"Ingen mening med livet"

Medlem

Självklart, att reproducera.

signatur

Härmed lovar jag att aldrig köpa ett spel igen! Med undantag spel som jag MÅSTE köpa för att kunna spela.

Inaktiv

Greger: Jag menar, om människan är liv så borde ju även den högre existensen också vara liv vilket i sin tur även betyder att människan är lika med gud. Så frågan är kanske varför inte vi har sett till att gud har det bra? Du kan ha rätt i att vi på något sätt kan påverka den "andra" existensen men än så länge vet nog ingen. Hur vet den andra existensen att vi finns?

Vad är det som säger att den andra existensen skulle vara allsmäktig? Bibeln eller vetenskapen?

EliasN: Det är inget fel med andra perspektiv på ämnet som du berättar. Men att anta att bibeln stämmer till 100% som är skrivet för 2000 år sedan låter inte uppdaterat.

Än så länge är det ingen debatt vad jag har sett. Snarare en fin diskussion och i den är alla välkomna. 8)

signatur

/J.

Medlem

Att likfärdiga vetenskapen med just dig är nog att hoppa i lite för djupt vatten, det är det sunda förnuftet som har sett till att vi har velat veta mer om våran omvärld, förr i tiden så förstog man inte varför det åskade, och antog därför att det var någon högre makt som åstadkom detta fenomen.

Nu vet vi ju att åska kommer när både varma och kalla vindar sveper in mot varandra.
Likadant med massa andra fenomen som sägs vara "guds verk".
Jag kan förstå varför folk fortfarande vill tro på gud, men när folk väl börjar komma in på att hela deras liv centreras kring just gud, och kan inte ens ta till sig andra tankesätt (detta gäller såklart för alla religioner) blir jag lite sur på det.

Eftersom han har skapat en hel värld med tillhörande djur, natur och allt som vi knappt förstår 1/10 av, och allt på 7 dagar (eller kanske 6 dagar, han vilade på söndagen) så skulle jag nog säga att han är allsmäktig

signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Inaktiv

"Att likfärdiga vetenskapen med just dig är nog att hoppa i lite för djupt vatten"

Min mening blev nog misstolkad så jag tog bort (jag), tanken var att ni skulle förstå vilken sida jag var på. Inte att jag skulle vara någon övermänniska. Ok..

Jag vet inte varför du fortsätter att leta fakta ur bibeln för att bevisa att gud inte existerar. Greger, jag håller med dig. Men bibeln var ett rättesnöre för länge sedan och den är som sagt inte särskilt uppdaterad, så varför skulle motargument som grundar från en gammal bok duga som bevis? Jag har aldrig läst bibeln mer än ett par meningar. Måste allt som står i bibeln vara sant för att ett annat liv kan ha skapat våra byggstenar?

Så glöm det där med bibeln. Jag kan inte tro på den själv.
Eftersom min teori syftar på att gud inte alls skapat något liv.
Det enda den existensen skulle kunna ha skapat vore all materia.

signatur

/J.

Medlem

Okej, missförstog dig nog ganska rejält
Nu när du sa det där så verkar det mer som att vi är på samma sida, och inte motsatta

signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Inaktiv

Ok, fast jag tror att man kan både vara troende och icke troende för att tycka att denna teori är spännande.
Ingen religion har ju med det här att göra. Det här kanske rent av är en nygrundad modern religion. Man kanske ska ta och börja skriva ner allt till den kommande bibeln.

signatur

/J.

Medlem

Meningen med livet ja...

Att rota i det där visar mest baksidan med att vara människa, vi måste trösta oss med allt möjligt för att orka leva eftersom vi är medvetna om att vi en gång kommer att dö oavsett vad vi gör.

På ett personligt plan vill jag bara att livet skall vara så roligt och skönt så länge jag får vara med, jag tänker inte spendera en minut att gråta kring min oundvikliga bortgång.

Allt som är kul, spännande och roligt blir i längden tråkigt och ledsamt, jag antar att detsamma gäller för livet och jag hoppas jag får dö när jag känner att jag är klar. Vad som händer sedan råder jag inte över och jag bryr mig inte just av denna anledning.

