Gaming A-Z en utmaning för 2025 (och längre?)

Testpilot
Gaming A-Z en utmaning för 2025 (och längre?)

Jag har under en tid tänkt köra den här utmaningen för mig själv, men för att det ska bli något av det hela och inte som den klassiska nyårsträningen dö ut under början av februari så startar jag den här tråden. Vad är då utmaningen?

Gaming A-Z betyder helt enkelt att klara ut ett spel på varje bokstav i alfabetet, med start på A och sedan jobba sig igenom alfabetet hela vägen till Z. Jag hade planer på att köra det här utmaningen för mig själv, men sedan tänkte jag att någon mer här på FZ kanske tycker det är en kul idé så den som vill hänga på är mer än välkommen.

För att få lite styrsel på hela utmaningen så finns däremot en del regler att förhålla sig till:

§1. Det får inte vara ett spel som är avklarat sedan tidigare eller spelat längre än ca 20 % i storyn.
§2. Det måste vara ett spel som går att klara, ett spel med ett tydligt slut.
§3. Det finns inga som helst restriktioner på spelens längd, genre eller plattform.
§4. När som helst får ett spel bytas ut till ett annat spel, det ska vara en kul grej - inte ett "straff".
§5. Att spela i bokstavsordning är att föredra, men kommer ett efterlängtat spel så får det räknas med. Maximalt tre stycken "hopp" i alfabetet tillåts. Vilket kommer noteras med en * efter spelets titel.
§6. Minst plattform, utgivningsår, startdatum, slutdatum, samt betyg måste anges på varje spel. Om en medlemsrecension skrivs så läggs en länk in.
§7. Regel §2 kan förbigås om tydligt eget mål med spelet sätts innan start - gäller t.ex. rougelike och MMORPG o.s.v. Som sagt. Det ska vara en kul grej - inte ett "straff".
§8. Ytterligare angående regel §2 så Remasters/Remakes och liknande på tidigare avklarade spel räknas med om man vill. Det ska vara en kul grej, inte något som hindrar någon från att spela det man vill spela.
§9. "The" och liknande ord framför titlar räknas bort om man vill. T.ex. så "The Plucky Squire" blir spel på P. Däremot spel där allt är en tydlig del av titeln som t.ex. "A Plauges Tale" blir ett spel på A. Hur man gör med spelserier (Tänk Final Fantasy, Call of Duty, Stalker o.s.v) är upp till fri tolking.
§10. Om det inte är tillräckligt tydligt sedan tidigare så: Det ska vara en kul grej, behandla det som en sådan.

Så hur kommer det hela redovisas? Jo, med hjälp av FZs tabeller här i forumet.

Spel

Plattform

Utgivningsår

Startdatum

Slutdatum

Betyg

Ev länk till recension

Astro Bot

Playstation 5

2024

2024-12-23

...

...

...

B

...

...

...

...

...

...

C

...

...

...

...

...

...

D

...

...

...

...

...

...

E

...

...

...

...

...

...

F

...

...

...

...

...

...

Det här är något som för mig kommer ta lång tid, med största sannolikhet längre än 2025. Jag spelar mest CS2 och rougelike som Balatro, Hades o.s.v. Tanken är främst för mig själv att spela klart en hel del spel som jag köpt men inte fått tummen ur arslet att spela. Känner jag mig själv rätt så är lite "offentlig" press bara bra och dessutom kom det ju ett väldigt trevligt spel på A som jag köpte strax före jul, så tyckte det passade bra att dra igång den här utmaningen nu :D. Kommer även försöka skriva en kortare recension på varje spel jag klarar.

Gällande att andra deltar så är ni, som jag skrev högre upp, välkomna. Jag kommer boka fyra inlägg nedan (plus ett extra), eftersom tabeller tar en herrans massa rader att skriva och jag vet inte om det finns någon begränsning på antal rader i ett inlägg. Inlägg två blir min lista och sedan tre listor per sparat inlägg hade jag tänkt, så upp till nio personer kan jag hjälpa till att hålla koll på och uppdatera tabeller. Bara tagga mig i tråden med ett @shadee och all info som ska fyllas i, alternativt dra ett PM. Blir vi mot förmodan fler, så får vi se hur det löses på bästa sätt. Hjälper gärna till att få till en tabell i ett inlägg som ni själva kan uppdatera, så lägger jag en direktlänk till inläggen med tabellen. Däremot kul om alla hamnade i början, men kan inte lova att under hela året hinna med att uppdatera åt så många. Eller som sagt att antalet rader inte överskrids.

