Analys: PS5 Pro kommer sälja som PS4 Pro – trots priset
Jag antar att marknadsavdelningen på Sony kan sitt jobb och att PS5 PRO är prissatt korrekt för sitt syfte.
Jag gissar att det handlar om att PS5 såldes lite billigare för att binda upp kunder i PS ekosystemet och så tar man hem vinst under några år med spelförsäljning och subscriptions istället.
PS5 PRO är mer en entusiast-konsol som inte på samma sätt kommer hämta hem nya kunder till PS ekosystemet därför kan den prissättas direkt mot beräknad efterfrågan vs tillgång.
Vi såg när PS5 släpptes hur svårt det var att få tillgång till en konsol och hur scalpers tog på sig det ädla uppdraget att bära marknadsekonomins fana högt genom att roffa åt sig differansen i prissättningen mellan efterfrågan och tillgång.
Det visade då att det fanns ganska mycket utrymme till högre prissättning om målet inte är att främst ragga subscriptionkunder över 5-10 år.
När den gamla PS5 finns kvar som alternativ för nya kunder som inte behöver värstingalternativet för att vara nöjda så finns det ännu mindre anledning att subventionera PS5 Pron mot marknadspris.
Jag tror du har helt rätt här. Det är såklart bedrövligt med scalpers och jag vet att dom stoppade många i min vänskapskrets från att skaffa PS5 helt och hållet. Jag känner flera stycken som gav upp tillslut när det inte gick att få tag på någon maskin och som idag igen blivit sugna på att köpa en. Så att Sony nu lägger in en PRO-modell med ett ankarpris tror jag bara är smart av dom.
Vet inte om man hör samma klagokör när Apple årligen släpper dyra mobiltelefoner. Eller den hyllade och dyrare varianten av Steamdeck. Känner man att man har råd och kommer använda produkten flitigt så är PS5 Pro ett alternativ, det är ju inte så att den vanliga PS5 kommer försvinna. ¯\_(ツ)_/¯
00:00:02:42
Det kommer ju att vara många som inte har råd med en Pro, speciellt i dessa tider där mat är dyr och lån är dyra.
Sedan tror jag man kan räkna med att SweC och delvis FZ har en hel del medlemmar som har rätt bra inkomst, då kan det låta som att PS5 Pro och ett 4090 är normalt, men det är rätt långt från verkligheten.
Det är ju rätt trist att alla inte har möjlighet att skaffa en, sedan om de med bättre ställt väger upp förlusterna från de som har sämre ställt, återstår att se.
Folk byter telefoner för över 10lax varje år, det gör ju ps5pro priset till en fjärt i jymden!
Exakt.
Den må vara liten, men den luktar som en stor.
Jag köper Ps5 pro. Man behöver ingen ursäkt för att köpa någonting man verkligen vill ha. Det enda jag ser i denna tråd och många andra är pajkastning och folk som slänger ur sig "fanboy" till höger och vänster. Ta ett djupt andetag, ta en titt på vad grannen gillar och ge denne en tumme upp för att han gör nått som han tycker är skoj.
KNAPRA JÄVLA DAIM!
Tv: Sony 75” X95J Konsol: Ps5
Pc: Prolle 5600x 32gb Gpu: Radeon Rx 6950XT Lian li chassi och fläktar
Instämmer helt. Finns inte direkt några lir
Där grafikhoppet skulle vara i nörheten av värt det. De fps där det är relevant har redan 60 fps.
Exakt.
🎮 PlayStation 5 | Xbox Series X
📺 LG C2 55" (2022 EVO)
⚽ Manchester United FC ❤️
Folk byter telefoner för över 10lax varje år, det gör ju ps5pro priset till en fjärt i jymden!
finns ju inget spel i dagsläget som motiverar en pro direkt tycker jag.
finns ju inget spel i dagsläget som motiverar en pro direkt tycker jag.
Så kan det vara. Men det behöver ju inte vara fel på priset för det.
Spel är en trevlig hobby, och jag lägger hellre en bra peng på ordentlig hårdvara än någon dussinprodukt som går sönder efter ett par timmar; hmpf, nu ska vi dock inte prata om handkontroller.
Specifikationerna vissa en monstermaskin, och har vi sådana finns det mer incitament att skapa vackrare spel, men någon måste börja, och betala.
Glöm inte, miljardärer och kapitalister är också människor. Ni vet inte hur jobbigt det är att se ett index falla och miljarderna bara upplösas . . .
Puff, som rök.
Meningslös konsol uppgradering om du redan har en ps5. Väntar på ps6 ist.
Älskar folk blev kallade mig galen när jag trodde prislappen blev 10k och nu är vi här, svag svensk krona och inflation samt dom vet och syftar inte på att alla ska köpa denna heller. Se graf enligt Fz andra artikel om det så syftar denna sig till entusiasterna.
Jag själv kommer köpa dag 1, jag har en dator för 40k dock 2 år gammal men kommer klara mig länge på det för min del samt jag efter en jobb dag framför datorn tycker det är rätt skönt chilla i soffan och spela 3-6 timmar. Finns flera spel jag gärna hade sett både snygg grafik och 60fps istället för rätt urvattnat grafik och 60fps för 60fps är så mycket bättre än 30fps som är i princip ospelbart efter mina 240hz dator skärm och gaming rigg.
Men tur smaken är som baken delad då det inte verkar vara någon större efterfrågan så jag verkar ju nästan garanterat få en på release