Jag har tidigare, precis som du, letat efter svar. Jag har inte medvetet studerat, fördjupat mig och förkovrat mig i forskning och rön men när änmet kommit på tal har jag sparat den information jag tror på. Om någon fortfarande läser följer mina funderingar.

Livet är som du säger energi. Som vi alla vet kan energi aldrig försvinna, bara byta form. På så vis har vi alla evigt liv. Tänk på alla energier, livsformer som fått lägga ner sitt liv så att jag skall kunna finnas till - en dag är det min tur att låta andra låna "min" energi.

Sedan fascineras jag över hur likt universum är saker som man studerar på molekylnivå - elektroner snurrar runt kärnan precis som månar runt små planeter - varför skulle inte vårt universum kunna vara en molekyl i ett annat universum? Den hastighet elektroner snurrar med kring kärnan... om vi "översätter" den till våra månader kanske vårt uråldriga universum bara är några sekunder gammalt i nästa universum...

Jag har sett flera personer på sista tiden jämföra mänskligheten med ett virus så det känns lite B att ta upp det även om jag tänkt samma sak länge... vi sprider ut oss och konsumerar precis som en cancer så det är inte konstigt att vi är som vi är. Vi måste kriga, svälta och decimera oss själva för att överleva - i en värld där alla lever i fred och välstånd skulle vi tvingas att leva i tyranni med regler kring mat, sex osv - frihet skulle vara ohållbart. Jämför med vår skyddsjakt - varför jagar vi älg?

För att knyta ihop påsen vill jag bara säga att vi är, både individuellt och kollektivt, körda. Lika bra att tuta och köra, se inte bakåt och leva sitt liv ett spel i taget.

Peace out.

signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem
Skrivet av CastorFiber:

Lika bra att tuta och köra, se inte bakåt och leva sitt liv ett spel i taget.

Peace out.

Amen till det Castor

signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem
Skrivet av SoniC:

Självklart, att reproducera.

ELLER!!! att försöka hela livet vem bryr sig om man lyckas

Inaktiv

Castorfiber: Jag tror du vill säga att vi inte ska gräva i våra innersta tankar? Det förstår inte jag, det är ju bara bra? Jag kan inte tänka mig att folk skulle tappa livslusten av att veta att det inte finns någon mening med livet. Ingen har ju nämligen förstått sig på meningen i flera miljarder år säkerligen. Men ändå lever så många människor kvar om det inte vore för att de ville uppnå något här på jorden. Precis som du menar spelar det ju ingen roll att de vet det ena eller det andra. De lär nog leva kvar ändå så du behöver inte oroa dig.

"varför skulle inte vårt universum kunna vara en molekyl i ett annat universum? Det kanske stämmer, men man kommer ändå aldrig undan tanken på att något måste ha skapat meningen. Idag spekulerar man ju kring om det finns paralella universum som fungerar så att man kan resa tillbaka i tiden. Fast det har ju inte med den andra teorin att göra.

signatur

/J.

Medlem
Skrivet av jollehojje:

Castorfiber: Jag tror du vill säga att vi inte ska gräva i våra innersta tankar? Det förstår inte jag, det är ju bara bra? Jag kan inte tänka mig att folk skulle tappa livslusten av att veta att det inte finns någon mening med livet. Ingen har ju nämligen förstått sig på meningen i flera miljarder år säkerligen. Men ändå lever så många människor kvar om det inte vore för att de ville uppnå något här på jorden. Precis som du menar spelar det ju ingen roll att de vet det ena eller det andra. De lär nog leva kvar ändå så du behöver inte oroa dig.

Jag menar inte att man inte skall rota i sina innersta tankar kring varför vi är här - jag menar snarare att man måste vara beredd på att det inte finns några svar - religion ebjuder ju en helt galen förklaring med alla svar så om man inte orkar leva utan orsak kan man ju prenumrera på någon saga som man kan trösta sig med.

Skrivet av jollehojje:

"varför skulle inte vårt universum kunna vara en molekyl i ett annat universum? Det kanske stämmer, men man kommer ändå aldrig undan tanken på att något måste ha skapat meningen. Idag spekulerar man ju kring om det finns paralella universum som fungerar så att man kan resa tillbaka i tiden. Fast det har ju inte med den andra teorin att göra.

