Nordisk union

Medlem

Äsch fan, det visar ju bara att vi småländer klarar oss bra utan resten av EU! Känns mer sammansvetsat.

Medlem

Tycker det låter gött det här med Nordisk Union istället för en europeisk. Sitter bara massor med grodätande fransmän som styr och ställer (inte illa ment om fransmän ). Det jag menar är att jag tror vi nordiska länder har mer likvärdiga åsikter. EU är för stort och det ger för mycket meningskiljaktigheter. Och sen, tror jag, skulle vi nordiska länder bli en stark union/nation med stark handlingskraft.


signatur

//* Det finns inga Minor för Svärdet *\\

Medlem

Norrmän och danskar är bra folk så varför inte. Jag lägger min röst om vi kommer dit.


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem

den här tråden är ren komedi

Inaktiv

den här tråden är ren komedie? Ikke bare en komedie den er en tragisk komedie

At en så god ide som en Nordisk Union er nærmest en utopi i 2008. En god ide som har så stor støtte i den Nordiske befolkningen . En fult gjennomførbar union der vi slipper å tråkke noen på tærne eller bære noen på skuldrene ?.

Faktum er at vi ikke vinner noe som helst ved at være medlemmer av EU. De goder som medlemskapet medfører kunne vi også hatt gjennom særlige avtaler med EU. EU medlemskap koster bare penger og krever at vi gir fra oss våre demokratiske rettigheter.

Jeg og ganske mange andre er sikker på at hadde vi kunne valgt mellom en EU og En Nordisk Union så hadde Nordisk Union vunnet med veldig god margin i samtlige Nordiske land.

Vi Nordens folk kan kanskje skylde på oss selv Vi legger oss dessverre litt for flat for vår politiske elite som er så kåte på Eu og jobber de kan få i Brussel og Strasbourg.

En lenke om EUs reisende sirkus

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article2279629.ece

Nei til EU.. heller en 3dje vei www.nordiskvision.org


signatur
Medlem
Medlem

"Ja, jag vill leva, jag vill dö i Norden!"

Hmm, då funkar det alltså att dö på Island om man är svensk. Rätt bra att veta faktiskt!

Inaktiv

Norge og Norden er lite men også stort?

Norge og Sverige er blant FNs største givere. I ly av de store pengegavene til FN har de nordiske landene etablert et mektig nettverk i organisasjonen. Hver sjette utsending FNs generalsekretær utpeker, kommer fra et av de nordiske landene. Norge bruker sin pengemakt til å reformere FN.

http://www.mandagmorgen.no/artikkel.shtml?id=3097

Som alternativ til dagens Eu og Eøs medlemskap jobber jeg for en Nordisk union/konføderasjon istedenfor .

Jeg mener de er det rette for oss og det er derfor jeg er med i Nordisk visjon .

Nei til EU.. heller en 3dje vei www.nordiskvision.org


signatur
Medlem
Skrivet av Lakitu:

"Ja, jag vill leva, jag vill dö i Norden!"

Hmm, då funkar det alltså att dö på Island om man är svensk. Rätt bra att veta faktiskt!

DEn går så bara för att sverige och norge var i union när den skrevs.


signatur

Programmer: an organism that turns coffein into software. Trollar och Trixar Bloggen

Medlem

Undrar hur vi hade klarat oss utan eu;)


signatur

Just when I thought I was out... the pc pull me back in.

Inaktiv

Eit stort fleirtal av medlemmene i Europaparlamentet har gått inn for å hindre offentleggjering av ein revisjonsrapport som syner at fleire av dei folkevalde har forsynt seg av lønningane til eigne tilsette.

http://www.nrk.no/nyheter/utenriks/1.5463234

Jeg mener vi bør tenke nytt


signatur
Inaktiv

Her et fantastisk forslag fra Sveriges forsvarsminister Sten Tolgfors.

Den svenske forsvarsministeren foreslår å slå sammen militære enheter i nordområdene.

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article2474671.ece


signatur

Helt klart för ett utökat nordiskt samarbete... en union varför inte .....:D


signatur

För det mesta bakbinds Troubadix och förses med munkavle .

Medlem

Vi har ju mera gemensamnt med norden`s länder, än med EU`s tex spain, italy, polen osv.. å allt vare är.


signatur

R.I.P The_maxx

Avstängd

Vad är Spain för land? Heter det inte Spanien?

Nä, jag håller med. Visst, gemenskap med de andra europeiska länderna, men det fungerar inte riktigt. Hellre en riktig union mellan våra nordiska länder.

