Världens bästa vapen – Semifinaler
Två tunga semifinaler är avgjorda – och vi har våra finalister!
Kan det bli Valve vs Valve i final?
Näe, jag hoppas svärd mot svärd!
En glad kalmarit boende på Gotland!
Light saber. The coolest weapon in the universe.
Search your feelings and you know it’s true.
Förutom bananer då…
Konsolgubbe
Light saber. The coolest weapon in the universe.
Search your feelings and you know it’s true.
Utan tvekan men utöver Jedi Outcast och Academy är det få spel som gjort det rättvisa.
Styrkan med både Portal Gun och Gravity Gun är att de är unika spelvapen som inte finns någon annanstans. Och är också jävligt bra implementerade.
Lightsaber är grym men fortfarande inget spel som kommer närheten av filmerna. Och Master Sword är självklart ikonisk den med, men är egentligen bara ett vanligt svärd. Och när det kommer till svärd finns det bara ett spel som gör det bäst...
Jag röstade Portal- och Gravity Gun. Svärd är ju i slutändan bara svärd i olika skepnader men PG och GG har ju lite fantasi och kreativitet som i högsta grad påverkar gameplay.
Hade man bytt ut Master Sword mot en ljussabel eller annat svärd hade den inte varit nämnvärd praktisk skillnad. (Beroende på vilket spel MS är med i förstås)
Sen är det här bara ett sätt av många att resonera, säger inte att någon röstar rätt eller fel.
❓ Saknar du Calle Johansson-Sundelius (och Victor Leijonhufvud)? 🎙️ Lyssna på podden Virtuellt och må gott!
Jag röstade Portal- och Gravity Gun. Svärd är ju i slutändan bara svärd i olika skepnader men PG och GG har ju lite fantasi och kreativitet som i högsta grad påverkar gameplay.
Hade man bytt ut Master Sword mot en ljussabel eller annat svärd hade den inte varit nämnvärd praktisk skillnad. (Beroende på vilket spel MS är med i förstås)
Sen är det här bara ett sätt av många att resonera, säger inte att någon röstar rätt eller fel.
Folk röstar för att det är Zelda, inte så mycket på grund av själva vapnet i sig.
Folk röstar för att det är Zelda, inte så mycket på grund av själva vapnet i sig.
Jo tyvärr är det så.
❓ Saknar du Calle Johansson-Sundelius (och Victor Leijonhufvud)? 🎙️ Lyssna på podden Virtuellt och må gott!
Det är kluvet, men Portal är ett sånt fantastiskt spel, och Portal Gun öppnade upp en helt ny komplexitet rent speltekniskt…ett fantastiskt ”vapen”. Jag kan nästan säga det samma om Gravity Gun, där den blev någonting så mycket me än ett enkelt vapen. Helt plötsligt hade föremålen som i tidigare spel endast varit bakgrunsdekor, som man i bästa fall kunnat välta genom att skjuta på det, nu förvandlats till potentiell ammunition ifall man var lite kreativ.
Lasersvärdet är ett oerhört coolt vapen i sig, men det blev coolt med filmerna, inte spelen som senare baserades på dem.
Viva la Valve!
Kan man säga om HL och Portal med, inget av dom "vapnen" är speciell.
-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-
Är världens bästa vapen som ska röstas fram eller mest ikoniska? Flera kommentarer säger ikoniska men andra, även omröstningarna säger världen bästa.
Hade det varit mest ikoniska hade jag kunnat rösta på vilket som helst av semifinalisterna. Men världens bästa? Ponera att Sverige blir invaderat och ni får välja ett valfritt vapen från nomineringsrundan att försvar er med.
Vem hade valt ett av dessa? Visst jag ser fördelar med portal gun. Men vem hade valt ett svärd?
Är världens bästa vapen som ska röstas fram eller mest ikoniska? Flera kommentarer säger ikoniska men andra, även omröstningarna säger världen bästa.
Hade det varit mest ikoniska hade jag kunnat rösta på vilket som helst av semifinalisterna. Men världens bästa? Ponera att Sverige blir invaderat och ni får välja ett valfritt vapen från nomineringsrundan att försvar er med.
Vem hade valt ett av dessa? Visst jag ser fördelar med portal gun. Men vem hade valt ett svärd?
Ett svärd som kan få dig att gå framåt eller bakåt i tiden och som du samtidigt kan skjuta med skulle nog hjälpa en hel del om nu Sverige blev invaderat. Till skillnad mot tex en bananbomb eller en kofot. 😄
Kan man säga om HL och Portal med, inget av dom "vapnen" är speciell.
