Vilket grafikkort ska du välja? Fragzone-fredag har svaret!

Robot
Vilket grafikkort ska du välja? Fragzone-fredag har svaret!

Sweclockers-Calle gästar och är redo att svara på dina frågor.

#fragzone-fredag


Inaktiv

nvidia har monopol på grafikmarknaden och tar ut ockerpriser med dåliga ursäkter. De flaggar redan nu för höga priser för nästa generation. Man börjar höra allt fler kritiska röster mot nvidia nu även med AI och deras monopol. Hur tror Calle detta kommer utveckla sig? Kommer vi se nvidias monopol bli uppbrutet?

Vad säger spelbranschen nu när folk inte uppgraderar i samma takt som förut? Sänker de medvetet kraven och anpassar?

Medlem
Skrivet av anon_332538:

nvidia har monopol på grafikmarknaden och tar ut ockerpriser med dåliga ursäkter. De flaggar redan nu för höga priser för nästa generation. Man börjar höra allt fler kritiska röster mot nvidia nu även med AI och deras monopol. Hur tror Calle detta kommer utveckla sig? Kommer vi se nvidias monopol bli uppbrutet?

Vad säger spelbranschen nu när folk inte uppgraderar i samma takt som förut? Sänker de medvetet kraven och anpassar?

Monopol? AMD har jättebra alternativ för vanliga konsumenter, i alla segment förutom kanske 4090-segmentet som få bryr sig om.
https://www.sweclockers.com/artikel/18402-sweclockers-prestan...


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Håller GTX 1080 fortfarande?

Hur länge tror ni att nuvarande grafikkort kommer hålla för framtiden?
Är man Safe med ett rtx 4090 några år framåt?

När kommer nästa generations grafikkort i 5000 serien?


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Inaktiv
Skrivet av Dunder:

Monopol? AMD har jättebra alternativ för vanliga konsumenter, i alla segment förutom kanske 4090-segmentet som få bryr sig om.
https://www.sweclockers.com/artikel/18402-sweclockers-prestan...

Om din definition av monopol är exakt 100% marknadsandel, visst. De har väl ca 75% och ca 80% på AI marknaden. Europa kommissionen undersöker Nvidias monopol ställning (skrivet av Reuters).

https://www.reuters.com/technology/eu-starts-early-stage-prob...

Oavsett vad vi kallar det har de en alldeles för stor kontroll av marknaden med alldeles för höga trösklar för konkurrenter att etablera sig. Det har även visat sig att Nvidia medvetet försvårar för partners som är beroende av nvidia.

"Någon som delar Groq-chefens syn på Nvidia är före detta Radeon-chefen Scott Herkelman som tycker att det hela liknar Nvidias Geforce Partner Programme (GPP). Programmet lades ner 2018 efter att Nvidia fick kritik över att de la hårda krav om exklusiva samarbeten på sina kunder och att det begränsade konkurrensen.

-Det här händer oftare än man tror. Nvidia gör det här mot datacenterkunder, journalister och återförsäljare. De lärde sig från GPP att inte sätta det i skrift bara. De levererar helt enkelt inte efter att en kund har beställt. De är en kartell och kontrollerar utbudet. – Scott Herkelman i ett inlägg på X."
https://www.sweclockers.com/nyhet/38310-tekniktoppar-anklagar...

Medlem

Trött på amds problem med driver timeouts. Byter tillbaka till Nvidia nästa gång.

Medlem

Välkommen Calle!

I dessa tider med dyra komponenter är det extra intressant med mer prisvärda alternativ från alla tre läger.


signatur

ASRock B550M-ITX/ac | Ryzen 5 5600X | Noctua NH-L12S | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | 16GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight

Nvidia Shield TV Pro 2017 | LG 65CS | Valve Index

Medlem
Skrivet av anon_332538:

Om din definition av monopol är exakt 100% marknadsandel, visst. De har väl ca 75% och ca 80% på AI marknaden. Europa kommissionen undersöker Nvidias monopol ställning (skrivet av Reuters).

https://www.reuters.com/technology/eu-starts-early-stage-prob...

