Hårda fakta: 4 532 har fått gå från Embracer

Medlem

Inte direkt förbättrade kassaflöden för de som fått sparken, men jag hoppas att styrelse och aktieägare nu kan få rejäl utdelning. *LeR*


signatur

1338 - One Step Above

Skrivet av pazu:

Är ni inte fascinerade av situationen vi är i? Vi har tusentals fantastiska spel som tar miljontals timmar att klara av. Tycker det är sjukt fascinerande att vi lyckats skapa mer spel än vi någonsin kommer behöva. Vi är klara. Alla kan gå hem nu.

Med den logiken kan vi gott sluta titta på nya filmer/serier och sluta lyssna på ny musik.
Eller när vi ändå är i farten så kan vi sluta läsa nya böcker också. Låter inte det helt fantastiskt?

/s


signatur

What Time Is ♥?

Medlem
Skrivet av Sphere Of No-Form:

Med den logiken kan vi gott sluta titta på nya filmer/serier och sluta lyssna på ny musik.
Eller när vi ändå är i farten så kan vi sluta läsa nya böcker också. Låter inte det helt fantastiskt?

/s

Tycker också det är ett fånigt resonemang. Samtidigt är ju FOMO en grej och känslan av att tiden inte räcket till för att uppleva allt man vill uppleva kan upplevas väldigt tungt för vissa och då förstår jag nästan tanken att "vi har tillräckligt". Är viktigt att gå offline ibland och inte bli för påverkad för mycket av alla intryck vi bombaderas dagligen av och försöka se världen utifrån sina egna premisser, och inte alla andras.

Medlem
Skrivet av Sphere Of No-Form:

Med den logiken kan vi gott sluta titta på nya filmer/serier och sluta lyssna på ny musik.
Eller när vi ändå är i farten så kan vi sluta läsa nya böcker också. Låter inte det helt fantastiskt?

/s

Sa jag något om att sluta spela spel?

Skrivet av pazu:

Sa jag något om att sluta spela spel?

Nej? Jag skrev nya spel. Då du sa att det räcker med alla spel som redan finns.

Edit: Nåja, detta blev ett sidospår.


signatur

What Time Is ♥?

Medlem
Skrivet av kebbe:

Fast det handlade ju om utebliven försäljning. Embracer skulle sålt Lord of the Rings-rättigheterna till Saudi, Saudi backade och Embracer stod utan pengar de redan hade köpt upp på annat håll. Hela kollapsen uppstår genom att de tvingas försöka sälja studios och licenser innan tiden är rätt.

Jaså? Det skulle ju sannolikt förklara en hel del, men jag uppfattade det från början att det handlade om ett köp. Iof så fick man ju aldrig reda på vilken studio det handlade om i början (hysh hysh), så det kanske var förvirring på den punkten med.

Medlem

Dags att sova nu farfar.

Medlem

Är affärsidén att skapa hype, få in riskkapital, betala ut löner och bonusar, konka?


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Är affärsidén att skapa hype, få in riskkapital, betala ut löner och bonusar, konka?

Älskar inte alla kapitalismens underbara värld?

Medlem
Skrivet av Ender:

Har fortfarande svårt att förstå hur mycket luft som slottet måste vara byggt på när en aktie rasar så enbart på grund av att ett KÖP inte gick igenom. Hade det handlat om en utebliven försäljning till stor vinst hade jag förstått det, eller att ett antal spel som det pumpats in miljarder i inte sålt som förväntat...men ett köp?
Det är ju inte så att de köpte en studio på nätet för 21 miljarder, betalade summan och det var en tom kartong som kom på Postnord. Pengarna bör ju i princip kvar, men ändå ses det som en företagsvältande förlust.

Då lär man inte ha mycket substans att stå på.

Nej precis, saken var ju att aktien var uppblåst så det heter duga, den stog i ett högre värde än vad innehållet var värt. Då behövs det inte en stor nål för att spräcka ballongen. Om man då använder den höga aktiekursen som säkerhet till nya lån blir det ett brant fall när fallet kommer.

Skrivet av Freakon:

Är affärsidén att skapa hype, få in riskkapital, betala ut löner och bonusar, konka?

Nej, som kebbe varit inne på tidigare så hade de en gigantisk affär med Saudi på gång som sprack i sista sekund. Vid det laget hade de redan investerat i andra studios mm och räknat med att de miljarder US-dollar som Saudi-dealen var värd skulle täcka upp kostnaderna. Men något hände, vi vet inte vad. Det var en riktig gamble och det sket sig, men så är det ibland. Hade affären gått i lås hade de hyllats nu istället. Ibland är skillnaden mellan himmel och pannkaka hårfin.

Märkligt mycket felaktiga påståenden och illvilja i det här kommentarsfältet när vi redan vet orsaken till det som händer.

