Den mest överskattade filmregissören.

Medlem
Skrivet av Knalle:

Får nog säga Christopher Nolan men ska nämnas att jag inte sett Oppenheimer ännu så den är inte inräknad i bedömningen.

Det känns som att han är nästan ensam om att regissera påkostade storfilmer och samtidigt försöka sig på något annorlunda. Jag tycker att han höjs lite väl till skyarna, kanske mycket pga brist på innovation och originalitet hos andra jämförbara regissörer i Hollywood.

Det är onödigt mycket (enligt mig) förklarande dialog i filmerna och jag tycker alltid att det är synd att han inte löper linan ut och låter tittarna helt och hållet själva pussla ihop vad som händer - tänker då på Inception, Interstellar och Tenet.

Jag antar att det är gjort på det viset för att det ska vara lättbegripligt och att man kanske inte kan riskera för mycket i sådana påkostade produktioner som hans, men jag tycker att filmerna vore ännu bättre om saker och ting inte var så uppenbart uttalade. Då hade de känts ännu mer hänförande och överraskningsmomenten och tvisterna hade blivit mer effektfulla.
Sedan tycker jag att karaktärerna i hans filmer i många fall inte får mig att känna någonting eller bry mig men det är väl en smaksak.

Jag gillar fortfarande nästan alla hans filmer och visuellt är det inte många som slår honom på fingrarna

Jag håller med. Nolan är överskattad (som i: skattad för högt, ej att förknippa med dålig eller värre) varje film han gör blir hyllad som mästerverk även om de är... helt ok. Många kritiker kallade Dunkirk bästa krigsfilmen någonsin och det tycker jag är otrolig överdrift. Men tror det har mycket med att göra att han inte gått filmskola utan jobbat sig upp independent med Following och Memento (som bygger på liknande tidstwist) och sedan slog igenom kommersiellt med Insomnia (inget speciellt med den, bra remake på norsk film inte många sett ändå) för att sedan göra supersuccéerna Dark Knight Trilogin (som enligt mig är bäst första titten men håller sådär andra) och Prestige höll hög kvalitet rakt igenom. Inception kändes som Bond men grym drömtwist som gjorde den unik så han skapar sig lite särställning istället för att vara en actionregissör i mängden. Smart positionering. Han jobbar också lite som en "auteur" med tidsaspekten genom de flesta filmerna. Kanske tydligast märks det i Interstellar som jag tycker är hans mästerverk! En av de bättre moderna sci-fi-filmerna. Men TENET gick han vilse lite och försökte krångla till det "bara för att" och det var inte många som köpte det även om skara fans försvarade den. Han har skapat en bubbla där han inte kan göra fel. Med Oppenheimer var han tillbaka men även den överskattades när den kallades årets bästa film och en bästa någonsin. Det är en ganska traditionell biopick med lite konstnärlig touch men inte mycket mer. Så återigen hyllar både fans och kritiker honom långt över hans prestation. Vilket jag tycker är lite tråkigt och fånigt. Som om alla vill på Nolan tåget och vara inne.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Jag håller med. Nolan är överskattad (som i: skattad för högt, ej att förknippa med dålig eller värre) varje film han gör blir hyllad som mästerverk även om de är... helt ok. Många kritiker kallade Dunkirk bästa krigsfilmen någonsin och det tycker jag är otrolig överdrift. Men tror det har mycket med att göra att han inte gått filmskola utan jobbat sig upp independent med Following och Memento (som bygger på liknande tidstwist) och sedan slog igenom kommersiellt med Insomnia (inget speciellt med den, bra remake på norsk film inte många sett ändå) för att sedan göra supersuccéerna Dark Knight Trilogin (som enligt mig är bäst första titten men håller sådär andra) och Prestige höll hög kvalitet rakt igenom. Inception kändes som Bond men grym drömtwist som gjorde den unik så han skapar sig lite särställning istället för att vara en actionregissör i mängden. Smart positionering. Han jobbar också lite som en "auteur" med tidsaspekten genom de flesta filmerna. Kanske tydligast märks det i Interstellar som jag tycker är hans mästerverk! En av de bättre moderna sci-fi-filmerna. Men TENET gick han vilse lite och försökte krångla till det "bara för att" och det var inte många som köpte det även om skara fans försvarade den. Han har skapat en bubbla där han inte kan göra fel. Med Oppenheimer var han tillbaka men även den överskattades när den kallades årets bästa film och en bästa någonsin. Det är en ganska traditionell biopick med lite konstnärlig touch men inte mycket mer. Så återigen hyllar både fans och kritiker honom långt över hans prestation. Vilket jag tycker är lite tråkigt och fånigt. Som om alla vill på Nolan tåget och vara inne.

Kort reflektion på din långa text om Nolan: jag tyckte hela tiden att Batman Begins har varit överlägset bäst medan alla andra hypade The Dark Knight till skyarna. Ledger i all ära men sjukt överskattad.

Medlem
Skrivet av Augustus:

Kort reflektion på din långa text om Nolan: jag tyckte hela tiden att Batman Begins har varit överlägset bäst medan alla andra hypade The Dark Knight till skyarna. Ledger i all ära men sjukt överskattad.