..någon skapat meningen, ja... För att kunna tänka kring detta tror jag vi måste kasta ut begrepp som "tid", "ingenting", "oändlig" osv... det är ord vi hittat på för saker vi inte förstår, varför måste sanningen gå att beskriva med vårt ofantligt trångsynta synsätt? Vi är en så sjukt lite del av universum så varför skulle vi veta eller ens kunna sätta ord på varför vi finns?

Unviversum är oändligt, tex - det går kanske inte att förstå som människa hur det kan vara så, vi är ju vana vid att alla ting har ett slut på ena eller andra sättet.

signatur

Inaktiv
Skrivet av CastorFiber:

- religion ebjuder ju en helt galen förklaring med alla svar så om man inte orkar leva utan orsak kan man ju prenumrera på någon saga som man kan trösta sig med.

Onej inte igen..:) Jag är inte för någon religion. Men som sagt har du rätt om det du säger. Min tanke var att kunna bevisa vetenskapligt om det finns mening med livet.

Skrivet av CastorFiber:

Unviversum är oändligt, tex - det går kanske inte att förstå som människa hur det kan vara så, vi är ju vana vid att alla ting har ett slut på ena eller andra sättet.

Det är möjligt att vi tycker det känns som oändligt men det kan det inte vara om vi ska tro på big bang. Då var ju universum bara en liten atom från början. Redan på det stadiet vet man då att det måste finnas något slut på vårt rum. Slutet av vårt universum kanske har böjts och vår uppfattning om ett slut tolkas istället som att rummet är oändligt.

Sen är det möjligt att det finns något utanför vår "bubbla" men om universum är krökt på något vis lär vi aldrig veta vad.

signatur

/J.

Medlem
Skrivet av jollehojje:

...big bang.

"I begynnelsen fanns ingenting, sedan exploderade det."

Jämför med:

"I begynnelsen fanns gud, sedan skapade han världen"

Det kanske bara är jag som tycker att det känns precis lika värdelöst. Rent principiellt är jag mer för Big Bang än för den religiösa varianten, men så länge singulariteten inte är förklarad känns det nästan som att ställa en gud mot en annan.

signatur

Allt i ovanstående post är självklart endast min åsikt, och bör läsas som rättstavat även om så inte är fallet.

Medlem

fast i big bang`s fall så fanns det nått. som i en explotion spredsig, och än idag sprider sig utåt. rymden växer hela tiden.

Sen har vi oxså en tes, finns inget rum finns ingen tid, dsv tiden som vi känner började då big bang hände.

signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av Klfh:
Skrivet av jollehojje:

...big bang.

Jämför med:

Det kanske bara är jag som tycker att det känns precis lika värdelöst. Rent principiellt är jag mer för Big Bang än för den religiösa varianten, men så länge singulariteten inte är förklarad känns det nästan som att ställa en gud mot en annan.

Med skillnaden att det finns vetenskapliga belägg för den ena teorin och absolut ingenting för den andra.

signatur

Medlem
Skrivet av IceMan:

Sen har vi oxså en tes, finns inget rum finns ingen tid, dsv tiden som vi känner började då big bang hände.

Tid är ju bara ett annat namn för energi?

signatur

Inaktiv
Skrivet av CastorFiber:
Skrivet av IceMan:

Hmm, kan man omvandla tid till något annat då?

signatur

/J.

Medlem
Skrivet av Klfh:
Skrivet av jollehojje:

...big bang.

Jämför med:

Jo, båda lämnar frågan helt obesvarad.

Vad fanns före Big bang? Vad fanns före det osv osv...

Vad/vem skapade Gud? Vad/vem skapade den/det som skapade Gud osv osv...

Fascinerande att folk faktiskt valt att nöja sig någon av ovanstående förklaringar.

Livets mening är enligt mig evolutionen själv. Förutsättningen för evolution är strävan. Jag strävar efter att föra min särart vidare, och att ge mina barn bättre förutsättningar än jag fick. Min avkomma kommer att sträva efter att föra sin särart vidare och ge sina barn bättre förutsättningar än de själva fick.

Så har samhället fungerat i (nästan) alla tider, men med de egoistiska 40-talisterna och efterföljande generationer verkar denna naturens gång vara satt ur spel i västvärlden. Detta i kombination med att vi snart inte har någon egen produktion utan istället förlitar oss på gamla pengar och kunskap som vi inte har... Nä nu börjar jag gå från ämnet

signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem
Skrivet av jollehojje:
Skrivet av CastorFiber:
Skrivet av IceMan:

Hmm, kan man omvandla tid till något annat då?

