Portabla konsoler finns inte längre

Medlem
Portabla konsoler finns inte längre

Det finns Steam Deck, Rog Ally och Switch som är "bärbara". De är oerhört klumpiga att ta med sig och väger en del, 3ds och PS Vita var de sista riktigt bärbara konsolerna

Får konsolen inte plats i fickan så räknar jag inte den som bärbar, man ska inte behöva ha med sig en väska. Eller skulle du köpa en telefon som inte får plats i fickan?

Ska jag stå på loppis eller åka tåg då är det 3ds, PS Vita eller GBA SP som gäller. GBA SP är bärbart spelande när det är som absolut bäst, den går även att fälla ihop så skärmen inte skadas, sen är batteriet ett skämt på de handhållna datorerna när man jämför med 3ds och GBA SP.

Min Rog ally, PS Portal och min switch används 100% till spelande i sängen på kvällarna då de är opraktiska att ta med, eller att ens ta upp och spela en kort stund. Switch lite är ju något bättre, men den går heller inte mer i fickan och har också kass batteritid.

Det finns ju även emulatorkonsolerna, men de har ju inga egna spel.

Sen finns ju Super Pocket som ett bra alternativ, gameboy känslan finns där.

GBA SP är också totalt överlägsen alla andra bärbara konsoler då man bara trycker power on och sen är man inne i spelet, och slipper operativsystem.

Medlem

Vad är problemet? Du kan ju fortfarande spela Gameboy. Sen har väl det extremt portabla formatet ersatts av mobiltelefoner. De går faktiskt att spela på, även om jag själv inte gör det.

I princip alla byxor i dammodell saknar antingen fickor, eller så får halva plats i bakfickan, men de verkar använda smartphones ändå.

Medlem
Skrivet av Dreijer:

Vad är problemet? Du kan ju fortfarande spela Gameboy. Sen har väl det extremt portabla formatet ersatts av mobiltelefoner. De går faktiskt att spela på, även om jag själv inte gör det.

I princip alla byxor i dammodell saknar antingen fickor, eller så får halva plats i bakfickan, men de verkar använda smartphones ändå.

Det kommer inte några nya spel till gameboy, och konsolerna blir äldre och slits.

Att spela på mobilnät som att spela biljard med snöre 😅.

Vad som är problemet? Att det inte kommer nya konsoler som är bärbart anpassade. Lite som man fortfarande skulle ha PS3 som huvudkonsol för att det inte kom fler konsoler efter det.

Medlem
Medlem

Skulle påstå att DS Lite var den ultimata bärbara konsolen. Bättre skärmar även än GBA SP:s AGS 101-modell, färre anslutningsproblem med GBA-spelen och bättre komfort i handen. 3DS hade egentligen roligare spel men batteritiden var alltid usel. PSP och PS:Vita hade alltid problemen att spelen sällan var gjorda för handhållet spelande, handlade alltid om försök att leverera hemkonsolupplevelsen på resande fot. Får se vad som händer med ryktena om nytt bärbart från Sony och Microsoft, tror att beroendet till sociala medier är för högt för att en riktigt bärbar konsol skulle fungera idag. Folk sitter hellre med telefonen.

Medlem

Ja, jo, kan haja poängen. Vill man bara köra nått simpelt spel lite snabbt på 10 minuters bussfärd, då är Switch, Steam Deck, mfl. besvärliga. Men bärbara skulle jag nog ändå klassa dem som, de är ju ändå bara ungefär lika osmidiga att plocka med sig som en genomsnittlig mattebok, så barn med ryggsäck till skolan och vuxna med laptopväska så är det ju ändå helt OK att släpa med sig.

Sen så har det ju skett ett stort skifte vad gäller de bärbara konsolerna. Med 3DS och Vita så stendog de konventionella bärbara med simplare spel till förmån för telefoner, för att moderna bärbara konsoler ska vara gångbara på marknaden så tror jag man behöver den där stora skärmen och hög prestanda nog att den kan köra konventionella konsol- och PC-spel.

Medlem

Allt som inte får plats i handväskan är inte bärbart snarare.

Medlem
Skrivet av Sunstalker:

Allt som inte får plats i handväskan är inte bärbart snarare.

Eller ryggsäcken. Utan att det är besvärligt tungt att bära med sig.

Minns att jag aldrig hade mitt GameBoy i fickan eftersom det inte var SÅ litet. 😁

Medlem
Skrivet av Exxo:

Eller ryggsäcken. Utan att det är besvärligt tungt att bära med sig.

