Hur mycket får ett spel kosta?

Robot
Hur mycket får ett spel kosta?

Priserna på spel höjs, men hur avgör man egentligen vad ett spel får kosta?

#krönika, #pris


Medlem

Tycker det beror på hur mycket tid och personal det behövdes att utveckla spelet
AAA spel med hundratals personer inblandade och som tar massa år att utveckla ska så klart kosta mer som t ex cyberpunk
Enklare spel där det krävs mindre personal och tid ska kosta mindre då

Ser jag ett indie 2d spel där det tog några år att utveckla av 3 personer och kostar 700kr så är det helt åt helvete fel pris

Medlem

Svårt att säga. Mellan 300 och 700 för ett nysläpp är väl jag beredd att betala beroende på hur välgjort det är och hur mycket jag tror jag kommer få ut av det.

Medlem

Såhär avgör man, och spelbolagen:
*Hur mycket är den här upplevelsen värd för folk, och hur många är dom?
*Hur mycket pengar har dom?
*Kan dom anskaffa sig den här upplevelsen på något annat sätt som kringgår oss?

Går säkert att göra en formel av det där som det dig en ungefärlig summa för dom som är bra på sånt - och dom som sätter priserna har helt säkert redan gjort det.

Är summan för hög för att uppnå dom här kriterierna i rätt mängd så sänks den - finns det utrymme för ökning så ökar dom den.

Du kan inte ta mer för en produkt än vad folk är villiga att betala.
Tar folk en produkt som dom är villiga att betala mer för, så kommer du ta mer för den.

Det är som inte en etisk fråga
Om folk tycker att det kostar mer än vad det är värt så kommer dom inte att köpa, och så kommer dom gå back och ändra priset - och vice versa.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Ganska subjektivt vad ett spel är värt men vi som växte upp med SNES och N64 spelpriser på 90-talet är nog ganska ödmjuka när det kommer till spelprissättning 😅. Vad blir ca 700 kr/spel anno typ 1993 i dagens valutavärde t.ex?😑 Visst fler köper spel men spel kostar mycket mer att utveckla nuförtiden om vi talar storbudgetproduktioner. Det är en affärsmässig avvägning, vissa utvecklare/utgivare tycker att det har råd att sätta ett visst pris medans andra är nödgade till ett högre pris för att mätta munnar och investerare.

Quake-konnässsör

Hur mycket kostade Star Citizen packet? 55 000$? Jag säger runt 55 000$!

Medlem

För att vara värt stora pengar i min plånbok så måste spelet leverera kvalitét och spelglädje över lång tid.

Ett spel för 700kr som är fantastiskt men endast 20 min långt är för dyrt oavsett kvalitét. Och ett 100h spel som bibehåller kvalitét nästan hela vägen (BG3) är oerhört prisvärt. Alla andra spel hamnar någonstans där emellan, och påverkas av mitt intresse av spelet på en case by case basis.

Har personligen nu hamnat någonstans runt 30+ timmar för ett fullpris spel, men kan flyttas nedåt om det är oerhört hype personligen. Alla kommer ha olika åsikter baserat på inkomst och intresse dock.

summa summarum för mig är kvalitet*tid=värde

Värt att påpeka att det är så många spel nuförtiden att ibland så räcker inte ens kvalitet*tid, utan det måste dessutom tävla med andra spel som har liknande värde.

Redaktör
Ponny
Skrivet av addman:

Ganska subjektivt vad ett spel är värt men vi som växte upp med SNES och N64 spelpriser på 90-talet är nog ganska ödmjuka när det kommer till spelprissättning 😅. Vad blir ca 700 kr/spel anno typ 1993 i dagens valutavärde t.ex?😑 Visst fler köper spel men spel kostar mycket mer att utveckla nuförtiden om vi talar storbudgetproduktioner. Det är en affärsmässig avvägning, vissa utvecklare/utgivare tycker att det har råd att sätta ett visst pris medans andra är nödgade till ett högre pris för att mätta munnar och investerare.

EXAKT detta. Hade faktiskt skrivit ett stycke om detta, men hängde inte med hela vägen. Vill minnas att jag köpte Secret of Mana för 799 kronor på Lekhörnan i Alingsås. I efterhand förstår jag mors åsikter.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

EXAKT detta. Hade faktiskt skrivit ett stycke om detta, men hängde inte med hela vägen. Vill minnas att jag köpte Secret of Mana för 799 kronor på Lekhörnan i Alingsås. I efterhand förstår jag mors åsikter.

Ja i dagens penningvärde får man väl en Xbox Series S för det priset på en rea.😅

Medlem

Jag betalar inte mer än 450kr för ett AAA spel, och runt 200kr för ett Indie-spel. Det känns rimligt för mig.

