Diablo IV har nu ray-tracing, Game Pass-debuterar i morgon
Nej inte bara för RT men dock ska det väl komma eller har kommit en stor ändring på items bland annat som princip gör d4 till ett nytt spel, är väl helt klart värt en titt pga det.
Har inte sett den videon, eller hört något annat än att de ska göra *någonting framöver* med itemization. Får väl se ifall det räcker till, men det är inget jag riktigt förväntar mig.
Utifrån den givna exempelbilden verkar raytracing vara ganska meningslös. Högre systembelastning för lite suddigare skuggor?
Mer realistiska skuggor, och det är inte bara skuggor, utan även RT-reflektioner och RTAO.
Som vanligt när det kommer till ray tracing så är det en balansgång mellan huruvida det är värt det visuellt i förhållande till prestanda.
Har inte sett den videon, eller hört något annat än att de ska göra *någonting framöver* med itemization. Får väl se ifall det räcker till, men det är inget jag riktigt förväntar mig.
Kanske kika på videon först innan du skriver då? Det är rätt stora förändringar i S4.
Rhykker har också en video om det hela.
00:00:02:42
Mer realistiska skuggor, och det är inte bara skuggor, utan även RT-reflektioner och RTAO.
https://bnetcmsus-a.akamaihd.net/cms/page_media/54IFFB0N4XP71...
https://bnetcmsus-a.akamaihd.net/cms/page_media/KFLL45MQTJTE1...
Som vanligt när det kommer till ray tracing så är det en balansgång mellan huruvida det är värt det visuellt i förhållande till prestanda.
Såg inte ut att tillföra något alls, kan inte ens säga vad som ser bäst ut men antar jag skulle gå på vad som ger bäst fps...
Skuggarna med RT på var väldigt buggiga då skuggorna helt försvinner när man springer runt (då och då). Prestandan är ju också dramatiskt mycket bättre än under closed beta. (verkar hamna strax över 60fps med ett 4090 i 5120x1440 native med allt på max). Om det är värt den marginellt bättre grafiken är väl upp till var och en. Men just nu så är det på tok för buggigt för att överhuvudtaget ha påslaget.
Kanske kika på videon först innan du skriver då? Det är rätt stora förändringar i S4.
Rhykker har också en video om det hela.
https://www.youtube.com/watch?v=RPeo9lzvII0
Ibland hinner man inte för att barnen ska ha mat först. Sedan skiter jag i vad Blizzard säger, det är vad de verkligen gör som är intressant. De har förbrukat all trovärdighet hos mig, nu är det upp till bevis istället. Är förändringarna bra i mina ögon kommer jag ge dem cred för det, ifall de nu är tillräckliga för att jag ska hitta tillbaka till spelet igen.
Ibland hinner man inte för att barnen ska ha mat först. Sedan skiter jag i vad Blizzard säger, det är vad de verkligen gör som är intressant. De har förbrukat all trovärdighet hos mig, nu är det upp till bevis istället. Är förändringarna bra i mina ögon kommer jag ge dem cred för det, ifall de nu är tillräckliga för att jag ska hitta tillbaka till spelet igen.
Men att skriva ett inlägg är ändå så pass viktigt? Om du skiter i vad Blizzard säger, varför kommenterar du på varenda nyhet om Diablo 4?
00:00:02:42
Tycker Raytracing är lite som PhysX när det kom, eller Nvidia hairworks, när det kom så skiter man i det för att få bättre prestanda, sedan under tiden kanske 10 år senare så finns det bara där inbäddat utan att man tänker på det, men då har det tagit ett bra tag innan grafikkortet har blivit starkare för det.
Tycker Raytracing är lite som PhysX när det kom, eller Nvidia hairworks, när det kom så skiter man i det för att få bättre prestanda, sedan under tiden kanske 10 år senare så finns det bara där inbäddat utan att man tänker på det, men då har det tagit ett bra tag innan grafikkortet har blivit starkare för det.
Så är det. Sällan något nytt introduceras som blir standard direkt. Måste börja någonstans.
Men Ray Tracing är garanterat framtiden inom spelgrafik. Det är bara positiva fördelar. Förutom just nu då det är krävande. Men som du säger grafikkortet blir starkare
Men att skriva ett inlägg är ändå så pass viktigt? Om du skiter i vad Blizzard säger, varför kommenterar du på varenda nyhet om Diablo 4?
Därför att jag inte gillar vad de gjort i Diablo 4, jag anser att spelet kantats av en rad kassa beslut vilket gör mig besviken, för jag såg fram emot Diablo 4, och det hade sådan potential i början, innan alla små saker växte sig stora nog att förstöra det som gjorde Diablo roligt. Utöver det är jag rent förbannad på Blizzards (pre MS) hantering av IP't, med värdelös "buy early access" och allt annat skräp.