Är det så att någon hinner gå igenom hela alfabetet och vill starta "varv 2" så att säga, så kör på! Känn ingen press att göra en samlingstråd för att hålla koll på fler medlemmar utan kör igång en egen blogg/tråd bara. Om du vill så länkar jag in den här i tråden, bara dra ett PM eller tagga mig.

Till sist så självklart är all form av diskussion kring spel, spelval och annat fritt fram att diskutera i tråden.

Testpilot

Lista över deltagare, i bokstavsordning med länk till tabell med spel:

Deltagare

Startdatum för utmaning

Aktiv Bokstav

Brasved

2025-01-04

O*

ErixonKR

2025-01-07

A

"Fredrik Eriksson"

2025-01-03

B

ichnusa

2025-01-19

B

Kazutoyo

2025-01-12

B

maq777

2025-01-11

B

"Mattias Frost"

2025-01-16

A

Maxiz!

2025-01-13

B

newlander

2025-01-19

A

Nosnos

2025-01-17

D

Shadee

2024-12-23

B

quaddern

2024-12-30

C*

Inlägget uppdaterat 2025-01-19

* Stjärnan betyder att inte alla föregående bokstäver är avklarade.

Testpilot

Spel

Plattform

Utgivningsår

Startdatum

Slutdatum

Betyg

Ev länk till recension

Astro Bot

Playstation 5

2024

2024-12-23

2025-01-11

5

...

Blasphemous 2

PC

2023

2025-01-15

...

...

...

C

...

...

...

...

...

...

D

...

...

...

...

...

...

E

...

...

...

...

...

...

F

...

...

...

...

...

...

Testpilot

@ErixonKR

Spel

Plattform

Utgivningsår

Startdatum

Slutdatum

Betyg

Ev länk till recension

Anachronox

PC

2001

2025-01-07

...

...

...

B

...

...

...

...

...

...

C

...

...

...

...

...

...

D

...

...

...

...

...

...

E

...

...

...

...

...

...

F

...

...

...

...

...

...

@Maxiz!

Spel

Plattform

Utgivningsår

Startdatum

Slutdatum

Betyg

Ev länk till recension

Antenna

PC

2016

2025-01-13

2025-01-14

2

B

...

...

...

...

...

...

C

...

...

...

...

...

...

D

...

...

...

...

...

...

E

...

...

...

...

...

...

F

...

...

...

...

...

...

Testpilot

Bokat inlägg #4

Redaktör
Ponny

Spel

Format

Släpp

Påbörjades

Färdigställdes

Betyg

Recension

Apollo Justice: Ace Attorney

PS4

2024

2025-01-03

2025-01-18

4

Här

Beyond Good & Evil - 20th Anniversary Edition

PS5

2024

2025-01-18

...

...

...

C

...

...

...

...

...

...

D

...

...

...

...

...

...

E

...

...

...

...

...

...

F

...

...

...

...

...

...

signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Sure, I'll bite! E ju en aktiv deltagare av FZ Community Summer Challenge, som WildThing håller i, så varför inte hoppa på detta också? Har efter 19 år på steam alldeles för mycket rea köp i bagaget, vilket dessa forum initiativ bara hjälper mig mot en tunnare backlog. Däremot har jag absolut noll koll på hur jag skapar en detaljerad tabell men lär komma på hur man gör med lite hjälp, så jag återkommer med den. Kan starta med att välja första spelet hos A:

Anachronox (Ett humoristiskt RPG från 2001, PC, Startdatum 2025-01-07)
Hoppas jag slipper old game crash madness! Xd

@Shadee Regel fråga, du nämner inte spel som börjar med siffror, var kan de tänkas höra hemma? Eller ska dessa uteslutas? Exempelvis: 911 Operator.

Medlem

Rolig utmaning. Återkommer år 2035 när jag hunnit klara så många spel.

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Rolig utmaning. Återkommer år 2035 när jag hunnit klara så många spel.