Medlem

Det finns nog lika många måttstockar som det finns människor. För egen del så beror vad jag är beredd att betalat på hur länge jag kommer kunna ha glädje av spelet. Jag bryr mig mindre om flashig grafik osv. För mig spelar det ingen roll om företaget haft 800 anställda för att kunna producera ett 5 timmar långt rafflande supersnyggt äventyr. Det är på tok för begränsat för att jag ska betala större summor för det.

Replayability kan jag betala nästan hur mycket som helst för. Jag förfasas tex inte över alla DLCs etc till spel som Stellaris eftersom att replayability är så högt.

Medlem
Skrivet av Karmak:

Tycker det beror på hur mycket tid och personal det behövdes att utveckla spelet
AAA spel med hundratals personer inblandade och som tar massa år att utveckla ska så klart kosta mer som t ex cyberpunk
Enklare spel där det krävs mindre personal och tid ska kosta mindre då

Ser jag ett indie 2d spel där det tog några år att utveckla av 3 personer och kostar 700kr så är det helt åt helvete fel pris

Svårt att alltid hålla den linjen tycker jag.
Tänk om de 3 utvecklarna gjort ett extremt nischat spel i en genre som bara en liten klick spelare gillar, säg ex flygsimulatorer.
Då kan det ju helt klart vara värt pengen för spelarna om det inte finns många liknande spel.
För att hämta hem utvecklingskostnaderna med ett nischat spel som inte säljer i stora mängder kan även priset behöva bli dyrare.

Priset på en produkt bestäms av jämvikten mellan utbudet och efterfrågan. Jämvikt uppstår där priset per producerad enhet överensstämmer med konsumentens betalningsvilja.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Jag gav 600 kr för sonic 2 1993, 699 för sonic 3 och 599 för sonic 3 and knuckles.

Diablo 4 700+…ångrar det köper tyvärr.

Jag är beredd att betala 500+ beroende på om jag tänker investera mycket tid i spelet eller inte.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Max 550 för mig 👌

Medlem

ca 300kr får det kosta, runt det priset jag ofta köper spelen, helt patchade dessutom, längesen jag hade brådska att spela något direkt när det släpps, har redan biblioteket fullt med ospelade spel från reor jag går igenom, är oftast bara uppföljare man kan vika sig och köpa full pris, tyvärr

Medlem
Medlem

Lite off-topic, men jag säger så som jag sagt förut. Det konstiga med media är de fördefinierade prisnivåerna inom musik, film och tv-spel. Alla skivor, filmer eller spel kostar i princip lika mycket när det släpps, oavsett kvaliten. Nästan allt annat man köper i livet, både fysiska produkter och tjänster, prissätts utifrån funktionalitet och kvalitet. Betalar man mindre för en sämre produkt, förväntar man sig även mindre av produkten. Inom spelindustrin verkar kvalite inte vara avgörande för prissättningen och då förstår jag att man som kund blir besviken när man betalar mycket för någonting som visar sig vara dåligt.

Det hade varit intressant att se vart priserna hamnade om prissättning på spel var fri och baserades på funktionalitet och innehåll (t.ex. dyrare om spelet har SP, MP, coop, crossplay, mer innehåll, voiceover, m.m.) och kvalitet (nivån av story, skådespeleri, buggar, grafik/spelmotor, m.m.).

Som svar på frågan (Vad får ett spel kosta?), så tycker jag att det är helt upp till utvecklaren/producenten, men jag hade gärna sett att man betalar för kvalitet. Personligen tycker jag att det finns spel som jag skulle kunna tänka mig betala upp mot 1500-2000kr, men samtidigt andra som borde vara betydligt billigare än vad de är idag.

Medlem

För nysläpp kan jag sträcka mig till 700 - 800kr. Men då ska det vara fritt från lootlådor, andra microtransaktioner och säsongspass.


signatur

"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you"

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

EXAKT detta. Hade faktiskt skrivit ett stycke om detta, men hängde inte med hela vägen. Vill minnas att jag köpte Secret of Mana för 799 kronor på Lekhörnan i Alingsås. I efterhand förstår jag mors åsikter.

Vänta lite här, är du uppvuxen i Alingsås? Ytterst viktig fråga! Då jag köpt många spel på Lekhörnan i Alingsås.

Medlem

Pixelskräp: Upp till hundralappen.
Indie+2D: Högst 200kr
AAA: 500kr

Finns såklart undantag, kommer exempelvis aldrig betala mer än indiepris för ett AAA där utvecklaren inte ens investerat röstskådespelare (Hej Nintendo) medan magiska indiespel som Baldur’s Gate 3 enkelt kan få ut lite extra pengar ur plånboken.

Medlem

Beror helt på spelet. Små indielir som jag förväntar mig spela några timmar; kanske 200. Gigantiska spel där jag förväntar mig hundratals timmars nöje under lång tid; kanske toppar ur på 2000 eller däromkring. De absolut flesta spelen, där jag förväntar mig några tiotals timmar tycker jag är rätt lagom som det är runt 7-800.