Ja, energi kan ju byta form så om tid är energi så...
Vi mäter tid i hur månen snurrar kring jorden (energi) så vi skulle lika gärna kunna prata om hastighet och färdad sträcka som om veckor och dagar, eller?

signatur

Inaktiv
Skrivet av Hwergelmer:
Skrivet av Klfh:
Skrivet av jollehojje:

...big bang.

Jämför med:

Jo, båda lämnar frågan helt obesvarad.

Vad fanns före Big bang? Vad fanns före det osv osv...

Vad/vem skapade Gud? Vad/vem skapade den/det som skapade Gud osv osv...

Fascinerande att folk faktiskt valt att nöja sig någon av ovanstående förklaringar.

Livets mening är enligt mig evolutionen själv. Förutsättningen för evolution är strävan. Jag strävar efter att föra min särart vidare, och att ge mina barn bättre förutsättningar än jag fick. Min avkomma kommer att sträva efter att föra sin särart vidare och ge sina barn bättre förutsättningar än de själva fick.

Egentligen så var inte meningen med den här tråden att veta vad som fanns innan big bang, men ändå är det just det som vi diskuterar. Än en gång förklarar jag att ni ska tänka omvänt på dessa frågor. Börja för guds skull inte med början på allt, mitt vanliga tips är att börja bakifrån. Då kommer man till en återvändsgränd där man inser att det måste finnas något bakom allt.

Jag tror också på evolutionen men defenitivt inte att den har gett livet en mening. Helt ofattbart för mig och min mänskliga hjärna.

Okok, vet inte om det kommit nåt nytt i denna tråd när jag har kommit tillbaka om en vecka men annars får vi väl säga adjö för denna gång.

signatur

/J.

Inaktiv

Att folk orkar. Lever ett skitbra liv och allt är super, behöver inte tänka på denna skiten då. Thats it!

Medlem

jag tror lika lite på big bang som religiösa teorier om skapande av allt.

big bang lägger ju krokben på sig själv direkt.

1) först fanns absolut ingenting, inte ens tomrum, en explosion av absolut ingenting i ingenstans sker och poffs så existerar allt o_O

2) hur kan nånting som är oändligt konstant växa?
likaväl som att man inte kan förkorta ett snöre som är 0 cm till hälften så kan man ju inte dubbla något som är oändligt.

(och nej, jag tror varken på gud eller jultomten...)

signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem

Werzion läs mera, rymdens gåtor är inte så där jätte lätt att säga på några meningar
eller som ett svarthål. sväljer extrema mängder massa till "inget" typ ett bakovänt svartstort hål kan det ha varit ibörjan, så som jag har fattat det. extremt mycket massa på liten "yta"

vidare, finns det inget rum, finns det ingen tid. osv.. intresant ämne är det iallafall i högsta grad!

signatur

R.I.P The_maxx

Inaktiv
Skrivet av Lognoreng:

" Om gud finns är det inte alls konstigt att han har funnits i all evighet, ingen har ju nämligen skapat honom. "

"Energi kommer inte fram av sig självt utan någon form av rörelse."

Alltså måste någon ha skapat gud, Och vem har isåfall skapat han som skapat gud? osv osv.

Det är ett dumt tänkesätt då det även motbevisar all vetenskaplig kunskap - t.ex. vem skapade "ingenting"? Det måste ju också ha skapats.

Du kan inte motbevisa gud och du kan inte heller bevisa gud för om du motbevisar han så har du även motbevisat dig själv.

Och IceMan, tror inte du riktigt förstått vad ett svart hål är..

Sen så tycker jag de flesta teorier här redan har motbevisats ELLER motbevisar sig självt.
Själv så har jag ingen teori, känns onödigt att grubbla i frågor som är omöjliga att svara på.

Och werizon, det finns vetenskapligt bevisade teorier om att det finns något som kan slumpmässigt inträffa närsomhelst; detta kan bevisa big bang... och det fanns troligen saker innan om vi ska följa big bang teorin.