😂

Medlem

Det här blev jag sugen på. Hade inte tänkt att köpa så många spel i år (max 12) men det ligger säkert en hel del köpta spel i backloggen som jag inte har startat än.

Redaktör
Ponny
Skrivet av ErixonKR:

Sure, I'll bite! E ju en aktiv deltagare av FZ Community Summer Challenge, som WildThing håller i, så varför inte hoppa på detta också? Har efter 19 år på steam alldeles för mycket rea köp i bagaget, vilket dessa forum initiativ bara hjälper mig mot en tunnare backlog. Däremot har jag absolut noll koll på hur jag skapar en detaljerad tabell men lär komma på hur man gör med lite hjälp, så jag återkommer med den. Kan starta med att välja första spelet hos A:

@Shadee Regel fråga, du nämner inte spel som börjar med siffror, var kan de tänkas höra hemma? Eller ska dessa uteslutas? Exempelvis: 911 Operator.

Tänkte också på den, men kanske att man ska tänka "Nine one one" då? Men osäker. @Shadee är lekledare! ^^

Är nog halvvägs genom mitt A-spel nu. När en liten, liten dröm om att klara ett helt alfabet i år, men det får man verkligen se.

signatur

En Bamseponny av folket

Testpilot
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Jag vill hänga på! Älskar sånt här. Bra regler (inte minst "the", som jag känner oväntad passion för?), och bra inställning till regler. Och håller med: det kan mycket väl ta längre tid än 2025. Jag kan lösa tabeller och så för egen maskin här i listan. Så kan ta den här platsen för det.

Faktum är att jag varit på gång med detta för egen hand ett par gånger via "game list" på Playstation, men det har runnit ut i sanden. Ska ta tillfället i akt och spela en del backloggade spel.

Ska ta mig några dagar och klura på det här. Behöver sortera ut kandidater på olika plattformar. Möööjligen ruckar jag lite på regeln kring att man inte får ha spelat det förut, för det kan ju ha gått lång tid sedan. Å andra sidan: då missar jag backloggade spel. We shall see!

...

Nu är jag igång! Inleder med ett spel jag velat spela länge, länge. Älskar ju originaltrilogin av Ace Attorney, och nu är det dags att fortsätta.

Spel

Plattform

Utgivningsår

Startdatum

Slutdatum

Betyg

Ev länk till recension

Apollo Justice: Ace Attorney

PS4

2007

2025-01-03

...

...

...

B

...

...

...

...

...

...

C

...

...

...

...

...

...

D

...

...

...

...

...

...

E

...

...

...

...

...

...

F

...

...

...

...

...

...

Kör precis som du vill säger jag. Vill du lira om ett spel du inte spelat på länge, så kör bara! Det är till för att vara kul och inte ett hinder för att man inte ska "kunna" spela de spel man vill lira.

Skrivet av ErixonKR:

Kul, Välkommen! Slänger in dig i en lista inom kort. Gällande siffror så ser jag det samma som "the". Bara gå på första bokstaven, om du inte vill köra 0-9 också utöver alfabetet.

Skrivet av GustavA:

Det här blev jag sugen på. Hade inte tänkt att köpa så många spel i år (max 12) men det ligger säkert en hel del köpta spel i backloggen som jag inte har startat än.

Jag kommer nog inte komma igenom hela alfabetet under 2025. Inne i en liten downperiod gällande spelande just nu, inte startat Astro Bot på minst en vecka trots att jag tycker det är ett fantastiskt spel. Bara Balatro på Steam Deck för hela slanten på senaste, och det är ju svårt att "klara". Tror dock spellusten kommer tillbaka när det inte är mörkt 28h/dygnet ute och jag har lite ork efter jobbet...

Bara hojta till om du vill hänga på

Testpilot

Har bestämt mitt andra spel i alla fall, när jag är klar med Astro Bot. Blasphemous 2. Gillade ettan, så blir spännande att ge sig på 2an. Köpte på Steam på rean under jul (med specifik tanke att ha det som spel på B ).

Testpilot

Vad tycker vi om direktlänkar till spelen i tabellen? Röd text istället för svart (om det nu spelar någon roll?). Tänkte det kunde vara kul att kolla upp spelen med ett enkelt klick bara. Slängde in i mitt och ErixonKRs listor.

