Rekordmånga höga spelbetyg under 2023, visar Metacritic-siffror

Robot
Rekordmånga höga spelbetyg under 2023, visar Metacritic-siffror
Medlem

2023 måste vara det bästa spelåret på mycket länge, kanske till och med någonsin? Och då har jag ändå spelat tv-spel sedan åttiotalet.

Medlem
Citat:

...likaså PS5-utgåvan av Tetris Effect: Connected (som funnits ute till andra plattformar i flera år).

Nja. Tetris Effect var först konsolexklusivt på PS i ett par år. Sedan när det var dags att släppas till Xbox i samband med multiplayer-uppdateringen Connected så köpte MS in det till Game Pass samt exklusivitet på uppdateringen i ett halvår (kom inte ens till Steam tror jag).

Medlem

Tycker dock det blir skevt när alla nintendo stora nintendo spel per automatik får skyhöga betyg trots kass framerate, förlegad grafik och typ samma upplägg som dem alltid kört (zelda, mario)

Medlem

Ja, vilket härligt spelår det har varit. Kommer bli jämnt när ÅS ska utses.

Medlem
Skrivet av DieZe:

Tycker dock det blir skevt när alla nintendo stora nintendo spel per automatik får skyhöga betyg trots kass framerate, förlegad grafik och typ samma upplägg som dem alltid kört (zelda, mario)

Japp för det är ju det som är viktigast, inte om spelen är bra.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av DieZe:

Tycker dock det blir skevt när alla nintendo stora nintendo spel per automatik får skyhöga betyg trots kass framerate, förlegad grafik och typ samma upplägg som dem alltid kört (zelda, mario)

Nintendo har väl bortsett zelda typ alltid stabila 60fps som mål?


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem

Ja väldigt bra år faktiskt

Medlem

Helt otrolig höst i alla fall. Hinner inte med och har nog inte lagt så många speltimmar på så kort tid på länge

Medlem
Skrivet av DieZe:

Tycker dock det blir skevt när alla nintendo stora nintendo spel per automatik får skyhöga betyg trots kass framerate, förlegad grafik och typ samma upplägg som dem alltid kört (zelda, mario)

Eller så får dom bra betyg för att dom är genuint bra? Plus att framerate brukar vara bra, deras estestik är ju en smaksak såklart och uppläggen ändras/ förfinas ju med åren som med alla spel/ genrer.

Medlem

Fantastiskt spelår!

Vilka 25 spel är det?


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Medlem

Grävt runt i statistiken? Är det inte bara att glo här?
https://en.wikipedia.org/wiki/2023_in_video_games

Kan inte säga att jag är speciellt impad av det här spelåret. Tycker det som vanligt verkar vara en hel del re-releases, remakes, remasters. Samt de typiska intetsägande produkterna, folk har en tendens att glömma bort, så fort nästa glimmande produkt ska konsumeras...

Man får vara tacksam för BG3 dock.

Medlem
Skrivet av Bennii:

Ja, vilket härligt spelår det har varit. Kommer bli jämnt när ÅS ska utses.

Det känns som att det kommer att bli lika många årets spel som det finns stora spelsidor ungefär.

Medlem
Skrivet av DieZe:

Tycker dock det blir skevt när alla nintendo stora nintendo spel per automatik får skyhöga betyg trots kass framerate, förlegad grafik och typ samma upplägg som dem alltid kört (zelda, mario)

Ja, hur fan kan De sju samurajerna klassas som en av de bästa filmerna någonsin? Pissdålig grafik och SVARTVITT!! Huuu! Bias!

Dödgrävaren
Skrivet av Danster:

Ja, hur fan kan De sju samurajerna klassas som en av de bästa filmerna någonsin? Pissdålig grafik och SVARTVITT!! Huuu! Bias!

Hade man släppt De sju samurajerna varje år så hade man kanske inte varit riktigt lika imponerad efter 20 år...

Medlem

2023, året då Pikmin 4 äntligen släpptes efter 10 års väntan. Underbart spel.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Sunstalker:

2023 måste vara det bästa spelåret på mycket länge, kanske till och med någonsin? Och då har jag ändå spelat tv-spel sedan åttiotalet.