Medlem

Ja, lägg ner EU för min del, en riktig skithög till organisation som har svagt stöd från folket i många frågor och är allmänt överstatlig och struntar i folkets röster. En nordisk union tror jag mycket mer på. Mer gemensamt och närmare folket. Synd att Nordiska Rådet inte blev större än det är, utöver det med passfrihet och vad mer dom nu kom överens om..

Medlem

tanken med EU är det inget fel på, att hålla ihopp oss, istället för att kriga, jätte bra!
Med tanke på hur utvecklingen i Asien är, så behöver väst världen sammla sin styrka.

MEN man behöver inte gå så långt att bestämma hur gurkor ska se ut, och alla andra idioti saker.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Eu är skräp, jag ser bara dåliga saker ur den unionen. Dock en Nordisk union skulle jag kunna tänka mig då jag ser Danskar och norrmän som bröder och systrar rent utseendemässigt och kulturellt.

Om ett sådant förslag skulle bli aktuellt på hög nivå, skulle jag vara en av förespråkarna för den unionen.

Leve Norden!

Medlem

Jo visst, dom säger mycket vackert. EU ska skapa fred och säkerthet i europa, osv osv.. men det känns mer likt hur många politiker ropar "TERRORIST!" som argument för att få igenom ett beslut dom stödjer, när man har magkänslan att det inte är den underliggande orsaken. Själv vill jag bara se ett EU som inte är mycket mer än ett handelsblock som tar bort hinder för fri rörlighet och handel.

Inaktiv

Drømmen om et tetter Nordisk samarbeid vi kan kalle den moderne Nordisme den lever i allefall på nette 100 vis av nettdebatter viser oss at det faktisk er en sak som fenger blant oss Nordboere : )

Ta en titt på disse videone på Youtube..

http://www.youtube.com/watch?v=dHvB5UiWimM

http://www.youtube.com/watch?v=DZmERncy_as


signatur
Medlem
Skrivet av IceMan:

Vi har ju mera gemensamnt med norden`s länder, än med EU`s tex spain, italy, polen osv.. å allt vare är.

Håller med dig vise man


signatur

Nostalgia is a hell of a drug Benny.

Medlem

inte sett nått som gör att man gynnas mer av en nordisk union än av en eu union mer än att det är många herrar som tror sig veta vad som är bättre baserat på fan vet.
o kultur utbyte eller whatnot räknas inte för det har vi redan så behövs ingen union för det.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av MacNille:
Skrivet av IceMan:

Vi har ju mera gemensamnt med norden`s länder, än med EU`s tex spain, italy, polen osv.. å allt vare är.

Håller med dig vise man

cpt obvious

Medlem
Medlem

Bra serie.

Men det handlar inte om att de andra länderna (utanför Skandinavien) är knäppa utan om att vi har samma kultur och är samma "folk" (i en icke nazistisk mening, givetvis) i Skandinavien. Tyvärr delades Norden upp på grund av fejder mellan olika klaner. Och nu ser Norden ut som den gör fast vi egentligen är samma folk. Det är väldigt tråkigt.

Tyvärr löstes ju Kalmarunionen upp. Om den hade hållit hade Norden varit en stormakt i Europa (eller rent av världen) nu.

Det inte våra förfäder klarade (på grund av felaktig maktbalans) ska vi klara av!

Medlem

Folk är fortfarande folk, man sa ju även efter första världskriget att det aldrig skulle hända igen, chansen att vi skulle ha lärt oss av våra misstag är typ... ickeexisterande.
Jag tror också att vi har bra mycket mer gemensamt med bl.a Tyskland, Frankrike, England och andra europeiska länder, glöm inte bort vallonerna, eller att vi tillochmed fick till en Fransk konung förr i tiden.

Det enda vi delar är ett snarlikt språk och en blodig historia som vikingar, efter det så är det ganska utsuddat då vi har tagit stor del av resten av världen och anammat ditt och datt till den svenska kulturen (fast, vad är den svenska kulturen ändå?).

Nä, jag måste faktiskt säga att jag är nöjd med att vara en del av en Europeisk union, en skandinavisk union känns så 200 år sen


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

så sant så.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Jag är mot en nordisk union. Däremot borde de annekteras snarast!

Inaktiv

Till de 88 stycken som röstat ja i den här tråden:

Besök www.united-scandinavia.com och kom med åsikter.

Sidan representerar en grupp som gör ett ärligt försök att uppnå visionen om ett enat skandinavien

Skriv svar