Songs of Conquest

Robot
Songs of Conquest

Heroes of Might and Magic-uppföljaren vi aldrig fick heter Songs of Conquest.

#lavapotion, #songs-of-conquest


Medlem

Detta hade jag velat ha på switchen. Älskade heroes of might and magic 1 när jag var liten

Medlem

Jag tittade lite på det där, jag tycker inte det är homm-uppföljaren vi aldrig fick.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Helt missat det här, ser ju svintrevligt ut! Får dyka ner och kolla mer!

Skribent

Skoj! Blir till att börja nöta igen.


signatur

I am the black wizards.

Medlem

Ser mycket kul ut! Jag har lagt den i min spellista, ska hålla koll när priset gått ner lite.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Skribent
Skrivet av Ugglan:

Detta hade jag velat ha på switchen. Älskade heroes of might and magic 1 när jag var liten

Spelet är faktiskt anpassat för handkontroll. Så ett konsolsläpp är inte omöjligt.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Ugglan:

Detta hade jag velat ha på switchen. Älskade heroes of might and magic 1 när jag var liten

Funkar utmärkt på Steam Decken. Blir några rundor i hängmattan denna sommar. 😃

Medlem

Spelat några gånger men kanske får kolla upp det igen!


signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Medlem

Testade att spela det i Early access, en sak jag störde som störde mig under kampanjen var att huvudkaraktären inte kunde dö. Men om andra heroes dog så kunde som respawna efter några turns. Vilket ledde till att efter större strider så fick man springa tillbaka till staden för att gömma sig och springa från fiender om det fanns chans att man förlora en combat.

Skribent
Skrivet av Avedagreat:

Testade att spela det i Early access, en sak jag störde som störde mig under kampanjen var att huvudkaraktären inte kunde dö. Men om andra heroes dog så kunde som respawna efter några turns. Vilket ledde till att efter större strider så fick man springa tillbaka till staden för att gömma sig och springa från fiender om det fanns chans att man förlora en combat.

Tror det är så i vissa kampanjuppdrag fortfarande, dvs att hjälten inte får dö...men inte alla.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Woohoo!

Köpte på rea för ett år sedan i vänta på skarp release.
Blir installera ikväll!

Kan för övrigt rekommendera den evigt rolige SSeths recension.

Medlem

Verkade intressant tills jag såg screenshots.

VARFÖR måste man göra onödigt "retro", löjligt pixelerad grafik? Spelet ser ju för f-n SÄMRE ut än HoMM2.

Medlem
Skrivet av Pinnen:

Verkade intressant tills jag såg screenshots.

VARFÖR måste man göra onödigt "retro", löjligt pixelerad grafik? Spelet ser ju för f-n SÄMRE ut än HoMM2.

Jag tycker det ser störtskönt ut. Lättdrivet är det också.

Medlem

Spelets oerhört begränsat antal fraktioner och neutrala enheter gör att spelet inte ens kommer i närheten av Heroes of Might and Magic. Blir snabbt tråkigt med så lite variation som spelet erbjuder.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Jag tittade lite på det där, jag tycker inte det är homm-uppföljaren vi aldrig fick.

Du kanske skulle ta och titta......nääääärmreeee...?

Skrivet av Pinnen:

Verkade intressant tills jag såg screenshots.

VARFÖR måste man göra onödigt "retro", löjligt pixelerad grafik? Spelet ser ju för f-n SÄMRE ut än HoMM2.

Jag håller helt med dig, men om man zoomar ut lite, så ser det betydligt mindre pixligt ut och mer likt den grafik man vill ha från HoMM.

För övrigt så satt jag klistrad hela kvällen nu. Helt oplanerat. Hade noterat att det var i slutet av maj det skulle släppas skarpt, men glömt bort det. Så när jag, med 30 minuter kvar på jobbet, fick se en release-trailer på YT, så blev jag lite glad i kroppen. Snart klar med första kampanjen på "Overwhelming".


signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @ 3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS WIFI D4 Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2 - Light Tint PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro 1TB SSD2: Samsung 980 Pro 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon AG271QG 165Hz IPS G-Sync Cooled by Noctua

Medlem

Jag har kört det en del och kan inte riktigt sätta fingret på vad men det ger mig inte riktigt rätt homm-vibbar för att det skall vara uppföljaren som vi väntat på. Det är ett annat sorts spel på något sätt.

