Remasters av Warcraft 1 och 2 släpps... nyss
Riktigt taggad på det här! Övriga surgubbar som alltid ska lipa över att det var bättre förr hit och dit kan ju dra något sunkigt över sig
Att remasters är så populärt är väl bevis för att det var bättre förr?
WC2 remastered crashar när jag försöker starta spelet, så jag vet inte om jag är villig att hålla med just nu.
Samma för mig med både ettan och tvåan. Efter ett flertal försök fungerade det till slut men det här var verkligen inte en bra start.
Kan inget annat än att hålla med.
Orka sura över sånt här liksom:
https://i.imgur.com/6VFghqR.png
Det är helt klart en remaster
https://i.imgur.com/dCEBBMK.png
Definitivt inget som tyder på att detta håller samma nivå som en programmering 1 kurs i gymnasiet när man kollar hur man inte ska rita 2D-spel...
https://i.imgur.com/gBvgCC5.png
Nämen ojdå... Skall vi leka "Hitta enheterna de glömde remastra" - leken?
Jag fick tyvärr också känslan av att det här inte är en remaster utan en remake. Känslan överlag är att det här är en ny spelmotor som de säljer in som en högupplöst version av originalet. Det blev en refund.
Spelade 2an lite igår, singleplayer är ok men multiplayer är väligt lackluster. De har lyckats försämra multiplayer rejält mot battle.net edition, finns ingen privat lobby och typ inga inställningar man kan göra. Går inte ens att lira mot ihop mot ai så alla multiplayer scenarios är ospelbara. Warcraft 1 ville aldrig installera igår när jag försökte så kan inte säga mycket om den ännu, och nya reforged hängde sig och krashade i första laddningsskärmen hela tiden
Har spelat de allihop till och från över åren. Lirade igenom 2an i vårras igen. Multiplayer i 1an ska bli kul att se, den ska de väll inte lyckas försämra
Det är inga remakes.
Det är remasters ämnade att funka på moderna system.
Och där verkar Blizzard ha lyckats.
Lika bra som Rockstar.
Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.
Ser inte ens vad det är du vill visa i de markerade områdena? Men hur som helst så ser jag det som en klar förbättring, dem gamla spelen är för mig helt ospelbara pga hur illa de åldrats.
Det är tydliga texturskarvar lite överallt. Man har liksom inte lyckats (trots att det finns många så väl halvmanuella som helt automatiska sätt att göra det på idag) att få till marktexturövergångarna bättre.
Blizz ska kritiseras, tro mig när jag säger att jag har ett riktigt love-hate relationship till blizz men det räcker deras namn nämns så ska det alltid klagas på allt oavsett vad lol.
Visst, jag säger inte att det ska vara svart och vitt och att man *måste* kritisera för kritiserandets skull. Men det ska inte vara antingen eller, varken att man måste kritisera eller att man inte får/ska/bör.
Det är inga remakes.
Det är remasters ämnade att funka på moderna system.
Och där verkar Blizzard ha lyckats.
Det är redan gjort.
Jag väljer GOGs release (eller för den delen en manuell DOSBox-setup) över en totalt själlös "remaster" alla dagar i veckan.
Visst finns en del QOL-förbättringar (quality of life, kom inte på någon bra översättning i stunden) som är trevliga, men det är verkligen inte allt.
Fasen vad gnälligt det var här då.
Antar att det är energidrycksgenerationen som står för det.
Boomer-jag som spelade WC1 1994 blev glad av att remastern medger högerklick för att gå + hotkeys.
Grafiken kvittar, huvudsaken är mekaniken som nu är klart förbättrad 😎
Jag tycker det är lite lustigt att du går åt "energidrycksgenerationen" medan andra klagar på "gnälliga gubbar".
Personligen spelade jag både WC1 och WC2 när det begav sig (dock mer det senare), och jag minns som jag tidigare nämnt också hur otroligt många det var som försökte efterapa Warcraft och Command & Conquer genom att göra taffliga lågbudgetkopior och inte särskilt officiella kloner av dem.
Inte minst WC1-"remastern" skriker verkligen sådan, jag var besatt av RTS på 90-talet och 00-talet, och prövade en rad olika mindre bra C&C/WC-kloner och det här ger mig tragiska flashbacks. Och efter att ha kikat på trailern igen på lite större skärm än mobilen ser även WC2 (precis som @Allexz pekar ut - inte nog med varierande enhetskvalitet på sista bilden, titta på skuggorna från hamnbyggnaden och titta på skuggorna som enheterna ger... oh wait, det finns inga ens basic blobs) tveksamt ut, själv reagerade jag mycket starkare på WC1 dock.
För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.
Surgubbe skulle jag inte säga precis, men jag tycker det är fult som fan och är enbart en själlös cashgrab, då de verkar ha AI genererat den upphottade grafiken. Och det förtjänar Blizzard att få skit för.
Men antar att vissa är helt nöjda med att käka dynga, så länge det har en Blizzard stämpel.
