FRA lagen
Hur mycket jag än hatar FRA-lagen så tror jag faktist inte att den kommer påverka mitt liv.
För det första är jag ingen terrorist, skulle dem fånga upp mig i deras jävla nät skulle dem nog få släppa mig lika snabbt igen eftersom jag knappast utgör ett hot.
För det andra, utnyttjar dem FRA-lagen för att fånga mig för fildelning, so be it, den dagen den sorgen, jag har brutit mot svensk lag och man får ta straffet.
För det tredje, jag har inget att dölja för vare sig staten eller någon annan. Vill jag skicka ett mail till någon så tror jag inte FRA-folket bryr sig om att kolla mitt mail.
Men visst suger hela situationen och det är ju en ren princip-sak att vi inte ska leva i ett storebrorsamhälle. Men saker och ting förändras, vi står snart inför ett nytt val och får förhoppningsvis en bättre regering nästa mandatperiod!
Personligen tycker jag dock att detta sinnessjukt jävla urkorkade idiotiska förslag verkligen är en sak som man skulle kunna folkomrösta om (om man nu som i detta läget har en riksdag där personerna i fråga tappat helt förmågan att begripa vad det håller på med.). Sen så är det ju inte bara vi svenskar som berörs av den här skiten utan nog borde det väl vara så att all trafik som går _genom_ sverige avlyssnas/filtreras.
För många är nog skatter viktigare än detta tyvärr. Alla har sina hjärtefrågor, jag tycker vi bör rusta upp försvaret och brinner för detta, men jag anser inte att vi skall folkomrösta om det för det.
Förstår hur du tänker och visst håller jag med om tankesättet. Dock handlar denna sak om en sådan viktig sak som integritet, vad blir nästa steg?
Införa kameror överallt för alltid tar de någon stackare, lagstifta bort persienner(har du inget att dölja så why not) fasta IP med adress,körkortsregister,arbete osv i en databank man kan slå i, no questions asked liksom?
En sådan viktig sak måste jag säga att jag brinner för, men visst förstår jag ditt resonemang.
Sedan har vi detta med källskydd, det kommer inte existera. regimkritiker kommer med största sannolikhet bli registrerade och deras vänner.
Om du själv t.ex. klickar på fel länk så kommer du kanske att fastna i nätet och bli registrerad och likaså din bekantskapskrets. Eller du kanske bara råkar skriva något som fastnar i deras filter...för ingen vet vad dessa sökord kommer bestå av, men inte är det "bombbälte, jag är terrorist osv osv. Man kan få hela sin livstil registrerad för att man snackat kantarelltransport o.s.v.
Går också finfint att använda till att t.ex. kartlägga hur mycket politiska motståndares websidor ökar eller minskar, så att man kan analysera och eventuellt reagera i tid. (Står så fint skrivet att regeringen kan välja och vraka.)
Googla lite på IB affären, så förstår du att inte ens en svensk regering alltid har rent mjöl i påsen.
Nu spann jag iväg lite, men i korthet så är jag motståndare till ett verktyg som kan användas till så mycket felaktiga saker. Därav anser jag att det borde folkomröstas, men är också realist och förstår att det aldrig kommer ske.
Allt handlar om att ha kontroll och visst är denna lag formidabel. Sedan har hackers redan fixat en 1024-bitars algoritm för att kryptera "mina dokument osv" för sedan begära lösenord, vilket Symantec sa att det skulle ta ett antal superdatorer 1 miljon år att knäcka. Så i slutändan så blir skurkarna skyddade genom olika kommande open source projekt som generar starka krypteringar, medans den vanliga svensson får leva med att han blir övervakad, då FRA inte kommer åt de som lagen avser.
Ok, svävade igen..men i korthet: Jag tycker det är viktigt att folket får säga sitt.
Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005
Försvarsutskottet säger ja till FRA-lag
Försvarsutskottet ställer sig bakom det nya förslaget till FRA-lag, meddelas på onsdagkvällen.
En majoritet av ledamöterna röstade för försvarsminister Sten Tolgfors förslag om utökat integritetsskydd, säger Allan Widman (fp) till DN.
Anders Karlsson (s), ordförande i försvarsutskottet, säger till DN att de tillägg som har gjorts inte ändrar socialdemokraternas inställning till lagen:
- Vi kommer att rösta nej.
Riksdagen kommer att debattera och ta beslut om förslaget ikväll. Debatten i kammaren börjar kl 19.25, och 48 ledamöter har ställt sig på talarlistan.
Emma Thelenius-Wanler och Kristina Jogestrand (Saxat ifrån DN)
Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.
Vad håller de på med i regeringen egentligen. Verkar som vi har fått oss ett par onåbara härskare...
"Regeringen försökte stoppa MUF-demonstration" "oklart om det är ett lagbrott då demonstrationen genomfördes"
Kika in på http://www.politikerbloggen.se/
Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005
...vi står snart inför ett nytt val och får förhoppningsvis en bättre regering nästa mandatperiod!
Och vilken skulle det vara?
Förlåt, självklart skulle det så "en lika kass regering", tyvärr
De som röstar nej till FRA får min röst.
Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.
"DU SAKNAR SKRIVBEHÖRIGHET TILL TRÅDEN...."
Hur många gånger skall man behöva skriva om sina inlägg pga detta "felmeddelande" - vad är problemet liksom? Ok, tvinga mig att logga in igen med radera inte den textmassa jag precis skrivit!
Jag orkar inte skriva om allt - jag är för arg.
Krypteringsjihad!
My goal in life is to be the person my dog thinks I am.
Här dog mitt hopp för Sverige.
Ett land där folket inte kan bestämma över sig själv är ett land utan framtid.
Jag tycker att vi ska marschera mot riksdagen och lyncha våran käre statsminister och de som röstade ja till detta skandalösa förslag.
Om de vägrar att lyssna till oss, varför ska vi lyssna till dem?
Bomb, bomb, bomb, terrorism, Allah Ackbar.
Fan då... Nästa år röstar jag på piratpartiet i ren protest mot denna skitregering. Att vägra lyssna på folket.. är det demokrati? Och att säga att dom inrättat en myndighet som ska kontrollera FRA... Yeah right....
Bomb, terrorism, död åt reinfeldt. Döda döda döda, massmord. Kapa Flygplan.
Jaha, och vilka idioter röstade ja den här gången då? Är ju fan vansinne alltihopa.
Här är allas röster:
http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3158&guid={0E3...
Länk tagen från:
http://www.politikerbloggen.se/2008/06/18/9194/#more-9194
Det här gick ju bra...
edit: Håller med CastorFiber. Det kan vara störigt att man blir utloggad så snabbt. Kanske något man kan ta upp i "synpunkter".
Men det brukar annars räcka med att backa för att komma till texten man skrivit.