Medlem
Lies of P

Välkommen till den mörka, dystra, mystiska och samtidigt väldigt vackra fiktionella franska staden Krat!

Du blir uppväckt och börjar din resa som en docka vid namn "P" i stadens tågstation. Det är nu som du ska börja pussla ut vad som skett och en röst leder dig framåt genom stationen och ut på gatorna i Krat.

Spelet är ett fantastisk soulslike med starka influencer utav Bloodborne men även av andra delar ur Fromsoftwares Soulsborne katalog!

Stundtals är det obalanserat men inget direkt orättvist. Det är till större delen lättare(speciellt nu efter den senaste patchen) och mer förlåtande än Soulsborne spelen men i vissa väldigt få fall groteskt svårt från vad som känns ifrån ingenstans. Det är samma sorts grundmekanik när det kommer till att levla stats(istället för souls/runes/XP kallas det för Ergo) men däremot har dom ett talent system som kallas för P-Organ där man kan få olika bonusar och förmågor som aktiveras av att du fyller upp slots på det du vill ha med något som heter Quartz som bjuder på extra-extra bonusar.

Stridssystemet är en blandning av Souls och Sekiro då du bör lära dig blocka och dodga ordentligt för att lättast ta dig fram då vissa fiender, främst bossar har "superattacker"(hela gubben lyser rött när det sker) du inte kan blocka eller dodga om du inte står tillräckligt långt ifrån och dessa måste "superblockas" som görs med en viss precision precis innan attacken landat. Även vanliga blockeringar gör sig bäst med att blocka i sista sekund då du tar skada när du bara håller in block(Inte helt olikt Sekiro där du belönas genom att blocka i sista sekund annars straffas du på din posture) men däremot kan du få tillbaks din hälsa du förlorade under blockeringen genom att snabbt attackera fienden så fylls det tillbaks. Sen får vi inte glömma Fable-arts vilket är specialattacker du kan göra via ditt vapen och som har en egna bars som du fyller upp genom att slå på fiender.

Välkommen till Krat! Får det lov att vara lite smisk?

Sen har vi även en mekanisk arm som är utbytbar i stil med Sekiro där det garanterat influerats ifrån som kan ge olika sorters extra förmågor att hjälpa dig med på din resa som även också går att levla up! Dina vapen är även även anpassningsbara då du kan byta ut handtag och svärd/klubba/yxa osv mellan varandra för att få en liten mer unik spelstil som passar dig vilket jag uppskattar! Det som var lite tråkigt var att boss vapen som du kan köpa med deras speciella Ergo-kristaller(Japp precis som Soulsborne haha!) som du får efter du spöat dom, inte går att anpassa. Man kan även omställa sina nivåer och P-Organ uppgraderingar senare i spelet likt Dark Souls 3 och Elden Ring mot en speciell valuta. Sen finns det även ett gäng interna delar man även kan kalla för rustning som ger olika förbättringar på dina stats men det är inget som syns utåt utan där har man kostymer och masker man kan ta på sig men dom ger däremot ingen effekt utan är helt kosmetiskt! Du har även amuletter som bjuder på diverse passiva buffar av alla dess slag likt ringar i DS serien eller Caryll Runes i Bloodborne. Du har såklart även tillgång till ett gäng med Items i alla möjliga variationer som kan vara till stor hjälp under din färd genom Krat!

Fienderna du möter främst är mekaniska dockor som får sitt "liv" genom just då Ergo och där säger jag inte mycket mer!

Ditt vapen kan även gå sönder och istället för Fromsofts lösning av att springa till en smedja eller använda vissa items(något dom tog bort såklart i Elden Ring och som jag uppskattade stort då du närpå aldrig behövde laga dina vapen ändå) så har du en grindstone på dig som du måste använda titt som tätt då ditt vapen går sönder som man ser tydligt på en mätare eller annars använda ett item(som tidigare soulsborne dårå) som gör att du kan reparera ditt vapen mycket snabbare om du fajtas mot en snabb boss som inte förlåter dig om du står stilla och slipar upp ditt vapen! Går det sönder helt så blir du straffad genom att du gör minimalt med skada och det gäller tills du tar dig till spelets version av Bonfire som kallas för Stargazer. Du bjuds även på speciella grindstones som du kan använda för att få buffar som kan vara till stor hjälp!