Ja, helt vanliga run-of-the-mill spelvapen. 🤣
Kunde varit kul med flera olika omröstningar, för personligen skulle jag varit mer intresserad av att lista sånt som världens knäppaste vapen, världens roligaste vapen eller kanske världens mest tillfredsställande vapen att använda. I spel, ska sägas. Jag hajar inte riktigt argumenten kring vilket vapen som skulle varit bäst i verkligheten.
Fel
Master Sword kallas ofta "The Blade of Evil's Bane" (Ondskans banesvärd). Den kan bara bäras av någon som är ren i hjärtat, oftast Link – seriens återkommande protagonist. Svärdet representerar därför mod, dygd och det godas triumf över ondska. Master Sword är ett av få vapen som kan skada eller försegla Ganon/Ganondorf, seriens återkommande antagonist. I många spel behövs det för att:
Döda slutbossen
Bryta förbannelser
Stänga portaler till mörka dimensioner
Lägga band på den Triforce-korrupta kraften
I spelen som Ocarina of Time, Twilight Princess, Skyward Sword och Breath of the Wild är Master Sword en drivande del av handlingen. Det fungerar ofta som: en nyckel till tidsresor, ett sätt att få tillgång till nya områden och/eller ett test för att se om Link är redo för sitt öde.
I Skyward Sword avslöjas att Master Sword är smidd ur "Goddess Sword", uppgraderad genom prövningar och eld, och innehåller anden Fi. Det är bokstavligen ett verktyg av de gamla gudarna för att bekämpa ondska genom tiderna. Det är ofta starkare än vanliga svärd. I vissa spel kan det skjuta energistrålar när Link har full hälsa. I Breath of the Wild förlorar det energi när man använder det och måste efter ett tag "vila". Men blir mäktigare i närheten av ondska, t.ex. Ganon-korruption. I Tears of the Kingdom kan det smältas samman med andra föremål, vilket förnyar dess roll.
Master Sword är mycket mer än ett svärd – det är en symbol för hopp, rättvisa och kampen mot mörkret. Det dyker upp i nästan varje Zelda-spel med varierande historia, men dess kärnfunktion är alltid densamma: att hjälpa hjälten besegra ondskan.
Därför röstade jag på bananerna... What, wait!?
Fel
Master Sword kallas ofta "The Blade of Evil's Bane" (Ondskans banesvärd). Den kan bara bäras av någon som är ren i hjärtat, oftast Link – seriens återkommande protagonist. Svärdet representerar därför mod, dygd och det godas triumf över ondska. Master Sword är ett av få vapen som kan skada eller försegla Ganon/Ganondorf, seriens återkommande antagonist. I många spel behövs det för att:
Döda slutbossen
Bryta förbannelser
Stänga portaler till mörka dimensioner
Lägga band på den Triforce-korrupta kraften
I spelen som Ocarina of Time, Twilight Princess, Skyward Sword och Breath of the Wild är Master Sword en drivande del av handlingen. Det fungerar ofta som: en nyckel till tidsresor, ett sätt att få tillgång till nya områden och/eller ett test för att se om Link är redo för sitt öde.
I Skyward Sword avslöjas att Master Sword är smidd ur "Goddess Sword", uppgraderad genom prövningar och eld, och innehåller anden Fi. Det är bokstavligen ett verktyg av de gamla gudarna för att bekämpa ondska genom tiderna. Det är ofta starkare än vanliga svärd. I vissa spel kan det skjuta energistrålar när Link har full hälsa. I Breath of the Wild förlorar det energi när man använder det och måste efter ett tag "vila". Men blir mäktigare i närheten av ondska, t.ex. Ganon-korruption. I Tears of the Kingdom kan det smältas samman med andra föremål, vilket förnyar dess roll.
Master Sword är mycket mer än ett svärd – det är en symbol för hopp, rättvisa och kampen mot mörkret. Det dyker upp i nästan varje Zelda-spel med varierande historia, men dess kärnfunktion är alltid densamma: att hjälpa hjälten besegra ondskan.
Därför röstade jag på bananerna... What, wait!?
Så ett typiskt fantasy svärd med andra ord, tex Excalibur eller Anduril. Inget fel med det men inget man redan sett som gjorts bättre¯\_(ツ)_/¯.
Va? det är ju lätt det bästa vapnet ever i hela världen. Kapar av ljussablar som de vore gurkor
1# FZ Troll
Oj vilken tråkig final!
Verkligen!
Först rök alla alternativ som jag röstade på i kvartsfinalerna. Sedan rök båda alternativen som jag röstade på i semifinalerna. Så nu är jag redig bitter 😅
När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.