Remedy berättar om Alan Wake 2 och problemen att utveckla på Xbox Series S

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Så brukar jag också tänka, men dom vill nog att vi ska "slippa" göra så.

Det är 100% anledningen


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Kommer väll sluta med att spelen körs i 720P på Series S

Immortals of Aveum har en intern upplösning på 720p i Series X och Playstation 5. Medans Series S körs med en intern upplösning i 436p, med dessutom väldigt nedsänkta inställningar.

Medlem

Riktigt taggad! Längtat sedan första spelet kom ut, och det ska bli kul att kunna pusha datorn ordentligt med Alan Wake 2.


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Immortals of Aveum har en intern upplösning på 720p i Series X och Playstation 5. Medans Series S körs med en intern upplösning i 436p, med dessutom väldigt nedsänkta inställningar.
https://www.youtube.com/watch?v=2USR6QTMaA0&t=460s

Jösses, det där är ju faktiskt galet. Kollade upp spelets systemkrav och minimum är alltså ett RTX 2080 Super. Vågat av utvecklarna ändå, men har svårt att se att det är värt det i slutändan.

Medlem
Skrivet av Frazzefraz:

Släppt det inte till Xbox så är det löst. Låt oss som spelar på PC inte lida av en konsol som inte kan hanterar spelet som utvecklarna vill.

Alan Wake 2 är låst till 30fps på Series S inte på PC och det är bara Series S versionen av BG3 som saknar split-screen så du kan nog fortsätta att spela dina spel på PC precis som du alltid har gjort ska du se.

Medlem
Skrivet av Karmak:

Hoppas MS har lärt sig något nu till nästa generation.
Är inte bara xbox spel de förstör med detta utan till alla plattformar spelet ska släppas eftersom de inte kan designa saker som inte fungerar på S

Sony gör det lite annorlunda genom att erbjuda en Pro konsol efter ett par år. Både Sony och Microsoft hamnar då i situationen med en konsol som är samre och kräver att utvecklare stödjer båda när det släpps spel toll plattformen.

Rent spontant känns det som Sonys koncept är bättre då det är mer accepterat och att den lägst presterade konsolen är bättre.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av PGR1985:

Av det lilla jag sett förresten så känns spelet mer som Evil Within än just Alan Wake. Någon som håller med?

Jag hade samma oro men jag tycker nog att de har behållit den klassiska Alan Wake-stämningen. Men jag har medvetet valt att inte se precis allt som visats av spelet.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Microsoft har ju sitt xcloud. Dom får skippa series s-versionen och streama till enheten istället.

Medlem

Råkade se denna videon med Laura Fryer, som är en minst sagt inflytesrik person inom gaming, och jobbat med Xbox. Intressant segment när hon beskriver hur Series S osv. går emot hela filosofin de satte för Xbox.

https://youtu.be/Kg6FNIpbu8g?si=IqTYniEWG1dlgy7n&t=355

Medlem

Det som är det mest tragiska är som någon annan sa, dom verkar göra om samma misstag nästa generation med ännu en kraftlös xbox.

Hålla tillbaks en hel industri… skäms Microsoft, SKÄMS!

Medlem

Remedy måste fråga Round 8 Studios (Lies of P) hur dem lyckas med 1080p60fps och 1440p30fps.

(enligt Digital Foundry)

https://youtu.be/LJJhQ-T45ek?si=LOt9ywMFdEGtBsP_

Kan det vara #LazyDevs eller färdigheter. Det är ju bara deras 2a spel.

Medlem
Skrivet av Divion:

Det som är det mest tragiska är som någon annan sa, dom verkar göra om samma misstag nästa generation med ännu en kraftlös xbox.

Hålla tillbaks en hel industri… skäms Microsoft, SKÄMS!

Var har ni hört om detta? 😮

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Remedy måste fråga Round 8 Studios (Lies of P) hur dem lyckas med 1080p60fps och 1440p30fps.

(enligt Digital Foundry)

https://youtu.be/LJJhQ-T45ek?si=LOt9ywMFdEGtBsP_

Kan det vara #LazyDevs eller färdigheter. Det är ju bara deras 2a spel.

Om du kollar videon med Laura ovan så nämns väl egentligen att de flesta utvecklarna kan få sina spel att köra på Series S bara att man får acceptera en försenad release. Det är helt enkelt ingen prio att lägga den tiden som det krävs.

