Senua's Saga: Hellblade II

Medlem

Jag som tyckte ettan var mer intressant än bra trodde till en början att jag skulle tycka att uppföljaren mest skulle kännas onödig. Men oj vad fel jag hade! Stämningen (och den tekniskt utsökta dimman) är så tjock att man kan ta på den. Jag är helt fast. Gissar på att jag är runt en tredjedel in men vill bara ha mer.

Men! Jag kan inte förstå varför man inte ges möjligheten att stänga av de cinematiska effekterna utan att hitta en tredjepartslösning. Eftersom jag spelar på PC var det relativt enkelt för mig att kringå både den begränsade upplösningen med svarta kanter, depth of field och chromatic aberration. Men väldigt trist att det ska behövas om man likt mig föredrar en renare presentation.

Skribent

Snabbtestat lite nu och detta är ett spel som verkligen ska spelas med hörlurar. Nu har jag bara spelat 20 min, men rösterna i huvudet som använder 3D-ljudet är fantastiskt.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Kört ett tag nu och helskotta så tradigt rösterna blir i längden. Jag tycker dom stjälper snarare än tillför något. Åtminstone reducera snacket med 90%. Det känns som det snackas mer än första, eller så blev jag bara trött på det efter första spelet.

Snyggt som attan är det iallafall.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Ambassadör
Xbox

Spelat ett par timmar, det är grymt stämningsfullt. Gillade man det första så lär man gilla detta. Jag tokdiggar't!

Brukar inte bry mig så vansinnigt mycket om grafik men faen... var osäker på om jag var kvar i en cutscene ibland haha.


signatur

Jump in.

Medlem

Just nu så är det ca 2000 spelare på steam. Och tittar man på torrents så är det ca 5000 som leechar (laddar ner piratkopia) just nu. Det verkar vara mångdubbelt med pirater. PC spelare brukar inte vilja betala för singel player spel, men detta var lite extremare än vanligt. Jag kan förstå varför spelutvecklare introducerar online funktioner eller liknande i sina spel.

I söndags så hade Ghost of Thushima 73k samtidiga spelare, och 22k leechers som referens.

Medlem
Skrivet av Jönsen:

Väldigt intressanta siffror faktiskt, känns som att det försäljningsmässigt inte levererar alls.

Starfield har 6800 spelare just nu jämfört med Senua 2000 spelare. Redfall hade en peak på 6000 spelare som mest och om man jämför med Senua som har haft som mest strax under 4000.

Nu kan det självklart dra fler spelare till helgen, men detta känns riktigt illa.

Edit: Om man kollar på Hi-Fi RUSH, vilket känns väldigt rimligt med tanke på hur MS gick lös med yxan nyss, så pekade spelet på strax över 6000 spelare.

Kanske dags för MS att slipa yxan igen?

Det var förvånansvärt lite. Jag tror spelare överlag inte är villiga att testa något nytt. De spelar de säkra korten där de vet vad de får. Uppföljare till de stora serierna säljer bäst; WoW, CoD, Bethesda, Assassin's Creed.
Vilket jag tycker är väldigt synd, vill inte att innovativa AAA äventyrsspel ska tappa fotfästet.

Medlem
Skrivet av Jönsen:

Väldigt intressanta siffror faktiskt, känns som att det försäljningsmässigt inte levererar alls.

Starfield har 6800 spelare just nu jämfört med Senua 2000 spelare. Redfall hade en peak på 6000 spelare som mest och om man jämför med Senua som har haft som mest strax under 4000.

Nu kan det självklart dra fler spelare till helgen, men detta känns riktigt illa.

Edit: Om man kollar på Hi-Fi RUSH, vilket känns väldigt rimligt med tanke på hur MS gick lös med yxan nyss, så peakade spelet på strax över 6000 spelare.

Kanske dags för MS att slipa yxan igen?

Skrivet av itsnotme:

Det var förvånansvärt lite. Jag tror spelare överlag inte är villiga att testa något nytt. De spelar de säkra korten där de vet vad de får. Uppföljare till de stora serierna säljer bäst; WoW, CoD, Bethesda, Assassin's Creed.
Vilket jag tycker är väldigt synd, vill inte att innovativa AAA äventyrsspel ska tappa fotfästet.

