Färre spelar Doom: The Dark Ages på Steam – Game Pass-effekten?
Fick spelet med GPU-köp. Jag hade inte köpt det för 60-80 EUR då det för mig är för mycket för den typ av spel. Kan tänka mig att lägga 60-80 EUR för spel jag verkligen vill spela. Spelet är kul och det är på något vis avslappnande att hoppa runt och skjuta på saker i ett vansinnigt tempo.
3080 rekommenderat (1440p) eller 2060 Super minimum (1080p) är väl inte så farligt?
Ah okej, hörde nånstans att det krävde ray tracing och trode det skulle vara tungdrivet.
Men då är det väl pga priset och alla andra bra spel som folk redan köpt precis då.
Oblivion remaster sålde ju bra på steam trots det kom till gamepass dag ett?
Playstation 5 | Series X | Steam Deck
Tror en del väntar även på att Ray Tracing ska komma, vilket det väl ska har jag hört?
Nintendo Switch | PlayStation 5 + PS4 Pro | Xbox Series X + One X
ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | RTX 2080
Tror en del väntar även på att Ray Tracing ska komma, vilket det väl ska har jag hört?
vad menar du? spelet har forced ray tracing redan. går inte att stänga av det
vad menar du? spelet har forced ray tracing redan. går inte att stänga av det
När jag kollade Digital Foundry's summering av spelet så nämnde dom något som inte kommer förens senare, fick för mig att det var Ray Tracing.
ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | RTX 2080
När jag kollade Digital Foundry's summering av spelet så nämnde dom något som inte kommer förens senare, fick för mig att det var Ray Tracing.
Tror dom menar path tracing (vilket är ray tracing turned up to 100) vilket ID har sagt att det kommer senare
Tror dom menar path tracing (vilket är ray tracing turned up to 100) vilket ID har sagt att det kommer senare
Japp tänkte just säga det, men du han.
Är det ett spel jag planerar att köra återkommande, säg: Sea of Thieves, Cities Skylines, Elder Scrolls eller liknande, då köper jag spelet genom Steam eller Epic. Är det däremot en titel jag förväntar mig spela spela en gång och förmodligen inte röra sedan igen, då blir det att spela genom en lånetjänst.
< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >
< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >
Jag är väl en som skulle köpte det om jag inte hade GamePass (PC) skulle dock inte köpa det för det priset som krävs nu. Mer 20-30Euro.
Desktop: AMD Ryzen 7 9800X3D, AORUS 5090 Master ICE, 64GB RAM DDR5 6000MHz CL30 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: SAMSUNG G8 OLED/
"Konsol"-Dator: AMD 7950X,GPU: RTX 5080, 32GB DDR 5
Gillar att det inte är glory kills konstant nu. Hatade att man kände sig tvingad att melle klicka på mobs i tidigare DOOM.
Däremot monstren "floaty" och är inte bra tryck i vapnena förutom skölden. Banorna där man styr roboten är totalt värdelösa.
Annars gillar jag flytet och kombos man gör mellan olika vapen och speciellt då skölden. Ja, även kartan är mycket bättre nu.
Ja här har de ju prioriterat flyt över ögongodis, på konsoll iaf även om man sett lägra tier grafikkort får det svettigt i högre settings på PC
Ser riktigt läckert ut på både konsoll & burk, flyter som en dröm på både PC och PS5. Vet inte vad folk har för bisarra förväntningar om de anser att detta inte är snyggt och detaljerat, då är det nog mer en subjektiv åsikt kring stilen än något annat. Men man borde kunna titta på detta och se vilket hästjobb det är alldeles oavsett om det är ens typ av spel eller inte, annars är svårt att ta den analysen seriöst.
Älskar punchen och ljudet i shotgunen, betydligt härligare än den i Eternal enligt mig
Skönt att dom lyssnat på gamers, för det är ett bättre spel än förra varianten; tyvärr är det lite för mycket hemligheter och nycklar precis överallt som drar ned tempot, men, det är bra ändå.
FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego
SUBSTACK: https://substack.com/@iegocentric
YOUTUBE: https://www.youtube.com/@walteriego
Röstar med plånboken sålänge spelindustrin försöker tvinga oss att betala 80€ för spel, och speciellt digitala spel. Då betar jag hellre av backloggen tills dessa ligger på djup rea, eller stöttar spel som faktiskt förtjänar det, som Clair Obscur (vilket har en mer än rimlig prislapp).
Jag hade inte köpt Doom på konsol personligen, men att det även skeppas fysiskt utan själva spelet på skivan på konsol äcklar mig.
Själv tycker jag det är för dyrt, ointressant och inte särskilt väloptimerat.
Det som imponerade sjukt med DOOM 2016 och Eternal, var hur väloptimerade spelen vad och hur bra de skalade på äldre hårdvara. Prestandamässigt var eternal en hur mysig upplevelse som helst i 1440p, maxat (förutom RT), på ett 5 år gammalt GTX 980 Ti.