Minns att jag aldrig hade mitt GameBoy i fickan eftersom det inte var SÅ litet. 😁

Hade alltid gameboy i fickan när jag var liten, och även nu när jag reser.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Ja, jo, kan haja poängen. Vill man bara köra nått simpelt spel lite snabbt på 10 minuters bussfärd, då är Switch, Steam Deck, mfl. besvärliga. Men bärbara skulle jag nog ändå klassa dem som, de är ju ändå bara ungefär lika osmidiga att plocka med sig som en genomsnittlig mattebok, så barn med ryggsäck till skolan och vuxna med laptopväska så är det ju ändå helt OK att släpa med sig.

Sen så har det ju skett ett stort skifte vad gäller de bärbara konsolerna. Med 3DS och Vita så stendog de konventionella bärbara med simplare spel till förmån för telefoner, för att moderna bärbara konsoler ska vara gångbara på marknaden så tror jag man behöver den där stora skärmen och hög prestanda nog att den kan köra konventionella konsol- och PC-spel.

Det är de stora skärmarna som är problemet för mig. Hade det släppts en Rog ally med mindre skärm hade jag köpt den.

Tyvärr så är spelande på mobil så fruktansvärt obekvämt.

En laptop är ju extremt otympligt att spela på om man ska sitta på bus och tåg 😅.

Sen kräver väldigt många spel idag uppkoppling, och sen anpassas ju inte spelen till bärbara format idag. Nu är det mer som PSP tiden, konsol upplevelser som man kan spela på en mindre konsol med skärm.

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Det är de stora skärmarna som är problemet för mig. Hade det släppts en Rog ally med mindre skärm hade jag köpt den.

En laptop är ju extremt otympligt att spela på om man ska sitta på bus och tåg 😅.

Sen kräver väldigt många spel idag uppkoppling, och sen anpassas ju inte spelen till bärbara format idag. Nu är det mer som PSP tiden, konsol upplevelser som man kan spela på en mindre konsol med skärm.

Ja jo, tvärtom för mig, spelar ju rakt inte pusselspel eller dylikt och är skärmen för liten så blir det ingen inlevelse. Tycker 7 tum är ganska lagom. Men så spelar jag ju inte en enda sekund på kortare buss- eller tågfärder. Dagdrömmer hellre en halvtimme än att fippla med vare sig telefonen eller nån liten spelkonsol. Så för min del är Switch lagom bärbar då den är smidig att ta med när man ska ut och resa o dylikt

Medlem
Skrivet av Majoren:

Ja jo, tvärtom för mig, spelar ju rakt inte pusselspel eller dylikt och är skärmen för liten så blir det ingen inlevelse. Tycker 7 tum är ganska lagom. Men så spelar jag ju inte en enda sekund på kortare buss- eller tågfärder. Dagdrömmer hellre en halvtimme än att fippla med vare sig telefonen eller nån liten spelkonsol. Så för min del är Switch lagom bärbar då den är smidig att ta med när man ska ut och resa o dylikt

Brukar spela pokemon på gameboy, spelade även det på 5 minuters raster i skolan.

Releasehästryttare
Skrivet av Siegfried:

Medlem

Då ska man bära med sig både kontroll och hållare, extremt bökigt. Och man måste sätta ihop det varje gång med. Den går inte att fälla ihop heller så kontrollen är inbyggt. Sjukt opraktiskt.

Lite som om gameboy eller 3ds skulle kräva en annan skärm än den inbyggda för att användas.

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Att spela på mobilnät som att spela biljard med snöre 😅.

Har du missat 5g???

signatur

Rastaration @ PSN & Twitch

Medlem
Skrivet av Enartz:

Har du missat 5g???

Vad skulle 5G hjälpa?

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Då ska man bära med sig både kontroll och hållare, extremt bökigt. Och man måste sätta ihop det varje gång med. Den går inte att fälla ihop heller så kontrollen är inbyggt. Sjukt opraktiskt.

Lite som om gameboy eller 3ds skulle kräva en annan skärm än den inbyggda för att användas.

"Sjukt opraktiskt". Vad försöker du åstadkomma med den här tråden? Ämnar du ändra definitionen av ordet bärbar?

signatur

Den må vara liten, men den luktar som en stor.

Medlem
Skrivet av Aesoprock:

"Sjukt opraktiskt". Vad försöker du åstadkomma med den här tråden? Ämnar du ändra definitionen av ordet bärbar?

Det är inte så bärbart heller, då det inte går ner i fickan, eller ens i ett fodral.

Medlem

Det här är ju bara en tråd om hur bitter du är över att gba sp fortfarande inte är top of the line och får nya spel. Det är bara att köpa en ryggsäck eller acceptera att det är så här bärbara konsoler ser ut idag. Aldrig varit med om ett större icke-problem än det här hahaha.

Medlem

Dagens i-landsproblem. Switch funkar alldeles utmärkt att ta med på resor och dylikt.