Helt ärligt så tror jag att om man bara ändrat loggan och konsol, dvs Sony är utgivare och det släppts på PS5 och Steam så hade det varit helt andra siffror.
MS har så jävla dåligt rykte just nu samt att det är häftigt att hata/ogilla dem.

Så fort det är en Windows nyhet på SweC, det spelar fan ingen roll vilken nyhet, då ska hälften byta till Linux.

Även om FZ ”bara” gav denna 3/5 så har ju detta spel inte dåliga betyg överlag, ändå läser man ha är i tråden om att MS gjort ännu ett mediokert spel, att det inte är värt att testa osv osv.

Det är mycket psykologi i detta med utgivare och plattform och återigen, helt ärligt tror jag att exakt samma spel fått ett annat mottagande bland gamers om Sony varit utgivare, för Sony = automatiskt bra, MS = automatisk dåligt.

Och går gamers in med den inställningen, då har ju MS redan från början en uppförsbacke och bra mycket mer att ”bevisa”…


signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Medlem

Oj ja, jag gick in på steamdb, det har inte ens haft över 4000 samtida spelare.
Hoppas det är betydligt fler på Microsofts plattformar för annars ser det inte bra ut detta.
Bristande marknadsföring kanske har haft en påverkan. O andra sidan var inte första spelet heller så stort på steam. Iofs rätt nischat. Trodde det var betydligt större dock,.


signatur

🖥 i5 9600k || RTX 2080 || Z390 || 16GB DDR4 || ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 || LG 55" CX

Medlem
Skrivet av dTexN:

Oj ja, jag gick in på steamdb, det har inte ens haft över 4000 samtida spelare.
Hoppas det är betydligt fler på Microsofts plattformar för annars ser det inte bra ut detta.
Bristande marknadsföring kanske har haft en påverkan. O andra sidan var inte första spelet heller så stort på steam. Iofs rätt nischat. Trodde det var betydligt större dock,.

Jag skulle inte lägga speciellt mycket vikt på de siffrorna. Klart att det inte kommer sälja speciellt mycket på steam när det är 7h långt och finns på gamepass. Om man inte vill stödja Ninja Theory lite extra finns det ju ingen anledning att köpa det för fullpris.

Medlem
Skrivet av itsnotme:

Vill inte att innovativa AAA äventyrsspel ska tappa fotfästet.

Genuin fråga: Vad är det som är innovativt med det här spelet?

Medlem

Starfield marknadsfördes banne mig överallt, medan Hellblade 2 har fört en mer anonym annonskampanj. Så till den grad att jag känner att den varit nära nog icke-befintlig.

Allt detta känns befogat efter den första timman eller två i spelet. Underväldigande är bara förnamnet, när spelmekaniken snabbt blir lika tröttsam som de röster som konstant ska bubbla. Givet att det ska skapa en autentisk upplevelse av hur en psykos kan kännas - eller i alla fall påminna om, men det klickar bara inte för mig hittills.

Nåja, ska spela klart först, kanske striderna, pussel och berättelse - eller åtminstone någon av de - blir mer engagerande ju längre jag kommer. Dock tror jag att Microsoft inte riktigt bryr sig, då detta definitivt är ett 200-300 kr spel, än ett 600 kronors spel... iaf i mina ögon 🤷‍♂️


signatur

Nördliv.se - Spel, tillbehör och andra nördrelaterade saker! Och så klart även vår gaming/underhållningspodcast Nördliv! Lyssna gärna!

https://open.spotify.com/show/0SHttBQqoGyW4EHpx5aMWD?si=531c1...
https://itunes.apple.com/se/podcast/nordliv%21/id937178661/
https://www.nordlivpodcast.se/

Medlem
Skrivet av Issue:

Helt ärligt så tror jag att om man bara ändrat loggan och konsol, dvs Sony är utgivare och det släppts på PS5 och Steam så hade det varit helt andra siffror.
MS har så jävla dåligt rykte just nu samt att det är häftigt att hata/ogilla dem.

Så fort det är en Windows nyhet på SweC, det spelar fan ingen roll vilken nyhet, då ska hälften byta till Linux.