Redaktör
Ponny
Skrivet av Shadee:

Jag kommer nog inte komma igenom hela alfabetet under 2025. Inne i en liten downperiod gällande spelande just nu, inte startat Astro Bot på minst en vecka trots att jag tycker det är ett fantastiskt spel. Bara Balatro på Steam Deck för hela slanten på senaste, och det är ju svårt att "klara". Tror dock spellusten kommer tillbaka när det inte är mörkt 28h/dygnet ute och jag har lite ork efter jobbet...

Begripligt! Oxveckorna har jag kallat denna tid ända sedan jag var liten och läste det i en bok. Det vänder!

Mitt andra spel lutar åt Bloodstained Ritual of the Night, men fick ett plötsligt sug efter Blood Omen: Legacy of Kain (en serie jag aldrig spelat). Nå, vi får se när jag kommit igenom A-spelet.

signatur

En Bamseponny av folket

Flakmonkey

Kul utmaning! Det kommer ju få en att lira spel man annars kanske inte hade satt tänderna i så hoppas att det blir en bra blandning av inte bara genres utan också gammalt och nytt.

Stötte dock på ett problem direkt, vad tusan ska man lira för spel på A? Astrobot kändes som ett självklart val men kanske lite för självklart, så började titta igenom de högst rankade spelen på steam, metacritic, etc och det känns som att det är väldigt ont om bra spel som börja på just A men valet föll till slut på Animal Well. Metroidvania är en favoritgenre som det var länge sedan jag tog mig an så känns som ett perfekt spel att börja med

Spel

Plattform

Utgivningsår

Startdatum

Slutdatum

Betyg

Ev länk till recension

Animal Well

PC

2024

2025-01-11

2025-01-11

3,5

...

Broken Sword - Shadow of the Templars: Reforged

PC

2024

2025-01-11

2025-01-13

3

...

Celeste

PC

2018

2025-01-13

2025-01-16

5

...

Doom Eternal

PC

2020

2025-01-17

...

...

...

E

...

...

...

...

...

...

F

...

...

...

...

...

...

Flakmonkey

Gick snabbare än vad jag trodde att ta sig igenom Animal Well, Ett bra metroidvania helt klart, men inte nära genrens topp. Förstår varför många gillar det det visuella och stämningen men för mig såg det mest bara rörigt ut. Skulle nog kalla det lite för artistiskt för sitt eget bästa. Sen var det mycket fokus på pusslande vilket inte riktigt föll mig i smaken heller, gillar uppenbarligen mer actionbetonade metroidvanias.

Men men, nästa spel blir peka och klick-äventyret Broken Sword - Shadow of the Templars: Reforged. Lirade aldrig originalet när det begav sig och har nog inte lirat ett äventyrsspel av den här sorten på den här sidan milleniskiftet så det här ska bli kul

Medlem

Spel

Plattform

Utgivningsår

Startdatum

Slutdatum

Betyg

Alien Breed: Impact

PC

2010

2025-01-11

2025-01-12

1

Battlefield Hardline

Xbox Series

2015

2025-01-12

2025-01-19

1,5

Contra: Operation Galuga

Xbox Series

2024

2025-01-19

2025-01-21

3

Death of the Reprobate

PC

2024

2025-01-21

2025-01-22

5

E

...

...

...

...

...

F

...

...

...

...

...

Alien Breed: Impact är i princip ett skitspel om man spelar ensam. Funkar säkert bättre i co-op. Det är iallafall kort. Det är visst typ samma spel som som Alien Breed: Evolution som jag spelat innan (skulle jag tagit reda på innan jag började...). Undvik!

Battlefield Hardline's kärriärläge bedömmer jag som dåligt. Det kommer vara glömt i morgon. Det finns liksom inget att hämta. Dålig spelmekanik. Dålig story. Trista karaktärer. Otroligt trista vapen, utan någon som helst feedback. Undvik!

Jag är inte tillräckligt bra för att klara Contra: Operation Galuga på bara en continue. Men vad gör väl det. Jag hade roligt. Helt okej spel att fördriva några kvällar med.

Jag har spelat spel från Joe Richardsson förut, så jag vet vad jag gav mig in på. Och killen är genial, igen! Så jävla dumt och fånigt. Man bara älskar det. Death of the Reprobate måste spelas (särkilt om man har barnslig humor, såsom jag har)!

