Hemsida -> Webserver

Inaktiv
Hemsida -> Webserver

Tjenare, Ja hade tänkt lägga up en egen hemsida ifrån min data.. men då behöver ja nått program för det tror ja nån som kan rekommendera ett bra program? "Det ska vara gratis occkså :D" ska inte vara så svårt också Ha det så bra alla


signatur

Swedish MMO news site! Updates everyday -> http://mmoart.netai.net/

Inaktiv
Medlem

Vänta här nu. Vad för program vill du ha? FTP? "Sidsnickrartjosan"? Förklara lite bättre.


signatur

<3 #komsi @ q-net :)

Medlem

För min del tycker jag det låter som att det e webbserver du vill ha, som sann linuxsnickrare säger jag direkt "apache" (vilket även finns att tanka till Windows (http://www.apache.org eller mer exakt http://httpd.apache.org/) ... WinXP Pro har väl även IIS eller vad den heter liggandes nånstans... titta unde Start -> Kontrollpanelen -> Lägg till/Ta bort program -> Lägg Till/Ta bort Windows komponenter så ska IIS finnas där nånstans (XP pro), men jag har varken testat att installera det eller att använda IIS öht, så min röst ligger på apache


signatur

<3 #komsi - where teh galenskap is

Medlem

Har du kollat upp att du får ha en webserver? De flesta internetleverantörer tillåter inte servrar av något slag alls. Dock brukar man komma undan med FTP om man inte använder port 21. Om du nu har en leverantör som tillåter webservrar så skulle jag välja Apache som 0p3r4 säger.


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem
Skrivet av Hwergelmer:

Har du kollat upp att du får ha en webserver? De flesta internetleverantörer tillåter inte servrar av något slag alls. Dock brukar man komma undan med FTP om man inte använder port 21. Om du nu har en leverantör som tillåter webservrar så skulle jag välja Apache som 0p3r4 säger.

Får man inte ha en egen webserver? Har jag aldrig hört talas om, varför skulle man inte få ha det? Om det är så, så vill jag gärna veta mer. För övrigt finns det ju otaliga program för att köra en egen webserver och de gånger jag har varit i kontakt med supporten(Telia) så har det aldrig varit problem med att ha en webserver. Däremot gillar de inte mailservers osv. Men har du mer info som sagt så är jag tacksam, för detta var nytt för mig.

Ontopic: Rekommenderar också Apache, är man ny på att köra en webserver så finns det färdiga paket att köra igång, tillochmed utan installationsprocedur.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem

Jaha, kan hända att det är jag som har gammal information då. När jag senast var intresserad av att ha server var det iaf inte tillåtet, fast det var ju några år sedan iofs...

Edit: Ur Chellos "användarpolicy" (översätts till svenska med ordet avtalsvilkor)

Ovanstående paragraf innebär bl.a. att Abonnenten inte får:

· Erbjuda Internetaccess till andra användare.

· Erbjuda e-post, web-, ftp-, irc-, och dhcp-servers, interaktiva tjänster och communities.

· Ansluta fler datorer än antalet IP-adresser som ingår i abonnemanget.


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

tackar ni som har skrivit. ska testa nu lite


signatur

Swedish MMO news site! Updates everyday -> http://mmoart.netai.net/

Medlem
Skrivet av Hwergelmer:

Jaha, kan hända att det är jag som har gammal information då. När jag senast var intresserad av att ha server var det iaf inte tillåtet, fast det var ju några år sedan iofs...

Edit: Ur Chellos "användarpolicy" (översätts till svenska med ordet avtalsvilkor)

Ovanstående paragraf innebär bl.a. att Abonnenten inte får:

· Erbjuda Internetaccess till andra användare.

· Erbjuda e-post, web-, ftp-, irc-, och dhcp-servers, interaktiva tjänster och communities.

· Ansluta fler datorer än antalet IP-adresser som ingår i abonnemanget.

Var som sjutton


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem

Samma sak gällde telias 0,5Mb lina sist jag kollade avtalet.


signatur
Medlem

Citat från telias avtal:

"5.2 Anslutning av utrustning
Kunden får ansluta en egen server till tjänsten under förutsättning att den enbart används för personligt bruk"

"Kunden får inte ansluta en egen e-postserver till tjänsten om inte Telia särskilt skriftligt godkänt detta."
Slutcitat.

E-postserver visste jag om, då de vill försäkra sig innan man slår på den att man har hög säkerhet och inte blir en spambouncer osv. Men klarar man av det så kan man få ett skriftlig godkännande.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem

Den stora grejen med servrar är ju risken att kunden faktiskt utnyttjar hela sin bandbredd, och det vore ju inte bra för alla giriga jävlar på Chello etc.

Jag undrar om 24/7 Torrent-seeding räknas som server


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem
Skrivet av Hwergelmer:

Ur Chellos "användarpolicy" (översätts till svenska med ordet avtalsvilkor)

Ovanstående paragraf innebär bl.a. att Abonnenten inte får:

· Erbjuda Internetaccess till andra användare.

· Erbjuda e-post, web-, ftp-, irc-, och dhcp-servers, interaktiva tjänster och communities.

· Ansluta fler datorer än antalet IP-adresser som ingår i abonnemanget.

Wow..!

Medlem

Skulle vara intressant att höra vilka som tillåter servers och inte. Det kan ju inte vara bara Chello som har den filosofin, fäller en stilla tår


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

jag har då haft 2 servrar, en server som körde hemsida plus ftp igång samtidigt dygnet runt. den andra körde cs och renegade

funkade fint fram till routern brände och sen har jag inte haft någon tid eller ork att sätta upp det igen det var förmycket jobb att sköta det.

får väl baka ihop allt på en server istället för på 2 stycken och försöka dra igång den nån gång


signatur

Robert Bond www.bondmaster.tk
gratis spel från 3drealms: ftp.3drealms.com

Medlem
Skrivet av Hwergelmer:

Edit: Ur Chellos "användarpolicy" (översätts till svenska med ordet avtalsvilkor)

Ovanstående paragraf innebär bl.a. att Abonnenten inte får:

· Erbjuda Internetaccess till andra användare.

· Erbjuda e-post, web-, ftp-, irc-, och dhcp-servers, interaktiva tjänster och communities.

· Ansluta fler datorer än antalet IP-adresser som ingår i abonnemanget.

Mejlserver [check]
Webbserver [check]
FTP-server [check]
IRC-server [check]
DHCP-server [nästan]

*fniss*... dock är det väl bara web- samt ftp-server som utnyttjas någorlunda flitigt...

Men vafan... de flesta budgetroutrar kan väl agera DHCP-servrar för klienterna man ansluter?


signatur

<3 #komsi - where teh galenskap is

Medlem

Jag var lite busig och körde FTP-server där ett tag, men det rann ut i sanden. Har svårt att tänka mig att de orkar screena efter små obetydliga servrar hos kunderna, iaf inte i någon större utsträcking. Kanske att de kollar port 80 och 21 ibland...


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

1
Skriv svar