Diskutera – Vilket spel har bästa berättelsen?
Känns som att BG3 har förstört en för framtida spel, men innan det var nog favoriten ändå Mass Effect.
|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||
The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.
Rent spontant kommer jag på What Remains of Edith Finch, Dear Esther och The Vanishing of Ethan Carter är tre story-spel som fick mig att sitta och lyssna/läsa. Dom är relativt korta med, helt klart värt pengarna. Kanske finns fler spel där ute, men kommer inte på så på rak arm.
Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.
We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.
The Longest Journey / Dreamfall står lite i en klass för sig när det kommer till mångbottnat berättande.
Annars tycker jag det är rätt tunnsått med spelberättelser som skulle stå sig utan spelmoment. The Last Of Us fungerade som serie men mer pga av bra skådespeleri och skicklig regi än själva berättelsen.
Baldurs Gate 3 om jag ska nämna något den senaste tiden. Red Dead Redemption 2 är ett annat. Lite äldre titlar som Suikoden II och Final Fantasy Tactics har också bra historier.
Men min favorit historia är fortfarande utan tvekan under alla dessa år sedan det kom ut 1999, Planscape Torment.
Flera bra har redan nämnts så jag bidrar med några nya:
Night in The Woods. Maes coming of age-berättelse är verkligen grym på alla sätt.
Gemini Rue. Kanske lite för mycket lånat från andra sci-fi berättelser men genren är ju som den är. Väldigt välberättad och spännande.
Valiant Hearts: The Great War. Om man gillar krigsskildringar (ww1 här) som inte bara är om soldaterna på fronten, men även lite av det också.
Tellltales Walking Dead season 1. Bästa film-spelet enligt mig.
The Witcher 3: Heart of Stone. Mycket bättre main story än originalet och Blood and Wine imo. Mer fokuserad, sringent och koncis sett till narrativ och tematik.
Edit:
Lägger till Star Wars: Knights of The Old Republic!
Diablo 2, Warcraft 3, Half-Life serien, Portal 1/2, Witcher serien, Metro serien, Fallout serien..
Alltså missförstå mig inte nu, det är själva universumen här.. storyn finns där om man stannar upp en stund.. allt är inte upplagt som en film eller serie.
Eller är jag ute och cyklar?
Har alltid mer gillat spel där storyn mestadels berättas genom miljön och-eller artefakter. Så saker som Souls-lika, Ico-trilogin, Talos Principle.
När jag försöker komma på spel med vanlig linjär handling så tänker jag först på TLOU eller Mass Effect. Men vid närmare eftertanke är det inte särskilt mycket bevänt med handlingen i endera. Det är väldigt mycket fetch (eller leverans..) quests i väldigt tunna ramar. Men världsbyggen är såklart också en variant på att berätta handling genom artefakter.
Kanske är det skitsamma i slutändan.
Jag tycker att uttalandet var lite galet från början. Som om realistiska ansiktsuttryck skulle krävas för att berätta en historia i ett spel. Det var i alla fall så jag uppfattade det.
Det är bara ett sätt att berätta på, som dessutom är svårt och dyrt.
Det är som om naturalistiska romaner, där man ägnar två sidor åt att beskriva trynet på en gris, skulle vara överlägset en tvåraders dikt.
Ibland stämmer uttrycket "less is more", man låter spelaren/läsaren/betraktaren fylla i luckorna. Då får man en helt annan typ av estetisk upplevelse.
Nu är man ett stort fan av en riktigt bra twist och då ligger ju Bioshock 1 och Infinite nära till hands. Men Cyberpunk 2077 har en resa som är riktigt bra, lika så W3: Wild hunt med tillhörande dlc. What Remains of Edith Finch är också riktigt bra.
Return to Grace, även det riktigt bra. Sen var jag riktigt imponerad av Beacon Pines!
Jag skiter i vad du känner, jag vill veta vad du tycker/tänker!
Dreamfall: The Longest Journey
Mänskliga karaktärer i en väldigt välberättad historia. Gillade även Dreamfall Chapters.
Detroit: Become Human
Väldigt trovärdiga karaktärer som jag verkligen brydde mig om, trots att flera av dem inte ens var mänskliga. Slutet tog på nerverna.
Telltale's The Walking Dead
Detta föll jag pladask för direkt, vilket tog mig lite på sängen. Säsong 1 var strålande med gott om scener som kändes i magtrakten. Men jag tycker att hela serien höll hela vägen in i mål (till skillnad från TV-serien då).
The Last of Us
En ny nivå i berättande i ett TV-spel. There was a sequel. Wasn't as good.
BioShock Infinite
Här är berättandet viktigt, men det är kombinationen av berättelsen, miljöerna och stämningen som gör Infinite till en oförglömlig upplevelse för mig personligen.
Jag har ännu inte spelat Baldur's Gate III, men är förstås väldigt nyfiken. Det ska ske i år.