Spelade WC2 och WC3 galet mycket när de kom ut men är inte ett fan av hur de putsat upp spelen. Såg att någon ovan i kommentarerna sa att det såg ut som ett billigt mobilspel och tyvärr så kan jag ju hålla med. De får ju gärna putsa upp grafiken men hade varit trevligt om det inte såg så billigt ut
Surgubbe skulle jag inte säga precis, men jag tycker det är fult som fan och är enbart en själlös cashgrab, då de verkar ha AI genererat den upphottade grafiken. Och det förtjänar Blizzard att få skit för.
https://pbs.twimg.com/media/GcTgtYjWoAEReVr?format=jpg&name=m...
Men antar att vissa är helt nöjda med att käka dynga, så länge det har en Blizzard stämpel.
Ja, alltså, hela presentationen skriker ju "vi betalade minimalt" för detta. Att folk tror något annat och köper detta är tyvärr mycket olyckligt.
Som jag sagt tidigare, både MS och EA gjorde det på rätt sätt med Aoe och cnc. Men man förväntar ju inte sig att blizzard skall göra det bra. De lärde nog sig med wc3 reforged att det är bättre att göra sämre mycket billigare än vad nu wc3 reforged är.
Jag är riktigt förvånad över att dessa inte släppts på Game Pass.
För de släppte Star Craft 1 & 2 nyss där.
Ja eller så är man som mig och orkar inte bry sig om små skitdetaljer utan vill uppleva spelen bara på ett smidigt sätt med QOL Finns värre saker här i världen än Ai-genererad grafik eller grafiska missar.
Ja eller så är man som mig och orkar inte bry sig om små skitdetaljer utan vill uppleva spelen bara på ett smidigt sätt med QOL Finns värre saker här i världen än Ai-genererad grafik eller grafiska missar.
Någonstans bryr nog sig de flesta om grafik på ett eller annat sätt, annars hade vi suttit och spelat textbaserade spel fortfarande. ¯\_(ツ)_/¯
För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.
En riktigt tråkig attityd om jag ska vara ärlig, vilket även bidrar till den fortsatta försämringen av spelindustrin, både för utvecklare och konsumenter.
En riktigt tråkig attityd om jag ska vara ärlig, vilket även bidrar till den fortsatta försämringen av spelindustrin, både för utvecklare och konsumenter.
Yes jag förstör verkligen hela spelindustrin på egen hand Det finns fler spel än vad vi alla har tid att spela igenom, välj det du vill lira och hoppa över resten. Gamers är den mest lipiga och entitled kundgruppen i världen förmodligen och det blir bara värre och värre för varje år. Det är nästan aldrig något positivt om något spel längre. Är det inte woke så är det fult, är det inte fult så är det microtransactions, är det inte microtransactions så är spelet för dyrt, är spelet inte för dyrt så är det för kort, för långt, inte open world, problem med att det är open world osv osv. Gamers kan aldrig bara vara nöjda med något alls i princip.
Ja, jag var ändå lite hoppfull när det först annonserades, men det är så galet dåligt genomfört.
Vill man spela Warcraft 2 på moderna system kan jag varmt rekommendera denna mod istället:
https://www.moddb.com/downloads/warcraft-ii-widescreen
Before you criticize someone, walk a mile in their shoes. That way, if the person gets angry, you'll be a mile away, and have their shoes.
Yes jag förstör verkligen hela spelindustrin på egen hand Det finns fler spel än vad vi alla har tid att spela igenom, välj det du vill lira och hoppa över resten. Gamers är den mest lipiga och entitled kundgruppen i världen förmodligen och det blir bara värre och värre för varje år. Det är nästan aldrig något positivt om något spel längre. Är det inte woke så är det fult, är det inte fult så är det microtransactions, är det inte microtransactions så är spelet för dyrt, är spelet inte för dyrt så är det för kort, för långt, inte open world, problem med att det är open world osv osv. Gamers kan aldrig bara vara nöjda med något alls i princip.
Det är väl just det, det finns så otroligt mycket bra spel idag så att folk väljer att lägga pengar på dessa kassa remasters är obegripligt. Och det är så sorgligt att hela branschen sakta rör sig mot att kvalitén på spelen nedprioriteras till förmån för hur mycket pengar du kan tjäna istället.
Det som gör saken ännu sorgligare är att orginalversionerna tas bort, och det sättet som Blizzard väljer att bevara en ikonisk spelserie är genom dessa billiga hafsverk.
Before you criticize someone, walk a mile in their shoes. That way, if the person gets angry, you'll be a mile away, and have their shoes.
Gamla mästaren Grubby spelar vidare i WC3.
De balanspatchar och putsar numera med jämna mellanrum och med version 2.0 så har en hel del förbättringar skett!
Ett tredje grafikläge. Möjligheter välja musik.
Bättre menyer. Lite mer old school runt multiplayer-delen.
Jag har ingen åsikt kring WC1+2 men känns ändå bra att en snart 5 är gammal remaster av ett 24 (?) år gammalt spel får kärlek och resurser.