Medlem
Skrivet av DieZe:

Det här är ju bara en tråd om hur bitter du är över att gba sp fortfarande inte är top of the line och får nya spel. Det är bara att köpa en ryggsäck eller acceptera att det är så här bärbara konsoler ser ut idag. Aldrig varit med om ett större icke-problem än det här hahaha.

Det finns fortfarande små mobiler, lite som om det bara skulle göras 7 tums telefoner. Vissa gillar smidighet.

För att inte tala om batteritiden, ett GBA SP håller typ 7 timmar, medans dagens handhelds klarar max 2. Så då behöver man ha med laddaren också.

Sen har jag även super pocket som är ny, utbytbara kassetter och ser ut som ett gameboy.

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Det finns fortfarande små mobiler, lite som om det bara skulle göras 7 tums telefoner. Vissa gillar smidighet.

För att inte tala om batteritiden, ett GBA SP håller typ 7 timmar, medans dagens handhelds klarar max 2. Så då behöver man ha med laddaren också.

Sen har jag även super pocket som är ny, utbytbara kassetter och ser ut som ett gameboy.

Fortfarande oklart vad du vill åstadkomma med tråden. Finns massa lösningar på dina ”problem” men du verkar helt ovillig att nyttja dem. Sen är det väl lite sorgligt att du känner att du måste kunna ha med dig en konsol i fickan så att du alltid kan spela, har du verkligen inget annat här i livet som lockar?

Medlem
Skrivet av DieZe:

Fortfarande oklart vad du vill åstadkomma med tråden. Finns massa lösningar på dina ”problem” men du verkar helt ovillig att nyttja dem. Sen är det väl lite sorgligt att du känner att du måste kunna ha med dig en konsol i fickan så att du alltid kan spela, har du verkligen inget annat här i livet som lockar?

Det är antingen gameboy 3ds, ps vita eller inget alls. Med tråden, att bärbart spelande har blivit mycket sämre och mindre praktiskt.

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Det är antingen gameboy 3ds, ps vita eller inget alls. Med tråden, att bärbart spelande har blivit mycket sämre och mindre praktiskt.

Smaksak, enligt mig har bärbart blivit mycket bättre och jag hoppas skärmstorlekarna ökar någon tum till så är vi i mål sen. Att ha en väska är omöjligen jobbigt för någon människa.

Medlem
Skrivet av DieZe:

Smaksak, enligt mig har bärbart blivit mycket bättre och jag hoppas skärmstorlekarna ökar någon tum till så är vi i mål sen. Att ha en väska är omöjligen jobbigt för någon människa.

Att behöva ha med sig en pryl mer än alltid jobbigare än att ha med sig mindre.
När jag åker till jobbet har jag bara med mig nycklar och mobil.

Åker jag iväg under dagen till exempel tåg, så har jag med mig mobil, nycklar och möjligen ett gameboy. Har även en laptop, men det har jag för att en stationär tar för mycket plats, spelar sällan på den heller då jag måste rota fram båda mus och lurar.

Den är bärbar i den mån att det är smidigt att ta med till lan.

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Jag spelade Oracle Of Seasons (game boy color) på Steam Deck nyligen och batteriet höll definitivt mer än 7 timmar utan laddning.

signatur

Den må vara liten, men den luktar som en stor.

Releasehästryttare
Medlem

Jag håller med om att steamdeck etc inte är så bärbara, exempelvis får jag inte plats med både laptop och steamdeck i väskan utan att det blir knökfullt så länge jag inte har en större ryggsäck.

Mobiler idag har dock väldigt bra skärm i regel, det går också emulera väldigt mycket på dem. Problemet är kontroller men där finns väl smidiga lösningar redan?

Medlem
Skrivet av fakemail:

Jag håller med om att steamdeck etc inte är så bärbara, exempelvis får jag inte plats med både laptop och steamdeck i väskan utan att det blir knökfullt så länge jag inte har en större ryggsäck.

Mobiler idag har dock väldigt bra skärm i regel, det går också emulera väldigt mycket på dem. Problemet är kontroller men där finns väl smidiga lösningar redan?

Hade mobiler haft inbyggda knappar hade det varit en sak, hade själv Xperia Play som fungerade väldigt bra, bara att dra ut kontrollen och trycka in igen, tog ingen extra plats alls. Har knappt spelat något på telefon sedan jag sålde den, förutom pokemon go, och att jag går in och drar 2 boosters om dagen i pokemon tcg pocket.

Medlem

Saknar också bärbara konsoler. Jag skulle vilja ha en med 6 tums skärm och clamshellformat. Gärna från Sony igen och med spel anpassade för formatet och inte nedbantade Horizon FW och GoW.

12
Skriv svar