Fördömt rykte: Nästa DOOM utspelar sig under medeltiden

Medlem

Verkar mycket riktigt som detta nya Doom-spel kommer visas under Xbox Game Showcase och senare även kommer till Playstation 5 och kanske visas under PS Showcase Sony förväntas hålla nästa månad.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Nytt Hexen eller Heretic tackar jag inte nej till!

Älskade dom spelen. Vad var skillnaden på Hexen o Heretic? Var det i samma serie?


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Skribent
Skrivet av Pretorian24:

Älskade dom spelen. Vad var skillnaden på Hexen o Heretic? Var det i samma serie?

Heretic och Hexen utspelar sig i samma värld. Hexen heter ju "Hexen: Beyond Heretic" och var väl först tänkt som uppföljaren. Det blev sen när Activision blandad sig i som Heretic fick en 2an och som serierna delade sig. Heretic 2 blev ett spel i tredjeperson som påminner lite om Tomb Raider medan Hexen 2 klev mer åt RPG-hållet. IDsoftware äger själva rättigheterna till Hexen medan Activision äger Heretic.


signatur

"Writer and Fighter"

Skribent
Skrivet av Manqs:

Varför inte koppla ihop allt ihop? Quake och Quake 2 är potentiellt redan sammankopplade då t ex lådorna i Quake har Stroggs symbol på sidan. Finns alla möjliga teorier men det är inte omöjligt att Strogg redan bråkat och/eller samarbetat med Shub-Niggurath innan de kommer i kontakt med jorden.

Både Quake III Arena och Quake Champions har hintat om att alla ID-spel är sammankopplade. John Romera och Tom Hall har ju också sagt saker som att William Blazkowicz är farfar till Commander Keen och anfader till Doom Guy. Sen verkar det inte heller som att det är samma jord i DOOM 1 och 2 som i DOOM 2016 och DOOM Eternal.

Och det är bara ett snabbt skarp på ytan. Finns mycket, mycket mer som kopplar ihop spelen. Släng in slip gates, hell portals, olika dimensioner, världar och jordar och vips så har du en galen soppa med allt du vill och lite till.

Vill också påpeka att "medieval inspired" inte direkt betyder att det utspelar sig på medeltiden. Det utesluter ju inte tanken men det kan ju vara så att de bara tittar på medeltiden som inspiration. Å andra sidan så är det ju mycket i DOOM Eternal The Ancient Gods som luktar starkt av medeltid redan där. Så steget är ju inte direkt långt.

Spännande att se vad det hela tar vägen blir det nog i alla fall.

Ja absolut, det kan ju funka också. DOOM 2016 och DOOM Eternal är väl fortsättningen på DOOM 64 om jag inte minns fel? De kan säkert få ihop det på ett intressant sätt.

I och med att det gick under kodnamnet "Year One" så tycker jag det låter som de nosar åt medeltidshållet, även med tanke på (som du säger) The Ancient Gods.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Jag hade gärna sett en Doom crossover till Vampire survivor! Jag tror de hade gift sig otroligt bra
Med detta menar jag givetvis som en expansion, likt det de gjorde med Contra 😄

phi
Medlem

Doom på medeltiden och utan motorsåg? Nej, det går jag inte med på.

Medlem
Skrivet av phi:

Doom på medeltiden och utan motorsåg? Nej, det går jag inte med på.

Motorsågar på medeltiden har aldrig varit ett problem.

Medlem

Hur kommer striderna vara i medeltida Doom månntro? Typ som Skyrim? 😄

12
Skriv svar