Det är väl just det, det finns så otroligt mycket bra spel idag så att folk väljer att lägga pengar på dessa kassa remasters är obegripligt. Och det är så sorgligt att hela branschen sakta rör sig mot att kvalitén på spelen nedprioriteras till förmån för hur mycket pengar du kan tjäna istället.
Det som gör saken ännu sorgligare är att orginalversionerna tas bort, och det sättet som Blizzard väljer att bevara en ikonisk spelserie är genom dessa billiga hafsverk.
Vadå? Skall de ta bort originalen så att man måste spela remastern med skitgrafiken?
Vadå? Skall de ta bort originalen så att man måste spela remastern med skitgrafiken?
Originalen lär knappast tas bort - snarare tvärtom då dom nu är en del av GoG's preservation program.
Originalen lär knappast tas bort - snarare tvärtom då dom nu är en del av GoG's preservation program.
Fast alltså, det har ju hänt innan. Dessutom är tyvärr inte gogs preservationprogram något som gäller 100%. Vill Blizzard ha bort spelen på gog så tas de bort, detta har skett på gog tidigare.
Men köper jag det på gog så vet jag att jag alltid kommer kunna ladda ner det i alla fall, även om Blizzard vill ha bort det från försäljning.
Fast alltså, det har ju hänt innan. Dessutom är tyvärr inte gogs preservationprogram något som gäller 100%. Vill Blizzard ha bort spelen på gog så tas de bort, detta har skett på gog tidigare.
Men köper jag det på gog så vet jag att jag alltid kommer kunna ladda ner det i alla fall, även om Blizzard vill ha bort det från försäljning.
Dock betvivlar jag att man från GoG's sida skulle gjort sig besväret att gå igenom spelen om det fanns en överhängande risk att dom skulle tas bort. Det finns inget värde för Blizzard att sluta sälja spelen där heller, det handlar nog mer om att remaster-versionerna är för att återintroducera spelen till dom som upptäckte Warcraft i samband med WoW, snarare än nån fanservice till oss som var med när originalen släpptes.
Dock betvivlar jag att man från GoG's sida skulle gjort sig besväret att gå igenom spelen om det fanns en överhängande risk att dom skulle tas bort. Det finns inget värde för Blizzard att sluta sälja spelen där heller, det handlar nog mer om att remaster-versionerna är för att återintroducera spelen till dom som upptäckte Warcraft i samband med WoW, snarare än nån fanservice till oss som var med när originalen släpptes.
Nu lär ju så klart inte gog veta vad blizzard avser göra. Gogs initiativ kom helt oberoende av att Blizzard bara oannonserat släppte dessa spelen. Ingår ens Warcraft i deras "preservation", de går ju redan att köpa och är fungerande så?
Senaste spelen som försvan från gog vad jag vet var hela Delta Force serien, även Epic har tagit bort Unreal därifrån. Troligen är det massa spel som förläggarna tagit bort från gog av olika anledningar.
Nu lär ju så klart inte gog veta vad blizzard avser göra. Gogs initiativ kom helt oberoende av att Blizzard bara oannonserat släppte dessa spelen. Ingår ens Warcraft i deras "preservation", de går ju redan att köpa och är fungerande så?
Senaste spelen som försvan från gog vad jag vet var hela Delta Force serien, även Epic har tagit bort Unreal därifrån. Troligen är det massa spel som förläggarna tagit bort från gog av olika anledningar.
Ja dom ingår, och man har i samband med det bland annat tweakat Dosbox-inställningarna för ettan samt implementerat stöd för molnlagring av savegames: https://www.gog.com/en/game/warcraft_bundle
GoG skriver själva dessutom följande:
Can a game be removed from the Program?
We never want a game to be removed from the GOG Preservation Program, and at the time of this writing, we don’t see a reason it should happen.
Och som jag skrev i förra meddelandet, jag betvivlar att man lägger ner energi och pengar på spelen i detta program utan att stämma av med rättighetsägaren om deras intentioner. Företag brukar sällan ta den typen av onödiga risker när det är en enkel fråga att ställa
Edit: Anledningen att Delta Force-serien togs bort var av legala skäl, och inte för att man "ville". Blizzard äger Warcraft IP't, så det är ingen risk som lär uppstå.
Jag litar inte på Blizzard längre. Vill inte sponsra deras skit längre.
Köp det absolut inte av denna anledning, det är ju precis vad de vill. Vi gör ett halvbra jobb, kastar in lite bloom och säljer på alla det för 50 USD.
Det enda jag kan ge blizzard är att de troligen inte alls visste hur de skall göra grafiken i en remaster av ett 2dspel.
Blev sjukt taggad när jag såg men tycker i princip att du har rätt och man ska rösta med plånboken. Får se om jag kan hålla mig, men ibland är det kanske bättre att inte försöka återuppleva minnena från förr.
Visst var det roligare runt år 2000 när fortfarande spelindustrin riktade sig till gamers och inte de 80%en av befolkningen som bara har roligt om de tror andra har roligt. Dvs döda fiskar. Eftersom de är största målgruppen så riktar man sig ofta till dem. Övriga 20%en tänker så olika så ett spel kanske bara är intressant för 3% även om det är ett kanonkul spel.