Har FZ blivit för PK?
Internet fungerar inte utan moderering längre. Nu för tiden ska alla bråka, tjafsa och gnälla över precis allt och är det ingen där som sätter stopp för det så spårar det ur direkt.
FZ är lagom hårda tycker jag.
Det är ingen skillnad nu mot förr. Jag halkade in på FZ som moderator, det var krig mellan UT och Q3.
Allt är bara bra 👍
Sammanfattar det bra!
Det värsta blir borttaget relativt snabbt, och mycket av det som är kvar av de extrema åsikterna är mestadels trögt formulerade argument (läs: lustiga) som är rätt underhållande att dekonstruera, med risk då att de känner sig kränkta och ropar angrepp, är iofs. kul det med (tydligen personangrepp att hävda att någons uttalande är rasistiskt/sexistiskt/x-fobiskt när det, när allt kommer till kritan, faktiskt också var rasistiskt/sexistiskt/x-fobiskt).
Allt står lite på vad för ton som tråden har (och vad för typ som sätter den), är det en seriös diskussion behövs det möjligtvis mindre moderering och extrema åsikter åt något håll är mindre problematiska, då det är sakligt och konstruktiv diskussion.
Däremot är det en töntig ton i tråden, typ så fort ordet "woke", "DEI" eller annat liknande buzzword används oironiskt. Då kan jag tänka mig att modereringen blir betydligt svårare och mer frustrerande, vissa har ju ett behov av att eskalera med mer extrema åsikter och "one up" varandra (sen om de faktiskt håller de åsikterna på riktigt spelar mindre roll, det är lika töntigt oavsett). Det är många som är duktiga att hålla sig på gränsen och inte berätta sina faktiska åsikter också (men ibland tabbar de sig med att visa deras riktiga färger och det blir som Elon Musks salut i stridens hetta, vilket då oftast blir rättvist borttaget), kan tänka mig att det är svårt att avgöra vart man ska dra gränsen där.
Med det sagt, som Oakthyr säger, bara bra! Kör hårt!
Jag skulle nog säga att det problem jag har med FZ har mindre att göra med modereringen och mer med den allmänna nivån på diskussionerna. Jag är någon som har drivit bort från FZ och bara läser lite då och då, till stor del för att problematisering så ofta tolkas som en attack. Att ta upp sociologi, filosofi eller litteraturvetenskap (speciellt om det finns inslag av minoritetsfrågor) innebär antingen skottsalvor eller total tystnad, vilket jag tycker är synd.
Jag upplever att diskussionerna ofta tar slut efter "jag-tycker-spelet-var-bra-för-att-det-var-kul", eller i alla fall nästan. Det skulle vara trevligt att kunna möta engagemang runt t.ex. tematik och hur det tar sig uttryck i spelmekanik, men det känns som att det skulle gå över huvudet på många. Jämfört med andra industrier känns nördandet i (data)spelvärlden lite... omoget, för att hårddra det? Om man pratar med en filmnörd skulle man snabbt kunna komma in på diskussioner om vad som menas med vissa kameravinklar, vad som förmedlas med filmens färgspråk och vad möblemanget i en karaktärs hem säger om dem.
Det upplever jag inte finns på samma sätt i forum som FZ. Så om man vill höja nivån kan man kanske börja där.
Eller hur medlemsrecensioner som kritiserar att man spelar som ”vit” ligger kvar medan det omvända självklart hade plockats bort direkt (som antyds tidigare i tråden gällande Assassin’s Creed Shadows).
Hm, känner mig rätt så träffad där. Är det min recension du refererar till? Kommer ihåg att du inte gillade den, även om det gått ett par år.
Asså, PK har väl ändå att göra med vad som anses acceptabelt med grund i den förhärskande politiska ideologin, vilket ju då är ytterhöger till höger/mittenhöger. Globalt. Så ja, forum och kommentarsfält svämmar över av konservativa värderingar.
Se bara på den heilande techmiljardären, är inte det en bekräftelse på vilken ideologi som härskar?
Sammanfattar det bra!
Det värsta blir borttaget relativt snabbt, och mycket av det som är kvar av de extrema åsikterna är mestadels trögt formulerade argument (läs: lustiga) som är rätt underhållande att dekonstruera, med risk då att de känner sig kränkta och ropar angrepp, är iofs. kul det med (tydligen personangrepp att hävda att någons uttalande är rasistiskt/sexistiskt/x-fobiskt när det, när allt kommer till kritan, faktiskt också var rasistiskt/sexistiskt/x-fobiskt).
Allt står lite på vad för ton som tråden har (och vad för typ som sätter den), är det en seriös diskussion behövs det möjligtvis mindre moderering och extrema åsikter åt något håll är mindre problematiska, då det är sakligt och konstruktiv diskussion.