Larian var smarta och valde att skippa Xbox releasen för att istället släppa det senare och vann stort på det. Larian är väl motsatsen till "lazydevs". Id Sofware och Remedy är grymt erfarna företag som gjort sina egna grafikmotorer under hela sin karriär, återigen att kalla dom "lazydevs" eller oerfarna är inget annat än felaktigt. Problemet är helt enkelt att Series S för med sig riktiga fysiska begränsningar och när man ska prioritera är det helt enkelt många gånger värt att vänta med Xbox releasen eller släppa en dålig version om man inte kan vänta. Det är ju ett jätteproblem och går återigen emot hela filosofin de ändå en gång satte upp för Xbox; att den skulle vara enkel att utveckla för.

Jag förstår verkligen inte hur MS tänkte. Efter Xbox One behövde de återgå till enkelhet och sin styrka men valde återigen att krångla till allt även om det nånstans var en god tanke.

Medlem
Skrivet av Pettor:

Om du kollar videon med Laura ovan så nämns väl egentligen att de flesta utvecklarna kan få sina spel att köra på Series S bara att man får acceptera en försenad release. Det är helt enkelt ingen prio att lägga den tiden som det krävs.

Larian var smarta och valde att skippa Xbox releasen för att istället släppa det senare och vann stort på det. Larian är väl motsatsen till "lazydevs". Id Sofware och Remedy är grymt erfarna företag som gjort sina egna grafikmotorer under hela sin karriär, återigen att kalla dom "lazydevs" eller oerfarna är inget annat än felaktigt. Problemet är helt enkelt att Series S för med sig riktiga fysiska begränsningar och när man ska prioritera är det helt enkelt många gånger värt att vänta med Xbox releasen eller släppa en dålig version om man inte kan vänta. Det är ju ett jätteproblem och går återigen emot hela filosofin de ändå en gång satte upp för Xbox; att den skulle vara enkel att utveckla för.

Jag förstår verkligen inte hur MS tänkte. Efter Xbox One behövde de återgå till enkelhet och sin styrka men valde återigen att krångla till allt även om det nånstans var en god tanke.

Så du menar alltså att Alan Wake 2 är rushad?

Medlem
Skrivet av Rhymst:

Alan Wake 2 är låst till 30fps på Series S inte på PC och det är bara Series S versionen av BG3 som saknar split-screen så du kan nog fortsätta att spela dina spel på PC precis som du alltid har gjort ska du se.

Nu är ju spel mer än grafik och fps vilket många glömmer.
Det är själva spelvärlden som riskerar att inte få utvecklas som det ska pågrund av detta.

Medlem
Skrivet av hoppalängdhopp:

Microsoft har ju sitt xcloud. Dom får skippa series s-versionen och streama till enheten istället.

Problemet med Xcloud är att det är Series S/One S-versioner som streamas. Förhoppningsvis uppgraderar dom tjänsten snart, men har inte hört något om det.

Medlem
Skrivet av Divion:

Det som är det mest tragiska är som någon annan sa, dom verkar göra om samma misstag nästa generation med ännu en kraftlös xbox.

Hålla tillbaks en hel industri… skäms Microsoft, SKÄMS!

Det kan ju också vara så att de lärt sig VARFÖR den håller tillbaka och faktiskt levererar en svagare konsol där upplösningssänkning räcker, ex med samma minnesmängd och mindre skillnad i gpun etc.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Remedy måste fråga Round 8 Studios (Lies of P) hur dem lyckas med 1080p60fps och 1440p30fps.

(enligt Digital Foundry)

https://youtu.be/LJJhQ-T45ek?si=LOt9ywMFdEGtBsP_

Kan det vara #LazyDevs eller färdigheter. Det är ju bara deras 2a spel.

det är som att säga hur lyckas man få ett ps4 spel köra så bra på ps5...

Grafiken och skalan i Alan Wake 2 är på en helt annan nivå än Lies of P så det går inte att jämnföra

Lies of P kan du köra på en budgetpc utan problem

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Så du menar alltså att Alan Wake 2 är rushad?

Nope, tror inte jag nämner det? Alla spel har ett antal prioriteringar som kommer påverka din release. Series S innebär en hel del extra arbete (uppenbarligen) och studios måste prioritera hur värt det är i förhållande till ett försenat spel och potentiellt sämre lanseringstillfälle. Larian bestämda sig för att vänta med Xbox för att lansera ett spel som var klart och behövde komma ut för att inte gå under av redan starka releaser i närtid. Grym prioritering uppenbarligen som gynnade dom.

