Retri pally efter patchen!

Medlem
Skrivet av Gen:
Skrivet av Blackbeard:

"...har full epic merciless och runt 400 res och de blir totalt smashade på 2-3 sek."

Resillience sänker väl bara skadan man får av rend osv?

Inte bara. Resilience gör följande:
¤ Sänker chansen att bli träffad av en crit.
¤ Sänker skadan på crits.
¤ Sänker skadan som DOTs gör.
¤ Sänker mängden mana som försvinner från drain spells.

Ah, k

Men det hjälper nog ändå inte så mycket mot holy storm grejen (eller vad den nu hette).
Den gör ju fortfarande massiv skada med vanliga träffar.

Gen
Medlem
Skrivet av Blackbeard:
Skrivet av Gen:
Skrivet av Blackbeard:

"...har full epic merciless och runt 400 res och de blir totalt smashade på 2-3 sek."

Resillience sänker väl bara skadan man får av rend osv?

Inte bara. Resilience gör följande:
¤ Sänker chansen att bli träffad av en crit.
¤ Sänker skadan på crits.
¤ Sänker skadan som DOTs gör.
¤ Sänker mängden mana som försvinner från drain spells.

Ah, k

Men det hjälper nog ändå inte så mycket mot holy storm grejen (eller vad den nu hette).
Den gör ju fortfarande massiv skada med vanliga träffar.

Ah, nej

Jag syftade bara på Rend grejjen

Ivf blir Blade Storm physical only i 3.0.3 så snart är massive pain över.

Medlem
Medlem

Paladins var "helt sjuka" efter patchen innan TBC också. Sen ser man hur de blev i slutändan

signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem

Det är ju talents för lvl 80 också. Kanske scale:ar dåligt

signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Gen
Medlem

Nu är NerfBat på dem iaf. Tjing fick de.

Fick skickat till mig en "terminator film" - det var en Paladin som drog igenom en hel EOTS med 0 deaths och toppade KB/HK/DMG (utan personlig healer). De stackars allysarna dog lika fort som bin som blir attackerade av mördargetingar.

Gen
Medlem

http://forums.worldofwarcraft.com/thread.html?topicId=1182937...

Hello paladins,

Sorry we didn't get a chance to pre-announce these changes before the data were pushed to the beta. I won't try to sugarcoat it -- these are nerfs.

As I tried to explain before, we concluded a couple of weeks ago that Retribution was doing too much damage in PvP. We tried to nerf the burst damage through the previous changes to Divine Storm etc. Unfortunately, those changes didn't prove sufficient. Not only were paladins still destroying other classes in PvP, but we also found their PvE damage, even at level 80, was too high. Many classes were concluding they were too weak based on comparing their numbers to paladin numbers (and to be fair, hunters and in some cases mages and warriors).

Here are the new changes:

1) Judgements of the Wise: Mana gained reduced from 33% to 15% of base mana. We spent many hours arriving at this number. For example, we did a lot of Patchwerk fights, watching the mana bar to see when and if it ever went down. In BGs, we were seeing paladins able to go from target to target without pausing even when unleashing all of their attacks. While we don't want you to go OOM in a few seconds, we don't want you to ignore the mana bar either. Mana is not rage -- warriors can't typically start a battle with a full bar.

2) Judgement of Wisdom: mana gained reduced to 1% of maximum mana and proc frequency cut by 50%. This ability was flat out better than Vampiric Touch when the mana provided between the two really needs to be close in order for the decision between Shadow priest and Retribution paladin to be a real one.

3) Judgement and Seals: Damage reduced by 20%. This is the major damage adjustment -- a lot of damage was coming from these. We do realize this hurts Holy and Protection as well, and that is something for which we are prepared to offer compensation (particularly if it hurts Protection's threat generation).

4) Hammer of Wrath: Now can?t be used until the target is below 20% health. Our rule of thumb is that core "Execute-style" abilities work at 20% and talented abilities work at 35% health. We originally had Hammer at 35% based on some other limitations of the spell.

5) Art of War: Increased damage bonus to Judgements, Crusader Strike, and Divine Storm. I'll report back on the exact numbers here when we've settled on them.

I also want to add that the token Blessing of Might change wasn't intended as a joke -- it is designed so that Battle Shouts won't cancel the longer and more expensive Blessing of Might in a group setting.

These seem like pretty severe nerfs, but that was the intention. It is difficult for some players to ever be truly objective with issues surrounding their class, but in this case we felt Ret was severely overpowered. This was not in the realm of small tweaks to fix (though we did try originally). We overhauled the paladin class for Lich King, so it is unfortunate but not too surprising that the numbers for the dps spec require a lot of iteration. The mistake is ours, not the fault of the player base or beta testers.

Nerfing a spec or class is never fun. It means that our initial estimates of numbers were off and we know that the community is going to react negatively (to put it mildly). But we have to try and keep the game in a relatively balanced state and that is going to mean making decisions that are unpopular sometimes. If you need to blame someone for the nerfs, blame me.

