Ska köpa ett spel. Vilket?

Medlem
Ska köpa ett spel. Vilket?

Har lite pengar över på Steam och tänkte unna mig genom att köpa ett sånt där AAA spel lagom till höstmyset. Det står mellan tre spel, men kan inte bestämma mig. Ni som spelat, vägled mig har kikat runt och kommit fram till att det blir ett av dessa.

Medlem

signatur

i5-10600K | 4080 SUPER | 32GB DDR4 | nVME 1TB | 34” Oled

Releasehästryttare
Moderator | Testpilot

Skulle säga Baldurs Gate 3, men samtidigt är det och Diablo IV helt olika spel. Föredrar du lir likt Baldurs Gate 1 & 2 och Neverwinter Nights eller ARPT som Diablo och Titan Quest?


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Har du inte spelat Red Dead Redemption 2 så måste jag ju säga det då det är världens bästa singleplayer-upplevelse enligt mig!

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Skulle säga Baldurs Gate 3, men samtidigt är det och Diablo IV helt olika spel. Föredrar du lir likt Baldurs Gate 1 & 2 och Neverwinter Nights eller ARPT som Diablo och Titan Quest?

Gillar främst strategi och turbaserade spel, men så länge ett spel är välgjort så är jag väl allätare. RPG spel är mina bästa minnen Fallout 1 och 2 och för arpg så är det faktiskt Torchlight

Medlem

Red Dead Redemption 2

Är dessutom på Steam-rea just nu på 24 euro...


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem

Förvisso tre rollspel per definition, men samtidigt väldigt olika varandra.

Diablo 4: Action RPG, med fokus på snabb combat, och med Live Service vilket kan ge spelet längre livslängd, men även kortare, vilket är svårt att förutspå. Ett bra spel om man gillar upplägget, och det mest attraktiva spelet om man är den som spelar korta spelsessioner då det är lätt att hoppa in och ut lite hipp som happ.

Red Dead Redemption 2: I relation till andra spel, bitvis väldigt långsamt och med mycket resande vilket kan kännas utdraget eller långtråkigt för vissa. Å andra sidan otroligt snyggt och vackert som kan göra de långa resvägarna trevligare om man gillar sådant. Dessutom väldigt inlevelserikt, men också det som förmodligen kräver längst spelsessioner då man helst vill leva sig in i spelet och komma igång med stämningen och atmosfären.

Baldur's Gate 3: Ett mer klassiskt RPG med turordningsbaserade strider och isometriskt kameraperspektiv. Väldigt bra grafik, och ett av få spel som kombinerar voice acting och motion capturing från samma skådespelare, vilket gör karaktärernas animationer väldigt trovärdiga. Även detta är ett spel man helst vill spela i längre spelsessioner, men samtidigt lite vänligare i den bemärkningen än vad Red Dead Redemption 2 är skulle jag säga.

Kortfattat:

  • Diablo 4 om du vill spela i kortare spelsessioner, och kanske ha ett spel att hoppa in i lite då och då under flera års tid framöver.

  • Red Dead Redemption 2 om du vill ha en filmisk upplevelse med bra story telling.

  • Baldur's Gate 3 om du vill ha ett slags mellanting. Också värt att nämna är att det har ett högt replay value då många dialogval tillför olika resultat, vilket alltid är kul att återkomma till och utforska. Lite "Vad händer om jag..?"-scenarion i dialoger och handling.

Kan vara värt att nämna att jag har spelat alla tre spelen mycket.

Medlem

Har inte spelat Baldurs Gate 3 så kan inte gå i godo för det så röstade på mästerverket RDR 2!

Medlem

Tre väldigt bra och väldigt olika spel.

Jag skulle rekommendera att vänta med Diablo 4. Det är ett spel som kommer vara mycket bättre om något år.

Både read dead redemption 2 och baulders gate 3 är extremt bra spel. Tror du inte att du kan göra fel val mellan de två. Jag röstade på bauldsrs gate 3!

Moderator | Testpilot
Skrivet av Kyrre:

Gillar främst strategi och turbaserade spel, men så länge ett spel är välgjort så är jag väl allätare. RPG spel är mina bästa minnen Fallout 1 och 2 och för arpg så är det faktiskt Torchlight

Menar du tur eller turordningsbaserade? BG3 har båda!


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av Deekar:

Har du inte spelat Red Dead Redemption 2 så måste jag ju säga det då det är världens bästa singleplayer upplevelse enligt mig!

En av dom i alla fall, och här var det ett enkelt val.

Medlem

Diablo 4 tyckte jag var kul tills man klarat det, end game var tyvärr inte vad jag hoppades på. Videosekvenser osv i spelet är helt fantastiska dock, helt otroliga. Bra skurk i spelet också. Kan köra Coop med folk som inte är på samma platform vilket är kul.

