Respawn går i tankarna på att införa månadskostnad i Apex Legends
Dom har ju redan battlepass, men kanske inte drar in tillräckligt med tanke på att man kan tekniskt sett köpa battlepass 1 gång och sedan nå max lvl och låsa upp nästa gratis + dom har regelbundet med event där dom släpper skins varje säsong. Känns bara tragiskt om dom låser ännu mer saker bakom en paywall.
Oktober i år var första gången sedan januari 2021 som deras siffrar dippade under 100k i medel på Steam med 85k spelare, så det handlar kanske inte om bara ren girighet utan även en gnutta panik också.
Respawn har väl även tre Star Wars-spel på gång och även ett nytt spel i Titanfall-universumet, men ingen av dessa kommer ju bli en kassa-ko på samma sätt som Apex. Frågan är ju om Apex-framgångens nedåtkurva på något vis påverkar dessa spel, eller om EA kommer fortsätta pumpa in pengar i dem oavsett...
Ganska väntat med tanke på hur Apex nog är det girigaste free2play-spelet på marknaden.
Hur menar du då? Jag har inte spelat Apex på ett tag nu men har inget minne av att man behövde pröjsa mer än man vill.
”Den fulle har tusen önskningar, den nyktre har bara en.” - Ghandi
Hur menar du då? Jag har inte spelat Apex på ett tag nu men har inget minne av att man behövde pröjsa mer än man vill.
Konstant FOMO-manipulation, fyra virtuella valutor, två battle passes per säsong och svindyra priser i butiken. Måste man köpa någonting? Nej, men spelet kommer konstant försöka trycka på dig mikrotransaktionerna på ett eller annat sätt.
Det behöver du inte. Inte ett enda öre faktiskt. Och du kan få tillgång till alla BP för 100kr om du spelar mycket. Eller det var så senast jag spelade och det var några månader sedan.
Ganska väntat med tanke på hur Apex nog är det girigaste free2play-spelet på marknaden.
Ett komplett spel gratis och ändå är det girighet, jag undrar vad ett företag ska göra för att FZs forum inte ska hitta nått att gnälla över?
"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."
Är dem dum?
Va? Fee-fi-fo-fum?
Ett komplett spel gratis och ändå är det girighet, jag undrar vad ett företag ska göra för att FZs forum inte ska hitta nått att gnälla över?
Magstarkt att påstå att det är ett komplett spel gratis när man måste köpa för tiotusentals kronor för att få det "komplett"
Magstarkt att påstå att det är ett komplett spel gratis när man måste köpa för tiotusentals kronor för att få det "komplett"
Vad saknas från spelet som man måste betala för?
spelade förr men betalade inte en krona och kände inte att nått saknades då.
Vad saknas från spelet som man måste betala för?
spelade förr men betalade inte en krona och kände inte att nått saknades då.
Man kan till exempel inte få varenda hjälte gratis, det är ju ett exempel på att det är inte komplett
Allt som är mikrotransaktioner är väl endast skins va? Som om man inte bryr sig är ju spelet gratis ändå eller? Inte rört spelet på flera år
Ja jag skulle nog säga att nyhetsartikeln är lite konstigt formulerad. Artikeln är nästan skriven som att det skulle kosta pengar att bara spela spelet, men om det är Fortnite och deras "Crew" upplägg dem siktar på att kopiera så är ju inte så fallet.
Fortnite Crew funkar ju så att du betalar en hundring per månad, för den hundringen så ingår då Battlepass dem månader det släpps, utöver det får du 1000 v-bucks varje månad + ett unikt "crew" skin varje månad. Helt frivilligt och hindrar dig inte på något sätt att spela spelet utan att betala. Timar du dessutom in din "Crew" prenumeration rätt så kan du köpa det för en månad och säga upp det direkt och få 2 battlepass + v-bucks + 2 crew skins för 1 månadsbetalning.
Så det är egentligen inte så kontroversiellt som det kanske låter
Nej, det är ett komplett spel du kan spela gratis, resten är ju bara extra.
Men det finns inga gränser för gnället, allt ska va gratis annars är det girighet…
Nej, det är ett komplett spel du kan spela gratis, resten är ju bara extra.
Men det finns inga gränser för gnället, allt ska va gratis annars är det girighet…
Vad definerar du som komplett? Att man kan avfyra ett vapen?
Om det skulle innebära att de tar bort alla mikrotransaktioner så skulle jag delvis kunna vara för det men EA vill äta kakan och ha den kvar så självklart kommer inte det hända.
Nu spelar du bara dum hoppas jag.
Är spelet fortfarande fullt av fuskare? Slutade spela par månader efter släppet när varje match hade folk som fuska och inga åtgärder gjordes.
Nej då, eftersom man bannat Linux så försvann alla fuskare (/s)
Men kom igen. Om mikrotransaktioner enbart är kosmetiskt och ingenting som påverkar gameplay öht exv mekaniker eller utrustning som är låst bakom betalvägg så är ju spelet komplett.
Ducati Streetfighter 848
Nu spelar du bara dum hoppas jag.
Om han spelar reglerna över vad ett komplett innebär så kan han säga att alla gnäller till vad som helst, det är inte jag som är dum.
Sluta med antaganden som att alla vet tack.
Han gnäller uppenbarligen över att eftersom man kan klicka på Play så är spelet komplett, just pågrund av att resten är mikrotransaktioner(även om vissa är hjältar som är låst bakom en betalvägg)
Du lider av FOMO, allt hopp ute.
Man kan till exempel inte få varenda hjälte gratis, det är ju ett exempel på att det är inte komplett
Vilken legend kan du inte få med ingame currency?
Jag har inte betalt en krona för mina iaf...
"Är dem dum?"
Detta är nog det roligaste jag läst idag.
Vilken legend kan du inte få med ingame currency?
Jag har inte betalt en krona för mina iaf...
Man kan ha olika definition av vad som är gratis. Det du pratar om heter till och med valuta i spelet och används för att låsa upp eller köpa karaktärer. Du har fått valutan för du investerat tid i spelet. Tid är pengar enligt en hel del människor så det är inte konstigt då att inte räkna detta som gratis. Om du skulle börja spela idag så hade du behövt spela ganska mycket för att låsa upp alla karaktärer.
Om inga karaktärer var låsta för nya spelare så hade det vart lättare att hävda att det enda som kostar något i spelet är skins.