Stargazer's är förövrigt där du kan teleportera, byta grindstones, mekaniska armar och såklart fylla på dina helande flaskor(Pulse Cells som dom kallas) och även dina items fylls på ifrån ditt lager samt lite andra alternativ som kommer upp under spelets gång. Att levla gör du via en viss blåhårig dam inne på spelets hub där du också kan uppgradera dina vapen, armar och även köpa items.

Smutsigt, mörkt och fyllt av (klimat)hot!

Det är ett fint gäng med bossar du bjuds på under din färd som är av olika svårhetsgrader. För dom som inte orkar spela om bossarna en massa gånger så finns det NPC kamrater du kan be om hjälp ifrån precis innan du går in till bossen i vad som ser ut som en skål med "blått vatten"(vilket är Ergo) men det kostar dock Star Fragments att använda som du får du titt som tätt under resans gång och kan även köpas senare under spelet. Vissa få bossar måste du dock klara själv! Personligen hade jag en del problem mot bossar som var toksnabba med massa grafiska effekter runt sig som gjorde att det var svårt att se vad dom hade för avsikt eller att dom var så stora att deras armar flänger utanför bildskärmen. Men allt går att lära sig såklart, om man är villig att nöta dom!

Tillägger även att en bit in i spelet tillkommer en mekanik som använder sig av "önskningar" du köper med den speciella valutan jag nämnde tidigare som också hjälper dig på traven. Dom är mest inriktade till att buffa din NPC kamrat men även lite småbuffar till dig själv och det är ganska halvdant utfört för att vara helt ärlig. Såg inte poängen med att använda det alls personligen men har säkert hjälpt folk som har en tuff tid att ta sig framåt.

Som jag nämnde tidigare så är spelet mer förlåtande då du inte förlorar all din Ergo(dvs Souls/Runes/XP) om du dör igen innan du kommit tillbaks för att plocka upp dom utan en viss procent dras ifrån totalen och kan även sänkas genom passiva buffar du kan skaffa samt att om du dör på en bossfight så fastnar dom inte inne på bossområdet utan läggs utanför ingången så du kan plocka upp dom och levla upp om det behövs!

Storyn är mycket mer tydlig än Fromsoftwares spel och den avslöjas i en skön takt och fylls även ut av lite böcker, brev/lappar, texter på väggar och konversationer som även ibland kan influeras genom att ljuga eller tala sanning. Quests finns såklart och tillskillnad ifrån Soulsborne så behöver man inte ta hjälp av guider eller vara en professionell detektiv för att klara dom! Så mycket som jag gillar Miyazakis berättelsesätt i Soulsborne spelen så uppskattar jag denna form mycket också! Synd bara att man inte läst The Adventures of Pinocchio så man hajade fler referenser än dom få man hade kvar i huvudet ifrån Disney's barnvänliga version man såg senast som en liten parvel för 25-30 år sedan haha!

Såklart bjuds vi på giftiga träsk... Man måste göra Miyazaki stolt!

Tyvär(eller?) växer inte din näsa när du ljuger men det finns något i stil med det som jag inte kommer säga mer om här! Det som påverkas av dina val i konversationer(även lite andra saker) är din mänsklighet och även där säger jag inte mer, det är för dig att upptäcka!

Spelets omspelningsvärde är i klassisk Soulsborne manér dvs New Game+, pröva på nya builds, vapenkombos, utforska och försöka hitta andra hemligheter, svara annorlunda i konversationer än du gjorde din första runda och ta sig till något av spelets andra slut samt kunna skaffa till sig speciella vapen man endast kan köpa i i NG+!

