Världens bästa hjälte – Kvartsfinaler
Apropå definitionen av "världens bästa hjälte". Det kan ju dels innebära mest intressanta karaktär, men samtidigt kan det bli skevt om man är en intressant karaktär som är rätt tam hjälte. Om Iron Man hjälper en tant över gatan, är han då den bästa hjälten för att han är mest intressant och i nån utsträckning gjorde ett litet hjältedåd? Eller är Mario en bättre hjälte som är tyst och ointressant, men som reser över hela världen och ut till månen för att spöa en enorm, eldsprutande ödla?
Jag tänker nånstans att "bäst hjälte" kan innebära den som har gjort det största äventyret. Det kan ju innebära att man antingen varit med i det mäktigaste spelet där man överkommit de största fienderna, eller att man som karaktär har gjort den största resan som person. Kratos t.ex är en intressant karaktär som har gjort en intressant resa, både mellan de äldre och nyare spelen men också där varje spel är ett äventyr (sen är han ju mer en antihjälte till en början).
Mario må inte ha gjort en så stor personlig resa, men om han är en player insert som har låtit oss som spelare uppleva de största äventyren och varit de största hjältarna, så är Mario på nåt vis den största hjälten. Likaså Link. Eller Gordon för den delen. Mario är definitivt den hjälte de flesta av oss har fått uppleva äventyr med, även om vi inte är gamers. Kan däremot tycka att faran och stordåden i Zelda-spelen är ännu mäktigare, och frågan är därför inte om Link är den "bättre" hjälten.
Nåväl, mer intressant att fundera över innebörden än den faktiska omröstningen tror jag
Mario och Link i final då.
👍👍
Mario och Link i final då.
Så ska de va!
Jag trodde Trevor från GTA5 skulle ta sig till final, men han åkte ut direkt
Trevor var min favorit att vinna