The Last of Us Part II - såren som aldrig läkte
Vart tar man vägen när allting man hade är förlorat?
Jag anser mig själv vara en man av hårdhjärtad kaliber när jag får uppleva rikligt emotionella berättelser. Jag bryts inte ner så lätt. Må hända att jag varit nära gråten vid många många gånger, men jag har aldrig låtit en tår rinna ner längs min kind. Kan nog bero på mitt macho-komplex dock inget jag kan ger ett direkt svar till. Men jag minns mycket väl dagen då jag lyckades spela ut denna titel, en titel vad jag anser vara en av de mest emotionellt komplexaste och mörkaste berättelser jag någonsin upplevt. 20 timmar av ond bråd död, kvicka vändningar i sitt narrativ, våld i högsta grad och tunga mogna teman vävs in i detta spel som såg dagens ljus för drygt 5 år sedan. Detta är mörkret i The Last of Us Part II.
Berättelsen följer en tid efter del 1. Ellie och Joel bor numera i Jackson som drivs av sistnämndes bror Tommy. Den fridfulla idyllen förstörs dock av en traumatisk händelse som förändrar Ellie helt och hållet och bygger nu inuti henne ett våldsamt hämndbegär som tar henne till de fuktiga miljöerna i Seattle för att kunna spåra upp den person som tog allt ifrån henne. Men ju närmare hon kommer sitt mål så börjar man ganska snart ifrågasätta all död och hemskheter Ellie skapar längs vägen och då börjar en viss cowboys ikoniska citat sakta men säkert klicka fram i närminnet:
''Revenge is nothing but a fool's game''.
Okej, först och främst det självklara. Vi vet ju alla att den mästerliga ettan fortfarande sitter väldigt nära hjärtat på många människor världen över. Och vid tiden då Part II fortfarande var under utveckling så var nog många likt jag själv väldigt oroliga om hur man skulle kunna göra en fortsättning till en sån fantastiskt gjord etta. Svar på det: fullkomligt göra om formulan man hade i början för att kunna leverera något man skulle kunna tappa hakan till. Och Part II är just den titel som ändrar på precis allt. Berättelsen skiftar ton på enorma nivåer och ger oss en sån tung och emotionellt krävande spelresa. Narrativet som Niel Druckmann och CO skrivit upp börjar på ganska bekant nivå som påminner oss om hur världen i Last of Us är och vilka längder man går för att överleva. Bara för att senare kasta oss helt in i en betongvägg med en dundrande smäll för att låta oss uppleva något större än vad man någonsin sett tidigare.
I grund och botten så kan berättelsen verka handla om hur hämnd kan förstöra oss helt. Men i själva verket så är det egentligen ens egna förmåga att kunna förlåta istället för låta sin ilska tryckkoka och förgöra allt i livet som man håller kärt. Spelets berättelse knakar inte in det i skallen på dig hur dess struktur är uppbyggt eller hur narrativet fungerar. Det krävs att man lägger en del tanke om det och när man väl förstår vad Niel Druckmann and CO försöker säga här, då är det en helt annan upplevelse. Jag förstod inte så mycket vart berättelsen var på väg under min första play-through, men efter en stunds tänkande under min spelning, så kom alla känslorna fram och tårkanalerna öppnades. Speciellt i slutet där man inser hur ens besatthet av rättvisa kan kosta en det man redan har runtom sig. Det slår till hårt och lämnar mig helt mållös.
Part II är som vi redan känner till en av de mest grafiskt komplexa och detaljerade spel som någonsin släpptes till Playstation 4. Och det faktum står ännu kvar. Jag blir golvad över hur vackert spelet är. Detaljrikedomen tar aldrig slut, och man blir bara konstant imponerad över hur långt Naughty Dog gick för att kunna ge en rejäl uppgradering i både spelmekanik och grafik. Världen man reser runt i med Ellie är full av liv och miljöerna känns så magnifika att spela igenom. Vare sig det är inledningen i Jackson eller när man når Seattle. Spelets tekniska sida är som bäst när man kommer fram till Seattle. Naughty Dog vet exakt hur man ska använda resurserna för att ge den mest realistiska spelupplevelsen man kan få. Man använder mycket här om hur naturkrafterna genom åren har förvandlat staden till en övergiven ödemark. Byggnader ser ut som att dom ska kollapsa när som helst, forsar och floder rinner genom många delar av staden som man inte kan ta sig förbi utan båt. Det är inte sällan jag har stannat upp och bara beundrat alla detaljer och vackra miljöer som Naughty Dog slitit arslet av för att göra perfekta.