Däremot är det en töntig ton i tråden, typ så fort ordet "woke", "DEI" eller annat liknande buzzword används oironiskt. Då kan jag tänka mig att modereringen blir betydligt svårare och mer frustrerande, vissa har ju ett behov av att eskalera med mer extrema åsikter och "one up" varandra (sen om de faktiskt håller de åsikterna på riktigt spelar mindre roll, det är lika töntigt oavsett). Det är många som är duktiga att hålla sig på gränsen och inte berätta sina faktiska åsikter också (men ibland tabbar de sig med att visa deras riktiga färger och det blir som Elon Musks salut i stridens hetta, vilket då oftast blir rättvist borttaget), kan tänka mig att det är svårt att avgöra vart man ska dra gränsen där.
Med det sagt, som Oakthyr säger, bara bra! Kör hårt!
Värt att påpeka: Trots att det används av en del som ett modeord just nu, så är "DEI" (Diversity, Equity & Inclusion) faktiskt en officiell amerikansk industri-term.
Exempel: https://www.activisionblizzard.com/diversity-inclusion
Värt att påpeka: Trots att det används av en del som ett modeord just nu, så är "DEI" (Diversity, Equity & Inclusion) faktiskt en officiell amerikansk industri-term.
Exempel: https://www.activisionblizzard.com/diversity-inclusion
Sant, det kan väl finnas diskussioner och sammanhang där det kan användas legitimt. Men tror du förstår min mening trots det, i "gaming-forum" används det ju överlägset mer som skällsord och nedtryckande än vad det faktiskt representerar för marginaliserade folkgrupper. Som med mycket i samhället, så fort något börjar användas av extremister, särskilt i "attacksyfte", så förstör dem det för alla andra..
Har rensat tråden på en del inlägg som gick helt off-topic. Tänk efter vad tråden handlar om och håll er till det, tack
Sant, det kan väl finnas diskussioner och sammanhang där det kan användas legitimt. Men tror du förstår min mening trots det, i "gaming-forum" används det ju överlägset mer som skällsord och nedtryckande än vad det faktiskt representerar för marginaliserade folkgrupper. Som med mycket i samhället, så fort något börjar användas av extremister, särskilt i "attacksyfte", så förstör dem det för alla andra..
Alltså ja och nej. Jag tycker själv att DEI Initiativ i sig självt är extremt problematiskt och får mycket välbefogad kritik, men att gå in på det blir att dra iväg tråden på ett sidospår igen.
Alltså ja och nej. Jag tycker själv att DEI Initiativ i sig självt är extremt problematiskt och får mycket välbefogad kritik, men att gå in på det blir att dra iväg tråden på ett sidospår igen.
Absolut, det finns alltid något att kritisera. Men oavsett åsikt om det i fråga så finns det föga anledning att ta upp det i kommentarsfält för specifika spel utan belägg och som en superargument endast för att få någon att verka mer trovärdig eller som anledning till att något per-automatik är dåligt. Som sagt, det används överlägset både fel och utan förståelse om vad det är. Jag menar, om man inte kan förklara varför det är relevant eller utveckla ett argument när man använder sådana ord så är det knappast ett seriöst argument (eller genomtänkt).
Men som du säger, det handlar inte om initiativet egentligen, utan motivationen och användningen av det, så vare sig det är bra eller dåligt spelar mindre roll och är inte för denna diskussion
Svaret på frågan är ett starkt JA, FZ är riktigt PK. Det var en jättebra konversation i tråden som helt togs bort där man verkligen var på väg att komma till pudelns kärna, men så fort "fel" sida lägger fram sina argument så blir de attackerade med personangrepp. Istället för att straffa de som bryter mot god debattsed så väljer man att riva ner hela diskussionen. Det är att kasta ut barnet med badvattnet som man brukar säga. Förstår att det är svårt att vara mod, men det där var inte alls bra hanterat.
Svaret på frågan är ett starkt JA, FZ är riktigt PK. Det var en jättebra konversation i tråden som helt togs bort där man verkligen var på väg att komma till pudelns kärna, men så fort "fel" sida lägger fram sina argument så blir de attackerade med personangrepp. Istället för att straffa de som bryter mot god debattsed så väljer man att riva ner hela diskussionen. Det är att kasta ut barnet med badvattnet som man brukar säga. Förstår att det är svårt att vara mod, men det där var inte alls bra hanterat.
Nu handlar ju dock tråden om FZ i stort och vad vi gör bra och dåligt. Det här är inte en tråd för att skriva av sig sina åsikter om politik, eller vad man tycker om DEI, "Woke" och massvis med annat.