Har läst runt på internets vråer att vissa tycker det bara är en rak av kopia och helt fel har dom inte dock är det lite orättvist att säga så då Round 8 Studio / Neowiz gör en del egna saker så det känns hyffsat annorlunda samt att dom har själva nämnt att det är deras första Soulslike spel, så det är ingen hemlighet och inget dom förnekar. Fler soulslike spel får mer än gärna kopiera efter Fromsoftware sålänge dom sätter lite av sin egna spinn på formulan, i min åsikt.

Spelet är ett riktigt kärleksbrev till Fromsoftware och jag är toknöjd! Hoppas på mer soulslike spel av Round 8 Studio/Neowiz då jag vet att dom klarar av att göra det rättvisa! Lies of P är utan tvekan mitt GOTY!

Ber lite om ursäkt för alla gånger jag skrivit Soulslike, Soulsborne, Sekiro och Fromsoftware haha!

Detta är min första recension förövrigt! Så korka upp champagnen och skär prinsesstårtan i lika delar!

Lies of P
4
Mycket bra
+
Fantastiskt Soulslike som sätter en standard för andra likes!
+
Vacker och mörk värld
+
Anpassningsbara vapen
-
Något obalanserat
-
Utdraget slut
Det här betyder betygen på FZ

Plattformar: PlayStation 4, PlayStation 5, Windows, MacOS, Xbox One och Xbox Series X/S
Utvecklare: Neowiz / Round 8 Studio
Release: 19 september 2023

Redaktör
Ponny

Det här är jag väldigt nyfiken på. Tjockt med spel i pipen nu, men innan året är slut, så...! Tack för din första recension. Håller tummarna för fler.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Det här är jag väldigt nyfiken på. Tjockt med spel i pipen nu, men innan året är slut, så...! Tack för din första recension. Håller tummarna för fler.

Tack själv du! Många gånger jag funderat på göra recensioner och kände att det var dags nu

Lycka till när du väl tar din första sväng genom Krat!

Medlem

Hej tack för läsningen.

Jag kan inte släppa att namnet låter så märkligt.
Prövade demot till detta i somras och tyckte det var sådär. Det jag tror jag gillar mest med Fromspelen är stämningen. Att du aldrig riktigt är hemma, fast ändå är det när man vant sig. Lite som att vara i skogen.

Hoppas att se fler texter

Medlem

Släppt för MacOS också, tro det eller ej.
Verkar prestera rätt väl också med Metal 3.

Dock bara på Apples Mac App Store än så länge.

Medlem
Skrivet av AdamMK:

Jag kan inte släppa att namnet låter så märkligt.

Lögner av Piss

Det låter mer roligt än Lies of Pinocchio.
Eller varför inte Pinocchios lögner?

On-topic:
Tackar också för läsningen!
Trots att jag bara skummade igenom:
1 - rubriker
2 - bilder
3 - bildtext
4 - sammanfattningen och
5 - forumsvar.

Lite som jag brukar läsa recensioner och artiklar i allmänhet.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Bra recension, tack!

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Lögner av Piss

Det låter mer roligt än Lies of Pinocchio.
Eller varför inte Pinocchios lögner?

On-topic:
Tackar också för läsningen!
Trots att jag bara skummade igenom:
1 - rubriker
2 - bilder
3 - bildtext
4 - sammanfattningen och
5 - forumsvar.

Lite som jag brukar läsa recensioner och artiklar i allmänhet.

Eller bara Pisslögner
eller Pinocchios lögner

On-topic?

Vad gör du då om recensionen inte har sammanfattningsrutan? Eller menar du sista stycket av texten?

Medlem
Skrivet av AdamMK:

Hej tack för läsningen.

Jag kan inte släppa att namnet låter så märkligt.
Prövade demot till detta i somras och tyckte det var sådär. Det jag tror jag gillar mest med Fromspelen är stämningen. Att du aldrig riktigt är hemma, fast ändå är det när man vant sig. Lite som att vara i skogen.

Hoppas att se fler texter

Tacktack! Ja, Fromsoft är bra på det där med stämning/atmosfär! Är inte helt med på namnet fortfarande för att vara ärlig. Tycker det borde stått Pinocchio där, men kanske var det ett sätt att undvika bråk med Disney, vem vet!