Det gäller fortfarande.. Dark Ages rullar fint på ett nästan 5 år gammalt RTX 3080 också.
Men visst, det är krävande. Men nån gång måste ju saker och ting gå framåt också. ID är ju kända för riktigt snygga spel på alla sätt och vis dessutom. Man kan inte förvänta sig heller kanske att maxa ett spel med sitt fem år gamla grafikkort?
Digital Foundry säger ju att spelet rullar på relativt bra på ”gamla” kort.
Jag har långt ifrån senaste GPU’n. Maxar dock spelet i runt +100fps i 3440x1440 Ultrawide med mitt RTX 4070 Ti 12GB (INTE super-varianten) UTAN frame generation. Kört det i 4K också med samma kort i 70-80 fps (men då med DLSS på performance). När jag köpte mitt kort för över två år sedan så fanns redan då två Nvidia-kort som var snabbare (4080, 4090), och nu finns en hel drös kort som är snabbare.
Kostanden för grafikkort är dock helt åt helvete numera, tyvärr.
Det gäller fortfarande.. Dark Ages rullar fint på ett nästan 5 år gammalt RTX 3080 också.
Men visst, det är krävande. Men nån gång måste ju saker och ting gå framåt också. ID är ju kända för riktigt snygga spel på alla sätt och vis dessutom. Man kan inte förvänta sig heller kanske att maxa ett spel med sitt fem år gamla grafikkort?
Digital Foundry säger ju att spelet rullar på relativt bra på ”gamla” kort.
Jag har långt ifrån senaste GPU’n. Maxar dock spelet i runt +100fps i 3440x1440 Ultrawide med mitt RTX 4070 Ti 12GB (INTE super-varianten) UTAN frame generation. Kört det i 4K också med samma kort i 70-80 fps (men då med DLSS på performance). När jag köpte mitt kort för över två år sedan så fanns redan då två Nvidia-kort som var snabbare (4080, 4090), och nu finns en hel drös kort som är snabbare.
Kostanden för grafikkort är dock helt åt helvete numera, tyvärr.
Mjo, sant antar jag, 3000-serien känns fortfarande som "igår" för mig.
Samtidigt skulle jag också påstå att prestandahoppet de sista 5 åren är förhållandevist mycket mindre än mellan 2015 och 2020.
Vi kan begrava såna här nyheter nu tycker jag, det håller inte längre. Steam är inte en måttstock på antalet spelare. Bethesda själva har gått ut nu med att tre miljoner(!) spelare har spelat spelet sedan releasen förra veckan. Det tog Doom Eternal sju gånger längre att uppnå detsamma. Så att Doom Eternal hade 80-90 tusen fler spelare samtidigt på Steam är en piss i sjön i sammanhanget.
Majoriteten av dessa miljoner är förmodligen via GamePass, resterande på PS5, Steam och Series S/X. Spelet säljs ju även på Battle.net på PC.
Så visst, antalet spel sålda styckvis är ju oklart än så länge. Men sjukt populärt är det oavsett. Sjukt bra är det också!! Jag älskade Doom 2016 och Eternal, mer så 2016. Men Dark Ages uppnår en magiskt bra balans. Bästa combat’en hittills i ett Doom-spel! Har kört halva spelet än så länge och det sniffar på nära nog full pott för mig såhär långt.
Vi kan begrava såna här nyheter nu tycker jag, det håller inte längre. Steam är inte en måttstock på antalet spelare. Bethesda själva har gått ut nu med att tre miljoner(!) spelare har spelat spelet sedan releasen förra veckan. Det tog Doom Eternal sju gånger längre att uppnå detsamma. Så att Doom Eternal hade 80-90 tusen fler spelare samtidigt på Steam är en piss i sjön i sammanhanget.
Majoriteten av dessa miljoner är förmodligen via GamePass, resterande på PS5, Steam och Series S/X. Spelet säljs ju även på Battle.net på PC.
Så visst, antalet spel sålda styckvis är ju oklart än så länge. Men sjukt populärt är det oavsett. Sjukt bra är det också!! Jag älskade Doom 2016 och Eternal, mer så 2016. Men Dark Ages uppnår en magiskt bra balans. Bästa combat’en hittills i ett Doom-spel! Har kört halva spelet än så länge och det sniffar på nära nog full pott för mig såhär långt.
Populärt och populärt, tre miljoner må ha spelat och de flesta på gamepass som de säger, men hur många tyckte faktiskt spelet var bra och kommer att fortsätta att spela? Som tidigare nämnt är jag själv inte särskilt hypad över spelet, men hade jag tillfälle att pröva det gratis, så hade jag absolut gjort det.
