Shenmue-skaparen funderar på en Yakuza 0-lik prequel

Robot
Shenmue-skaparen funderar på en Yakuza 0-lik prequel

Vill rikta Shenmue 4 mot nykomlingar.

#shenmue, #shenmue-4


Medlem

Shenmue var en häftig upplevelse på den tiden den släpptes. Tyckte om de spelen i spelet där man släppte ner en kula längst en träskiva med upp spikade spår till olika priser man kunde vinna.
Jäkligt kul var det med att försöka få alla små leksaks figurerna från de där plast ägg automaterna.

It's not a lake, it's an ocean

Shenmue och Shenmue II kommer alltid finnas i mitt spelarhjärta så länge det fortsätter slå. Men även om utannonseringen av Shenmue III på E3 var helt magisk så var spelet en missad chans. Yu Suzuki valde att lägga tid på minispel i stället för att ta berättelsen framåt, och det var en besvikelse. Ett fjärde spel är förstås en rejäl högoddsare.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Redaktör
Ponny
Skrivet av Guld:

Shenmue var en häftig upplevelse på den tiden den släpptes. Tyckte om de spelen i spelet där man släppte ner en kula längst en träskiva med upp spikade spår till olika priser man kunde vinna.
Jäkligt kul var det med att försöka få alla små leksaks figurerna från de där plast ägg automaterna.

Herregud vad man höll på! Och dart. Mycket dart blev det.


signatur

En Bamseponny av folket

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Guld:

Shenmue var en häftig upplevelse på den tiden den släpptes. Tyckte om de spelen i spelet där man släppte ner en kula längst en träskiva med upp spikade spår till olika priser man kunde vinna.
Jäkligt kul var det med att försöka få alla små leksaks figurerna från de där plast ägg automaterna.

Pachinko! Galet beroendeframkallande.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Låt Shenmue vila i frid. Inga fler delar, tack.
Shenmue 1 & 2 är fullständigt unika, ljuvliga spel vars känsla aldrig kommer kunna återskapas och sannolikt aldrig bli kommersiellt gångbara.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Majoren:

Låt Shenmue vila i frid. Inga fler delar, tack.
Shenmue 1 & 2 är fullständigt unika, ljuvliga spel vars känsla aldrig kommer kunna återskapas och sannolikt aldrig bli kommersiellt gångbara.

Shenmue har väl om sanningen ska fram aldrig varit kommersiellt gångbart i den bemärkelsen att det genererat vinst. Det är en nisch-franchise, helt klart. Men vi fans skulle gärna vilja få ett slut på berättelsen. Just därför var Shenmue III en sådan missad möjlighet. Det hade gärna fått vara lite mer mainstream (vilket gjort vissa fans besvikna, men de hade köpt det ändå och förmodligen redan stöttat via Kickstarter) för att attrahera lite fler utanför den redan frälsta skaran. Detta hade gjort det lite enklare att få finansiering för Shenmue IV, som med lite vilja skulle ha kunnat bli den avslutande delen.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Sega får ta sig i kragen och låta Yu Suzuki samarbeta med Ryu Ga Gotoku (Yakuza)-studion på ett Shenmue-spel.

Deras spelmotor vore perfekt för Shenmue och studion kan behöva en paus från alla de snarlika Like a Dragon/Yakuza- och Judgment-spelen.

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Shenmue har väl om sanningen ska fram aldrig varit kommersiellt gångbart i den bemärkelsen att det genererat vinst. Det är en nisch-franchise, helt klart. Men vi fans skulle gärna vilja få ett slut på berättelsen. Just därför var Shenmue III en sådan missad möjlighet. Det hade gärna fått vara lite mer mainstream (vilket gjort vissa fans besvikna, men de hade köpt det ändå och förmodligen redan stöttat via Kickstarter) för att attrahera lite fler utanför den redan frälsta skaran. Detta hade gjort det lite enklare att få finansiering för Shenmue IV, som med lite vilja skulle ha kunnat bli den avslutande delen.

Nä, jag vill faktiskt inte se ett avslut. För mig slutade Shenmue efter 2:an och jag är inte längre intresserad av att se säcken knytas ihop. Tiden för det är sedan länge passerad och nyare delar av serien är jag övertygad om bara kommer bli besvikelser som solkar ner minnet av spelserien, då magin inte kommer finnas där.

Det får förbli ett mysterium vad som hände efter 2:an, jag kommer inte acceptera storyutveckling från sena efterföljare.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Majoren:

Nä, jag vill faktiskt inte se ett avslut. För mig slutade Shenmue efter 2:an och jag är inte längre intresserad av att se säcken knytas ihop. Tiden för det är sedan länge passerad och nyare delar av serien är jag övertygad om bara kommer bli besvikelser som solkar ner minnet av spelserien, då magin inte kommer finnas där.

Det får förbli ett mysterium vad som hände efter 2:an, jag kommer inte acceptera storyutveckling från sena efterföljare.

Det är en ganska ovanlig åsikt, de flesta fans verkar vilja ha en avslutning på historien. Den är ju redan skriven, eller åtminstone färdig i Yu Suzukis huvud, så några större förändringar är inte att vänta ifall han fick chansen att avsluta Shenmue. Det som skulle vara oundvikligt är att han får kapa bort vissa delar, men detta gjordes ju redan mellan spel 1 och 2, så det vore inget nytt.

Men visst, magin i dag jämfört med om vi hade fått Shenmue III och IV till Dreamcast är såklart inte densamma. Jag är ändå glad för att vi fick del III. Min Shenmue-samling här hemma fick i alla fall lite påfyllning.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Serien kommer sluta med att han inte dödar Lan Di. Han kommer mogna genom hans resa och släppa det. Det blir hans hämnd på Lan Di.

Medlem
1
Skriv svar