Även om FZ ”bara” gav denna 3/5 så har ju detta spel inte dåliga betyg överlag, ändå läser man ha är i tråden om att MS gjort ännu ett mediokert spel, att det inte är värt att testa osv osv.

Det är mycket psykologi i detta med utgivare och plattform och återigen, helt ärligt tror jag att exakt samma spel fått ett annat mottagande bland gamers om Sony varit utgivare, för Sony = automatiskt bra, MS = automatisk dåligt.

Och går gamers in med den inställningen, då har ju MS redan från början en uppförsbacke och bra mycket mer att ”bevisa”…

Nja, värt att betänka är att även ettan var ungefär lika väl recenserat (på PS fick det 81 på metacritic, exakt samma som tvåan har nu) och spelartoppen på Steam var "enbart" 5653 samtidiga spelare. Att en direkt uppföljare till spelet, som dessutom kommer till PC Game Pass dag ett, har färre spelare kan knappast ses som en stor överraskning. Att spelet även är en direkt uppföljare till ett storydrivet spel gör ju att tröskeln blir högre, har man inte spelat det första spelet eller inte gillade det så är chansen att man köper 2:an dag ett ganska liten.
Tror det främst är "twitterkrigare" och "hardcore gamerz" som bryr sig om det står Sony eller Microsoft på fodralet.

Personligen spelade jag aldrig klart Hellblade då det aldrig riktigt klickade för mig (har det på Steam), ska försöka igen för att se om det går bättre nu några år senare. Är då kanske föga förvånande att jag inte kommer köpa 2:an i närtid.

Medlem
Skrivet av Issue:

Helt ärligt så tror jag att om man bara ändrat loggan och konsol, dvs Sony är utgivare och det släppts på PS5 och Steam så hade det varit helt andra siffror.
MS har så jävla dåligt rykte just nu samt att det är häftigt att hata/ogilla dem.

Så fort det är en Windows nyhet på SweC, det spelar fan ingen roll vilken nyhet, då ska hälften byta till Linux.

Även om FZ ”bara” gav denna 3/5 så har ju detta spel inte dåliga betyg överlag, ändå läser man ha är i tråden om att MS gjort ännu ett mediokert spel, att det inte är värt att testa osv osv.

Det är mycket psykologi i detta med utgivare och plattform och återigen, helt ärligt tror jag att exakt samma spel fått ett annat mottagande bland gamers om Sony varit utgivare, för Sony = automatiskt bra, MS = automatisk dåligt.

Och går gamers in med den inställningen, då har ju MS redan från början en uppförsbacke och bra mycket mer att ”bevisa”…

Det är lika häftigt att hata Sony på PC. Kolla på Sweclockers kommentarer angående Ghost of Tsushima prestanda test eller på reddit Steam tråd. De likstället Sony med att vara värre än EA games och uppmanar ofta till sabotage kampanjer.

Eftersom jag inte själv kan spela några Xbox spel (eftersom de inte säljs på PS5 än). Så kan jag inte skapa någon uppfattning om kvalitén utöver det mätbara eller vad en trailer porträtterar. Det hade varit tråkigt om det var partiska journalister. Men jag vet att Microsoft äger Bethesda vilket förmodligen får spelindustrins mest positivt partiska betyg.

Skrivet av Jozo:

Genuin fråga: Vad är det som är innovativt med det här spelet?

hm bra fråga. Jag har aldrig spelat dem (väntar på patch till PS4). Så fort jag blir såld på ett spel så blockerar jag alla videos om ämnet för att inte få spoilers. Men min uppfattning så är det framförallt cinematiken och berättartekniken, inte så mycket spelmekaniken. Men kommentaren var allmänt att större spelserier med många uppföljare och samma koncept säljer mångdubbelt mer.

Medlem
Skrivet av Poisoninmyveins09:

Är det bara jag eller ser huvudpersonen ut som Overly Attached Girlfriend? 😅

inte tänkt alls på de förrän du sa de!

Medlem
Skrivet av itsnotme:

Just nu så är det ca 2000 spelare på steam. Och tittar man på torrents så är det ca 5000 som leechar (laddar ner piratkopia) just nu. Det verkar vara mångdubbelt med pirater. PC spelare brukar inte vilja betala för singel player spel, men detta var lite extremare än vanligt. Jag kan förstå varför spelutvecklare introducerar online funktioner eller liknande i sina spel.