Skrivet av addman:

Ganska subjektivt vad ett spel är värt men vi som växte upp med SNES och N64 spelpriser på 90-talet är nog ganska ödmjuka när det kommer till spelprissättning 😅. Vad blir ca 700 kr/spel anno typ 1993 i dagens valutavärde t.ex?😑 Visst fler köper spel men spel kostar mycket mer att utveckla nuförtiden om vi talar storbudgetproduktioner. Det är en affärsmässig avvägning, vissa utvecklare/utgivare tycker att det har råd att sätta ett visst pris medans andra är nödgade till ett högre pris för att mätta munnar och investerare.

Instämmer helt i det här. 700 1993 motsvarar nästan 1200 idag.

Medlem

Personligen är jag ok med 500-1000 kr.

Sedan kan spel utvecklade av ett litet team vara dyrare än spel som Cyberpunk 2077/Starfield/Diablo4/etc. då dom troligtvis säljer ett mycket färre antal, och ska dom gå runt på dom det dom säljer, är det inte konstigt om dom spelen är lika dyra eller dyrare än spel som har hundratals personer involverade.

I slutändan är det upp till var och en, både säljare och köpare.


signatur

Through the cables and the underground now

Medlem

700:- för konsol. Någon hundring mindre för pc.

Jag spelar ganska långsamt men om det finns 70+ timmar speltid i ett spel är jag också benägen att köpa DLC/säsongpass till det för 300-400:- NB: Jag spelar bara solospel. 70 timmar är väl ingenting om man spelar online,


signatur

Inget blir någonsin bättre eller går över - du bara vänjer dig.

Inaktiv

Bra fråga, analys och slutsats

Skrivet av Fredrik Eriksson:

EXAKT detta. Hade faktiskt skrivit ett stycke om detta, men hängde inte med hela vägen. Vill minnas att jag köpte Secret of Mana för 799 kronor på Lekhörnan i Alingsås. I efterhand förstår jag mors åsikter.

Det blirr 1 326 kr enligt SCB för 1993. Trodde det skulle vara mer om jag ska vara ärlig.
https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/prisomra...

Testpilot

Det är väldigt svårt att svara på.

Om jag skulle försöka resonera hade jag nog tänkt som såhär:

Har jag tidigare erfarenhet av spel som detta spel? (Uppföljare t.ex.)

Till vilken plattform köper jag spelet på? (På något sätt förväntar jag mig att PC spel ska vara billigare, knäppt eller ej).

AAA vs Indie (har en tendens att lägga mer pengar på AAA, det känns mer tryggt, knäppt eller ej även här).

Kommer spelet att gå ned i pris över tid? (Nintendo spel brukar sällan gå ned i pris, varför det är enklare att köpa direkt istället för att invänta en rea).

Invanda mönster (AAA spel har kostat 600 kronor väldigt länge så det är inpräntat i mig, nu när de har gått upp i pris känns det plötsligt väldigt dyrt).

Är spelet helt okänt för mig men jag tycker det ser intressant ut? (Hade förmodligen behövt en lägre prislapp för att intressera mig tillräckligt för ett köp).

Vet inte om jag kommer fram till något vettigt här men dessvärre är jag nog mer villig att betala för ett AAA med känd koppling än för Indie eller något helt okänt. Svårt att motivera att prissättningen ska efter mina premisser dock

Medlem
Skrivet av gundemannen:

Vänta lite här, är du uppvuxen i Alingsås? Ytterst viktig fråga! Då jag köpt många spel på Lekhörnan i Alingsås.

Fanns en strutsfarm på vägen mellan Skepplanda/Älvängen - Alingsås om jag inte missminner mig. Sorry OT!

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

EXAKT detta. Hade faktiskt skrivit ett stycke om detta, men hängde inte med hela vägen. Vill minnas att jag köpte Secret of Mana för 799 kronor på Lekhörnan i Alingsås. I efterhand förstår jag mors åsikter.

Jo men ett spel som secret of mana är både "lättare och billigare" att skapa i dag än när det kom så inte värt 800spänn idag.

Medlem

500.
Mindre för digitala.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Skrivet av Gaara:

Jo men ett spel som secret of mana är både "lättare och billigare" att skapa i dag än när det kom så inte värt 800spänn idag.

Nä men poängen är, hade det gjorts idag och det hade varit "svårt och dyrt" att producera det så hade det kostat en bit över tusenlappen i dagens penningvärde. Låt det marinera lite 😉.

Personligen så är det nåt spel som jag verkligen längtat efter och vill ha så är jag villig att betala vad det nu kostar men om det är nåt superduperbra triple-A spel på 50% rabatt rea så tycker jag inte det är värt ens det om jag inte är intresserad av spelet. 😊 Så nä, jag tänker inte betala 50€ för nyaste bästbästaste spelet om jag inte är intresserad av det men för det jag är intresserad av som kanske inte är nyaste bästbästaste, betalar jag gladeligen 50€ eller mer, eller mindre. You get my point.

Skriv svar