Tycker George Broussard sa det bra:
This sounds impressive until you consider Gamepass day one and "reached" vs "sold". It may go on to sell very well but don't buy PR statement hype like this with "reached" and "players". Man, oh man.
Intressanta kommentarer - priset verkar vara väldilgt viktigt. Ser liknande ut för MS Flight Sim 2020 och 2024, som kostade 60 och 80 euro på Steam vid release, fanns på GP dag 1 och som toppar 61 000 respektive 24 000 spelare samtidigt.
Flight sim är ett evighetsspel och specialintresse, ej jämförbart.
...och vad gäller "liknande betyg" i nyhetsposten - recensenters betyg blir mindre och mindre relevanta; kolla bara på hur illa FZ:S betyg av Expedition 33 matchar spelarnas åsikter.
Flight sim är ett evighetsspel och specialintresse, ej jämförbart.
...och vad gäller "liknande betyg" i nyhetsposten - recensenters betyg blir mindre och mindre relevanta; kolla bara på hur illa FZ:S betyg av Expedition 33 matchar spelarnas åsikter.
Båda de senaste Flight Sim har funnits på GP sedan dag ett, så man kan jämföra dem sinsemellan på samma villkor. Då är det väl en relevant jämförelse? Jag förstår inte vad livslängd och genre har med saken att göra.
Enskilda exempel för att bevisa större trender säger noll och ingenting. Tänk om du hade exemplifierat med Doom: The Dark Ages istället: vi satte 4 av 5, user score på Opencritic är 80 av 100. Gör det vår recension mer relevant?
Det finns massor av fler som tycker om spel i dag än förr, ur det perspektivet är traditionella recensioner mindre relevanta (pga högre konkurrens). Samtidigt håller sig många till en site eller en recensent: man "lär känna" denna och vet dess smak. Där är det ingen större skillnad mot t.ex. YT-recensioner, skulle jag säga.
Båda de senaste Flight Sim har funnits på GP sedan dag ett, så man kan jämföra dem sinsemellan på samma villkor. Då är det väl en relevant jämförelse? Jag förstår inte vad livslängd och genre har med saken att göra.
Nej, verkligen inte: Självklart betalar man hellre en engångssumma än ett abonnemang för ett spel man kommer spela till och från under flera år.
Dessutom finns det högre betalningsvilja för spel som behandlar ett smalt nördigt specialintresse.
Enskilda exempel för att bevisa större trender säger noll och ingenting. Tänk om du hade exemplifierat med Doom: The Dark Ages istället: vi satte 4 av 5, user score på Opencritic är 80 av 100. Gör det vår recension mer relevant?
I just detta exempel fanns det flera objektivt goda kvaliteter som kanske borde nämnts i recensionen - men är inte här för att recenssera recenssioner
Nej, verkligen inte: Självklart betalar man hellre en engångssumma än ett abonnemang för ett spel man kommer spela till och från under flera år.
Dessutom finns det högre betalningsvilja för spel som behandlar ett smalt nördigt specialintresse.
I just detta exempel fanns det flera objektivt goda kvaliteter som kanske borde nämnts i recensionen - men är inte här för att recenssera recenssioner
Jo, jag säger inte emot dig. Men jämförelsen handlar om varför fler köpt MSFS 2020 än MSFS 2024.
Vilken tur att jag hade gamepass denna gången.
Knappt några glory kills. Bara en tåfjutt emellanåt.
Inte lika fet musik.
Janky movement. Trillar ner från "stegarna" hela tiden.
Någon sorts blurrig grafik. DLSS eller nåt?
Massa half-assed spelmoment där man ska styra robotar och drakar.
Open world segment med aggro-ranges. "Döda fyra portaler."
Dryga pussel för att få bättre saker. Jag vill bara röja.
Massa dryga "taktiker" att man måste använda rätt vapen till rätt fiende. Jag vill bara röja.
Massa dryga tutorial popups som stannar spelet. Jag vill bara röja för faaan.
Insert "personbeskrivning" (skryt) här. Låtsas vara nonchalant om det.
Vilken tur att jag hade gamepass denna gången.
Knappt några glory kills. Bara en tåfjutt emellanåt.
Inte lika fet musik.
Janky movement. Trillar ner från "stegarna" hela tiden.
Massa half-assed spelmoment där man ska styra robotar och drakar.
Open world segment med aggro-ranges. "Döda fyra portaler."
Dryga pussel för att få bättre saker. Jag vill bara röja.
Massa dryga "taktiker" att man måste använda rätt vapen till rätt fiende. Jag vill bara röja.
Massa dryga tutorial popups som stannar spelet. Jag vill bara röja för faaan.
du måste inte använda rätt vapen till rätt fiende. låter som ett skill issue
du måste inte använda rätt vapen till rätt fiende. låter som ett skill issue
k
Insert "personbeskrivning" (skryt) här. Låtsas vara nonchalant om det.