I söndags så hade Ghost of Thushima 73k samtidiga spelare, och 22k leechers som referens.

bara nyfiken, hur får du fram dom där siffrorna? väljer du ut en speciell torrent som du kollar leechers på(även fast de finns massa olika torrents på samma spel) eller sitter du och försöker räkna ihop massa olika torrents från olika sidor?

Medlem
Skrivet av kennyg123:

bara nyfiken, hur får du fram dom där siffrorna? väljer du ut en speciell torrent som du kollar leechers på(även fast de finns massa olika torrents på samma spel) eller sitter du och försöker räkna ihop massa olika torrents från olika sidor?

Jag tog en hemsida (vill inte göra reklam för vilken) och summerade de tre största uppladdningarna vilket är från Fitgirl, DODI och Fairlight (FLT). Så jag räknade bara en torrent en gång.

Medlem
Skrivet av itsnotme:

hm bra fråga. Jag har aldrig spelat dem (väntar på patch till PS4). Så fort jag blir såld på ett spel så blockerar jag alla videos om ämnet för att inte få spoilers. Men min uppfattning så är det framförallt cinematiken och berättartekniken, inte så mycket spelmekaniken. Men kommentaren var allmänt att större spelserier med många uppföljare och samma koncept säljer mångdubbelt mer.

Då förstår jag vad du är ute efter. Anledningen till att jag undrade är att en av de största kritikerna mot tvåan är att den inte gör så mycket nytt mot vad ettan erbjöd.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Johan Lorentzon:

Snabbtestat lite nu och detta är ett spel som verkligen ska spelas med hörlurar. Nu har jag bara spelat 20 min, men rösterna i huvudet som använder 3D-ljudet är fantastiskt.

Ja, det blir inte alls samma sak utan lurar. Mest irriterande, faktiskt.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

"spelat" ca 45 min och är osäker på om jag ens orkar fortsätta, spelade 1an och tyckte det var ok men vet inte riktigt om jag tycker en uppföljare behövdes. Rösterna känns gjorda, pusslen utdaterade, striderna tråkiga, inledningen griper inte tag i mig, otroligt vackra miljöer och fin grafik.

Medlem

Kul att det fått så bra betyg, men känns som ett spel jag väntar med ett tag. Det känns som att man ska vara på humör för den här sortens spel.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av laban005:

"spelat" ca 45 min och är osäker på om jag ens orkar fortsätta, spelade 1an och tyckte det var ok men vet inte riktigt om jag tycker en uppföljare behövdes. Rösterna känns gjorda, pusslen utdaterade, striderna tråkiga, inledningen griper inte tag i mig, otroligt vackra miljöer och fin grafik.

Jag känner likadant, tyvärr. Jag gillar det när berättelsen utvecklas och man faktiskt får göra någonting, men pusslen är urtrista precis som i det första spelet) och allt är alldeles för ointeraktivt.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Har nu spelat igenom originalet och därpå tvåan. Intrycket är att det enda tvåan faktiskt gör bättre är det rent grafiska och möjligtvis att det inte har något direkt enerverande spelmoment som Hellblade har ett par. Tänker då främst på en specifik labyrint då man jagas.
Striderna har enligt mig gått bakåt i hur bra de känns, tycker de kan mer liknas med ett gäng QTE's utan prompter för vilken knapp som gäller än ett regelrätt stridssystem. Inte ett direkt dåligt spel, men inget jag tror jag kommer att spela igenom igen och de sista timmarna kändes som att momentet försvann, intrycket blev att utvecklarna inte riktigt fick till det slut man önskade.
Tror faktiskt att Hellblade skulle kunna fungera bättre i "episodformat", dvs släpp 1-2 timmar story 2-3 ggr per år på Game Pass för att kunder inte ska avsluta sina abonnemang.
Ger Senua's Saga: Hellblade 2 en 6/10, originalet en stark 7/10. Förutom grafiken finns dessvärre inte så mycket att hämta jämfört med föregångaren.

123
Skriv svar