Ändå lustigt, hur man kan uppfatta saker så olika.
😅
Jag hann läsa igenom diskussionen också innan tråden rensades. Jag uppfattade det mer som att det kom en del inlägg som var uppenbart trollande eller derailande av topic (och en användare blev ju dessutom avstängd), samt att tonen började spåra rätt ner i diket. Skulle snarare säga att det var bra hanterat av mod, hittills har ju ändå den här tråden hållit sig på en god nivå.
Låtom oss hoppas att det fortsätter så.
Ändå lustigt, hur man kan uppfatta saker så olika.
😅
Jag hann läsa igenom diskussionen också innan tråden rensades. Jag uppfattade det mer som att det kom en del inlägg som var uppenbart trollande eller derailande av topic (och en användare blev ju dessutom avstängd), samt att tonen började spåra rätt ner i diket. Skulle snarare säga att det var bra hanterat av mod, hittills har ju ändå den här tråden hållit sig på en god nivå.
Låtom oss hoppas att det fortsätter så.
Ja det är lustigt.
Om något så bevisar det väl att forumet är PK när man utmålar någon för att vara ett troll bara för att de har fel åsikt och sedan stänger av användaren. Det är humor på hög nivå. Inget av det jag såg kan klassas som trollning. Användaren som anklagades kunde ju argumentera för sin sak på ett föredömligt sätt. Att så lättvindigt förtala någon annan är riktigt ruttet.
Ja det är lustigt.
Om något så bevisar det väl att forumet är PK när man utmålar någon för att vara ett troll bara för att de har fel åsikt och sedan stänger av användaren. Det är humor på hög nivå. Inget av det jag såg kan klassas som trollning. Användaren som anklagades kunde ju argumentera för sin sak på ett föredömligt sätt. Att så lättvindigt förtala någon annan är riktigt ruttet.
Användaren stängdes av för att de har brutit mot våra regler flertalet gånger och har på skapat nya konton som vi stängt av. De blev alltså inte avstängd på grund av sin åsikt, utan för att de bara inte följt våra regler. Vid det här laget har det tyvärr blivit en "ban on sight" med tanke på hur de betett sig.
Svårare än så är det inte De har fått varningar tidigare men tar dem inte till sig.
Användaren stängdes av för att de har brutit mot våra regler flertalet gånger och har på skapat nya konton som vi stängt av. De blev alltså inte avstängd på grund av sin åsikt, utan för att de bara inte följt våra regler. Vid det här laget har det tyvärr blivit en "ban on sight" med tanke på hur de betett sig.
Svårare än så är det inte De har fått varningar tidigare men tar dem inte till sig.
Jag kände inte till bakgrunden. Jag erkänner att jag hade fel på den punkten.
Jag kände inte till bakgrunden. Jag erkänner att jag hade fel på den punkten.
Sådant som händer. Mitt tips generellt är då att man inte antar och hoppar in i diskussioner och häver ur sig saker men inte har koll på
Ja det är lustigt.
Användaren ifråga kom med en del rejält svepande generaliseringar och tvivelaktiga påståenden som, skulle jag säga, var såpass tafatta eller prov på oärlig argumentation såatteh... Inget fruktsamt kunde sannolikt ha kommit av att fortsätta tråden på det spåret.
Har en känsla av att vi inte lär se samsyn i denna frågan hur som haver, så vi får la va ense om att vara oense. I slutändan är det ju upp till FZ att slå an den samtalston de vill ha, alldeles oavsett. 🤷
Edit: ser nu också att Uber givit lite mer kontext till ban-situationen ovan ☝️
Sådant som händer. Mitt tips generellt är då att man inte antar och hoppar in i diskussioner och häver ur sig saker men inte har koll på
Behöver väl inte skriva så nedlåtande. Han bad ju om ursäkt.
Behöver väl inte skriva så nedlåtande. Han bad ju om ursäkt.
Samtidigt tycker jag det är bra att man sätter ned foten. Ska man kritisera oss så bör det göras sakligt och med information som stämmer, och bara inte hitta på och anta saker utifrån det lilla man själv sett.
Det man kan göra (som många redan gjort) är att dela med sig av sin upplevelse av sajten från sitt perspektiv och inte anklaga oss för saker man inte ens vet stämmer.
Dumheter finns på alla ytterkanter. Sanningen ligger ofta närmre mitten.
Verkligen, klokt skrivet. Sen tycker jag personligen att det är bra att inlägg som är ”off-topic” tas bort. FZ är ju först och främst en spel-site.
Det är väl ändå inte vi användare som ska ha koll på om det varit en person med flera konton. Halvdrygt svar av dig.
00:00:02:42
Det är väl ändå inte vi användare som ska ha koll på om det varit en person med flera konton. Halvdrygt svar av dig.