Baldur's Gate 3 är riktigt riktigt bra om man är ute efter den typen av spel. Dom har lyckats väl med att trycka in D&D in i ett spel och verkligen tagit in alla galenskaper en spelare kan göra och reagerar på det. Tycker man om att spela om spel så är detta bra också då du kan redan från början göra väldigt olika val. Går även att köra Coop om man har vänner som spelar på samma platform.

Red Dead Redemption 2 har jag försökt säkert 5-6 gånger att komma in i men det drar tyvärr aldrig in mig... Kommer lite längre varje gång dock så nästa gång är kanske den gången som jag kommer klara mig igenom... Vet inte varför jag inte orkar mig igenom men det är väl att det är lite långsamt, jag är ingen jätte cowboys fan heller. Men spelet är otroligt snyggt och dialoger och saker man kan göra är enormt.

Medlem

Har inte spelat dom andra två spelen men har spelat igenom RDR2 4 gånger.

Så det säger väl allt om vad jag tycker 😁 magiskt spel. Verkligen magiskt. Första gången var jag totalt hänförd.


signatur

Xbox Series X | Nintendo Switch | Xbox One X | Xbox 360
Fanatec CSL DD 8nm | McLaren GT3 V2-ratt | CSL Elite V2-pedaler

Medlem

Bg3 eller RDR 2 beroende på vad du känner för, diablo 4 borde inte ens få existera

Medlem
Skrivet av Tanktyr:

Bg3 eller RDR 2 beroende på vad du känner för, diablo 4 borde inte ens få existera

Diablo 4 var svinkul under storyn enligt mig (5/5), men tyvärr ganska segt endgame (2/5). Men detsamma kan väl sägas om BG3 eller RDR2 (dvs inte superkul att fortsätta spela efter storyn är färdig)? Om man är ute efter ett hack and slash-spel för att spela igenom storyn så skulle jag säga D4 är ett urmärkt val (däremot kanske man vill avvakta någon expansion eller så om man är ute efter ett bra endgame och roligare evighets-grind).

Medlem

Har inte haft chansen att spela BG3 ännu så RDR2 får min röst!

Fragtjuv

Jag vet att spelet har fått en hel del kritik av jag har haft väldigt roligt med Diablo 4 i närmare 300 timmar. Ifall du känner någon som spelar det så tror jag att det skulle ge dig underhållning i ganska många timmar.

Emellertid så listar du även RDR2 och det är ett av mina absoluta favoritspel så jag tycker att du ska skaffa det.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem

Du förlorar inget på att låta D4 mogna lite.
De andra två är jäkligt olika så svårt att säga, men båda är 5/5 spel. Jag hade kört på bg3


signatur

🖥 i5 9600k || RTX 2080 || Z390 || 16GB DDR4 || ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 || LG 55" CX

Releasehästryttare

@Kyrre vilket blev det nu då?

Medlem

Ordentlig rea på Red Dead 2 på steam nu så kör på det kanske. Sjukt prisvärt.

Medlem
Skrivet av Broshimitsu:

Förvisso tre rollspel per definition, men samtidigt väldigt olika varandra.

Kortfattat:

  • Diablo 4 om du vill spela i kortare spelsessioner, och kanske ha ett spel att hoppa in i lite då och då under flera års tid framöver.

  • Red Dead Redemption 2 om du vill ha en filmisk upplevelse med bra story telling.

  • Baldur's Gate 3 om du vill ha ett slags mellanting. Också värt att nämna är att det har ett högt replay value då många dialogval tillför olika resultat, vilket alltid är kul att återkomma till och utforska. Lite "Vad händer om jag..?"-scenarion i dialoger och handling.

Kan vara värt att nämna att jag har spelat alla tre spelen mycket.

Skrivet av Devan:

@Kyrre vilket blev det nu då?

Vågade ju inte säga det med tanke på rösterna men tackar Broshimitsu för grym sammanfattning. Det var kortare spelsessioner jag var ute efter (som man kan hoppa in i lite då och då) så det blev Diablo 4

Inte så många timmar ännu men är helnöjd än så länge.

Medlem
Skrivet av Kyrre:

Vågade ju inte säga det med tanke på rösterna men tackar Broshimitsu för grym sammanfattning. Det var kortare spelsessioner jag var ute efter (som man kan hoppa in i lite då och då) så det blev Diablo 4

Inte så många timmar ännu men är helnöjd än så länge.

Mycket nöje! Storyn tyckte jag var hur bra som helst, problemen började först när den var klar. Men kanske är bättre nu

1
Skriv svar