2023 blir ju ordentligt överhypat på grund av mängden dåliga år vi haft i rad. Ett legendariskt år som 2007 hade 30+ kanonspel över flera format och genrer med flertalet nya IP:n. Årets 5-6 riktigt bra spel står sig inte så bra i jämförelse och skulle mest räknas som ett standardår före Games as a Service-tiden.

Medlem
Skrivet av DieZe:

Tycker dock det blir skevt när alla nintendo stora nintendo spel per automatik får skyhöga betyg trots kass framerate, förlegad grafik och typ samma upplägg som dem alltid kört (zelda, mario)

Om man ser till vad hårdvaran kan prestera så gör Nintendo ett kanonjobb.
Om playstation och Xbox skulle vara lika svag som Switch, skulle du då klaga på grafik och framerate fortfarande?
Nintendo skapar fantastisk gameplay.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Alan Wake 2 är lätt årets bästa spel. Jag är tvär torsk på detta mästerverk. Ger det 5 av 5 i FZ style betyg. 10 av 10 i GR style.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ || Paranoid Bastard ||

Medlem
Skrivet av CARTMAN:

Alan Wake 2 är lätt årets bästa spel. Jag är tvär torsk på detta mästerverk. Ger det 5 av 5 i FZ style betyg. 10 av 10 i GR style.

Alan Woke är ett bedrövligt spel som i stortsett saknar gameplay.
Raceswap på Sagar smaklös men påverkar inte kvalitet på spelet som är under all kritik.
Dialogerna är tramsiga och helt orealistiska.
Saga beter sig INTE som en FBI agent nörokända människor kännet igen henne och säger henner dotter drunknat.

Scenen i bårhuset är bland det dummaste jag sett i ett någonsin.
Tell dont show verkar vara led ord för utvecklingen.

Nee kommer inte i närheten av BG3s episkhet.. trors alla problem det spelet har är det klart bästa spelet iår.
Kan inte se nptt i AW2 som kan mäta sig med BG3

Medlem

Jag kan igentligen bara hålla med eftersom jag köpte Psvr2an. Så jag har hutlöst mycket spel. Men annars så är alla år bra spel år för mig. Gillar spel så pass mycket att det alltid väller in spel. Därför har jag inte tid med Xbox och PC som jag helst inte vill spela på. Men hade jag varit väldigt kräsen och inte gillat så många olika typer av spel som jag gör idag så hade jag kanske tvingats mer eller mindre. När jag köper ett spel idag så handlar det ibland om hur onödig jag vill vara. Som med Baldursgate 3 tex det hade jag inte tid med igentligen men köpte och spelade lite iaf. Nu kommer jag ändå få vänta med att spela det ordentligt tills andra spel blir avklarade först.

Medlem
Skrivet av TheWarlock:

Alan Woke är ett bedrövligt spel som i stortsett saknar gameplay.
Raceswap på Sagar smaklös men påverkar inte kvalitet på spelet som är under all kritik.
Dialogerna är tramsiga och helt orealistiska.
Saga beter sig INTE som en FBI agent nörokända människor kännet igen henne och säger henner dotter drunknat.

Scenen i bårhuset är bland det dummaste jag sett i ett någonsin.
Tell dont show verkar vara led ord för utvecklingen.

Nee kommer inte i närheten av BG3s episkhet.. trors alla problem det spelet har är det klart bästa spelet iår.
Kan inte se nptt i AW2 som kan mäta sig med BG3

Ibland så ska man helt enkelt strunta i att skriva så mycket på fyllan? Jag menar det får inte ens kritik att upplevas trovärdigt eller övertygande om man själv misslyckas med det man försöker skriva. Speciellt när man kritiserar andra för att göra ett dåligt jobb. Vem vet dom kanske också kände för att göra allt på fyllan.

Medlem
Skrivet av Danster:

Ja, hur fan kan De sju samurajerna klassas som en av de bästa filmerna någonsin? Pissdålig grafik och SVARTVITT!! Huuu! Bias!

Fast släpptes den 2023? Nej, Nintendo släpper spel 2023 som ser ut som att de hade kunnat släppas 2010 och folk köper det rätt av. Sen ska vi inte ens snacka om hur same-same deras spel är, färgglada repetetiva spel för barn.

Medlem
Skrivet av lonian:

Om man ser till vad hårdvaran kan prestera så gör Nintendo ett kanonjobb.
Om playstation och Xbox skulle vara lika svag som Switch, skulle du då klaga på grafik och framerate fortfarande?
Nintendo skapar fantastisk gameplay.