As always, if we over-compensated, we'll adjust the numbers again. But as I said, our initial round of nerfs wasn't sufficient. Lest you fear that Lich King is upon as and you won't see any additional changes, that is not our point of view. We changed a lot in the game and we need to be able to rectify problems. I would expect early patches or even hotfixes to deal with class or balance problems, and hopefully these will slow down as we get closer to major content releases. But nothing is off the table after we ship, down to rearchitecting talent trees if we think that is called for. This isn't to suggest we aren't happy with the state of the game. Rather, my word that we will continue to iterate on problem areas as they come up.

I also want to stress that we do not make balance decisions based on the QQ of other classes. At most, if there is a pretty vocal outcry that will encourage us to rerun the numbers to see if something is amiss. As vocal, and sometimes passionate and even logical as forum posts can be, they represent a fraction of the entire fanbase and it would be foolish for us to clobber one group of players solely based on the whining from another group.

Go ahead and vent if you have to. We won't delete posts or ban posters in this thread unless they are overly offensive. We do ask that you not launch a thousand other threads so that other paladin issues can still be discussed. Likewise, we have no problem with other classes engaging in the discussion but outright gloating or trolling will be frowned upon.

And I do apologize for putting you through this.

Medlem

åå jävlar, det var ingen nådig nerf det. Blir att lägga retri på hyllan då och gå prot istället. För inte kommer vi att kunna heala heller.

Åter tillbaka till loladin, runkadin, rastadin och allt vad vi kallats för.

Medlem

^- vad fan snackar du om.

Det är sjuk skillnad fortfarande mot innan patchen och jag klarade ju för i helvete av att prestera 1500-1700 dps som ret, vad klarar man då idag? Its all about l2p. Sådana som spelar en specc bara för att den är "op" är ju sorgligt.

Och vadå inte heala - har du ens provat? Går hur bra som helst, bara det att nu står du inte och chaincastar HL.

Dessa randoms alltså...xzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz

Medlem
Skrivet av xhosa:

^- vad fan snackar du om.

Det är sjuk skillnad fortfarande mot innan patchen och jag klarade ju för i helvete av att prestera 1500-1700 dps som ret, vad klarar man då idag? Its all about l2p. Sådana som spelar en specc bara för att den är "op" är ju sorgligt.

Och vadå inte heala - har du ens provat? Går hur bra som helst, bara det att nu står du inte och chaincastar HL.

Dessa randoms alltså...xzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz

Det står ju att det skall påverka både holy och prot också dessa nerfs. Känns om om det inte blir mkt kvar av pallys då.

Medlem

Jag är en hunter med merciless.

Jag överdriver inte vad jag säger nu. Detta är en sanning.

En Retri paladin med motsvarande gear som mitt kan döda mig på tre slag.

Fuck you Blizzard.

Medlem
Skrivet av Shisuke:

Fuck you Blizzard.

Tycker jag känner igen det där....

signatur
Medlem
Skrivet av Shisuke:

Fuck you Blizzard.

Äsch, det räcker om han har lite random blått gear.

Medlem
Skrivet av Niethrel:

åå jävlar, det var ingen nådig nerf det. Blir att lägga retri på hyllan då och gå prot istället. För inte kommer vi att kunna heala heller.

Åter tillbaka till loladin, runkadin, rastadin och allt vad vi kallats för.

Varför? Fortfarande grym skillnad att köra pve som ret från de gamla talentsen. En paladin kanske dock inte står för 50%+ av all dmg varenda gång utan kommer ner på samma nivå som andra dmg klasser.

Gen
Medlem

Men alltså...varför ska alla deleta sina paladiner nu plötsligt? De kan ju knappast vara sämre nu efter nefs än de var innan patch? Paladiner fick vara godlike terminators två veckor och nu när kraften tagits ifrån dem så känner de sig nakna? Kom igen! Ryck upp er lite! Ni trodde väl inte att ni skulle få vara den dominanta PvE/PvP dpsen för alltid?

Personligen har jag aldrig sett en Ret pala vinna alla DPS mätare i Hyjal, eller vinna HK/KB/Dmg done i 4 ABs på raken med kissgear. Men så var det, och sen sa Blizzard stopp.

Medlem
Skrivet av Gen:

Men alltså...varför ska alla deleta sina paladiner nu plötsligt?

Kommer aldrig deleta min kära paladin. Men jag kommer förmodligen att vara tank nu istället. Trots att retri fortfarande kommer att vara bättre än innan patchen.

Men visst förstog jag att vi skulle få en nerf.

Gen
Medlem
Skrivet av Niethrel:
Skrivet av Gen:

Men alltså...varför ska alla deleta sina paladiner nu plötsligt?

Kommer aldrig deleta min kära paladin. Men jag kommer förmodligen att vara tank nu istället. Trots att retri fortfarande kommer att vara bättre än innan patchen.

Men visst förstog jag att vi skulle få en nerf.

Ok, det kanske var lite överdrivet att säga "delete". Kul att du inte lägger paladinen på hyllan iaf. Jag healar med min och måste säga att paladiner healar väldigt bra. Bara man vänjer sig vid att använda Bacon lite oftare.

