Alien Isolation - sann terror i kalla rymden

Medlem
Alien Isolation - sann terror i kalla rymden

Varför kan vi inte få något sånt här skräckinjagande på vita duken för?

Skräckspel på det stora hela har aldrig varit min kopp te om sanningen ska fram. Mest på grund av att min fega natur som gör att jag inte törs prova något i den kategorin över huvud taget. Men som ett insatt Alien-fan så var Isolation vid tiden då det släpptes ett solklart köp-direkt för min del, då många som jag hade längtat efter ett riktigt spel som kunde pricka rätt den klaustrofobiska känslan från första filmen, samt den konstanta fruktan om att titelmonstret när som helst kunde hoppa fram och tugga sönder din hjärna som tuggummi. Och idag kan jag med stolthet säga att Isolation, trots sin ålder, är ännu den svettdrypande terrorupplevelsen som jag älskade ända tillbaka till år 2014.

Berättelsen följer nån tid efter första filmen. Du spelar som Amanda Ripley, som efter flera år ännu inte vet vad som hände med hennes mor och skeppet Nostromo som hon arbetade på. Ganska snabbt får Amanda nys om att en rymdstation vid namn Sevastopol har lyckats finna Nostromos svarta låda, och genast reser hon dit för att äntligen få svar efter alla dessa år. Men när hon väl kommer dit så står inget rätt till. Stationen är i stort sett fallfärdig, döda människor ligger överallt, och samtidigt upptäcker hon att ombord vandrar en slemdreglande fasa som är påväg att terrorisera henne i en mardröm som tycks inte ta slut.

En syn man helst inte vill uppleva innan man dör.

Creative Assembly fick äran att ta Alien-spelserien i en ny riktning. Och efter fiaskot med Colonial Marines som jag antar många kommer ihåg, så insåg nog dessa snubbar att det bästa som fanns att göra var att återvända till de sanna rötterna, till vad som gjorde första filmen så unik. Och det är den klaustrofobiska paranoida känslan av att man var konstant övervakat av något illasinnat som olyckligtvis hade lyckats ta sig ombord på den plats man egentligen ska känna sig säker på i den kalla tomma rymden. Och här så förmedlas den känslan med råge. Allt från inledningen med Fox-loggan i sitt slitna kassettbandsliknande filter till den bokstavligt talat blytunga atmosfären så fort man träder in i Sevastopols oändligt långa korridorer, där man på sätt och vis kan känna stanken utav plast, höra alla konstanta pip från datorerna och nästan känna smaken av det mjölkiga blodet från androiderna. Även om xenomorphen inte visar sig första timmarna, så är man jämt på tåspetsarna. Jag tordes nästan inte fortsätta gå framåt genom alla hallar och korridorer majoriteten av spelet då i fruktan av att en fasansfull skräck bortom min vildaste fantasi som aldrig visade sig skulle bara hoppa fram och göra köttfärs av mig. Detta är bara starkt bevis på att i de första minuterna så sätts paranoian och klaustrofobin direkt igång.

Isolation är dock inget lätt spel för riktiga sängvätare, eller nya spelare som inte är så bekant med Alien-franchisen. Utan här får du i stort sett göra allting själv. Det finns ingen pil eller guide direkt på skärmen som visar vart du ska gå för att starta igång ditt uppdrag, utan du får ta och leta reda på den själv med hjälp av kartan som tas upp via tangetbordet eller kontrollern beroende på vilket system man kör på. Du får tillverka egna saker själv med hjälp av material och skräp som du kan hitta lite överallt i Sevastopols alla rum och korridorer. Du kan tillverka molotov-cocktails, EMP-granater för att störa ut androiderna samt oljudsapparater som kan distrahera fientliga människor och xenomorphen likaså, vilket kan köpa dig ett par minuter att antingen gömma dig i ett skåp om rädslan så vill eller snabbt men tyst fortsätta mot nästa mål. Jag valde oftast det förstnämnda alltför många gånger. Din hälsometer kan inte återställas utan där får du ta och samla upp medkits, och checkpoints är ganska non-existant här (förutom mellan kapitlen såklart) så du får snällt leta upp en av spelets sparstationer som finns placerade överallt. Det är stressigt och skrämmande på samma gång, men det bidrar bara till den spännande upplevelsen man får här.

Jag vet, jag gömmer mig bakom den här genomskinliga grejen!