Ja eller så kanske det är dags att inte prisa Nintendo för att de släpper förlegad hårdvara som endast kan hantera spel som ser ut som något från 2010?

Medlem
Skrivet av Molotov:

Japp för det är ju det som är viktigast, inte om spelen är bra.

Fast jag kan inte se hur de skulle vara bra på något sätt. Alla nintendo lir jag provat på min Switch förutom Animal crossing har varit så fruktansvärt dåligt, det finns liksom inget där i hur dem approachar spel som lockar överhuvudtaget.

Medlem
Skrivet av DieZe:

Fast jag kan inte se hur de skulle vara bra på något sätt. Alla nintendo lir jag provat på min Switch förutom Animal crossing har varit så fruktansvärt dåligt, det finns liksom inget där i hur dem approachar spel som lockar överhuvudtaget.

Ja det kan man ju tycka.
Finns många exempel på folk som tycker elden ring, baldurs gate 3 mm är skit också.

Bara för att nått avviker från din smak så betyder det inte att nått sker per automatik, som att folk intr skulle tycka så egentligen.

Animal crossing är förövrigt ett riktigt skitspel


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av DieZe:

Fast jag kan inte se hur de skulle vara bra på något sätt. Alla nintendo lir jag provat på min Switch förutom Animal crossing har varit så fruktansvärt dåligt, det finns liksom inget där i hur dem approachar spel som lockar överhuvudtaget.

Du förväxlar dåligt med "passar inte mig" tror jag.

Men rent generellt, nintendos konsoller köper man för vissa spel, och där levererar studiosen ofta riktigt hög kvalitet.
Känns lite tråkigt ibland att ps och xbox ofta missar glädjen kan jag känna (har dock bägge och xsx används mest). Ibland känns det som för mycket fokus på muskler och flex när något så gammalt från nintendo kan ge så bra upplevelser, och kvalitet på dom. Mario Wonder ser inte så mycket ut för världen, men jäklar va tajt det är i mekanik. Men man spelar ju inte senaste creed på en switch, eller sportspel som inte är nintendos.

Som med allt annat, rätt sak på rätt plats.

Medlem

Grymt spelår! Får se hur nästa år blir, men kan inte tänka mig att det kan mätta sig med detta spelår, om inte några stora överraskningar annonseras. Nu är ribban hög.

Det enda jag tycker är lite konstigt, är något jag har sett under de senaste två åren, är vilka datum man släpper sina spel på, och önskar att de spred ut spelen mer jämnt under årens gång, under alla månader. Tänk minst ett storspel/månaden beroende på antal släpp under året. Det har ju visats tidigare att spel kan även sälja under de "udda" perioderna, Tlou2, GoT, Diablo, FF:XVI,

Jag minns från tidigare år att det var normalt att släppa de stora titlarna nästan exklusivt under hösten. Numera är det mest vanligt under vinter/vår (jan-mars) och hösten (sep-nov), i vissa fall under juni. Problemet här är att man packar ihop alla, så att det blir så tight mellan släppen, ibland en vecka emellan. Detta bevittnade vi våren förra året, med bl.a. HFW, Elden Ring och GT7 på kort tid, och samma nu under hösten som började med Starfield/BG3 (konsol) fram till AW2. Sedan har vi ofta torrperioder, öken som jag kallar det, mellan dessa månader. Jag kollade precis på årets lista, och det har blivit lite bättre, men kan alltid förbättras ytterligare.

Jag har lite svårt att förstå logiken, då alla vill väl ha utrymme och mindre konkurrens för att sälja i högre volymer, istället för att vi ska prioritera bort vissa spel?

Medlem
Skrivet av DieZe:

Tycker dock det blir skevt när alla nintendo stora nintendo spel per automatik får skyhöga betyg trots kass framerate, förlegad grafik och typ samma upplägg som dem alltid kört (zelda, mario)

Jag håller med. Blev less på totk efter bara ca 10 timmar. Har inte rört spelet på typ ett halvår. Tveksamt om jag kommer spela det igen. Hoppas nintendo hittar på något nytt för nästa Zelda-spel. Dom kan inte fortsätta med breath-upplägget

Medlem

För egen del är 2023 absolut ett av dom bästa spelåren sedan jag började att spela sent 80-tal inget snack om saken

12
Skriv svar