Jag antar att du redan hört mig säga det här, men du frågade, och det är min åsikt.
Med det sagt, Rhykkers video innehöll gott om spännande saker, och kanske spelet äntligen är på rätt väg, vi får väl se.
Därför att jag inte gillar vad de gjort i Diablo 4, jag anser att spelet kantats av en rad kassa beslut vilket gör mig besviken, för jag såg fram emot Diablo 4, och det hade sådan potential i början, innan alla små saker växte sig stora nog att förstöra det som gjorde Diablo roligt. Utöver det är jag rent förbannad på Blizzards (pre MS) hantering av IP't, med värdelös "buy early access" och allt annat skräp.
Jag antar att du redan hört mig säga det här, men du frågade, och det är min åsikt.
Med det sagt, Rhykkers video innehöll gott om spännande saker, och kanske spelet äntligen är på rätt väg, vi får väl se.
Jo, jag har noterat vad du tycker om spelet. Svårt att missa så att säga.
Iaf, en stor grej som är väldigt bra är att PTR är tillbaka och vi slipper, förhoppningsvis, få uppdateringar som måste patchas på en gång. Så vi som spelar ska slippa beta-testa nya features. Det har jag undrat mycket över varför det inte var med från scratch.
Men Diablo 3 var ju inte direkt fantastiskt i början heller, riktigt bra blev det inte förrän Reaper of Souls släpptes.
Vi får hoppas det blir tillräckligt bra så att du också kan börja kötta demoner.
00:00:02:42
Undrar om Blizzard någonsin kommer kunna rädda det här spelet..
Jo, jag har noterat vad du tycker om spelet. Svårt att missa så att säga.
Iaf, en stor grej som är väldigt bra är att PTR är tillbaka och vi slipper, förhoppningsvis, få uppdateringar som måste patchas på en gång. Så vi som spelar ska slippa beta-testa nya features. Det har jag undrat mycket över varför det inte var med från scratch.
Men Diablo 3 var ju inte direkt fantastiskt i början heller, riktigt bra blev det inte förrän Reaper of Souls släpptes.
Vi får hoppas det blir tillräckligt bra så att du också kan börja kötta demoner.
Även om det är tråkigt att bli igenkänd p.g.a. ens negativa åsikter så är det ändå glädjande på något sätt. Jag beklagar mig i forumet för att jag vill väcka uppmärksamhet kring något som jag i grund och botten vill tro är fel, och för att det är skönt att ventilera (all denna frustration!).
Med Diablo 4 har jag ändå försökt vara konstruktiv och rosat det som faktiskt är bra. Jag var trots allt lyrisk över spelet i början, och skrev det...vill gärna känna så igen
Mer realistiska skuggor, och det är inte bara skuggor, utan även RT-reflektioner och RTAO.
https://bnetcmsus-a.akamaihd.net/cms/page_media/54IFFB0N4XP71...
https://bnetcmsus-a.akamaihd.net/cms/page_media/KFLL45MQTJTE1...
Som vanligt när det kommer till ray tracing så är det en balansgång mellan huruvida det är värt det visuellt i förhållande till prestanda.
De där bilderna gör RTX mycket mer rättvisa.
Nej inte bara för RT men dock ska det väl komma eller har kommit en stor ändring på items bland annat som princip gör d4 till ett nytt spel, är väl helt klart värt en titt pga det.
Helt nytt spel ja. Men är det till det bättre? Folk har ju varit bittra på D4 för att det känts neddummat och för simplifierat. Vad gör det i den här updaten? Man simplifierar det ännu mer. Tar bort en massa olika affixes så som "on shadow over time afflicted, do X extra damage" eller "lucky hit: XX% chance to execute monsters under XX health". Man dummar alltså ned spelet ännu mer så det ska bara vara stats (intelligence etc), damage (%damage increase) eller health i någon form i princip på items.
Man dummar ned crafting ännu mer. Man gör Rares helt värdelösa genom att sänka antalet affixes till 2 från 4 så bara legendaries betyder något. Items kommer bara ha stats för din klass osv.
Man kommer kunna spara legendary affixes i codex of power, så efter man får en legendary så kan man spawna den ur boken hur många gånger man vill. Så det kommer bli en grind att uppgradera de legendaries man har i codex of power istället.
