Steam deck, köpa på Steam mot affären
Är lite sugen på en Steam deck. Varför är det sån enorm prisskillnad mot att köpa den på Steam eller t.ex. Elgiganten? En OLED 512 gb kostar över 9000:- på Elgiganten medan den kostar 569 euro på Steam. Missar jag något? Tillkommer moms?
Även begagnade maskiner säljs rätt dyrt på Tradera om man jämför med nya på Steam.
Slutligen är ni nöjda med er deck? Tror ni det kommer en ny modell med bättre prestanda inom snar framtid? Brukar den gå ner i pris under black friday? (På Steam)
Steams priser (förutsatt att du inte använder en VPN) visas lokalt i EU och Storbritannien, och är alltså inklusive saker som moms. Samtidigt står det "Sales tax will be calculated during checkout where applicable" när man lägger en Steam Deck i varukorgen, men jag har aldrig varit med om att priset ändrats mot store-gränssnittet innan, och jag tänker inte lägga en beställning på en bara för att pröva. 😅 Frakt kan väl tillkomma också, så klart.
(Källa: Steams användaravtal, "All fees on Steam in the European Union and the United Kingdom include the EU or UK VAT ("VAT") tax. VAT amounts collected by Valve reflect VAT due on the value of any Content and Services, Hardware or Subscription.")
Att det är billigare när man skippar en mellanhand och säljer direkt från tillverkaren brukar väl vara fallet ganska ofta, men visst är skillnaden lite stor här.
För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.
Det är för att elgiganten inte får köpa in steam deck billgare än du och jag.
Köp från steam det är hur smidigt som helst utan extra avgifter.
Valve har bra kundsupport
Det brukar vara rea med jämna mellanrum, men aldrig mer än 10-15%. Senast under sommarrean under slutet juni - början juli var det rea.
Jag är tveksam till att det kommer någon ny inom kort. De släppte sin OLED-variant relativt nyligen, och Valve brukar ta tid på sig mellan släpp av hårdvara. Ta t.ex. Valve Index där de bara släppt en version.
Köp från Steam.
Köp från Steam. Det tog en vecka ungefär att få hem. Sen får du också Steam Points som du kan använda till att pimpa din profilsida, köpa bakgrunder och lite sånt. Det får du inte när du köper utanför Steam.
Jag är supernöjd med min! Jag har förvisso inte haft den mer än en månad. Men den har livat upp spelglädjen för mig ordentligt. Har du råd så köper du OLED. Skärmen är riktigt trevlig och man får förlängd batteritid med den.
En annan sak med Steam Deck är att det är rätt skönt att slippa spela på Windows med uppdateringar som kommer i tid och otid.
Det är lite meck ibörjan med Linux om man vill göra mer än att spela, men Steam Decken har ett gediget community bakom sig så det finns guider till det mesta. Att få min VPN-tjänst att funka var lite knepigt men sen hittade jag hur jag skulle göra av en snubbe på Reddit, så var det löst. Det är faktiskt lite kul att ha en god anledning att lära sig lite Linux med den här.