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Nej, som kebbe varit inne på tidigare så hade de en gigantisk affär med Saudi på gång som sprack i sista sekund. Vid det laget hade de redan investerat i andra studios mm och räknat med att de miljarder US-dollar som Saudi-dealen var värd skulle täcka upp kostnaderna. Men något hände, vi vet inte vad. Det var en riktig gamble och det sket sig, men så är det ibland. Hade affären gått i lås hade de hyllats nu istället. Ibland är skillnaden mellan himmel och pannkaka hårfin.

Märkligt mycket felaktiga påståenden och illvilja i det här kommentarsfältet när vi redan vet orsaken till det som händer.

Jag är med på den affären. Att den inte gick igenom ser jag inte som något som motsäger min frågeställning? Ännu en investerare i mängden liksom, på vilket sätt skulle deras pengar öka sannolikheten för bra produkter?

Hur mycket lön och bonusar/aktiehantering (plus vid sälj) har toppen av Embracer åtnjutit de senaste åren?

Edit: tänker att du som dels ifrågasätter folks kritik och dels är bevisat grym person att skriva och intervjua.

Kan du göra något av detta?


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Skrivet av Freakon:

Jag är med på den affären. Att den inte gick igenom ser jag inte som något som motsäger min frågeställning? Ännu en investerare i mängden liksom, på vilket sätt skulle deras pengar öka sannolikheten för bra produkter?

Hur mycket lön och bonusar/aktiehantering (plus vid sälj) har toppen av Embracer åtnjutit de senaste åren?

Edit: tänker att du som dels ifrågasätter folks kritik och dels är bevisat grym person att skriva och intervjua.

Kan du göra något av detta?

1. Pengarna hade garanterat att produkterna finansierats, åtminstone. Sen hur bra de skulle bli kan vi ju så klart bara spekulera i. Men då Embracer haft som mål att låta olika studios "göra sin grej" så hade i alla fall potentialen funnits.

2. Det vet jag inte, men det vore intressant att titta närmare på! Där finns kanske ett uppslag till lite hederlig gammal grävjournalistik, för den som känner sig manad. Tänk om FZ kunde få ett snack med Embracer-bossen, det skulle kunna bli en bra text.

3. Hah, tack. Jag är dessvärre pensionerad från spelskrivandet sedan 92 år tillbaka, eller så.

Medlem
Skrivet av quadratis:

haha du skojade inte, kommentarshistoriken är ju minst sagt intressant. nån slags personlig vendetta mot spelutveckling i stort.


signatur

Frilansande animatör - Tidigare projekt: https://www.imdb.com/name/nm4133995/

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

1. Pengarna hade garanterat att produkterna finansierats, åtminstone. Sen hur bra de skulle bli kan vi ju så klart bara spekulera i. Men då Embracer haft som mål att låta olika studios "göra sin grej" så hade i alla fall potentialen funnits.

2. Det vet jag inte, men det vore intressant att titta närmare på! Där finns kanske ett uppslag till lite hederlig gammal grävjournalistik, för den som känner sig manad. Tänk om FZ kunde få ett snack med Embracer-bossen, det skulle kunna bli en bra text.

3. Hah, tack. Jag är dessvärre pensionerad från spelskrivandet sedan 92 år tillbaka, eller så.

1. Ja, det är min poäng. Luftslottet fortsätter att flyga ju mer kapital som stoppas in oberoende av resultat.

2. Do it!

3. Men fan. Med tanke på din fantastiska recension-kombinerat-med-intervju som publicerades för inte så längesedan, så känns det naturligt att du ska följa upp det med ett scoop i denna skalan.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Skrivet av Freakon:

1. Ja, det är min poäng. Luftslottet fortsätter att flyga ju mer kapital som stoppas in oberoende av resultat.

2. Do it!

3. Men fan. Med tanke på din fantastiska recension-kombinerat-med-intervju som publicerades för inte så längesedan, så känns det naturligt att du ska följa upp det med ett scoop i denna skalan.

1. Jaow, så är det ju, det är den ekonomiska verkligheten vi befinner oss i.

2.

3. Jo, det blev en fin text. Något jag skrev för att jag är ett riktigt Polytopia-fan och tyckte det fanns märkligt lite intervjuer med devsen. Hade tänkt skriva lite mer texter om man får tid över, vi får se. Kul att det uppskattas, hur som.

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

1. Jaow, så är det ju, det är den ekonomiska verkligheten vi befinner oss i.

2. https://media.tenor.com/WWPjw58p6q8AAAAM/what-are-you-waiting...

3. Jo, det blev en fin text. Något jag skrev för att jag är ett riktigt Polytopia-fan och tyckte det fanns märkligt lite intervjuer med devsen. Hade tänkt skriva lite mer texter om man får tid över, vi får se. Kul att det uppskattas, hur som.

Punkt 3 glädjer mig. Ju mer du skriver ju bättte blir det för oss alla. Så jag hoppas att du får tid till det.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

12
Skriv svar