Oavsett vad vi kallar det har de en alldeles för stor kontroll av marknaden med alldeles för höga trösklar för konkurrenter att etablera sig. Det har även visat sig att Nvidia medvetet försvårar för partners som är beroende av nvidia.

"Någon som delar Groq-chefens syn på Nvidia är före detta Radeon-chefen Scott Herkelman som tycker att det hela liknar Nvidias Geforce Partner Programme (GPP). Programmet lades ner 2018 efter att Nvidia fick kritik över att de la hårda krav om exklusiva samarbeten på sina kunder och att det begränsade konkurrensen.

-Det här händer oftare än man tror. Nvidia gör det här mot datacenterkunder, journalister och återförsäljare. De lärde sig från GPP att inte sätta det i skrift bara. De levererar helt enkelt inte efter att en kund har beställt. De är en kartell och kontrollerar utbudet. – Scott Herkelman i ett inlägg på X."
https://www.sweclockers.com/nyhet/38310-tekniktoppar-anklagar...

Nej, de undersöker monopol på AI-marknaden, det är knappast något som spelar någon roll i vilket kort vi konsumenter borde välja när man bygger en speldator.

Du pratar om fel ämne, helt enkelt.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Hej,

Spelar främst CS2 i max 1080p. Har en 390hz skärm & skulle vilja utnyttja dess fulla potential. Är det någon vits att uppgradera min GPU eller räcker det med CPU?

Spec idag:
Ryzen 5600x (Uppgradera till 5800x3d?)
GTX 1080 (Uppgradera till RTX 4060 tex, minimal skillnad?)
600w bronze PSU (Måste säkerligen bytas vid ny GPU tyvärr)

Inaktiv
Skrivet av Dunder:

Nej, de undersöker monopol på AI-marknaden, det är knappast något som spelar någon roll i vilket kort vi konsumenter borde välja när man bygger en speldator.

Du pratar om fel ämne, helt enkelt.

Nja jag tror inte att du kan läsa, helt enkelt.
Om Reuter kallar Nvidias dominans med 80% GPU på AI marknaden för monopol är det ju fel enligt dig.

Nvidia kommer dra ifrån alla konkurrenter med de groteska pengarna de fått in nu. De är så stora att de har blivit ett säkerhetsobjekt för USA. Sedan är det relevant att nämna AI Eftersom deras R&D från B2B på AI sidan delar information och utveckling med B2C GPU. AMD kommer inte ha en chans.

Sedan var min poäng att oavsett har de för mycket kontroll på marknaden. Är du nöjd om jag kallar det oligopol?
Ingen annan marknad hade accepterat 75% dominans av ett företag.

Påminnelse i denna tråd: De som försvarar nvidia kommer troligen vara de som investerat i nvidia.

Medlem
Skrivet av anon_332538:

Nja jag tror inte att du kan läsa, helt enkelt.
Om Reuter kallar Nvidias dominans med 80% GPU på AI marknaden för monopol är det ju fel enligt dig.

Nvidia kommer dra ifrån alla konkurrenter med de groteska pengarna de fått in nu. De är så stora att de har blivit ett säkerhetsobjekt för USA. Sedan är det relevant att nämna AI Eftersom deras R&D från B2B på AI sidan delar information och utveckling med B2C GPU. AMD kommer inte ha en chans.

Sedan var min poäng att oavsett har de för mycket kontroll på marknaden. Är du nöjd om jag kallar det oligopol?
Ingen annan marknad hade accepterat 75% dominans av ett företag.

Påminnelse i denna tråd: De som försvarar nvidia kommer troligen vara de som investerat i nvidia.

Nej, det är inte fel enligt mig, jag säger att det inte har någon relevans i tråden du skriver i. Jag försvarar inte Nvidia på något vis.

AMD har som sagt jättebra alternativ att välja bland.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

CPU är ju även en flaskhals när man ska välja GPU. När kommer nästa generation Intel?

Jag känner att jag sitter ganska tryggt på en 3060Ti just nu i 1080p så nästa uppgradering blir nog 5000 serien från Nvidia plus CPU (sitter på en i9 9900k idag som börjar bli lite begränsad i antal kärnor).

