Böcker om spelutveckling för ungdomar

Medlem
Böcker om spelutveckling för ungdomar

Någon som har koll?

Sonen är väldigt intresserad av spelutveckling. Tänkte köpa någon bok om ämnet. Är egentligen inte ute efter en som lär ut programmering. Inte alls egentligen. Utan en som fokuserar mer på hur man tar sig från ide till färdig produkt.

Några tips? Boken måste inte vara för ungdomar. Men det vore ju bra om den inte riktar sig till professorer liksom..

Medlem

Jag vet inte en bok är det bästa mediet för spelutveckling. När jag gick ett halvår i Karlskrona som Technical Artist inom spel satt vi mest och kollade olika videos på Youtube.
Om han laddar ner exempelvis Blender och Unreal Engine (som båda är gratis) kan han hitta jättemånga guider på Youtube som är ganska lätta att följa med i.
Han kanske inte ens behöver Blender för det går att köpa ganska mycket assets i Unreals affär och sen kan han kolla lite guider och göra lite enkla spel.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem

Frågade chatgpt som rekommenderade boken the art of game design: a book of lenses av Jesse schell.

Medlem

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Böcker är lite förlegade numera tycker jag. Saker ändras så fort idag. Youtube är extremt bra att läsa igenom. Finns lite kurser via Udemy osv men det är lite sisådär med kvaliten ibland.

En idé som gör så att han kan doppa tårna lite(eller så mycket han vill och orkar) är att han testar lösningar där man inte behöver programmera så mycket, utan det är mer som att skriva.

Det finns spelmotorer så som Construct 3, GDevelop 5, Clickteam Fusion 2.5 eller till viss del GameMaker Studio 2. Dessa är extremt enkla att börja göra spel med. Man får oftast färdiga klossar att sätta på en bild som kan animeras och som rör sig, men du kan även faktiskt göra riktiga och bra spel med dessa lösningar.

Samtliga lösningar ovan har väldigt många guider i applikationen och även väldigt många youtube videor som visar vad man mer kan göra.

Jag nämner GameMaker Studio 2 till viss del eftersom jag inte tycker att deras drag and drop system funkar så bra som dom tidigare nämnda, men att koda i det är rätt lätt också. Man kan även omvandla deras drag and drop system till kod. Kan vara lärorikt att se det så också.

Dom flesta är gratis eller har gratisvariant som begränsar en något men låter en testa lite iallafall.

Sen kan man om man vill köra dom lite större varianterna med Unity eller Unreal Engine, båda har lite enklare varianter där man sätter ut små låder som man kan koppla ihopa. Unity har något som heter Bolt medans Unreal Engine har något som heter Blueprints. Jag föredrar själv Blueprints om jag tvingas välja.

Medlem

Kanske någon guide för unity motorn?

En youtuber som visar hur den gjorde sitt spel vet jag också finns.

Sen har du det där typ Scrapple(sorry kommer inte på namnet) eller vad de heter, mycket enkelt och bra lärningsverktyg för de yngre.

1
Skriv svar