Dödshot tvingar Unity att stänga två kontor

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Precis.

Sitter själv i samma båt som all andra. Två års intensiva studier, med arbete exklusivt i Unity, eget seriöst projekt som jag jobbar på och tusentals kronor investerade i assets, många varav är exklusiva till just Unity.

Nu har jag även ett års studier kvar i datspelsutveckling programmering, och jag sitter här och funderar över vad fan jag ska göra nu med det eventuella examensarbetet. Även om man bortser från den ekonomiska förlusten, så kommer det ju ändå kräva tid att lära sig en ny spelmotor och syntax.

Fast det du har lärt dig från Unity kan du ta med dig till nästa spelmotor. 3D är fortfarande 3D oavsett om du använder Unreal eller Godot. Dom kommer såklart ha olika sätt att arbeta med det, men det lär man sig rätt fort om man bara har den kunskap du har sen innan. Du kommer finna det rätt lätt att byta. Så det är inte helt bortkastat

Medlem
Skrivet av ClockWise:

Men det sker inte retroaktivt. De kommer inte få en faktura för dem försäljningarna. Det kommer gälla Hollow Knight, men försäljningar de gör framöver, inte sådana de gjort historiskt.

Varför jag drar upp Hollow Knight är för att det är tänkt att Silksong som är "Hollow knight 2" kommer släppas när som helst, eller inte alls. "Play it day one with gamepass"


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Skrivet av Alexraptor:

I fall det är oklart för vissa: Unity kommer att ta ut en avgift per installation på untik enhet, från utvecklarna, inte dig som faktiskt installerar och kör spelet.

Utvecklarna lär knappast vara speciellt sugna på att ta den kostnaden, så i slutändan hamnar det hos konsumenten, troligen genom ett högre pris.

Medlem
Skrivet av lonian:

Varför jag drar upp Hollow Knight är för att det är tänkt att Silksong som är "Hollow knight 2" kommer släppas när som helst, eller inte alls. "Play it day one with gamepass"

https://youtu.be/JSfuFlhsxZY?si=onv2RdqpP8BmRNju

Ah, right! Men säg då att de säljer 5 miljoner exemplar för 29$ (som Hollow Knight kostade vid release), då kommer det alltså dra in 145 miljoner dollar. Och på 5 miljoner installs blir det då alltså ca 1 miljon dollar (ännu lägre om de har Pro) till Unity. Rätt bra deal, Unreal hade tagit 7.25 miljoner dollar rakt av. De är 3 utvecklare på HK, så köper dem Unity Industry till alla 3, betalar dem alltså 13 500 dollar, oavsett hur många Silksong de säljer, oavsett mängd installs.

Som sagt, det hela bygger på att installs inte kan utnyttjas för flera debiteringar. Det är ju såklart riktigt märkligt beslut att installs från ett och samma köp ska påverka utvecklaren med kostnader om konsumenten installerar på flera av sina devices. Re-installs triggar inte avgift, inte heller Game Pass och liknande.

Unity tweetade att de kommer ändra på policyn efter den enorma backlash de fått, och ska återkomma inom ett par dagar med mer info kring detta. Förhoppningsvis försvinner installs som revenue metric helt och hållet.

Medlem
Skrivet av ClockWise:

Ah, right! Men säg då att de säljer 5 miljoner exemplar för 29$ (som Hollow Knight kostade vid release), då kommer det alltså dra in 145 miljoner dollar. Och på 5 miljoner installs blir det då alltså ca 1 miljon dollar (ännu lägre om de har Pro) till Unity. Rätt bra deal, Unreal hade tagit 7.25 miljoner dollar rakt av. De är 3 utvecklare på HK, så köper dem Unity Industry till alla 3, betalar dem alltså 13 500 dollar, oavsett hur många Silksong de säljer, oavsett mängd installs.

Som sagt, det hela bygger på att installs inte kan utnyttjas för flera debiteringar. Det är ju såklart riktigt märkligt beslut att installs från ett och samma köp ska påverka utvecklaren med kostnader om konsumenten installerar på flera av sina devices. Re-installs triggar inte avgift, inte heller Game Pass och liknande.

Unity tweetade att de kommer ändra på policyn efter den enorma backlash de fått, och ska återkomma inom ett par dagar med mer info kring detta. Förhoppningsvis försvinner installs som revenue metric helt och hållet.

Om alla 5 miljoner användare och säg att det är rätt många som även kommer ladda hem det olagligt, under flera års tid byter dator och konsoler osv så kommer det fortsätta generera pengar åt Unity från Team Cherrys fickor. Tänk om Team Cherry går vidare och råkar kasta pengarna i sjön. Kanske kan de avbryta att nya Silksong spel säljs, men inte att folk som redan äger eller tjuvtankar det installerar om det på ny hårdvara.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Om alla 5 miljoner användare och säg att det är rätt många som även kommer ladda hem det olagligt, under flera års tid byter dator och konsoler osv så kommer det fortsätta generera pengar åt Unity från Team Cherrys fickor. Tänk om Team Cherry går vidare och råkar kasta pengarna i sjön. Kanske kan de avbryta att nya Silksong spel säljs, men inte att folk som redan äger eller tjuvtankar det installerar om det på ny hårdvara.

Fast om de drar in över 2 000 000 SEK varje år under flera år så är det en rätt bra success story. Och för att undvika den problematiken helt och hållet så kan de betala för Unity licensen så blir det aldrig några fees kopplade mot installs någonsin.

Men ja, problematiken finns där fortfarande, och jag håller helt med dig - det är dumt att basera detta på installs. Tror PC marknaden bara åker på en smäll här pga att man vill åt mobilmarknaden. Men ännu har ingen lyckats förklara för mig varför en pure revenue % inte fungerar på alla platformar.

Ändrat om ett ord till "dumt" istället // uberpwnage2.0

Medlem
Skrivet av piddau:

Fast det du har lärt dig från Unity kan du ta med dig till nästa spelmotor. 3D är fortfarande 3D oavsett om du använder Unreal eller Godot. Dom kommer såklart ha olika sätt att arbeta med det, men det lär man sig rätt fort om man bara har den kunskap du har sen innan. Du kommer finna det rätt lätt att byta. Så det är inte helt bortkastat

Sant, men som sagt, mycket investerade pengar som inte är överförbara, samt tid att lära mig en ny motor och syntax, vilket jag tyvärr inte har just nu.

Har ändå sneglat lite på CryEngine, i och med att det stöder C# scripting med liknande struktur.

Medlem
Skrivet av ClockWise:

problematiken finns där fortfarande, och jag håller helt med dig - det är dumt att basera detta på installs.

Teoretiskt så skulle en smart idiot kunna skapa ett program som automatiskt skapar en virtuell maskin som installerar spelet, skapar ny virtuell maskin osv så att licensen tror det är en ny datorhårdvara hela tiden. Slänga in det på någon server som gör detta om och om igen. Sen om flera personer gör samma sak.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Teoretiskt så skulle en smart idiot kunna skapa ett program som automatiskt skapar en virtuell maskin som installerar spelet, skapar ny virtuell maskin osv så att licensen tror det är en ny datorhårdvara hela tiden. Slänga in det på någon server som gör detta om och om igen. Sen om flera personer gör samma sak.

Japp!

Medlem

Nog för att skälig kritik är på sin plats men dödshot är alltid ett steg för långt. Hoppas de som skickat hoten åker fast och får lämpliga straff för det.

123
Skriv svar