Medlem

Vill man ha det bästa (just nu) så e det en kombo av RTX4090 och ett amd-kort i 6000-serien för att kunna aktivera fluid motion frames på amd-kortet, vilket kan fördubbla din fps. Här visar en kille detta i fps-svältfödda spelet star citizen.

https://www.youtube.com/watch?v=So0RbYIq08Q


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Gen
Medlem

Välj grafikkort utifrån vilken skärm ni har. Ingen idé att köpa ett 4090 om man sitter på 1080p och heller ingen idé att välja ett 3060 om man sitter på en 4K skärm, som exempel.

Medlem
Skrivet av Axelron:

Hej,

Spelar främst CS2 i max 1080p. Har en 390hz skärm & skulle vilja utnyttja dess fulla potential. Är det någon vits att uppgradera min GPU eller räcker det med CPU?

Spec idag:
Ryzen 5600x (Uppgradera till 5800x3d?)
GTX 1080 (Uppgradera till RTX 4060 tex, minimal skillnad?)
600w bronze PSU (Måste säkerligen bytas vid ny GPU tyvärr)

I låg upplösning (1080p och lägre) är det mest processorn som begränsar, så du vinner mest fps på att uppgradera den till en 5800X3D (alt 5700X3D om du hittar den till avsevärt lägre pris än 5800X3D).

Ser bara till att uppdatera BIOS på moderkortet innan du byter processor.


signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3600C18 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Medlem
Skrivet av vbgbasse:

Vill man ha det bästa (just nu) så e det en kombo av RTX4090 och ett amd-kort i 6000-serien för att kunna aktivera fluid motion frames på amd-kortet, vilket kan fördubbla din fps. Här visar en kille detta i fps-svältfödda spelet star citizen.

https://www.youtube.com/watch?v=So0RbYIq08Q

Vid 45.45 börjas detta fenomen pratas om. Amd:s fluid motion frames fungerar både på 6000 -och 7000-serien med vald upplösning där tekniken hittar på rutor mellan rutorna. För de som inte sitter på detta men spelar i 1080p, så finns lossless på steam.

https://store.steampowered.com/app/993090/Lossless_Scaling/

Det är alltså ingen ny teknik i sig, men vill man kunna lira i andra upplösningar än just 1080p, så är det AMD som gäller för sagd teknik. Som filmen jag länkade till så har finurliga människor kommit på att aktivera fluid motion frames via ett billigt amd-kort tex rx6600, och sedan låta sitt vassare nvidiakort göra resterande beräkning i valfritt spel.


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem

Jag tycker det har blivit på tok för dyrt med grafikkort som hobby. Minns när jag köpte ett r9 290 för 3500 kr vid lansering 2013, idag får man inte ens ett instegskort för den pengen. Klart att grafikkort har blivit dyrare att tillverka+svag svensk krona+inflation, men knappast så pass att priserna behöver vara de dubbla.

Det är inte Nvidia eller Amd fel, utan konsumenterna som går med på att köpa 70-klasskort för norr om 8000 kr. Och senaste 4080 super ska vi inte ens prata om.... redan här borde folk ha satt ner foten men istället har man gått med på dessa priser så normen är väl satt antar jag, RIP.

Prisvärda alternativ finns ju för de som enbart vill spela enklare spel, nya AAA-titlar blir det konsol istället man får hålla sig till.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Jag försöker investera långsiktigt genom att lägga undan lite pengar under en längre period. Uppgraderade precis från 1080 till 4090 med pengar jag sparat sedan jag köpte 1080-kortet för ~7 år sedan.

Men ja, det har blivit dyrare med åren


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Bra avsnitt! Jävligt kul att Calle var med, riktig kunnig kille som pratar lugnt och sakligt. Roligt att ha med både hårdvara, spel och båda ihop! Det var dock lite synd att ni inte pratade mer om dagens konsolers spec och vad Calle tror om spec på ps5 pro och ev framtida konsoler!

