Armies of Exigo - Bortglömmen guldklimp

Medlem
Armies of Exigo - Bortglömmen guldklimp

Året är 2004 och Electronic Arts släpper spelet Armies of Exigo som är utvecklat av Black Hole Entertainment. Det är ett RTS spel där man ser tydliga drag från Warcraft. Dragen är så tydliga (även i storyn) att det känns som att de rakt av har kopierat allting. Riskabel taktik att bara härma ett stort spel rakt av. Spelet fick väldigt mycket kritik för just detta. Så vem var det som kom på denna galna idé? Jag har ingen aning men jag är väldigt glad att spelet blev av.

Har du tidigare spelat klassiska RTS som Warcraft 3, Starcraft m.m. så kommer du att bli varm i kläderna ganska snabbt. Det finns 3 olika lag att spela som i Armies of Exigo. Det är Empire (Humans), Beast (Orcs) och Fallen (Kombination av Undead och Night Elfs). Spelet startar med Empires campaign. Banorna börjar med enkel svårighetsgrad så att man får lite feeling för spelet men svårighetsgraden kommer snabbt ikapp. Vissa banor var för mig iallafall riktigt "pain in the a*s". Och då spelade jag på normal och inte hard.

Varje ras har 12 olika banor så det blir en del speltid (med tanke på att vissa banor tar tid). Utöver detta finns det självklart ett skirmish mode likt andra klassiska RTS. Finns det NÅGON som helst skillnad jämfört med tex Warcraft 3 eller andra RTS spel kanske du tänker? Och ja, största skillnaden här är att man använder sig mycket av underground. Det finns både resurser (så att man kan bygga bas) och genvägar så att man kan använda sig av ambushes på vissa banor etc. Underground fungerar ungefär så som det gör i Heroes of Might and Magic 3, bara att det är ett RTS spel här.

Varje lag har sina egna för och nackdelar. Empire har präster som kan heala sina trupper. Trupperna kan levla upp (upp till level 4) beroende på hur många dom har dödat i strid. Ju högre level desto mer hitpoints. Beast levlar upp på samma sätt men de har ingen healer. Dock är deras trupper mycket starkare och har mer hitpoints, men är även dyrare. Fallen (undead) kan bara heala när dom är på sin egna creep yta. Undead levlar även upp gemensamt. Har du tex dödat en del så skapas alla dina nya units på level 4.

Jag är en person som installerat om spel som Warcraft och Starcraft många gånger genom mina år. Och efter ännu en genomgång av Armies of Exigo så kan jag säga att jag har haft mer nöje med detta än Warcraft 3. Och det kommer från en person som älskar Warcraft 3 (och även köpt reforged).

Vad är det som gör att jag tycker om Armies of Exigo bättre än Warcraft 3? Jag kan faktiskt helt ärligt inte poängtera ut något specifikt. Kanske är det att jag gillar banorna mer. Eller atmosfären. Eller att jag än så länge inte har spelat om det lika många gånger som Warcraft. Det finns heller inga videos på Youtube med några av dom storslagna striderna eller roliga banorna (inte vad jag hittat iaf). Men tycker du om genrén och har missat detta, så tycker jag absolut att du ska spela igenom det! Värt att notera är också att spelet var noterat för Strategy Game of the Year av Computer Gaming World år 2004.

Det enda negativa är att det är svårt att få tag i. Går i princip inte att köpa någonstans online. Jag har till och med mejlat till EAs support och frågat men dom har inte kunnat ge mig något bra svar. Enda sättet är att tanka ner det vilket inte borde vara några problem då det klassas som abandonware.

RTS Guld
4
Mycket bra
+
Många timmars RTS nöje
+
Underground funktionen
+
Härlig atmosfär
+
Storyn
-
Inte så originellt
-
Svårt att få tag i
Det här betyder betygen på FZ
Medlem

Abandonware är inte lagligt att ladda ner, det betyder bara att dom som äger rättigheterna antingen sagt att dom inte bryr sig, eller att rättigheterna fallit mellan stolarna i en konkurs eller liknande, och inte plockats upp av nåt annat företag.

Medlem
Skrivet av Nocternity:

Abandonware är inte lagligt att ladda ner, det betyder bara att dom som äger rättigheterna antingen sagt att dom inte bryr sig, eller att rättigheterna fallit mellan stolarna i en konkurs eller liknande, och inte plockats upp av nåt annat företag.

Tack för uppklarning! Går även att köpa begagnad fysisk kopia på ebay

Medlem

Det är ett bra spel ja, har det installerat sedan länge. Det ser bra ut, mycket bättre än t ex WC3, det är mera som Settlers 5, fast även snyggare än det.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Kul kontrast till FZs gamla recension! Det kanske har åldrats med värdighet, ska se om det lirar väl med en av mina P4-datorer som står redo. (Matrox Parhelia i dessutom, ska bli spännande.)