Fienderna och stridsmekaniken är också löjligt välgjorda. Fienderna är mycket smartare och dödligare, speciellt vid Permadöd-utmaningen som gör att varje strid känns som att det kan kosta ens liv. Min absoluta favorit är ju såklart prone/dodge-mekaniken som låter dig ducka undan fiendeattacker och lägga dig på mage för att krypa genom gräs och under objekt som t.ex fordon, väggar eller liknande. Det lägger till mer smidigt flyt i varje strid och gör det så otroligt tillfredställande. Realismen i striderna är också något värt att nämna, mest för sina fina detaljer. Ett exempel är när Ellie tar en fiende som gisslan i bakhåll och avrättar denne med kniv eller pistol, så kan blodet stänka på hennes ansikte. Bara att se en infekterad sprängas av en bomb man gömde vid ett hörn och slitas i tusentals bitar är löjligt tillfredställande.
Skådespeleriet är av det bästa slag man kan tänka sig. Det är helt sinnessjukt hur man lyckas få fram så mycket energi i sina roller. Ellie, som gestaltas med otrolig värme och mänsklighet av Ashley Johnson levererar en prestation som vi fortfarande kommer att prata om flera år framöver. Det komplexa lidandet hos Ellie är inte lätt att skildra på skärmen, men Johnsons energi som läggs in i Ellies karaktär är inget annat än värt än att applådera för, som blir ännu mer kraftfull med sömlös hjälp av Naughty Dogs banbrytande animeringsteknik, som låter även den minsta förändring i kroppsspråket tala tusen ord. Det finns så mycket fler scener som är ett perfekt exempel av: ''Show, don't tell''.
Men inget mästerverk är perfekt, och The Last of Us Part 2 är absolut ett mästerverk, det har aldrig ändrats i min åsikt. Men som sagt så finns alltid ett minuskonto. Ibland så kan berättelsen (trots sitt redan otroligt starka narrativ) känns lite för ambitiöst, och drar lite ut på det vid små delar av spelet. Sen är det en värdslig sak egentligen men jag i mitt tycke känner att spelet absolut inte behövde en quote on quote ''remaster'' med tanke på att det är otroligt lite skillnad mellan PS4-versionen och PS5-uppgraderingen. Det känns istället att man börjar göra som Disney och försöker mjölka sönder sina varumärken. Naughty Dog som företag är långt ifrån Disney och jag är nyfiket exalterad på deras nya kommande originalspel som utannoserades för ett tag sedan. Men vid det här laget så tycker jag att The Last of Us får vara ifred nu.
Jag har inte så mycket kvar att säga som inte redan har sagts. The Last of Us Part II är ett primärt exempel på hur man tar en genial formula man hade och skruvar upp det till en helt ny nivå. Med sina 20 långa speltimmar så finns det mycket här att hämta. Med en av de mest klyftigt skrivna berättelserna jag någonsin fått uppleva, ett detaljfyllt stridssystem, vacker men dödlig värld, undersköna miljöer så är denna titel en sådan som jag lätt kommer återvända till om mitt psyke klarar av det. För att bli sårad första gången av det man får se, gör lika ont ännu som då. För detta spel rev upp emotionella sår hos mig som kommer säkert läka med tiden. Men det kommer ta väldigt länge. Jag lyfter hatten för Niel Druckmann och gänget på Naughty Dog. Detta gjorde ni bra.
Riktigt bra.
Pyramid Head has BIG CLAPPIN CHEEKS
Håller med i allt. Fängslad handling, grafik, kroppsrörelser som inget annat spel har, handkontrollen blir man ett med. Dock inte vågat att köra på svåraste spelläget. Spelat det två gånger på PS4 pro.
Kör just nu Del Ett på PS5. Det blir då tredje gången och alla versioner av ettan.