Medlem

Var inte inledningsvis så förtjust i idén att följa bokstavsordningen, men kanske det skulle kunna få mig att ta tag i spel som legat oanvänt i backloggen i flera år.

Spel

Plattform

Utgivningsår

Startdatum

Slutdatum

Betyg

Ev länk till recension

Agent A: A Puzzle in Disguise

Switch

2015

2025-01-19

2025-01-20

2

...

Beyond A Steel Sky

PS4

2020

2025-01-20?

...

...

...

Castlevania : Harmony of Dissonance

PS4

2002/2021

...

...

...

...

Drova - Forsaken Kin

PS4

2024

...

...

...

...

Ender Magnolia: Bloom in the Mist

PS4

2025

...

...

...

...

F

...

...

...

...

...

...

G

...

...

...

...

...

...

H

...

...

...

...

...

...

I

...

...

...

...

...

...

J

...

...

...

...

...

...

K

...

...

...

...

...

...

L

...

...

...

...

...

...

M

...

...

...

...

...

...

N

...

...

...

...

...

...

O

...

...

...

...

...

...

P

...

...

...

...

...

...

Q

...

...

...

...

...

...

R

...

...

...

...

...

...

S

...

...

...

...

...

...

T

...

...

...

...

...

...

Ultros

PS4

2024

2025-01-03

2025-01-10

5

...

V

...

...

...

...

...

...

W

...

...

...

...

...

...

X

...

...

...

...

...

...

Y

...

...

...

...

...

...

Z

...

...

...

...

...

...

Medlem

Ni borde ha en "inköpsdatum" i denna istället "utgivningsår", det är mer intressant. Länk till recension kan man ta bort med, det ger typ inget, bättre att länka till butikssida.

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Fan vad kul! Har själv gått med exakt denna tanke i några år nu bara som en anledning att beta av saker i backlogen specifikt på Steam (har kollat så jag iaf minst hade ett spel för varje bokstav). Men jag känner nog att jag hade låst mig och förr eller senare hamnat på något som inte lockar eller att nya releaser slukar all tid istället. Så inte blivit att komma till skott.
Men snyggt strukturerat och önskar alla som hoppar på detta lycka till!

signatur

Twitch: DrevlinsQuestLog
YouTube: DrevlinsQuestLog
Twitter: drevlinql

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Ni borde ha en "inköpsdatum" i denna istället "utgivningsår", det är mer intressant. Länk till recension kan man ta bort med, det ger typ inget, bättre att länka till butikssida.

Jag tänkte ta tillfället i akt att spela spel jag faktiskt köpt sedan tidigare. Jag gissar att jag äger spel på i princip varje bokstav som jag inte prioriterat att spela än... Men vi får se hur det går, har redan tankar om att köpa ett nytt spel på B

Testpilot

Har klippt bort tabellerna i alla citat nedan för att hålla ner längden på inlägget.

Skrivet av Nosnos:

Kul utmaning! Det kommer ju få en att lira spel man annars kanske inte hade satt tänderna i så hoppas att det blir en bra blandning av inte bara genres utan också gammalt och nytt.

Stötte dock på ett problem direkt, vad tusan ska man lira för spel på A? Astrobot kändes som ett självklart val men kanske lite för självklart, så började titta igenom de högst rankade spelen på steam, metacritic, etc och det känns som att det är väldigt ont om bra spel som börja på just A men valet föll till slut på Animal Well. Metroidvania är en favoritgenre som det var länge sedan jag tog mig an så känns som ett perfekt spel att börja med

Välkommen!
Ja, det var lite det som var min tanke också. Att ta tag i lite spel som man har liggandes

Animal Well har jag kikat på, men aldrig slagit till. Jag gillar också Metroidvanias.

Skrivet av Kazutoyo:

Var inte inledningsvis så förtjust i idén att följa bokstavsordningen, men kanske det skulle kunna få mig att ta tag i spel som legat
oanvänt i backloggen i flera år.

Välkommen!
Lycka till med att beta av backloggen

Skrivet av Hipshot:

Bra idé, men jag skulle i alla fall har väldigt svårt att vaska fram ett datum om jag tar tag i något som legat på Steam ett längre tag, eller något som jag köpt på PSN till PS4 en gång i tiden.