Angående den grafiska stilen, de har gått väl långt bak i tiden. De kunde minst ha dubblat antalet pixlar.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Spelet är faktiskt anpassat för handkontroll. Så ett konsolsläpp är inte omöjligt.

Enligt utvecklarna själva senaste nyheten från släppet, så jobbas det just med konsolversion framåt hösten, samt även switch-version längre fram på horisonten.

Skribent
Skrivet av Scream112:

Enligt utvecklarna själva senaste nyheten från släppet, så jobbas det just med konsolversion framåt hösten, samt även switch-version längre fram på horisonten.

Aaah men det är logiskt! Funkar utmärkt med handkontrollen och spelet lär ju vara lättdrivet


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

För MacOS också. Kul (för jobbdatorn).

Medlem
Skrivet av Mattias.K:

Jag har kört det en del och kan inte riktigt sätta fingret på vad men det ger mig inte riktigt rätt homm-vibbar för att det skall vara uppföljaren som vi väntat på. Det är ett annat sorts spel på något sätt.

Angående den grafiska stilen, de har gått väl långt bak i tiden. De kunde minst ha dubblat antalet pixlar.

Jag vet inte riktigt om man ska spela det här spelet med de ögonen. Tycker inte ens Heroes känns som Heroes i deras senaste utgåvor. Jag tycker Songs of Conquest har en fräsch take på denna spelfattiga genre. Och jag älskar spelutvecklare som gör spel till riktiga gamers och inte enbart, för maximal avkastning, till massorna.


signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @ 3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS WIFI D4 Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2 - Light Tint PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro 1TB SSD2: Samsung 980 Pro 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon AG271QG 165Hz IPS G-Sync Cooled by Noctua

Skribent

För jävla charmigt spel. Dags att ta upp det igen nu när det är släppt på riktgit.

Medlem

Myyyyyys.

Jag köpte det här tidigt under Early access men har inte hunnit mer än testa lite, men minns att då, för kanske två år sedan, så klagades det i recensioner och forum en hel del på svag AI. Hur upplevs AI:n idag?


signatur

Memento Mori

Skribent
Skrivet av Slimebeast:

Myyyyyys.

Jag köpte det här tidigt under Early access men har inte hunnit mer än testa lite, men minns att då, för kanske två år sedan, så klagades det i recensioner och forum en hel del på svag AI. Hur upplevs AI:n idag?

AI:n är mycket bättre nu


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

AI:n är mycket bättre nu

Härligt.

Spelade du nåt under den tvååriga Early accessperioden eller bara nu efter release?


signatur

Memento Mori

Skribent
Skrivet av Slimebeast:

Härligt.

Spelade du nåt under den tvååriga Early accessperioden eller bara nu efter release?

Japp, gjorde ju till och med en early access-text här på FZ för 2 år sedan.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Förargligt att detta inte finns till PlayStation eller Switch. Hade vart perfekt att småmysa med på kvällarna.

Medlem
Skrivet av Evilof:

Köpte på rea för ett år sedan i vänta på skarp release.
Blir installera ikväll!

Kan för övrigt rekommendera den evigt rolige SSeths recension.
https://youtu.be/QHbK9C5mA94?si=33WJ99jdYRV16b72

Hey Hey people!

Medlem

Har hunnit spela nästan hela första kampanjen.
Kortfattat "first impressions"

Gillar man HoMM spelen kommer man nog verkligen gilla det här.
Det finns såklart skillnader.

Max-storlek på stacksen tex. Man kan dock uppgradera taket.
Magi kommer i fem olika färger. Och dessa tickar upp under striden, beroende på skills, uppgraderingar och enheter man har med sig. Så dynamiken blir annorlunda där MP inte är något du måste hushålla med inför kommande strider.

Grafiken växte på mig. Gillar den skarpt nu.
Musiken kan inte mäta sig med HoMM 2-4, men det är ytterst få spel som kan.
Storyn känns okej. Lite "mellanmjölk" men inte störande. Gillar att kvinnan man spelar i början är en rätt brutal sälle.

Striderna är väl annars det viktigaste, och de har samma sköna känsla som HoMM spelen. Positionera sig rätt, använda magierna taktiskt etc. Jag har inte riktigt börjat kunna läsa av motståndarhjältarna än. Slåss mot neutrala mobs är enkelt, men fienderhjältar med magier och olika förmågor gör det klurigare.

Spontant känns det som 4 av 5 i betyg.
Helt klart ett spel man kan sitta och köra "bara en runda till" och vipps så är det en timma över läggdags.

1
Skriv svar