Ett tekniskt mästerverk. Men också min största besvikelse, kanske någonsin. Inte för att det var ett dåligt spel utan för att bara var bra. Nu har jag inte spelat det sedan releasen 2020, men jag var inte alls glad över de beslut som Naughty Dog fattade när det gällde vart berättelsen tog vägen. Lägg därtill en hel drös med ointressanta karaktärer och att spelet var alldeles för långt så kändes TLOU2 som ett stort steg nedåt efter det mästerliga första spelet. Ser fram emot säsong 2 av serien, dock.
Spelet var bra, men var för långt för min smak. Det kändes som det aldrig skulle ta slut vilket inte är en bra känsla. Sen att man spelar en annan karaktär i en stor del av spelet passade inte alls in i min smak. Även om vissa delar var bra med dennes historia så blev det för utdraget och ointressant.
Annars var spelet toppnotch. Bra story, karaktärer, gameplay och grafik. Ett bra spel helt enkelt.
Gillade inte uppföljaren alls (första spelet var dock bra, en stabil 4:a).
Blir alltid lite förvånad ändå av hur olika man kan uppfatta saker och ting inkl. spel. Kommer aldrig lista ut hur folk kan ogilla Zelda: Breath of the wild (världens bästa spel) eller uppskatta The Last of Us Part 2 (årtiondets största besvikelse). Minns inte mycket av spelet egentligen annat än att det var väldigt långutdragna och tråkiga banor och intetsägande karaktärer. Plus omotiverade "dagsaktuella" politiska monologer som kändes väldigt malplacerade i en post-apokalyptisk värld. Nä, det var inget för mig. Men när jag tänker efter så var samtliga Uncharted-spel också torftiga, så kanske att ND-spel egentligen inte är något för mig och Tlou 1 var undantaget till den regeln.
Välskriven recension, håller dock inte med om mycket du skrev.
<Uppladdad bildlänk>
Hon lärde sig vikten och värdet av förlåtelse den hårda vägen. Bra karaktärsutveckling i mina ögon.
Ännu en dag i paradiset.
<Uppladdad bildlänk>
Det är ju det som är hela poängen, Abby och Ellie är två sidor av samma mynt, de är så besatta av hämnd att de förstör allt de har.
Det är inte förlåtelse i slutet, det är bara uppgivenhet, det är vad som är så tungt, sjukt tragiskt.
Gillade inte uppföljaren alls (första spelet var dock bra, en stabil 4:a).
Blir alltid lite förvånad ändå av hur olika man kan uppfatta saker och ting inkl. spel. Kommer aldrig lista ut hur folk kan ogilla Zelda: Breath of the wild (världens bästa spel) eller uppskatta The Last of Us Part 2 (årtiondets största besvikelse). Minns inte mycket av spelet egentligen annat än att det var väldigt långutdragna och tråkiga banor och intetsägande karaktärer. Plus omotiverade "dagsaktuella" politiska monologer som kändes väldigt malplacerade i en post-apokalyptisk värld. Nä, det var inget för mig. Men när jag tänker efter så var samtliga Uncharted-spel också torftiga, så kanske att ND-spel egentligen inte är något för mig och Tlou 1 var undantaget till den regeln.
Zelda: BOTW är ytterst mediokert med usel grafik, blek design, sladdrig kontroll, tråkiga miljöer, korkade fiender och värdelöst vapensystrm. Horizon var ljusår bättre där och då. TLoU2 är å andra sidan ett rent mästerverk. 😎
Kunskapsförmedlare.
Spelet var bra, men var för långt för min smak. Det kändes som det aldrig skulle ta slut vilket inte är en bra känsla. Sen att man spelar en annan karaktär i en stor del av spelet passade inte alls in i min smak. Även om vissa delar var bra med dennes historia så blev det för utdraget och ointressant.
Annars var spelet toppnotch. Bra story, karaktärer, gameplay och grafik. Ett bra spel helt enkelt.