Kan hålla med! Första kändes som en spännande nytändning för serien medan andra var bra action mest. Undrar om han hyllats lika mycket om han inte hade gått bort? Det var en bra rollprestation men inget utöver det vanliga egentligen. Då kan jag gilla Nicholsons version bättre. Fast det kan vara nostalgi som pratar också då jag säkert inte sett den på 18 år eller så.

Medlem

Tänkte säga Bergman men så har ju flera redan gjort så..
Nolan är också sjukt överskattad, för hypad för sitt eget bästa, även om han har gjort ett par bra filmer som Memento b.l.a.


signatur

7900XTX
7800X3D

Skribent
Skrivet av Gertzy:

Kan hålla med! Första kändes som en spännande nytändning för serien medan andra var bra action mest. Undrar om han hyllats lika mycket om han inte hade gått bort? Det var en bra rollprestation men inget utöver det vanliga egentligen. Då kan jag gilla Nicholsons version bättre. Fast det kan vara nostalgi som pratar också då jag säkert inte sett den på 18 år eller så.

Fast det var en fantastisk rollprestation med tanke på vad Heath var känd för. Folk räknade ju ut han helt och var en hel del hårda ord när det kom fram att han var castad.

Jag tycker Nicholsons Joker är bra, men det är rollen känns väldigt Nicholson. Svårt och se vad som är Jokern ellet Nicholson. Sen överspelar han en del också.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Fast det var en fantastisk rollprestation med tanke på vad Heath var känd för. Folk räknade ju ut han helt och var en hel del hårda ord när det kom fram att han var castad.

Jag tycker Nicholsons Joker är bra, men det är rollen känns väldigt Nicholson. Svårt och se vad som är Jokern ellet Nicholson. Sen överspelar han en del också.

För mig skulle Jack Nicholson vinna priset som den mest överhypade skådisen någonsin. Han gör alltid samma roll, samma karaktär. Överspelar som du säger gör han också något enormt.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Fast det var en fantastisk rollprestation med tanke på vad Heath var känd för. Folk räknade ju ut han helt och var en hel del hårda ord när det kom fram att han var castad.

Jag tycker Nicholsons Joker är bra, men det är rollen känns väldigt Nicholson. Svårt och se vad som är Jokern ellet Nicholson. Sen överspelar han en del också.

Haha ja, det minns jag, det var ju inget populärt val direkt. Och jämfört med tidigare roller var det nog betydligt bättre. Men fortfarande, inget som fick mig att tappa andan direkt. Som sagt, kritiken hade nog fortfarande varit bra om han inte dött, men knappast lika högt lovordat som nu.

Jag kan hålla med, vad jag minns, men tyckte det var en del av Jokern och charmen. Sen minns jag scenen när skuggorna dansade på väggen, det var så snyggt gjort!

Medlem
Skrivet av Mortyman:

James Cameron, utan tvekan. Mannen har regisserat exakt sex stycken bra filmer, mycket bra förvisso men ändock endast sex stycken och den senaste av dem från 1997, för mer än ett kvarts sekel sedan:

1984 The Terminator
1986 Aliens
1989 The Abyss
1991 Terminator 2
1994 True Lies
1997 Titanic

Förutom Titanic är alla dessa dessutom i sci-fi/actiongenren. Ingen vidare bredd alltså. Innan dessa hade han regisserat endast en annan film; Piranha II, 1982, och efter dessa har han bara gjort Avatar som är bara yta och han har heller inget annat än ännu mer Avatar planerat fram till 30-talet. Wow liksom. Vilken höjdare.

Han är överskattad för att nästan alla hans filmer är bra? Den var ny.

Medlem

Konstig tråd...

James Cameron har immunitet pga T2 så... vet inte varför hans namn nämns.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Loxus:

Han är överskattad för att nästan alla hans filmer är bra? Den var ny.

Skrivet av Hipshot:

Konstig tråd...

James Cameron har immunitet pga T2 så... vet inte varför hans namn nämns.

Tråden vill bara informera oss om att en regissör är bara bra om den släppt något mästerverk senaste tre-fem åren tydligen

Medlem

Både Cameron och Nolan nämns som överskattade i tråden, då vet man att ribban är satt hög

Medlem

Kenneth Branagh

Medlem

Vad är en överskattad regissör? Tycker en del av argumentationen här är lite underlig. James Cameron har gjort några av historiens bästa filmer, och folk menar på att han är överskattad för att han gjort en del "bara okej" filmer? Har de som nämner honom koll på vilka andra filmer han har gjort ens? Killen har en löjligt bra track record.

Sen kan ju jag tycka att Michael Bay är helt perfekt skattad. Du vet EXAKT vad du får när du ser en Michael Bay film.