Meningen med livet skiftar från person till person - meningen med livet = de ambitioner man har... tror iaf jag. Vill man leva ett bra liv så är det meningen med livet... vill man bli känd rockstjärna så är även det meningen med livet. 8)

signatur

"Nothing is more intolerable than to have to admit to yourself your own errors"

Inaktiv

Att säga att gud inte finns är nonsens .Vi skapade gud. Vi dödade gud och vi återupplivade gud igen. Denna gång i form av det vi i vanlig folkmun kallar ekonomin. Dagens Gud. Guden av vårat konsumptions-samhälle.
Vi vill så gärna tro att vi har undkommit Försynens stadium, men vi har fel.
Stadens köpcentrum är idag vår helgedom, och dit går vi varje helg för att offra vårt tionde för lite evig lycka, eller åtminstonde tillfredställelse.

signatur
Medlem

DarthZ - ett svart hål är väll en punkt där rymden har "fallit samman" med extremt hög dragningkraft, väll? :X

signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av IceMan:

rätt säker på min sak.
Livet har "ingen mening"
man äter för att kunna leva, leva för att kunna sätta på söta flickan så det blir barn.
som alla andra djur/växter.

what he said.
människan är en djurart som precis som alla andra i grunden strävar efter att överleva.. sen att vi överbefolkat vår planet och tagit oss högst upp på näringskedjan och utan problem överlever har väl gjort att meningen med livet har förändrats lite från att handla om överlevnad till.. ptja.. vad var man nu vill göra med sitt liv..

om nån redan har skrivit nå liknande så.. äh wth, orkade inte läsa igenom hela tråden

Medlem

Katana håller helt med dig

signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av Werzion:

jag tror lika lite på big bang som religiösa teorier om skapande av allt.

big bang lägger ju krokben på sig själv direkt.

1) först fanns absolut ingenting, inte ens tomrum, en explosion av absolut ingenting i ingenstans sker och poffs så existerar allt o_O

2) hur kan nånting som är oändligt konstant växa?
likaväl som att man inte kan förkorta ett snöre som är 0 cm till hälften så kan man ju inte dubbla något som är oändligt.

(och nej, jag tror varken på gud eller jultomten...)

de observationer som finns (expansion av det observerabra universum + kosmiska bakgrundsstrålningen) förklaras just nu bäst av en big-bang teori. det är inte en dålig teori för att den inte uttalar sig om vad som hände före big bang.

faktum är att det inte finns någon vetenskaplig vits med teorier som ger resultat som man ändå inte kan mäta, och det tidigaste du kan se (med dagens teknologi iallafall! det kan ju eventuellt ändra sig i framtiden) är just rester från big bang.

universum är på sätt och vis "oändligt" men bara i den betydelsen att materian på något sätt genererar rummet och tvärt om - det finns alltså inget utanför universum, för att universum är allt som finns. det är nödvänligtvis inte "oändligt" för den sakens skull.

Skrivet av CastorFiber:
Skrivet av IceMan:

va? nä? hur menar du?

Inaktiv
Skrivet av jollehojje:
Skrivet av DreadX:

varför har män bröst?

Om du tänker dig att bröst inte heter någonting, vad är de då? De är bara en samling utbuktningar. Vad har du för användning av dina utbuktningar idag om du skulle ha några? Mitt svar är att de män som nu har bröst har inte bröst för att de ska vara till för något, du använder dem för att det finns något att använda om du själv har upptäckt det. Som jag brukar säga: man föds med naturen, inte till naturen.:)

Är det inte så att det är en muskel (ivarjefall på män) ? men om du menar man- bröst så antar jag att det är ett ställe att lagra fett. Om du mener bröstvårta så tror jag i att man får den som foster innan det är bestämt om det ska bli en han lr hon och sendan har kvar den när man blir äldre. Men vad vet jag. Jag har inte äns gått ut grundskolan.

Min teori om universums skapelse är att den alltid har funnits där tycker åtminstonde jag låter lika rimligt som om det skulle exploderat eller vara skapat av en annan varelse.

Om du orkar kan du järna peka ut alla stavfel. Men lär sig ju av sina misstag. God bless Torsviks skola för att ha givit mig så bra svenska undervisning och min fina handstil som ni inte vill se

:|:|

signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Skriv svar