Haha, det fetmarkerade. Fick spader på det när jag själv spelade. Att ta storyn till sitt klimax och sedan hoppa tillbaka till början från en annan karaktärs synvinkel funkar i film, men i ett spel där jag ska spendera tretusen pruttimuttus fillibarder timmar innan jag kommer tillbaka till samma punkt igen? Det var bra nära frispel där, kan jag säga. Värdelös pacing, vilket även innefattar det andra du nämner i att spelet "aldrig tar slut".
Kul strider och fantastiskt bra visuellt/ljudmässigt, men regi och manus föll mig inte i smaken. Gav det 3/5 i min egna medlemsrecension (innan jag började skriva för FZ) vilket jag nog vidhåller.
Det är ju det som är hela poängen, Abby och Ellie är två sidor av samma mynt, de är så besatta av hämnd att de förstör allt de har.
Det är inte förlåtelse i slutet, det är bara uppgivenhet, det är vad som är så tungt, sjukt tragiskt.
Jag tolkar det inte heller som att Ellie förlåter Abby i slutet. Hon är bara så trött på hela hämndcykeln och inser att hon inte kommer att må bättre när hon väl har strypt sin utmärglade nemesis. Om något så är det Joel hon förlåter postumt. Istället för att älta hans dödande i Salt Lake City så tänker hon på de fina stunderna de hade ihop.
Hon lärde sig vikten och värdet av förlåtelse den hårda vägen. Bra karaktärsutveckling i mina ögon.
Vi kan enas om att inte enas i den frågan.
I drank what?
Zelda: BOTW är ytterst mediokert med usel grafik, blek design, sladdrig kontroll, tråkiga miljöer, korkade fiender och värdelöst vapensystrm. Horizon var ljusår bättre där och då. TLoU2 är å andra sidan ett rent mästerverk. 😎
Haha, just detta jag syftar på, fattar inte ett dyft hur man kan komma fram till dylika slutsatser. Både Tlou2 och Horizon-spelen, riktigt trista spel som i princip fick mig att överge Playstation (igen).
sorry för off-topic till recensenten
Haha, det fetmarkerade. Fick spader på det när jag själv spelade. Att ta storyn till sitt klimax och sedan hoppa tillbaka till början från en annan karaktärs synvinkel funkar i film, men i ett spel där jag ska spendera tretusen pruttimuttus fillibarder timmar innan jag kommer tillbaka till samma punkt igen? Det var bra nära frispel där, kan jag säga. Värdelös pacing, vilket även innefattar det andra du nämner i att spelet "aldrig tar slut".
Kul strider och fantastiskt bra visuellt/ljudmässigt, men regi och manus föll mig inte i smaken. Gav det 3/5 i min egna medlemsrecension (innan jag började skriva för FZ) vilket jag nog vidhåller.
Hehe ja men lite så kändes det som du skriver. Jag upplevde det för tungt att gå igenom “samma” historia två gånger.
Vad tyckte du om ”twisten” med en viss persons död? Den var ju mer eller mindre ett måste och en självklarhet i mina ögon för att göra part 2 intressant. Jag hade nog inte pallat en liknande historia som part 1 igen så det var en nödvändighet för mig och mitt intresse.
Jag skulle nog ge Part 2 7/10, ett bra spel men inget mästerverk. Vilket är helt okej i mina ögon. Man behöver inte såga allt bara för att det inte faller en helt i smaken.
Ett tekniskt mästerverk. Men också min största besvikelse, kanske någonsin. Inte för att det var ett dåligt spel utan för att bara var bra. Nu har jag inte spelat det sedan releasen 2020, men jag var inte alls glad över de beslut som Naughty Dog fattade när det gällde vart berättelsen tog vägen. Lägg därtill en hel drös med ointressanta karaktärer och att spelet var alldeles för långt så kändes TLOU2 som ett stort steg nedåt efter det mästerliga första spelet. Ser fram emot säsong 2 av serien, dock.
<Uppladdad bildlänk>
Spoiler för Last of us Del 1 och Del 2.
Jag rekommenderar att läsarna spelar både spelen Båda spelen är fantastiska spelupplevelser.
Strukturen av både Del 1 och Del 2 är rätt snarlik. Båda ödena för Sarah och Joel var genialiskt skrivet och bra drivpunkter för handlingen.