Isolation är ett spel som stealth-veteraner lätt kan ha en rolig (och fasansfull) upplevelse med. Du kan inte springa omkring som Gråben och Hjulben runt stationen på väg mot din nästa destination. Man får vid många stunder ta god tid på sig att smidigt men försiktigt jobba sig fram genom stationens alla rum utan att locka till sig uppmärksamhet från illasinnade människor, passiv-aggressiva androider, men framförallt xenomorphen själv. Den utgör det största hotet för spelaren, och den försöker visserligen inte döda en konstant, men redan från starten kan man känna dess närvaro, nästan som att jakten var igång redan man steg ombord på stationen. Besten styrs av en läskigt övertygande AI som består av två delar, en som anpassar sig till hur du spelar, och en del som redan vet om att du är i närheten men låtsas inte veta om det, vilket tillåter den att faktiskt agera och tänka som ett rovdjur på jakt efter sitt nästa offer.

Dess beteende gör den i stort sett omöjlig att förutse vart den är på väg, eller hur den kommer bete sig, och framför allt, hur den reagerar när den får syn på dig. Som jag nämnde tidigare så spenderade jag största delen av spelet med att gömma mig under bord och inuti klädskåp i rädslan av xenomorphen kan ha fått nys på om vart jag befinner mig just nu. Mitt mest obehagligaste möte med varelsen var när jag skulle försöka fly runt den genom en ventilationstrumma, och upptäckte en liten stund sen i ren och skär fasa att den var inne i ventilationen med mig. Den hittade mig och jag frös till is. Jag trodde vid det laget att jag hade sett allt. Jag hade fel. Sedan därefter så går jag aldrig in in i ventilationerna utan att vara bombsäker på att jag faktiskt är ensam. Dess AI kan faktiskt också tillåta varelsen söka genom skåp och under bord om man gömmer sig alltför länge. Så det gäller att alltid vara i rörelse om man vill undvika att få en skallknäckande kyss från dess huggtandsförsedda tunga.

Xenomorphen är i stort sett oövervinnlig så du kan inte skada eller besegra den på något sätt, så vill du överleva hela spelet så handlar det om att hålla sig utom synhåll och mest utav allt, att vara tyst som en mus. Det enda som är som mest effektivt att ha något som helst motstånd mot varelsen är när man beväpnar sig med eldkastaren. I ett par sekunder så kan dess flamma skrämma bort xenomorphen, vilket du kan använda för att snabbt fortsätta mot ditt mål, eller helt enkelt gömma dig i ett skåp. Men använder du eldkastaren för ofta så anpassar sig varelsen snabbt efter det. Den börjar sakta strunta i den och det hela blir som ett dödläge när du möter den, öga mot öga. Den kan också känna av när du börjar få slut på bränsle till den, så vill man vara klok, så gör man det bäst att använda eldkastaren bara i nödfall. Det obehagligaste dock är när den är less på att leka kurragömma och bara låtsas att den har stuckit, när den egentligen väntar på att du ska runda ett hörn eller gå under en ventilationstrumma. Är man ouppmärksam så kan det snabbt bli din död.

Det finns pussel och kodknäckningar att göra också. Det är inte alltför svåra, och kan funka som en lugnande distraktion efter all svettdrypande terror man har fått uppleva.

Utanför varelsens rovdjurs-AI och rymdstationens tunga atmosfär så finns det fler saker som Isolation prickar rätt i. Grafiken och ljussättningen, samt eld och rökeffekterna håller hög klass, trots med sina 10 år på nacken. Animationerna, speciellt xenomorphens är vackert gjorda, även om filmsekvenserna med de mänskliga karaktärerna lämnar lite att önska. Men min absoluta favoritdetalj med spelet är själva ljudbilden. Allt från datorernas pipande till varelsens krafsande ljud i ventilationerna gör att atmosfären känns ännu tyngre än förr. Detta är ett spel värt att upplevas med de bästa hörlurarna man har. En annan kul grej är alla små minispel/pussel/kodknäckningar som kan funka lite som en lugnande terapisession efter allt hemskt man fått uppleva. Bara att kapa upp en förseglad dörr med blåslampan är ett tillfredställande sidouppdrag. Dock vid livshotande stunder så kan det bli ett riktigt skräckmoment.