Medlem

Jag har en 1080p skärm. Uppgraderade datorn förra veckan, CPU'n är i "topp-skiktet", men GPU'n som blev ett Radeon XR 6600 för 2800:- Datorn kör allt jag kastat på den utan problem med ultra upplösning och den hörs knappt. Radeon är riktigt bra kort, för mig! 😉

Medlem
Skrivet av lonian:

Håller GTX 1080 fortfarande?

Hur länge tror ni att nuvarande grafikkort kommer hålla för framtiden?
Är man Safe med ett rtx 4090 några år framåt?

När kommer nästa generations grafikkort i 5000 serien?

Jag kör Helldivers 2 med ett gtx 1080 atm, allt på lägsta settings i 1440p, ibland när det händer mycket dalar fps ner till runt 30-40fps.

Köper man ett rtx 4090 vill man nog ha det bästa, och då kommer man kanske inte nöja sig med det när det kommer nyare spel och man inte kan köra allt på max längre. Finns ju spel där även 4090 går under 60fps redan idag, ja i 4k ofc.

Medlem
Skrivet av Gaara:

Finns ju spel där även 4090 går under 60fps redan idag, ja i 4k ofc.

Vilka spel tänker du på?


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Vilka spel tänker du på?

Tänker inte på något speciellt, bara sett tester där man tänkt "ofan inte ens 4090 klarar av", sett på digital foundy/Daniel owens olika tester, men The callisto protocol, Alan wake 2 och Avatar är tre av dem har jag för mig. Du kan ju söka själv om du vill se tester.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Monopol? AMD har jättebra alternativ för vanliga konsumenter, i alla segment förutom kanske 4090-segmentet som få bryr sig om.
https://www.sweclockers.com/artikel/18402-sweclockers-prestan...

Samt att konsolerna (åtminstone Playstation?) kör på AMD?


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Samt att konsolerna (åtminstone Playstation?) kör på AMD?

Xbox one och ps4 innehåller typ samma CPU/gpu från amd med lite olika spec, samma gäller series och ps5. Nintendo kör nvidia CPU/gpu denna generationen med hade amd/ati gpu i några tidigare. Så det är lite olika.

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Xbox one och ps4 innehåller typ samma CPU/gpu från amd med lite olika spec, samma gäller series och ps5. Nintendo kör nvidia CPU/gpu denna generationen med hade amd/ati gpu i några tidigare. Så det är lite olika.

Så pass olika att man kan utesluta att Nvidia har monopol?


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av lonian:

Håller GTX 1080 fortfarande?

Hur länge tror ni att nuvarande grafikkort kommer hålla för framtiden?
Är man Safe med ett rtx 4090 några år framåt?

När kommer nästa generations grafikkort i 5000 serien?

Körde upp till för 1 månad sedan med 1080ti och har funkat rätt bra för mig med en gammal i7 2600k cpu. har varit förvånad länge hur pass bra det funkat upp till denna punkt.

Jag tyckte dock det var dags för nytt så har lagt ut över 80k förra månaden på helt nytt system och skärm ^^ bland annat köpte jag 4090 ja i stort sätt slog på stort på alla delar du kan tänka dig i en dator, vart rätt nöjd när man kör cyberpunk I 5120x1440 med över 100 fps, och så höga inställningar spelet kan kräma ut. plus massa moddar. Ah det är bara så sjukt jävla gaming upplevelse.

Ja om någon säger 100 fps för allt det är inte så mycket,, Nä det är när det är som lägst fps och inge DLSS på.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Så pass olika att man kan utesluta att Nvidia har monopol?

Det monopol Derivat pratade om är det monopol de har på AI-marknaden, men det är som sagt helt irrelevant när det kommer till vad en konsument bör köpa för grafikkort, och på konsumentsidan har de inte monopol.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Natrium:

Jag tyckte dock det var dags för nytt så har lagt ut över 80k förra månaden

Det kostar att vara på topp.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Det kostar att vara på topp.

ja det gör juh de 58k gick bara burken på sen runt resten på ny skärm och diverse attiraljer. =D

12
Skriv svar