Remedy beskriver precis att de står inför samma problem och verkar kunna lansera ett spel på Series S samtidigt. Men hade Diablo 4, Starfield och andra storspel släppts senare hade de säkerligen fått stå inför valet att släppa spelet tidigare och möjligen då låta Series S vänta.

Id Software uttalade sig tidigt om problemen med Series S. Vågar man påstå att de är "lazydevs" eller inte har erfarenheten 😁 Det finns väl nästan inga andra som har den erfarenhet de har och Doom Eternal med mera är extremt optimerade upplevelser. Larua påpekar just hur viktigt det är att ha med feedback-loops från utvecklare när de skapar sin konsol. Carmack var till och med en del av den för tidigare Xbox, uppenbarligen är Id inte det numera.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Så du menar alltså att Alan Wake 2 är rushad?

Hur lyckades du med den tolkningen?

Medlem
Skrivet av Pettor:

Om du kollar videon med Laura ovan så nämns väl egentligen att de flesta utvecklarna kan få sina spel att köra på Series S bara att man får acceptera en försenad release. Det är helt enkelt ingen prio att lägga den tiden som det krävs.

Det skriver du själv.

Tycker bara att det är roligt. Alla 3de part utvecklare som klagar. "Vi kan inte jobba med det här. Vi kan inte jobba med det här. Det är en potatis".

Samtidigt. Många indie utvecklare. "Vi kan jobba med det och det ser nästan likadant ut".

Digital Foundry. "Japp och vi håller med".

ID Software sa det innan Microsoft köpte Zenimax och har inte släppt ett helt spel exklusivt sedan dess. Om nu DOOM Year Zero är riktigt och de inte lyckats med Series S har de en poäng.

De små kan med små resurser. Men de stora kan inte med oändliga resurser.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Immortals of Aveum har en intern upplösning på 720p i Series X och Playstation 5. Medans Series S körs med en intern upplösning i 436p, med dessutom väldigt nedsänkta inställningar.
https://www.youtube.com/watch?v=2USR6QTMaA0&t=460s

436P? Hej CRT TV med komposit 😅

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Det skriver du själv.

Tycker bara att det är roligt. Alla 3de part utvecklare som klagar. "Vi kan inte jobba med det här. Vi kan inte jobba med det här. Det är en potatis".

Samtidigt. Många indie utvecklare. "Vi kan jobba med det och det ser nästan likadant ut".

Digital Foundry. "Japp och vi håller med".

Men det är ju olika komplexa problem? Om du väljer att göra ett spel i tekniska framkanten, kanske med nån typ av innovation direkt kopplad till hårdvaran, kommer du utgå från PC, PS5 och XSX, för det är här tekniska framkanten finns. När tekniska framkanten sedan är direkt kopplad till att även funka på XSS, som inte är där, blir det problem. Och detta ska gärna skala nedåt i nån utopi där du halverar upplösning och kanske fps och voila har du prestanda som håller även för XSS. Detta stämmer tyvärr bara helt kopplat till det spel du valt att göra.

Problemet är just det att det sällan funkar med XSS då det är annan mängd minne och GPU, som ändå är direkt kopplat till mer än bara polygoner på skärmen. Larian hade problem med XSS för split-screen helt enkelt inte skalar nedåt på det sättet. Det löste sig helt enkelt inte även om man kapade upplösning och FPS. Det går absolut fixa men problemet är hur mycket tid de ska lägga på att lösa ett problem som bara existerar på en variation av konsolerna.

Skrivet av Larian:

"The team has been working hard on making it work, but they're still working on it. And the problem with optimisations is you finish one thing and then a new one pops up. So here, we're dealing with a situation where we just go through the motions.

"The team will manage because they managed to make [Divinity: Original Sin 2] run on the Switch - but it took time."

Indiespel är underbara men antagligen har de inte ens utgått från XSX, PS5 och PC när de skapade spelet och har potentiellt en enklare gameplay-loop som skalar med grafiska valen enklare. Självklart olika beroende på spel och ambition. Det utvecklare såklart kan göra är att sätta nivån till XSS från början, men det kommer vi konsumenter inte acceptera. Larian skulle alltså t.ex. kasta coop eller dra ned på antal NPCer, grafik osv. för att de skulle funka.