Recensionslänken är alltså om man själv väljer att skiva en medlemsrecension här på sidan, inte någon random IGN-recension. Butikssidan kan man lägga som länk i namnet om man vill.

Skrivet av DrevSpieg:

Fan vad kul! Har själv gått med exakt denna tanke i några år nu bara som en anledning att beta av saker i backlogen specifikt på Steam (har kollat så jag iaf minst hade ett spel för varje bokstav). Men jag känner nog att jag hade låst mig och förr eller senare hamnat på något som inte lockar eller att nya releaser slukar all tid istället. Så inte blivit att komma till skott.
Men snyggt strukturerat och önskar alla som hoppar på detta lycka till!

Behöver inte bara vara backlogg, går ju alldeles utmärkt att hoppa på nya spel - om det inte passar in vid just den bokstaven du är på just då så är det ju bara spela det och sedan återgå till bokstavlistan när du klar med det andra.

Har ju lagt med 3 st "frikort" också, där man bara kan köra den bokstaven man vill just då - speciellt för det där tillfället då det kommer ett nytt spel som man väntat på.

Testpilot

Jag ser att flera kör sina egna tabeller med spel, så jag la en länk till era inlägg med listan i ett av de sparade inläggen. Kände att det blev ett bra upplägg, men finns det bättre sätt så är det bara hojta!

Själv blev jag klar med Astro Bot igår. Inte 100 %, det kommer jag hålla på med i bakgrunden medan jag går vidare till B. Såg eftertexterna så då ser jag det som avslutat.

Medlem
Skrivet av Shadee:

Jag ser att flera kör sina egna tabeller med spel, så jag la en länk till era inlägg med listan i ett av de sparade inläggen. Kände att det blev ett bra upplägg, men finns det bättre sätt så är det bara hojta!

Själv blev jag klar med Astro Bot igår. Inte 100 %, det kommer jag hålla på med i bakgrunden medan jag går vidare till B. Såg eftertexterna så då ser jag det som avslutat.

Gillar länkarna. Men min länk går ett inlägg fel. Du vill inte fixa den?

Testpilot
Skrivet av maq777:

Gillar länkarna. Men min länk går ett inlägg fel. Du vill inte fixa den?

Självklart! Det är fixat.

Redaktör
Ponny

Vill bara föra till protokollet: jag ÄLSKAR det här initiativet. Kittlar min ordning och reda-nerv på bästa sätt. Tack @Shadee! Ett perfekt sätt att jobba med backloggen och ta sig an oväntade spel man kanske skulle låtit ligga. Borde bli klar med mitt "A"-spel i veckan, och sedan fortsätter resan.

signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

@Shadee

Börjar med att hoppa över B direkt då jag inte hittade något kul i backlog:en just nu på B Sen blir det nog ett hopp till N då jag nog tänkte köra Nine Sols när jag kört igenom flera av sluten på Citizen Sleeper. Får se hur bokstavsordningen kommer gå framöver

Spel

Plattform

Utgivningsår

Startdatum

Slutdatum

Betyg

Ev länk till recension

Astro Bot

Playstation 5

2024

2024-12-30

2025-01-10

5

...

B

...

...

...

...

...

...

Citizen Sleeper*

PC

2022

2024-01-10

2024-01-12

5

...

D

...

...

...

...

...

...

Testpilot
Skrivet av quaddern:

@Shadee

Börjar med att hoppa över B direkt då jag inte hittade något kul i backlog:en just nu på B Sen blir det nog ett hopp till N då jag nog tänkte köra Nine Sols när jag kört igenom flera av sluten på Citizen Sleeper. Får se hur bokstavsordningen kommer gå framöver

Kul! Välkommen!

Nine Souls står högt upp på min lista också, kan eventuellt bli ett hopp till N, om jag inte kan hålla mig.

Testpilot

Nu har jag trollat lite med de bokade inläggen och fått till en lista med deltagare i bokstavsordning med länkar som inlägg 2 i tråden.

Hoppas det inte blir aviseringar varje gång jag redigerar inläggen, för har redigerat många gånger nu på kort tid. Först för att jag gör fel, sedan för att jag gör fel, sedan för att jag missat att lägga till något, sedan för att jag är formalianörd och ser något som jag vill rätta till, sedan ser jag ett stavfel. Och Så Vidare.

12
Skriv svar