett är att man kan utforska hela planeterna (vilket ju verkar stämma, men man behöver flytta raketen mellan cellerna) och Pete som i nån intervju sa att han inte var säker men inte stött på nån barriär. Har inte sett nånstans där de lovat att man kan gå i en evighet i en riktning och gå runt hela planeten i ett svep.

Medlem
Skrivet av kennyg123:

fast är ju det som är problemet. Det var de folk blev lovade i just DETTA spel.

Nej, menar jag. Eller var lovades promenader runt planeter?

Medlem
Skrivet av Najkan:

Så om jag köper för att få spela imorgon, (gamepass + 300) så får jag en expansion i framtiden? Om det är sant gör jag det. Vill inte betala 300 för lite väntan men en expansion kostar ju säkert iafl 200 så..

Exakt, framtida expansionen ingår i premium, så den blir redan betald och klar då, plus 5 dagar extra och digitalt soundtrack och lite sånt. När du kollar på premium upgrade grejen så står allt som ingår

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

De verkar få nästan två veckor på sig att testa, vilket är bra.

Det vore suicidalt att lova ett visst betyg innan man testat ett spel. "Det kraschar varje kvart och jag har stött på fem kritiska buggar som stoppar progression. 5 av 5!" Bethesda delar nog ut koder enligt nån sorts marknadsföringsstrategi som de tror ska maximera täckningen, gissar jag. Sen kanske andra faktorer spelar in, men det kan jag bara spekulera i vad det skulle kunna vara.

Tror du Fz:s tidigare recensioner av spel (både generellt överlag, men speciellt bethesdas spel), säg t.ex att FZ gett en 3:a till ett spel som i snitt fått 4 eller 5 av andra, kan det påverka tror du hur dom delar ut recensions nycklar? Menar, dom har ju knappast brist på produkterna, då det endast är en krypteringskod för att få spelet nedladdat? Antar jag, inte skickar väl dom hårda/optiska versionen till er längre?

Tänker bara, dom har så mycket press på sig nu med alla förväntningar och hype, så det är inte helt svårt att förstå att dom vill få så höga snittbetyg som möjligt, speciellt vid release. Många handlar efter dom sett att snittet ligger över 4av5... 4.0-4.5, men ser jag 3av5 eller 75 av 100, hur bra än spelet är, tappar jag intresset?


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

Medlem

Jag tror och hoppas på succé.

Redaktör
Skrivet av HaZe303:

Tror du Fz:s tidigare recensioner av spel (både generellt överlag, men speciellt bethesdas spel), säg t.ex att FZ gett en 3:a till ett spel som i snitt fått 4 eller 5 av andra, kan det påverka tror du hur dom delar ut recensions nycklar? Menar, dom har ju knappast brist på produkterna, då det endast är en krypteringskod för att få spelet nedladdat? Antar jag, inte skickar väl dom hårda/optiska versionen till er längre?

Tänker bara, dom har så mycket press på sig nu med alla förväntningar och hype, så det är inte helt svårt att förstå att dom vill få så höga snittbetyg som möjligt, speciellt vid release. Många handlar efter dom sett att snittet ligger över 4av5... 4.0-4.5, men ser jag 3av5 eller 75 av 100, hur bra än spelet är, tappar jag intresset?

På det stora hela får vi (digital) recensionskod av spelföretag samtidigt som alla andra. Undantag finns, som med Starfield nu, och även med Nintendo, men det är väldigt ovanligt. Vad orsaken är får Bethesda svara på.

Personligen är jag övertygad om att en enskild recension inte spelar någon mätbar roll för spelets försäljning, det är snarare den samlade kritikerkårens omdöme som påverkar (i den mån recensioner/betyg gör det). Och Metascore-siffran påverkas ju inte heller märkbart av enskilda betyg. FZ är för övrigt inte med på Metacritic.


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

På det stora hela får vi (digital) recensionskod av spelföretag samtidigt som alla andra. Undantag finns, som med Starfield nu, men det är väldigt ovanligt. Vad orsaken är får Bethesda svara på.

Personligen är jag övertygad om att en enskild recension inte spelar någon mätbar roll för spelets försäljning, det är snarare den samlade kritikerkårens omdöme (typ metascore) som påverkar. Och den siffran påverkas ju inte heller märkbart av enskilda betyg. FZ är för övrigt inte med på Metacritic.

Varför är ni inte med på metacritic? Är det bara engelskspråkigt som gäller eller kan ni välja det själva?

Redaktör
Skrivet av Kalliban:

Varför är ni inte med på metacritic? Är det bara engelskspråkigt som gäller eller kan ni välja det själva?

Svenska får vara med, men man måster skriva summering på engelska. Man måste ansöka om att vara med, och uppfylla ett gäng krav och kriterier. Dessutom funkar det väldigt dåligt med översättningar från betygsskalan 1-5 till 1-100. Vi valde därför bort Meta för rätt många år sen.


signatur
Medlem

Jag har läst om att man inte kan landa på gas planeter. Eller landa på solen. Epic fail. 4/10.

Obs. Ironi. Det är inget som lovats att kunna gå runt en planet. Inget som lovats att kunna landa överallt.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

På det stora hela får vi (digital) recensionskod av spelföretag samtidigt som alla andra. Undantag finns, som med Starfield nu, och även med Nintendo, men det är väldigt ovanligt. Vad orsaken är får Bethesda svara på.

Personligen är jag övertygad om att en enskild recension inte spelar någon mätbar roll för spelets försäljning, det är snarare den samlade kritikerkårens omdöme som påverkar (om nu recensioner/betyg gör det). Och den siffran påverkas ju inte heller märkbart av enskilda betyg. FZ är för övrigt inte med på Metacritic.

Ok, näe det är sant att ett betyg (t.ex erat) inte gör stor skillnad i snitt, men har du märkt eller fått känna av (dåliga attityder, sämre behandling) konsekvenser från såna företag ni inte gett höga betyg till? Just, senare recensions material än andra, ingen material alls kanske, sämre generell behandling som nån slags hämnd? För mig det är ett känsligt ämne för vissa??

EDIT: För mig alltså att vissa kan inte släppa sånt, det tars för personligt?


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

Medlem

Årets absolut viktigaste spel och recensionerna är snart här. Jag hoppas verkligen att spelet blir bra (och med spelet menar jag utan mods). Grym spelmånad på pappret!

Redaktör
Skrivet av HaZe303:

Ok, näe det är sant att ett betyg (t.ex erat) inte gör stor skillnad i snitt, men har du märkt eller fått känna av (dåliga attityder, sämre behandling) konsekvenser från såna företag ni inte gett höga betyg till? Just, senare recensions material än andra, ingen material alls kanske, sämre generell behandling som nån slags hämnd? För mig det är ett känsligt ämne för vissa??

EDIT: För mig alltså att vissa kan inte släppa sånt, det tars för personligt?

Ytterst ovanligt. Nästan alla företag agerar proffsigt på den fronten.


signatur
Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Jag har läst om att man inte kan landa på gas planeter. Eller landa på solen. Epic fail. 4/10.

Sjukt, och de lovade att man kunde göra allt i spelet. Dumma Todd! Vi vill gå runt solen!

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Sjukt, och de lovade att man kunde göra allt i spelet. Dumma Todd! Vi vill gå runt solen!

Eller hur!! Jag har hört rykten om att man ska kunna starta en egen sol i spelet.

123
Skriv svar