Medlem
Skrivet av bleken:

DirectStorage är en sak som gör att ssdn skickar sin info direkt till GPU:n och skippar ram och cpu..
Och eftersom det är gpu:n dom klagar på så gör det ju lite nytta att just GPU:n får information direkt som den endå har svårt att hantera.

Tyvärr lite mer komplicerat än så, men det går som du säger inte bara att byta ut RAM emot SSD.
Direct storage kan dock spara prestanda på flera sätt, för flera olika delar av systemet.
Sedan så fungerar förmodligen Direct storage annorlunda beroende på om det är PC eller konsol, där den på PC fortfarande skickar data genom RAM, men verkar skicka data direkt till det delade minnet på konsol(som bara har en RAM pool).

Series S RAM har dock också en ganska stor svaghet i hastighet, där den är betydligt långsammare än Series X/PS5.

Skrivet av Lasrod:

Sony gör det lite annorlunda genom att erbjuda en Pro konsol efter ett par år. Både Sony och Microsoft hamnar då i situationen med en konsol som är samre och kräver att utvecklare stödjer båda när det släpps spel toll plattformen.

Rent spontant känns det som Sonys koncept är bättre då det är mer accepterat och att den lägst presterade konsolen är bättre.

Grundhårdvaran för nya spel blir betydligt högre med Sonys lösning och ett relativt lätt sätt att lösa uppskalningen på verkar vara att öka FPS, texturer eller upplösningen. Man behöver alltså inte vara inne och peta i fysik, AI och liknande för att få det att rulla i tillräckligt hög FPS.

Skrivet av Freeman79a:

Remedy måste fråga Round 8 Studios (Lies of P) hur dem lyckas med 1080p60fps och 1440p30fps.

(enligt Digital Foundry)

https://youtu.be/LJJhQ-T45ek?si=LOt9ywMFdEGtBsP_

Kan det vara #LazyDevs eller färdigheter. Det är ju bara deras 2a spel.

Yes, men Lies of Pi körs också på UE4 motorn. Atmosfären är betydligt viktigare i Alan Wake och då vill man helst ligga i framkant när det kommer till grafisk design.

Jämför tillexempel med UE5(Matrix Awakens), där hade Series X/PS5 till och med svårt att komma över 30FPS emellan 1440p och 1620p(Series S låg då på runt 720P i 30FPS).

*Edit: DF ger en mer nyanserad bild av det hela, där de ändrat sig om de ser behov av Pro konsol eller inte.

Gen
Medlem
Skrivet av lonian:

Beror väl på vilket spel vi pratar om.

Antagligen enkla Indiespel.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Ja, Microsoft skulle gjort som Sony och släppt likadana konsoler men ena digital ingen annan skillnad detta är mycket illa. Konsoler ska ju vara enkla att utveckla och spela på inte delas upp såhär.

Precis så! 👍

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Nu är ju spel mer än grafik och fps vilket många glömmer.
Det är själva spelvärlden som riskerar att inte få utvecklas som det ska pågrund av detta.

Ja men det finns väl alltid flaskhalsar om man ska se det på det sättet! Dom som sitter med super datorer är säker tjuriga för att en annan sitter med en ynklig 50.000kr pc för det är säkert fullt möjligt att göra ännu mer fantastiska spel om alla satt med en Nasa special edition cyberpunk pc så spelen kan optimeras för en sån maskin men alla har ju inte råd med det så nu hålls det igen för ingen skulle köpa ett sånt spel. Visst kanske överdriver nu men aja 😆 förstår iaf ditt argument. Men jag tycker att det är bra att det finns en Series S så att även dom med tunnare plånböcker får vara med i leken tex ensamstående morsor som inte råd att spendera tusentals kronor på tvspel. Vi privligerade får ha tålamod! Jag tror fortfarande att tekniken går framåt och att spelen även i framtiden kommer att vara bra!

Medlem

Tänk om de skulle ta kraften ur Xbox series S och göra en Handheald hybridkonsol av den.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Tänk om de skulle ta kraften ur Xbox series S och göra en Handheald hybridkonsol av den.

Xbox Series Switch

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Xbox Series Switch

Xbox Deck SW


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

123
Skriv svar