Cities: Skylines II totalt ooptimerat ospelbart skräp

Avstängd
Cities: Skylines II totalt ooptimerat ospelbart skräp

Testade med min super pc som har liknande spec som denna person och fick samma upplevelse:
"Everyone already knows the performance is terrible, so I'll just share my experience so you have a further example to compare to.
I have a 13900k, 64gb of ram, and a RTX 4090, playing on a 1440p ultrawide monitor.
I got 35 fps at the main menu and in game on a brand new map w/o building a single thing.
Turning off motion blur and depth field increased this from 35 to 50 fps.

Not a single other graphics setting changed the performance at all.
I turned off every single setting I could or set it to the lowest possible, and still only got 50 fps.

This is impressively bad optimization, I actually can't recall another game recently where changing the graphics settings literally did nothing to fps. Just stay away from this until they fix it."

Här är en av många med liknande upplevelse:
"Performance is absolutely mental. No Joke, I have a RTX 4080 Overclocked, and an i9-12900KS and the game stutters so much, and really low FPS, I even went down from 4k to 1080p on medium with half the stuff disabled and the game still performs as good as a dead ******. I just want them to patch the ♥♥♥♥ out of this one, or god help me I ever buy another game from this company again. It's shameful, I can't imagine others with medium to low end rigs trying to play this game. Also lots of bugs, but w.e, I rather some bugs than 20-30FPS or massive stutter hits when you try and move the camera. wtf guys. Visually? it feels like Alpha."

Avstå från köp tills dom ordnar spelet. Paradox Interactive borde skämmas att släppa ospelbart spel.


signatur

“If you have an apple and I have an apple and we exchange these apples then you and I will still each have one apple. But if you have an idea and I have an idea and we exchange these ideas, then each of us will have two ideas.”
George Bernard Shaw

Medlem

Har gamepass så jag laddade ner och testade det igår, sitter med 5800X, 16 gig ram och ett 3060 Ti.

Testade först med 3440x1440 med blandade medium och low inställningar och en del inställningar helt av (vsync, dimma,motion blur m.m, det som man rekommenderas stänga av enligt andra användare) och hade då först lite över 40 fps "Inte så tokigt ändå" tänkte jag.

Men ju mer invånare min stad fick desto sämre blev det, redan vid ca 1,500 invånare var min fps nere på 25 och jag fick byta upplösning till 2560x1080 för att komma upp i 40 fps igen. Men det känns som att det inte kommer krävas så många invånare efter det för att det ska bli ospelbart igen, spelet ser då även så dåligt ut att jag kan lika gärna gå tillbaka till första spelet och köra det med moddar istället.

Medlem

Det är bedrövligt. De bör inte ha släppts spelet så här. Det är inte ens early access dåligt det är knappt alfastadie.
Såg fram emot detta men blir väl att vänta minst ett år.

Medlem

Total skräp-prestanda. 15 fps med ett 3070ti som jag köpte för 11.000 kronor. Det är för mig helt oförståeligt hur man ens FÅR releasa ett spel i detta skick.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

FM-guru
F.d. Sisyr

Märkligt. Jag testade det en 20 min igår, vara för att kolla FPS, och fick då paniklåg sådan i menyn men fullt spelbart i själva spelet. Med allt på high utom motion blur (som jag stänger av i alla spel). Och jag har ett vanligt 3070. Med det sagt borde det givetvis flyta mycket bättre även än det jag upplevde. Synd!

Medlem

Spelet har sålt så bra så det kommer optimeras och fixas och patchas och DLCas tills det iaf blir dubbelt så bra betyg, om det går. Bara att vänta.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Jag kör med en 3950x och 4070Ti. Det var spelbart men sänkte upplösningen till 2k och då hade jag inga problem att köra det. Kunde givetvis flytit på ännu bättre. Men att kalla spel skräp för att man inte har tillräckligt bra dator tycker jag känns märkligt.

Medlem
Skrivet av theBoosing:

Total skräp-prestanda. 15 fps med ett 3070ti som jag köpte för 11.000 kronor. Det är för mig helt oförståeligt hur man ens FÅR releasa ett spel i detta skick.

Att betala så långt över kortets MSRP kanske inte riktigt förstärker poängen så bra (jag gav knappt över 8k för mitt 3080), men visst.

Skriv dock gärna vad du kör för upplösning och inställningar istället, då det är bra mycket mer intressant. Du kan få rätt många moderna spel att gå ner till ospelbar prestanda om du krämar på - testa att dra på allt i BG3 eller CP2077 2.0 (inkl. RT) utan något framgen-fjanteri och se hur bra ditt 3070 Ti mår.

Sen att Cities Skylines 2 är sanslöst ooptimerat kan väl inte gått så många förbi vid det här laget. När utvecklarna själva går ut och "varnar" innan release borde det ringa varningsklockor hos de flesta, det är inte särskilt ofta man ser.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Ja vilket haveri! Testade via Gamepass och avinstallerade det illa kvickt. Riktigt besviken! UI och annat kändes också väldigt plottrigt.

Skribent

I min recension som ligger på första sidan nu så hann jag precis få med Cities Skyline 2 och prestandan var kass, men hittade ett redditinlägg och följde de instruktionerna så blev det ändå hyfsat spelbart med high.

"Optimal Settings
Don't go around reducing the global settings thinking it's your only option. A lot of the graphics settings have no impact on the FPS, while there are some key ones that have massive impacts.

Start with a High Preset and then

Use "Fullscreen Windowed" or disable VSync

Disable "Depth of Field Mode"

Reduce "Volumetrics Quality" to Low

Disable "Global Illumination"

Reduce the "Level of Detail" to Low (or Medium if you don't need the extra FPS)

Disable "Motion Blur" (This is a preference, if you want it, keep it on Low)

In the advanced tab, scroll to the Shadows section and disable "Terrain Casts Shadows"

If you want to squeeze a bit more performance, Disable "Fog Quality", though I personally prefer to keep it enabled

These settings should give you the best looking graphics while also increasing your FPS significantly
"

Avstängd

Man har rätt att testa inom två timmar, tycker man det är dåligt, får man pengarna tillbaks. Testade i en timme, det räckte mer än väl. Tror inte dom kommer få ordning på spelet ens om ett år.


signatur

“If you have an apple and I have an apple and we exchange these apples then you and I will still each have one apple. But if you have an idea and I have an idea and we exchange these ideas, then each of us will have two ideas.”
George Bernard Shaw

Medlem

Ja det är synd. Har gamepass men kommer inte ens prova just nu då jag inte vill bli besviken.

Medlem

Testa att zooma in på vatten och träd, ser väldigt snyggt ut. Sedan zoomar man ut igen, när jag tittar på träden och vattnen så får jag uppfattningen om att de fortfarande genereras väldigt högupplöst, bara det att skärmen och avståndet inte klarar av att "visa det".
Bara en tanke jag har. Men gissningsvis så skalar spelet inte ner grafiken när man zoomar ut på samma sätt som andra spel och föregångaren.
På samma sätt borde spelet ignorera det som sker runt omkring, utanför skärmens visningsyta när man zoomar in, för att bibehålla en god framrate, men så verkar inte vara fallet.
Därfört blir det så låg fps när det händer mycket samtidigt, oavsett inställning, men att det blir något bättre när man ändrar upplösning.

1
Skriv svar