Medlem
Brevvänner

Skulle vara kul med brevvänner men jag vill inte utveckla någon relation på nätet då jag vill att mina relationer sker in person, om man inte tycker om det, nåja det får stå helt för dig själv. Inte min deal.

Jag är en ärlig person med hög fungerande autism och säger som det är till 90%.

Vill inte ha någon som bara vill skriva för att den har tråkigt och bara använda mig som en skrivpartner, där går min gräns.

Medlem

Ta inte detta som kritik utan jag är genuint nyfiken. Men varför har du en gräns att potentiell brevvän använder dig som en skrivpartner? En relation är ju ändå ett givande och tagande, får ni båda två ut något av det är väl det suveränt?

Medlem

Jag förstår inte heller, vad är skillnaden på en "skrivpartner" och en "brevvän". Låter som samma sak?

signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Härligt initiativ. Hoppas du hittar någon som har lust att lära känna dig!

Redaktör
Ponny

"Brevvän" var inte ett ord jag hörde igår. Härligt! Önskar dig lycka till och hoppas du hittar vad du söker.

signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Jag tolkar detta inlägg som att du slänger ut en krok om att hitta någon att skriva med… om det är korekt kan du väl kanske ge lite info om vem du är, utöver din autism, vad du gillar i livet, och gillar att diskutera osv osv.
Mer information rent generellt som får en eventuell brevvän att känna att det är värt engagemang och tid. 😃

Oavsett, som nämnts tidigare, kul och starkt initiativ! Lycka till! 👍🏼💪🏼

Medlem

Du kanske skulle gilla spelet "Kind Words". Hela spelet handlar om att skriva till andra människor. Fast det sker anonymt

Medlem
Skrivet av Jönsen:

Ta inte detta som kritik utan jag är genuint nyfiken. Men varför har du en gräns att potentiell brevvän använder dig som en skrivpartner? En relation är ju ändå ett givande och tagande, får ni båda två ut något av det är väl det suveränt?

Varit med om flera gåmger att man bara använder mig för att man har det tråkigt då. Ingenting annat.

Medlem
Skrivet av Jönsen:

Det ska alltid vara att båda hör av sig. Jag har varit med en gång att det har varit givande och tagande när det gäller vänner.

Medlem

Varför just brevvänner? Mailkompis? Funkar inte discord eller? Ska det vara riktigt brev med frimärke o allt?

signatur

1# FZ Troll

Medlem
Skrivet av ShinyGoomy:

Varit med om flera gåmger att man bara använder mig för att man har det tråkigt då. Ingenting annat.

Fair enough, tack för svar!

Jag har sett att där finns subreddits för just brevvänner/penpals om det är så att du inte får napp här.

Lycka till!

Medlem
Skrivet av robbis:

Varför just brevvänner? Mailkompis? Funkar inte discord eller? Ska det vara riktigt brev med frimärke o allt?

Discord är bara för fega människor. Såna som skriver sånt de aldrig skulle säga face to face.

Medlem
Skrivet av Jönsen:

Fair enough, tack för svar!

Jag har sett att där finns subreddits för just brevvänner/penpals om det är så att du inte får napp här.

Lycka till!

Vad för subreddits? Riktiga äkta forum?

Medlem
Skrivet av ShinyGoomy:

Vad för subreddits? Riktiga äkta forum?

Jag bara sökte snabbt men där finns r/penpals med 207k medlemmar och det verkar seriöst det lilla jag tittade.

Sen fanns där ett gäng mindre som du får upp om du söker på penpals.

Skrivet av ShinyGoomy:

Discord är bara för fega människor. Såna som skriver sånt de aldrig skulle säga face to face.

Att folk skriver elaka saker till varandra är väl ett problem internet dras med, rent generellt. Vet inte mycket om Discord just specifikt, men tycker annars Reddit brukar ha rätt schysst nivå på de ställen jag besökt där.

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Att folk skriver elaka saker till varandra är väl ett problem internet dras med, rent generellt. Vet inte mycket om Discord just specifikt, men tycker annars Reddit brukar ha rätt schysst nivå på de ställen jag besökt där.

Nä, inget jag direkt håller med om

Skrivet av ShinyGoomy:

Nä, inget jag direkt håller med om

Om vad, det om internet eller det om Reddit?

Medlem
Skrivet av ShinyGoomy:

Ouch snacka om att dra alla över en kant. Har massor vänner där som jag pratar o diskuterar med dagligen i olika typer av grupper från IRL-kompis-grupper, till Lorcana och modellbyggen och programmering. Aldrig mött någon otrevlig faktiskt

signatur

1# FZ Troll

Medlem
Skrivet av ShinyGoomy:

Skulle vara kul med brevvänner men jag vill inte utveckla någon relation på nätet då jag vill att mina relationer sker in person, om man inte tycker om det, nåja det får stå helt för dig själv. Inte min deal.

Förstår inte riktigt. Du vill ha brevvän? Men vill att relationer sker "in person"? Vad är målet med brevvännen?