Man snor Exalted item systemet från Last Epoch och ger affixes en chans på ancestral items och unique att få en högre roll än 100%
Ännu en XP increase till de tidigare som varit vilket tydligen ska göra resan till max level ännu mer meningslös.
Greater rifts från D3 är tillbaka. I princip. The Pit. Där man måste farma allt nytt crafting material.
Så nya game loopen. Regular world tiers, grinda upp affices i Codex of power. Lvl 100, grinda RNG i the pit för crafting. Thats it.
Class changes som man implementerar är dock positiva.
Spelet kommer tilltala precis samma grupp som är kvar och spelar det. Få kommer återvända bara för att man gjort spelet ännu enklare.
Såg inte ut att tillföra något alls, kan inte ens säga vad som ser bäst ut men antar jag skulle gå på vad som ger bäst fps...
Jag tycker exemplen med RT visade på en stor skillnad.
Med RT i exemplen ser världen mer trovärdig ut.
Reflektioner i vatten och bättre skuggor från diverse objekt på inomhusbilden.
Ser ut att vara mer trovärdigt och finslipat.
Kan bara svara för min upplevelse på PS5, men där var det mycket delay och rubberbanding, så mer server problem än kanske prestandaproblem för att förtydliga.
Jaha, jag trodde du menade på dator.
Har inte spelat detta. Men ser inte heller någon nytta med raytracing i ett sådant här spel. Visst, i framtiden när raytracing är standard och det finns raytracing prestanda att slösa, men än så länge är det bättre att optimera spelet med "vanliga" skuggor. Att skuggorna är skarpa i spelet är troligtvis pga att man kör en för hög upplösning på dem.
Jag kör många gånger lägre upplösning på skuggor för att få naturligare skuggor, vilket också ger en bonus på fpsen.
Soft shadows är väl snarare det du är ute efter?
Mer realistiska skuggor, och det är inte bara skuggor, utan även RT-reflektioner och RTAO.
https://bnetcmsus-a.akamaihd.net/cms/page_media/54IFFB0N4XP71...
https://bnetcmsus-a.akamaihd.net/cms/page_media/KFLL45MQTJTE1...
Som vanligt när det kommer till ray tracing så är det en balansgång mellan huruvida det är värt det visuellt i förhållande till prestanda.
Mycket bra jämförelse.
Tycker Raytracing är lite som PhysX när det kom, eller Nvidia hairworks, när det kom så skiter man i det för att få bättre prestanda, sedan under tiden kanske 10 år senare så finns det bara där inbäddat utan att man tänker på det, men då har det tagit ett bra tag innan grafikkortet har blivit starkare för det.
RTX4000 serien har dock faktiskt kommit långt gällande RT prestanda men framförallt Path Tracing vilket jag tycker är ännu mer intressant. Se bara Portal RTX för bäst exempel på vad Path Tracing kan göra i ett spel.
Jaha, jag trodde du menade på dator.
Soft shadows är väl snarare det du är ute efter?
Mycket bra jämförelse.
RTX4000 serien har dock faktiskt kommit långt gällande RT prestanda men framförallt Path Tracing vilket jag tycker är ännu mer intressant. Se bara Portal RTX för bäst exempel på vad Path Tracing kan göra i ett spel.
Låter bra, men då har det ändå tagit 6 år från deras första RTX till att komma dit vi är nu :).
Soft shadows är väl snarare det du är ute efter?
Jag vet inte vad vanliga skuggor heter. Sökte nu och såg att det finns både hard och soft shadows.
Men jag går bara efter vad det brukar stå i spel. Om du möjligen tänkte på att jag snackade upplösning på skuggorna?
<Uppladdad bildlänk>
Raytracing verkar även lägga till flygande hästar/karaktärer...
En galopperande häst har inte hovarna i marken hela tiden, vid vissa väldigt korta tillfällen tar inte en enda hov i marken, precis som på den där bilden.
Time flies like the wind
Fruit flies like bananas
Undrar om Blizzard någonsin kommer kunna rädda det här spelet..
Kunde varit värre för dom, kunde varit starfield....
<Uppladdad bildlänk>
Raytracing verkar även lägga till flygande hästar/karaktärer...
00:00:02:42
Oh shit, har verkligheten också börjat lägga till flygande hästar? 😆
Ännu en totalt meningslös implementering. När det infördes i World of Warcraft var fps-droppet det enda sättet att urskilja om det var påslaget eller inte, inte mycket som hänt sen dess med blizzards grafikmotorer uppenbarligen. Antagligen enbart för att det ska läggas till på Nvidias lista.
Som sagt.. mycket viktigt tydligen.
This little light of mine, i'm gonna let it shine. Let it shine, let it shine, let it shine.