Skrivet av Hanzo:

Lögner av Piss

Det låter mer roligt än Lies of Pinocchio.
Eller varför inte Pinocchios lögner?

On-topic:
Tackar också för läsningen!
Trots att jag bara skummade igenom:
1 - rubriker
2 - bilder
3 - bildtext
4 - sammanfattningen och
5 - forumsvar.

Lite som jag brukar läsa recensioner och artiklar i allmänhet.

Lies of Pee!

Tackar Tackar!

Skrivet av Haisty:

Bra recension, tack!

Tackar!

Medlem

Snygg recension. Kommer köra detta spelet efter jag är klar med Sekiro och Lords of the fallen. Verkar lovande även om det samtidigt är sjukt hur äckligt grymma FROM är när företag efter företag försöker härma dem men ingen lyckas göra det bättre, om någon lyckas kommer i närheten som Lies of P så blir man imponerad, säger endel om FROM´s storhet

Medlem
Skrivet av EYEtriforce:

Snygg recension. Kommer köra detta spelet efter jag är klar med Sekiro och Lords of the fallen. Verkar lovande även om det samtidigt är sjukt hur äckligt grymma FROM är när företag efter företag försöker härma dem men ingen lyckas göra det bättre, om någon lyckas kommer i närheten som Lies of P så blir man imponerad, säger endel om FROM´s storhet

Tackar!

En teori jag har för mig själv om varför Soulslike spel "missar bollen" är för att dom inte apar efter From tillräckligt och får inte in en bra känsla i combaten, samma tighta känsla dvs utan ofta blir det en klunkig känsla eller bara för rörigt. Man förstår ju att dom vill göra så mycket som möjligt eget för att inte bli kallade kloner så som Lies of P blir kallad, men om man vill göra Soulslike tror jag det är den bästa(enklaste) vägen att gå. Men skam den som ger sig!

Nioh är annars den soulslike som jag tycker lyckades göra en lite mer egen känsla(även fast det fanns en rejäl dos Souls i det såklart) och som jag kunde uppskatta! Dock var jag inte helt nöjd med hur mycket rustning och vapen som droppades närpå konstant så man satt och härjade alldeles för mycket i menyer och bytte runt. Gillar personligen när man är hyffsat limiterad i sina val så man kan satsa på ett kanske två vapen, lära känna det och få in en skön känsla osv. Lies of P har ett mer limiterad urval som jag då är bekväm med och systemet av att kunna byta runt delar på vapnet var ett ganska bra, så man kan få ut det man uppskattade bäst i olika vapen i ett härligt utförande!

Lords of the Fallen ser ballt ut! Jag kommer vara försiktigt optimistisk med det och kanske slå till någon gång i framtiden om jag skaffar mig en stark spelmaskin igen(sålde min PS5 häromdagen haha)!

Lycka till med Sekiro och LotF!

Medlem
Skrivet av AdamMK:

Eller bara Pisslögner
eller Pinocchios lögner

On-topic?

Vad gör du då om recensionen inte har sammanfattningsrutan? Eller menar du sista stycket av texten?

Sammanfattningsrutan
5
Mästerligt
+
tillsammans med bilder och rubriker
Det här betyder betygen på FZ

Sen om det skulle va en wall-of-text eller massiva paragrafer så läser jag första-sista raderna… men allra vanligast är nog ett stort gäsp och klicka iväg, för jag har fler saker jag vill läsa på mina 5 minuter.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Gen
Medlem

Bra recension! Riktigt sugen på att testa det med min sista GamePass månad. Tänkte lira Lords of the Fallen men det verkar ha grava prestandaproblem så skippar nog det.

Medlem
Skrivet av Gen:

Bra recension! Riktigt sugen på att testa det med min sista GamePass månad. Tänkte lira Lords of the Fallen men det verkar ha grava prestandaproblem så skippar nog det.

Danke danke!

Men dåså, kör bah kööör! Du kommer säkert ha en rolig stund!

1
Skriv svar