Skrivet av ShinyGoomy:

Jag är en ärlig person med hög fungerande autism och säger som det är till 90%.

Det här är också lurigt, svårt att veta när de 10% kommer när du säger som det inte är.

Skrivet av ShinyGoomy:

Vill inte ha någon som bara vill skriva för att den har tråkigt och bara använda mig som en skrivpartner, där går min gräns.

Med skrivpartner tänker jag någon man skriver tillsammans med, exempelvis ett samarbete till ett manus eller en uppsats. Antar att du menar att du vill ha någon att ha textbaserade konversationer med, men att det finns ett underbyggt krav på vänskap också? Det är ett, i mitt tycke, ganska högt krav, vilket kan avskräcka flera från att skriva. Lite som att kräva en relation om man ska gå på dejt. Det bör ömsesidigt få växa fram under konversationens gång.

Så kan vara bra att förtydliga vad du vill ha ut av den här brevvänsrelationen, samt, som någon skrev, kanske också berättar lite om dig själv så att det väcker ett intresse för någon att skriva.

Medlem
Skrivet av Sp4ceRock3R:

Förstår inte riktigt. Du vill ha brevvän? Men vill att relationer sker "in person"? Vad är målet med brevvännen?

Det här är också lurigt, svårt att veta när de 10% kommer när du säger som det inte är.

Med skrivpartner tänker jag någon man skriver tillsammans med, exempelvis ett samarbete till ett manus eller en uppsats. Antar att du menar att du vill ha någon att ha textbaserade konversationer med, men att det finns ett underbyggt krav på vänskap också? Det är ett, i mitt tycke, ganska högt krav, vilket kan avskräcka flera från att skriva. Lite som att kräva en relation om man ska gå på dejt. Det bör ömsesidigt få växa fram under konversationens gång.

Så kan vara bra att förtydliga vad du vill ha ut av den här brevvänsrelationen, samt, som någon skrev, kanske också berättar lite om dig själv så att det väcker ett intresse för någon att skriva.

Har redan berättat.

Medlem

Förlåt men ditt inlägg slår knut på min hjärna. Du vill ha en eller flera brevvänner. Men du vill inte utveckla någon som helst relation med den eller dom. Något som jag skulle säga är en förutsättning för att bli vän med någon. Om man tar bort hela relations aspekten och chansen till att skapa en vänskap med någon är man då egentligen något mer än skrivpartners eller främlingar som skriver till varandra?

signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

Förlåt men ditt inlägg slår knut på min hjärna. Du vill ha en eller flera brevvänner. Men du vill inte utveckla någon som helst relation med den eller dom. Något som jag skulle säga är en förutsättning för att bli vän med någon. Om man tar bort hela relations aspekten och chansen till att skapa en vänskap med någon är man då egentligen något mer än skrivpartners eller främlingar som skriver till varandra?

Såklart det gör, en hjärna med autism fungerar annorlunda. Oftast intelligentare då den slipper ta hänsyn till känslor, sociala koder och normisdravel.

Men att dessa skulle förstå varandra är såklart utmaningen med autism.

signatur

-:Observe the masses and do the opposite:-

Medlem
Skrivet av Mr_Qi:

Såklart det gör, en hjärna med autism fungerar annorlunda. Oftast intelligentare då den slipper ta hänsyn till känslor, sociala koder och normisdravel.

Ok. Förstår fortfarande inte med min normishjärna.

Men lycka till med sökandet. Hoppas du hittar någon som förstår vad det är du är ute efter.

signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

Ok. Förstår fortfarande inte med min normishjärna.

Men lycka till med sökandet. Hoppas du hittar någon som förstår vad det är du är ute efter.

Oroa dig inte, du är inte ensam om att tycka att logiken (alternativt enbart formuleringen) haltar.
Det inkluderar även folk med "autismhjärnor".

Skrivet av Mr_Qi:

Vore jättetrevligt om du slutade sprida fördomar/felaktig och/eller förenklad information.
Tänk om det hade varit så enkelt att definiera en hjärna och dess funktion (även relaterat till övriga) oaktat NPF eller ej.

Här finns lite mer uppdaterad info kring vad autismspektrumtillstånd (som det heter i och med DSM-V) faktiskt innebär, och här bemöts några gamla "klassiska" myter.

OnT:
Att skapa/bygga och/eller behålla relationer oavsett hur formen ser ut kan vara en utmaning. Jag hoppas du hittar något som fungerar för just dig (och givetvis den du bygger relationen med).

signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

Vad menar jag med det jag skriver? Jag sa att jag vill ha brevvänner, men aldrig utveckla de till någon mer djupare relation då jag vill utveckla mina relationer på plats, men om personen vill träffa mig på riktigt så tar jag chansen att utveckla det till en riktig relation, men jag tänker dock inte vara med på o utveckla en relation om personen inte ens vill uppfylla grejer för att få till relationen.

1
Skriv svar