Mitt stora negativa är dock att berättelsen är lite för lång, med tanke på all skräck ens hjärta måste orka att palla med för att kunna nå slutet. Det är runt början och mitten som det är mest blodisande och spännande, men sen mot slutet avtar det lite grann, då man helst vill bara kunna avsluta det hela vid det här laget. Spelets längd klickar på ungefär 18 timmar, vilket är på tok för långt. Hade man klippt ner det till ungefär 10 så hade det varit mycket bättre. Man lämnar spelet med en slags cliffhanger som lämnar en massa frågor som jag dessvärre tror aldrig kommer bli besvarade, vilket är synd med tanke på att den här sortens skräck är precis vad Alien-fans vill ha från ett spel i denna franchise. Men man kan väl drömma antar jag.

På det stora hela så älskar jag Alien: Isolation väldigt mycket. Med en intelligent best i hasorna på dig och skrämmande atmosfär så finns här en mardröm, en lååååång mardröm att uppleva om man har modet nog att vilja spela igenom det. Om spelet en dag får en värdig fortsättning med samma atmosfär och hjärtattacksframkallande terror, så kommer jag vara där. Men än så länge så finns detta spel att avnjuta för alla som vill uppleva hur det är att få stiga in i Ridley Scotts skräckklassiker där ingen kan höra dig skrika. Förutom kanske dina grannar dock.

Alien: Isolation
4
Mycket bra
+
Blytung atmosfär
+
Xenomorphens AI är lika övertygande idag som då
+
Det visuella/ljudbilden
+
Skojiga minipussel
+
Skrämselfaktorn är oslagbar...
-
...men den försvinner nära slutet
-
Alldeles för lång berättelse med för konstigt slut
-
Ingen uppföljare. Än.
Det här betyder betygen på FZ

signatur

Pyramid Head has BIG CLAPPIN CHEEKS

Kontot avslutas

Tipsar Mother VR Mod till spelet.

signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Riktigt bra spel, tycker också att det var lite för långt, hoppas på en ps5-patch nån gång eller en uppföljare

Medlem

Ett mästerverk till spel som fångar känslan från Alien felfritt! Inom skräckgenren ett av de, om inte det, bästa spel jag spelat.
Och oerhört svårt för mina nerver XD

Önskar och hoppas på en uppföljare värd namnet.

signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Alien: Isolation 2... Please come out ASAP...

Jag absolut dyrkar (Alien: Isolation) och håller det som en utav mina absoluta favoriter inom spelbranchens många olika verk. Jag grämer mig fortfarande flera gånger per år när jag tänker på att vi lär nog aldrig få se en uppföljare i form av (Alien: Isolation 2) då SEGA tyvärr inte var riktigt nöjda med försäljningen av originalet från 2014.

Alltså, utvecklaren (Creative Assembly) som snickrade ihop detta spel gjorde en fantastisk insats anser jag. De fick till den rätta Retro - Sci-Fi känslan som den första Alien filmen från slutet av 1970-talet hade. En framtid där och då på 70-talet och hur de trodde att framtiden skulle se ut. 70-talets version från den avlägsna framtiden fick Creative Assembly till perfekt med en fingertopskänsla som få kunnat skapa. Jag bara bugar och bockar för deras arbete med denna sci-fi skräck pärla. Om du nu mot förmodan inte har lirat detta mästerverk ännu så får du fanimej kamma till dig och köpa spelet och njut fullt ut av en speciell form av konst.

Personligen anser jag Alien: Isolation vara ett mästerverk. Det hade allt. Utsökt knivskarp grafik, fantastisk krispik ljudbild och musik rakt igenom för att sätta en perfekt ton o spänning rakt igenom hela spelet, bra spelkontroll, spännande handling med många svettiga skräcksektioner och utforskning av rymdskeppet (Sevastopol) som är strandat långt ute i Deep Space. Spelet är även lång vilket jag personligen gillar då du får ut mycket för pengarna. Spelet innehåller hela 17 Chapters. Ett långt singel player spel minst sagt. Sedan får man inte glömma atmosfären i Alien: Isolation vilket är en klass för sig. Ooo my GOOOD alltså. Utsökt.. Sedan lägg på Working Joes och Zenomorpsh som vill dig illa... Jag ryser bara jag tänker på detta underbara spel...
___________________________________________________________________________________________________________________________________
:::: OBS ::::