Det kan ni förstås inte veta, men användaren skrev bland annat: "Svaret på frågan är ett starkt JA, FZ är riktigt PK. Det var en jättebra konversation i tråden som helt togs bort där man verkligen var på väg att komma till pudelns kärna, men så fort "fel" sida lägger fram sina argument så blir de attackerade med personangrepp. Istället för att straffa de som bryter mot god debattsed så väljer man att riva ner hela diskussionen. Det är att kasta ut barnet med badvattnet som man brukar säga. Förstår att det är svårt att vara mod, men det där var inte alls bra hanterat."
Detta stämmer inte, och jag har förklarat varför. Det finns ingen anledning att kritisera oss så hårt när man själv inte känner till bakgrunden. I stället kan man ställa frågor och försöka förstå vad som har hänt, särskilt nu när vi har den här tråden för att diskutera sådant.
Sedan är det ju såhär också tycker jag; ska man kritisera oss så hejvilt så bör man kunna ta emot lite feedback själv också
Det kan ni förstås inte veta, men användaren skrev bland annat: "Svaret på frågan är ett starkt JA, FZ är riktigt PK. Det var en jättebra konversation i tråden som helt togs bort, där man verkligen var på väg att komma till pudelns kärna, men så fort 'fel' sida lägger fram sina argument blir de attackerade med personangrepp."
Detta stämmer inte, och jag har förklarat varför. Det finns ingen anledning att kritisera oss så hårt när man själv inte känner till bakgrunden. I stället kan man ställa frågor och försöka förstå vad som har hänt, särskilt nu när vi har den här tråden för att diskutera sådant.
Sedan är det ju såhär också tycker jag; ska man kritisera oss så hejvilt så bör man kunna ta emot lite feedback själv också
Nu måste jag nog erkänna att jag nog tänkte på en annan persons inlägg här som togs bort. Lade inte märke till inlägget du citerade. My bad. Får skylla på allmän söndagströtthet.
00:00:02:42
Om jag minns rätt var det en vanlig användare som kommenterade "troll". Eftersom mitt grundantagande är att folk inte är synska, så tyckte jag det var en ganska märklig anklagelse då jag inte förstod hur användaren kunde sitta på den informationen. Det mest rimliga att anta var att det var ett personangrepp. Det fanns där och då inget sätt för mig att veta att detta var en känd användare som kringgår bans. Men visst, jag erkänner gärna när jag har fel, och jag kan ta din pik som en man utan att andra här tar mig i försvar.
Min huvudsakliga ståndpunkt kvarstår dock om att FZ är PK. Finns många sajter som har bättre diskussioner. Men nyhetsdelen är bra. Man plockar russinen ur kakan.
Internet fungerar inte utan moderering längre. Nu för tiden ska alla bråka, tjafsa och gnälla över precis allt och är det ingen där som sätter stopp för det så spårar det ur direkt.
FZ är lagom hårda tycker jag.
Längre? Nu för tiden?
Jag skulle hävda att inget forum någonsin har fungerat utan någon form av moderering – vare sig under de antika grekernas tid (antar jag) eller på FZ.
Det har alltid funnits människor med olika perspektiv. Även om de flesta diskuterar sakligt och med god ton, kan alla hamna i perioder där de tar till oschyssta grepp för att vinna en diskussion.
”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]
Om jag minns rätt var det en vanlig användare som kommenterade "troll". Eftersom mitt grundantagande är att folk inte är synska, så tyckte jag det var en ganska märklig anklagelse då jag inte förstod hur användaren kunde sitta på den informationen. Det mest rimliga att anta var att det var ett personangrepp. Det fanns där och då inget sätt för mig att veta att detta var en känd användare som kringgår bans. Men visst, jag erkänner gärna när jag har fel, och jag kan ta din pik som en man utan att andra här tar mig i försvar.
Min huvudsakliga ståndpunkt kvarstår dock om att FZ är PK. Finns många sajter som har bättre diskussioner. Men nyhetsdelen är bra. Man plockar russinen ur kakan.
Samtidigt upplever jag att du inte direkt är kritisk mot oss som helhet, utan snarare mot hur vissa användare beter sig. Det är dock inget unikt för FZ, utan något som sker på internet i allmänhet.
Som Tomas har sagt flera gånger är tanken med FZ att vara högt i tak, men vi vill samtidigt att diskussionerna ska vara sakliga och att folk ska bemöta varandra på ett schysst sätt. I grunden är vi här för att prata om spel, men ibland dyker det upp nyheter inom spelindustrin som berör politik. När det händer strävar vi efter att vara så schyssta och medmänskliga som möjligt och låta olika perspektiv komma till tals.