Sedan skulle jag inte beskriva slutet så enkelt som att "Förlåta Abby", utan mer som att rädda sig själv.
Strukturen av Del 1 börjar med att Joel förlorar sin dotter. Därefter görs ett tidshopp på cirka 20 år, en period som senare refereras till som Joels "mörka period". Joel får uppgift att eskortera Ellie. Under resan utvecklas deras relation, och Joel tar på sig en fadersroll för Ellie.
I Del 2 så följer vi en liknande struktur, men istället för att göra ett tidshopp på 20 år följer vi som spelare med i hämndaktionen.
a) Abby förlorar sina far. Hon utför sin hämnd emot mördaren (Joel). Hon får chansen att skapa en familj med barnet Lev, en chans hon tar på sig. Omedvetet speglar Abby Joels resa.
b) Ellie går igenom en parallell resa. Hon förlorar Joel. Hon får chansen att skapa familj med Dina, men misslyckas. Hon försöker hämnas på Abby två gånger, men misslyckas även där.
I det sista mötet, där Ellie försöker dränka Abby, så skulle jag säga att det inte primärt handlar om att förlåta Abby, utan mer att inte korsa en moralisk gräns genom att döda Abby och därav indirekt döda Lev, som inte kommer överleva utan Abbys skydd.
Abby, som speglar Joel i sitt föräldraskap, är på väg att dö, och hjälplöst i båten bredvid finns Lev -- Abbys motsvarighet till Ellie. Ellie trycker Abbys huvud under vattenytan och ser en vision av Joel, tillsammans med hans ord: "If I ever were to lose you, I'd surely lose myself". I detta ögonblick inser Ellie att om hon dödar Abby, symboliserar det inte bara hennes egna död, utan också en symbolisk död av Joel.
Ellie väljer att släppa taget. Hon kan inte vinna längre, men hon kan minska förlusten och behålla de sista delarna av sig själv, den delen av henne själv som Joel kämpade in i döden för.
<Uppladdad bildlänk>
Men va? Hon förlät ju Joel.
Vi kan enas om att inte enas i den frågan.
Absolut.
Ännu en dag i paradiset.
Hehe ja men lite så kändes det som du skriver. Jag upplevde det för tungt att gå igenom “samma” historia två gånger.
Vad tyckte du om ”twisten” med en viss persons död? Den var ju mer eller mindre ett måste och en självklarhet i mina ögon för att göra part 2 intressant. Jag hade nog inte pallat en liknande historia som part 1 igen så det var en nödvändighet för mig och mitt intresse.
Jag skulle nog ge Part 2 7/10, ett bra spel men inget mästerverk. Vilket är helt okej i mina ögon. Man behöver inte såga allt bara för att det inte faller en helt i smaken.
Det är ju grundbulten i hela spelets handling, och jag har inget emot det som berättargrepp. Däremot var jag inget större fan av manus överlag, men jag är även den förste att erkänna att jag inte var begeistrad av manuset i ettan heller som även det är 3/5 i min värld. Båda två bra spel, men inte mer.
EDIT: Å andra sidan har jag inte spelat ettan sedan 2013, så den åsikten är väl rätt daterad.
<Uppladdad bildlänk>
Jag tror delt hon hade svårt att förlåta honom för var att han egoistiskt valde att rädda någon han älskade även om det innebar att han förstörde den enda chansen att rädda mänskligheten
Haha, just detta jag syftar på, fattar inte ett dyft hur man kan komma fram till dylika slutsatser. Både Tlou2 och Horizon-spelen, riktigt trista spel som i princip fick mig att överge Playstation (igen).
sorry för off-topic till recensenten
Både Horizon och TLoU2 har en upptäckarglädje, en atmosfär och en detaljrikedom som är på en helt annan nivå än BOTW. Zelda-spelen har nästan alltid hållits tillbaka av konsolens dåliga prestanda, något som både Naughty Dog och Guerilla på något sjukt sätt har lyckats komma runt.
Kunskapsförmedlare.
<Uppladdad bildlänk>
den där bilden är ju som TLOU2 tolkat av en 13-åring som ännu inte utvecklat förmågan att se förbi det mest ytliga i berättandet och missar eller misstolkar ellies och de andras karaktärsutveckling helt och hållet. man blir ju mest bara besviken på hur låg nivån är, trots att det finns en hel del annan legitim kritik som spelet gjort sig förtjänt av.