Tyvärr har SEGA eller Creative Assemly inte implementerat en 60 frames patch till nuvarande konsoler som PlayStation 5 eller Xbox Series X|S vilket är mycket synd. Personligen kan jag inte ta det "sega" (hoho) 30 frames läget som originalet är utvecklat som till konsolerna PlayStation 4 och Xbox ONE. Sedan märker man att spelet skulle må bra av att bumpa up resolution till åtminstonde 1440p eller helst 4k vilket inte borde vara ett problem från ett spel som hade sin release back in 2014.
Personligen kan jag bara lira Alien: Isolation på PC där jag klarat ut det till Steam 2-3 gånger. Planerar snart 1 genospelning till mitt EPiC konto även vilket blir min 4 genomspelning av detta mästerverk. Hur som hellst... SEGA... Please implement a 60 frames Patch for todays consoles like PS5 and Xbox Series X|S

signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @:4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @:2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @:144Hz || 250 Mbit --Fiber || NordVPN™ ||

Skribent

Riktigt bra spel, men lite för långdraget. Trodde det var slut kanske tre gånger innan det faktiskt var slut.

signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Galet bra spel. Synd att det ej är patchat till 60fps på PS5.

Medlem

Grymt lir, önskar jag hade nerverna att palla lira klart det
Tog mig igenom SOMA tillslut och gillade det med detta är 10x värre haha.

ZF
Medlem
Skrivet av Mjausen:

Varför kan vi inte få något sånt här skräckinjagande på vita duken för?

Långfilm!

Det finns dock faktisk en "pil" i spelet. Det går betydligt fortare första gången om man använder den.

Skrivet av Johan Lorentzon:

Riktigt bra spel, men lite för långdraget. Trodde det var slut kanske tre gånger innan det faktiskt var slut.

Haha, Ja lite väl kanske. Men tror det i sig bidrar lite extra till klaustrofobiska. Labyrinter ska kännas som de inte har något slut för att verkligen sätta sig på psyket. Och de riktiga falska sluten var ju rätt nära inpå det faktiska slutet.

Tycker ändå TLOU2 var långt värre med både "nä, nu borde det vara slut?!" och falska slut.

Medlem

Riktigt bra recension. Detta är ett kanonspel. Jag tycker att runt 14-15 timmar varit perfekt längd.

Medlem

Brukar köra igenom det en gång om året.
Så jäkla bra.

Försökte köra det i vr för att höja skräcken men det var ett av de få vr spel som gjorde mig galet illamående.

"Slemdreglande" är det bästa uttycket jag hört på länge! Snor den formuleringen för framtida bruk.

Medlem

Alien isolation är en av de få spel som jag på riktigt blivit rädd av. Bra spel som lever upp till namnet.

signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 9070 xt | samsung 980 pro |

Medlem

Bara rubriken fick mig att vilja spela det igen, fixade inte igenom det förut, körde typ 3 timmar och fastnade på nåt ställe minns jag. Fin recension dock, tack!

signatur

Nothing is Power without Control

Skribent
Skrivet av ZF:

Långfilm!

Det finns dock faktisk en "pil" i spelet. Det går betydligt fortare första gången om man använder den.

Haha, Ja lite väl kanske. Men tror det i sig bidrar lite extra till klaustrofobiska. Labyrinter ska kännas som de inte har något slut för att verkligen sätta sig på psyket. Och de riktiga falska sluten var ju rätt nära inpå det faktiska slutet.

Tycker ändå TLOU2 var långt värre med både "nä, nu borde det vara slut?!" och falska slut.

Jag tycker det blev långdraget på så sätt att skräcken lite försvann i slutet av spelet. Tänker om de komprimerat ned visa bitar så hade skräcken hållit ända till slutet. Men det var ju deras första spel i denna genre så där är det ju sjukt imponerande oavsett.

Håller dock med om TLOU2, hade också kunnat sluta lite tidigare.

signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

"Slemdreglande" är det bästa uttycket jag hört på länge! Snor den formuleringen för framtida bruk.

Haha, var så god!

signatur

Medlem

Mycket bra recension, riktigt kul & underhållande att läsa. Good job👌🏼

signatur

AMD Ryzen 5 7600X
Powercolor Radeon RX 7800 XT
34GB Corsair Vengeance DDR5 5200MHZ CL40
Thermalright Peerless Assassin 120 SE
Kingston KC3000 1Tb

Medlem

Riktigt bra spel, gillade det skarpt. Installerade det igen i julas men av någon anledning började jag aldrig spela det igen. Skulle vilja se ett liknande spel fast i Terminator 1 stuk, bli jagad av en T-800.

Medlem

Spelet blev lite långdraget där mot slutet, annars var det en fin skräckupplevelse. 😱

Medlem

Jag kan rekommendera Amnesia The Bunker i samma genre. Ett riktigt bra spel där man verkligen är skiträdd med fantastisk första världskriget kriget-känsla.