Egentligen tycker jag det finns så otroligt många andra faktorer som påverkar som gör att det blir konstigt att prata om överskattade regissörer givet t ex hur mycket andra faktorer spelar in (budget, skådespelare, strejker osv osv), men om jag ska slänga in ett namn i leken tar jag JJ Abrams. Han målas ofta upp som en av vår tids stora, men jag tycker egentligen att det mesta han gjort är rätt så medelmåttigt. Han har liksom ingen T2, ET, Pulp Fiction, eller Dark Knight i bagaget liksom.


signatur

Heja Blåvitt

Medlem
Skrivet av Pihlbaoge:

Vad är en överskattad regissör? Tycker en del av argumentationen här är lite underlig. James Cameron har gjort några av historiens bästa filmer, och folk menar på att han är överskattad för att han gjort en del "bara okej" filmer? Har de som nämner honom koll på vilka andra filmer han har gjort ens? Killen har en löjligt bra track record.

Sen kan ju jag tycka att Michael Bay är helt perfekt skattad. Du vet EXAKT vad du får när du ser en Michael Bay film.

Egentligen tycker jag det finns så otroligt många andra faktorer som påverkar som gör att det blir konstigt att prata om överskattade regissörer givet t ex hur mycket andra faktorer spelar in (budget, skådespelare, strejker osv osv), men om jag ska slänga in ett namn i leken tar jag JJ Abrams. Han målas ofta upp som en av vår tids stora, men jag tycker egentligen att det mesta han gjort är rätt så medelmåttigt. Han har liksom ingen T2, ET, Pulp Fiction, eller Dark Knight i bagaget liksom.

Bra inlägg.
Och håller verkligen med om Michael Bay.
Folk vet inte vad överskattad betyder.

Medlem

Christopher Nolan.

Medlem
Skrivet av Mortyman:

James Cameron, utan tvekan. Mannen har regisserat exakt sex stycken bra filmer, mycket bra förvisso men ändock endast sex stycken och den senaste av dem från 1997, för mer än ett kvarts sekel sedan:

1984 The Terminator
1986 Aliens
1989 The Abyss
1991 Terminator 2
1994 True Lies
1997 Titanic

Förutom Titanic är alla dessa dessutom i sci-fi/actiongenren. Ingen vidare bredd alltså. Innan dessa hade han regisserat endast en annan film; Piranha II, 1982, och efter dessa har han bara gjort Avatar som är bara yta och han har heller inget annat än ännu mer Avatar planerat fram till 30-talet. Wow liksom. Vilken höjdare.

Gubben har även skrivit samtliga filmer antingen helt själv eller i ett samarbete vilket är ännu mer imponerande.

Jordan Peele

Gillar hans komediska verk, har följt honom sen MADtv.

Hans skräckfilmer där emot...

Tycker Jordan har en bra förmåga att komma på coola koncept. Men som är svåra att göra fulla filmer runt ut.


signatur

Through smoke and fire and shot and shell and to the very walls of hell, But we shall stand and we shall stay. Over the hills and far away.

Medlem
Skrivet av Fader Konungen:

Jordan Peele

Gillar hans komediska verk, har följt honom sen MADtv.

Hans skräckfilmer där emot...

Tycker Jordan har en bra förmåga att komma på coola koncept. Men som är svåra att göra fulla filmer runt ut.

Kan hålla med, de två första är rätt mediokra imo. Men gillade hans senaste Nope betydligt mer faktiskt! Den håller betydligt bättre. Såg den på IMAX och den var som gjord för det! Stor i idén och tekniskt.

Medlem

Ingmar Bergman

Medlem
Skrivet av Mortyman:

Det är precis det jag menar. Överskattad är kanske inte riktigt rätt ord då men definitivt en "has-been". Jag tycker att de sex filmerna han regisserade 1984-1997 är utmärkta allihop men det är ändå "bara" sex filmer och han har inte gjort någon mer bra film på 26 år nu.

Du menar hela 6 st bra filmer? Tja...

Tim Burton som så många gärna klanka på: Batman och Batman återkomsten, Edward Scissorhands, Ed Wood, Sleepy Hollow och tidigare nämnda Big Eyes

David Fincher: Seven, The Game, Fight Club, Zodiac, The Social Network, Mank

Akira Kurosawa: De sju samurajerna, Yojimbo, Demonernas port, Att leva, Dodeskaden, Akira Kurosawas drömmar

Steven Spielberg: Hajen, E.T, valfri Indiana Jones av de tre första, Jurassic Park, Rädda menige Ryan, Catch Me If You Can

Robert Zemeckis: Tillbaka till framtiden, Vem satte dit Roger Rabbit, Döden klär henne, Forrest Gump, Cast Away, Flight

Ridley Scott: Alien, Blade Runner, Thelma & Louise, Gladiator, American Gangster, The Martian

Där har du i alla fall sex andra regissörer som lyckats få till minst sex bra filmer vardera. Så det är inte så ovanligt.

Håller med dig om att Cameron är en föredetting. Många verkar gilla Avatar, något jag har svårt att förstå. Utöver det så kan jag inte komma på något bra han har gjort på evigheter. Dock stor risk att jag glömmer eller missar något.

Men, vilket som, tack vare Terminator 2 så kommer Cameron för evigt att vara uppskattad hos mig.

OT: M Night är kraftigt överskattad. Han har gjort bra grejor, Sjätte Sinnet och Unbreakable är fantastiska, men annars. Mjäe.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

123
Skriv svar