Har du kört det själv på modern hårdvara, och i så fall vad är dina erfarenheter av det? Är det lätt att få att fungera? (Med tanke på att kopieringsskyddet inte stöds på moderna OS måste man ju åtminstone kringgå det). Såg att PCGW har en Widescreenfix, men i övrigt nämns inte så mycket om hur det rullar på.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Det är ett bra spel ja, har det installerat sedan länge. Det ser bra ut, mycket bättre än t ex WC3, det är mera som Settlers 5, fast även snyggare än det.

Skönt att det finns någon mer än mig som tycker om det

Skrivet av PeTTs0n:

Kul kontrast till FZs gamla recension! Det kanske har åldrats med värdighet, ska se om det lirar väl med en av mina P4-datorer som står redo. (Matrox Parhelia i dessutom, ska bli spännande.)

Har du kört det själv på modern hårdvara, och i så fall vad är dina erfarenheter av det? Är det lätt att få att fungera? (Med tanke på att kopieringsskyddet inte stöds på moderna OS måste man ju åtminstone kringgå det). Såg att PCGW har en Widescreenfix, men i övrigt nämns inte så mycket om hur det rullar på.

Se där ja! Det betyget håller jag inte riktigt med om dock det är faktiskt ett av få spel som bara funkar på moderna datorer utan krångel. Jag har Win 10, Ryzen 2700X, RTX 2080 etc. Funkar hur bra som helst för mig och jag har inte behövt pilla på något.

Medlem
Skrivet av Kyrre:

Se där ja! Det betyget håller jag inte riktigt med om dock det är faktiskt ett av få spel som bara funkar på moderna datorer utan krångel. Jag har Win 10, Ryzen 2700X, RTX 2080 etc. Funkar hur bra som helst för mig och jag har inte behövt pilla på något.

Najs! Bra att veta om spelet bråkar på någon av de äldre maskinerna och/eller jag inte orkar dra igång dem. ^^


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Jag minns att jag tyckte väldigt mycket om detta spel, men blev aldrig bra på det så slutade när jag fick för mycket spö...


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Kul recension! Blir sugen på att testa!


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

ELF
Medlem

Hoppas på release någon gång
Har varit sugen på det ett tag.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

Ett bra spel men jag föredrar nog Warlords Battlecry som släpptes samma år 😊

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Tror att många recensioner av spel från tidigt 2000-tal har åldrats ganska dåligt med tanke på hur spelbranschen utvecklades och hur värdelösa de flesta spel är idag. Låter ganska vettigt att 2/5 runt 2004/2005 skulle motsvara 4/5 eller högre idag.

Medlem

Var det inte tal om en 2:a för inte så länge sedan, eller sitter jag och önskedrömmer?


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Tror att många recensioner av spel från tidigt 2000-tal har åldrats ganska dåligt med tanke på hur spelbranschen utvecklades och hur värdelösa de flesta spel är idag. Låter ganska vettigt att 2/5 runt 2004/2005 skulle motsvara 4/5 eller högre idag.

Tja, allting är ju onekligen relativt, och det är klart att spelet jämfördes med det som fanns då. RTS-scenen hade ju några giganter som gick varma tidigt 2000-tal, Warcraft 3 och C&C med Red Alert 2 och Generals kommer spontant på tanke. Svårt att slå sig in där.

Samtidigt har en del spel (inte minst sådana som tog sina första stapplande kliv in i 3D-världen) inte direkt åldrats särskilt bra, av en rad olika anledningar, så spel som var hyllade för 20 år sedan behöver verkligen inte vara något att hänga i granen i dag. Däremot måste jag säga efter att ha prövat Armies of Exigo att det håller förvånansvärt bra. Visst är det tydligt att spelet har en drös år på nacken, men för att vara såpass gammalt som det är så är det faktiskt inte så illa.

Är förvisso personligen rätt svag för en del RTS från åren runt -05 (andra exempel är Rise of Nations: Rise of Legends och LotR: Battle for Middle Earth), så det är kul att testa en bubblare man missade när det begav sig.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Kommer ihåg att det följde med ett demo för detta spelet på en PC Gamer skiva, tyvärr så var min dator för dålig för att kunna köra det.

Medlem
Skrivet av Skelögd:

Ett bra spel men jag föredrar nog Warlords Battlecry som släpptes samma år 😊

Också ett mycket bra spel, har 3an här och spelade för några veckor sedan på lunch.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Körde detta när det kom ut, men har tyvärr slarvat bort cd-skivan efter en flytt :/


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Chefredaktör

Tack för fin recension Kyrre!

1
Skriv svar