Jag rekommenderar att läsarna spelar både spelen Båda spelen är fantastiska spelupplevelser.
Strukturen av både Del 1 och Del 2 är rätt snarlik. Båda ödena för Sarah och Joel var genialiskt skrivet och bra drivpunkter för handlingen.
Sedan skulle jag inte beskriva slutet så enkelt som att "Förlåta Abby", utan mer som att rädda sig själv.
Strukturen av Del 1 börjar med att Joel förlorar sin dotter. Därefter görs ett tidshopp på cirka 20 år, en period som senare refereras till som Joels "mörka period". Joel får uppgift att eskortera Ellie. Under resan utvecklas deras relation, och Joel tar på sig en fadersroll för Ellie.
I Del 2 så följer vi en liknande struktur, men istället för att göra ett tidshopp på 20 år följer vi som spelare med i hämndaktionen.
a) Abby förlorar sina far. Hon utför sin hämnd emot mördaren (Joel). Hon får chansen att skapa en familj med barnet Lev, en chans hon tar på sig. Omedvetet speglar Abby Joels resa.
b) Ellie går igenom en parallell resa. Hon förlorar Joel. Hon får chansen att skapa familj med Dina, men misslyckas. Hon försöker hämnas på Abby två gånger, men misslyckas även där.
I det sista mötet, där Ellie försöker dränka Abby, så skulle jag säga att det inte primärt handlar om att förlåta Abby, utan mer att inte korsa en moralisk gräns genom att döda Abby och därav indirekt döda Lev, som inte kommer överleva utan Abbys skydd.
Abby, som speglar Joel i sitt föräldraskap, är på väg att dö, och hjälplöst i båten bredvid finns Lev -- Abbys motsvarighet till Ellie. Ellie trycker Abbys huvud under vattenytan och ser en vision av Joel, tillsammans med hans ord: "If I ever were to lose you, I'd surely lose myself". I detta ögonblick inser Ellie att om hon dödar Abby, symboliserar det inte bara hennes egna död, utan också en symbolisk död av Joel.
Ellie väljer att släppa taget. Hon kan inte vinna längre, men hon kan minska förlusten och behålla de sista delarna av sig själv, den delen av henne själv som Joel kämpade in i döden för.
Det värmer mitt hjärta att se folk som förstår innebörden av berättelsen i Part II som här 🥹🧡
Pyramid Head has BIG CLAPPIN CHEEKS
För mig var tvåan inte alls fantastisk, men det är ju subjektiva upplevelser. Det var för många sidokaraktärer jag inte brydde mig om och alldeles för långt. Välgjort, förstås, men det träffade mig inte alls på samma sätt som det mästerliga första spelet där inte en scen, inte en replik, inte en stavelse kändes ogenomtänkt eller fel. Tvåan imploderar nästan under sina egna försök att chocka spelaren.
Sammanfattar verkligen min känsla av TLOU2 också. Som jag längtade till detta spel. Som jag älskade TLOU1, ett av de bästa spel jag spelat, den magiska kombinationen av teknik och historieberättande. Och vilken historia.
TLOU2 tog tekniken framåt massor av steg. Historieberättandet däremot tog (enligt mig) en helt annan riktning. Spelet är absolut inte dåligt. Storyn är inte urkass. Det var bara inte närheten så magiskt fantastiskt som det första spelet. Och det lämnade tyvärr en stor tung besvikelse med besk eftersmak. Ibland kan en spelserie bli sin egen största fiende.. Och ibland skall man lära sig att inte ha för stora förväntningar på ett spel
Jag förstår vad ni menar, ni som gillade spelet, men jag håller helt enkelt inte med — jag tyckte storyn var bedrövligt dålig. 😄
Jag gillade dock grafik och gameplay, och därför spelade jag igenom spelet en gång till lite senare, men jag tyckte fortfarande inte om storyn. Men 2/5 i betyg kan jag sträcka mig till tack vare okej gameplay på det stora hela samt det tekniska utförandet.