Medlem

Nerfen va inte så jättestor när man raidar. Jag toppar fortfarande dmg meter men däremot så slår det ordentligt hårt när man kör solo. Det är nästan tillbaka på döda 2 mobs och sen dricka i 30 sec igen iom att mana regainen blev nerfad.

Väntar dock på hur det kommer bli när divine storm inte längre är holy, hur det drabbar threat när man är ret speccad och ska offtanka lite. Holy i tank gear är inga som helst problem med threat iom att holy shock är nere på 6 sec cooldown.

signatur
Medlem

levlar upp en paladin i outlands för tillfället och jag ser då inge problem med det hela
Nä seriöst, BGs är för mycket "mest paladins vinner" atm.

Medlem
Skrivet av jeppz:

levlar upp en paladin i outlands för tillfället och jag ser då inge problem med det hela
Nä seriöst, BGs är för mycket "mest paladins vinner" atm.

Men ändringarna är väl inte live än eller??

Edit: Jag såg att jotw nerfen etc var live nu. Det märktes en hel del fick runt 300 mana från en judgement istället för runt 700 innan. Märktes även på skadan på crits. Fick sätta mig och dricka nu efter en 3 till 4 mobs om jag matar på.

Gen
Medlem

3.0.3 kanske släpps nästa Onsdag. Och det är väl då nerfbat sveper in och biter er i halspulsådern

Medlem
Skrivet av Gen:

3.0.3 kanske släpps nästa Onsdag. Och det är väl då nerfbat sveper in och biter er i halspulsådern

mm fast de största ändringarna är redan live as we speak. Det står att eventuellt skall de göra så vissa andra seals (utom seal of command som redan är nerfad) gör lite mindre skada i 3.0.3. Så de mest drastiska ändringarna är redan gjorda iom 20% mindre skada och mindre mana från jotw.

Medlem

Oj är de redan live. Ja senast igår körde ja en AV där 6 paladins toppade listan så den nerfen va kanske inte så stor.
Ganska komiskt med tanke på all "nerdrage" från paladins som redan bestämt sig för att avsluta kontot.

JoW måste de nästan ändra tillbaka, blir ju alldeles för mycket downtime solo. Gillade den gamla när man tankade så synd att det skulle bli nerfat. Tillbaka till o dricka varje pull igen då.

Medlem

Asså grinda solo och köra 5 manna är nästan omöjligt nu igen. Förut så hade man stora problem om man va overgeared för instansen, dvs man körde heroics i T4+ gear så gick man oom för man blev tvungen att pumpa allt för att kunna hålla tillbaka dpsen. Nu dock så blir det samma sak igen efter alla nerfs tyvärr. Är dessutom rädd att threat (som redan är sämst av alla tank klasser) kommer blir ännu sämre nu så det är dags att de börjar fixa lite så man slipper spela en broken class som faktiskt fungerade efter ca 4 år.

signatur
Medlem

Efter patchen kom med buffarna på Palladin så utbrast jag lite lätt: "Fan nu känns det ju som om man är en level 70 gubbe!". Men men, det är ju kul att vara "op" i 2 veckor av ~3½ år iaf.

Trorts nerf så ser det ju mycket ljusare ut än innan. Synd bara att Blizz inte kunde förutse detta, för nu har man ju fått smaka på den förbjudna frukten. Men aldrig mer.

signatur

Welcome to the Manglerdome

Medlem

Det kommer säkerligen att ändras igen när WotLK kommer.

Eftersom det är just lvl 75-80 den abilityn egentligen är gjord för
och då har ju alla helt blått gear item lvl 140+ så då kommer den kännas ganska balanserad.

Största anledningen (och kanske enda) till att de tog bort holy damage är ju för att det finns ingen som har skydd mot det.

Gen
Medlem

Sprang runt i AV och samlade blod (för att bli Exhalted m alla Horde factions) när jag såg en ret pala hoppa på nån lock. Själv stod jag på avstånd och tittade på. Fighten var över på några sekunder och den som fortf stod på båda benen var naturligtvis paladinen. Jag targetade honom och tittade på hans mana 6800/7400 (cirka). Alltså hade han brännt 600ish mana på locken. Inte så farligt imo. Ska jag dra iväg 2 fireballs, nån scorch och blastwave så bränner jag mkt mer mana än så (typ 400x2+800+150 inkl lite manaregen). Den som sa att palas har manaproblem borde kanske tänka om lite :>

Medlem

Bursta ner en clothie mot en raid boss med 10 mille hp är iofs lite skillnad.....

Auto-attack crit på 2-2,5k är ju inte direkt jättedyrt på mana fronten.

signatur
Inaktiv

är pally bra för skulle vilja göra en vett nån vem hobbs är på youtube och vad är bättre specca i retrubution holy eller protection?? snälla svara

Medlem

Får ni lära er att skriva så här i skolan nu för tiden?
Din lärare behöver känna på lite medeltid...

123
Skriv svar