Tower of Mask
I December 2024 släpptes Tower of Mask, ett spel utvecklat och utgivet av japanska Papertip Studios. Deras första och kanske sista spel. Spelet har i skrivande stund har 107 user reviews varav 99% är positiva. Anledningen till att jag, en gubbe på 50+, hittade spelet beror på att jag läste en artikel på Kotaku. Artikelförattaren John Walkers entusiasm smittade av sig omedelbart och till den milda grad att jag bestämde mig, för att med hjälp av en liten post här på FZ, sprida ordet.
"This feels too good to be true! How can it possibly be that I’m about to be the person to tell you there’s a new contender for the Legend of Grimrock throne? How is this not already the talk of the gaming town?" John Walker
Min spelkarriär började tidigt och ett av spelen jag spenderade orimligt mycket tid med var A.I. Designs lir Rogue. Plattformen var Amiga, som fick ett läckert släpp 1986 med riktig grafik. Intresset för rollspel fanns där parallellt och när sedan SSI började pumpa ut Advanced Dungeons & Dragons-titlar, samt det fantastiska Phantasie III - The Wrath of Nikademus och man fick upp ögonen för Ultima-serien var man i himmelriket. Ett par år senare, 1988, kom ett spel på Amiga som ytterligare kom att pusha genren framåt, Dungeon Master. Dungeon Crawl i 3d, och enligt Wikipedia det första spelet med 3D ljudeffekter. Detta hade jag såklart inte en susning om. Det ända jag visste var att det var ett spel jag var tvungen att lägga rabarber på. Förutom att behöva köpa själva spelet var där ett aber. Man behövde uppgradera sin Amiga och lägga till ytterligare 512kb RAM. Detta monterades på undersidan av burken - stort som ett knäckebröd. Jag kan rekommendera den som är nyfiken att själv läsa en matig recension av det på Amigareviews.
"För att veta vart vi är på väg, måste vi veta var vi har varit." Alf Henrikson
Efter Dungeon Master så gav SSI oss Eye of the Beholder (1991) och Blue Sky Productions, med Richard Garriott som regissör och Warren Spector som producent, gav oss 1992 magiska Ultima Underworld. Utan detta hade vi förmodligen inte sett Deus Ex, The Elder Scrolls: Arena eller Half-Life. I modern tid har vi blivit välsignade med Legend of Grimrock 2012, utvecklat av Finska Almost Human. En uppföljare kom 2015. Givetvis har det kommit en mängd spel inspirerade av Dungeon Master genom åren, men att skapa det där tilltalande paketet är svårt och jag har i alla fall inte hittat något annat som känts bra förrän Tower of Mask dök upp.
Om jag nu med denna posten lyckats väcka nyfikenhet tycker jag ni ska ta en kik på Tower of Masks Steamsida och se om detta är något för er. Den korta filmen på Steam bör ge er tillräckligt mycket matnyttig information så att ni kan fatta ett beslut huruvida detta är något för er. Vidare så skulle det glädja mig om någon av er blir nyfiken nog att ta en närmare kik på Rogue (OBS! Amigaversionen), Forgotten Realms: The Archives, som innehåller Eye of the Beholder I, II och III eller varför inte ta en titt på Dungeon Master?
"Hörde du talas om restaurangen som öppnade på månen? Den hade fantastisk mat, men dålig atmosfär!"
Ta en stund och uppskatta att dagens utvecklare står på jättars axlar och att det tack vare Commodore, Amiga och Atari skapades ett ekosystem där spel fick utvecklas fritt. Hade allt varit upp till Nintendo, Sony och Sega hade spelvärlden varit bra mycket tråkigare. Då, som nu, sker innovation hos mindre studios där passion och hjärta finns. Njut av atmosfären!