Medlem
Skrivet av Brambas:

Mycket bra recension, riktigt kul & underhållande att läsa. Good job👌🏼

Tackar och bockar! Jag siktar alltid på att göra det jag skriver informativt men också roligt att läsa

signatur

Kontot avslutas

Tyvärr väckte det extremt mycket frustration hos mig. Fastnade på ett ställe typ halvägs in och blev upptäckt och dödad på 2 sekunder hela tiden vad jag en gjorde. Gav tillslut upp var lixom inte roligt längre :/ 2/5.

ZF
Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Jag tycker det blev långdraget på så sätt att skräcken lite försvann i slutet av spelet.

Tänker om de komprimerat ned visa bitar så hade skräcken hållit ända till slutet.

Men det var ju deras första spel i denna genre så där är det ju sjukt imponerande oavsett.

Det övergår kanske mer från skräck till ångest. "Orkar int mer. Släpp ut mig för fanken...! (Ö) " Men tänkte det också var en aspekt av skräcken.

Ja, och vissa moment är lite väl tillkrånglade också. Aktivera hundra generatorer för att stänga ett par dörrar.

Tydligen har "dom" gjort ett Alien-inspirerat spel tidigare. Men ja, det verkar som en märkligt udda fågel i listan över det mesta på meritlistan. Och än mer imponerande tycker jag det är att det funkade över så långt tid, olika maskiner och ändå se så bra ut. 🥔 kanske är att ta i, men lite av Doom på tvättmaskin i bedriften är det.

Skribent
Skrivet av ZF:

Det övergår kanske mer från skräck till ångest. "Orkar int mer. Släpp ut mig för fanken...! (Ö) " Men tänkte det också var en aspekt av skräcken.

Ja, och vissa moment är lite väl tillkrånglade också. Aktivera hundra generatorer för att stänga ett par dörrar.

Tydligen har "dom" gjort ett Alien-inspirerat spel tidigare. Men ja, det verkar som en märkligt udda fågel i listan över det mesta på meritlistan. Och än mer imponerande tycker jag det är att det funkade över så långt tid, olika maskiner och ändå se så bra ut. 🥔 kanske är att ta i, men lite av Doom på tvättmaskin i bedriften är det.

Ja alltså spelet är ju faktiskt, så det handlar mer om smådetaljer som skulle kunnat göra spelet ännu bättre. Ett av spelen som använde Kinect rätt också. Lyssnade på en så man var tvungen att vara tyst eller andas lugnt, annars kunde alienens nosa upp en. Var ju inte alltid lätt att vara helt tyst när det var som mest intensivt.

signatur

"Writer and Fighter"

Avstängd

Riktigt bra spel, "halvläskigt", kanske lite för repetitivt. Hade hoppats på ännu mer skräck och jump-scares.. Helt klart ett spel du ska spela om du gillar filmerna, sci-fi eller/och skräck i allmänhet. 4/5
Bra recension!

signatur

7900XTX
7800X3D

Kontot avslutas
Skrivet av Rhymst:

Tyvärr väckte det extremt mycket frustration hos mig. Fastnade på ett ställe typ halvägs in och blev upptäckt och dödad på 2 sekunder hela tiden vad jag en gjorde. Gav tillslut upp var lixom inte roligt längre :/ 2/5.

AIn fungerar lite som en klocka så till slut blir man hittad direkt om man bara gömmt sig.

signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Rhymst:

Du ska definitivt testa igen. Du lär dig snart! Och fastnar du är det bara att ladda om till föregående save. Spelet går faktiskt ut en del på att lära sig längs vägen om allt från till vapenhantering.

Medlem

Kört igenom de i VR 2 gånger. Skräcken är total.

Medlem
Skrivet av Metalboy87:

Kört igenom de i VR 2 gånger. Skräcken är total.

Vad är skillnaden med VR2?

Medlem
Skrivet av Detekt:

Du ska definitivt testa igen. Du lär dig snart! Och fastnar du är det bara att ladda om till föregående save. Spelet går faktiskt ut en del på att lära sig längs vägen om allt från till vapenhantering.

Jag gav också upp men det är delvis för att jag avskyr att göra om saker i spel
Är nog mer en Dead Space snubbe, gillar "rymdskräck" men vill kunna försvara mig hehe.
Alien Dark Decent var min smak t.ex. Ge mig ett Alienspel där jag får peppra Aliens!

12
Skriv svar