Nu får lärarna beslagta allt!

Medlem

Jag är inte jätteförtjust i förslaget att beslagta prylar på gymnasienivå. Det kan leda till andra problem istället. Avvisa dem istället. Det är ingen rättighet att vara där. Det är en möjlighet. Vill de inte ta vara på den, är det inte upp till lärarna att tvångsmata dem med information.

På grundskolenivå är det helt ok för mig. Behövs det så är det bara att låta alla föräldrar skriva på papper om att det är ok att beslagta telefonerna om de inte är avstängda lektionstid, eller förbjuda telefoner helt på skolan. Kan de inte sköta det kan föräldrarna ta den striden.

Däremot förstår jag inte Juggernawts, och många andras, extrema agg mot att höra dunket från någons hörlurar, eller någons konversation i telefon. Konversationer har väl alla? Om de pratar med en medpassagerare eller mamma där hemma kvittar väl? Och musiken kommer ju sällan från en boom box utan ett par hörlurar och låter ju då sällan särskilt mycket. Iaf bra mycket mindre än tonårstjejerna. Jag är helt enkelt emot hela den svenska modellen att det alltid är den med lägst toleransnivå som ska sätta gränsen. Jag vill inte tvingas sitta och prata om vädret på bussen för att Juggernawt inte klarar att höra om en fest jag varit på eller problemen på jobbet. Kanske dags att investera i en Ipod?

Medlem

Ärligt... skoluniform och mobilförbud under klasserna.
Misslyckas man med betygen får man gå om samma årskurs till man gör det / fyller 18.
Hippieskolan vi har nu måste fan få ett slut...


signatur

yolo

Medlem
Skrivet av Karmalicious:

Jag är helt enkelt emot hela den svenska modellen att det alltid är den med lägst toleransnivå som ska sätta gränsen.

quoted for truth.


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Ni tror väl ändå inte att Sverige är det enda landet i världen där folk stör sig på folk som pratar i mobil eller lyssnar på musik på hög volym?


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem

Är det inte så att allt dåligt är "typiskt svenskt"? Tycker mig se det i väldigt många trådar!

Själv tycker jag att sverige är väldigt, lagom. I typ allt.

Medlem
Skrivet av Döbringer:

Ärligt... skoluniform och mobilförbud under klasserna.
Misslyckas man med betygen får man gå om samma årskurs till man gör det / fyller 18.
Hippieskolan vi har nu måste fan få ett slut...

Håller med


signatur
Medlem
Skrivet av ReDog:

Är det inte så att allt dåligt är "typiskt svenskt"? Tycker mig se det i väldigt många trådar!

Själv tycker jag att sverige är väldigt, lagom. I typ allt.

Brukar vara så. Så fort nån klagar på nåt är det "typiskt svenskt", verkar inte spela nån roll om exakt samma sak händer/klagas på i andra länder också.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem

rissan och redog: jag tänkte inte ens på att det stod sverige, är bara emot det tankesättet i största allmänhet, oavsett i vilket land det uppenbarar sig

red: kan hålla med om att det är mycket "typiskt svenskt" så fort något är dåligt, ibland är det rättvist, men oftast inte.


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Och Karma, det är väl inte riktigt så att man klagar på att folk pratar, bara att det är onödigt att prata högt, vilket många gör. Jag har inget emot att folk t.ex pratar i mobil men man kan ju iaf hålla sig till en rimlig ljudnivå, detsamma gäller mp3-spelare.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem

Tycker det är konstigt att folk retar upp sig på något sånt fundamentalt som att läraren bestämmer i klassrummet.

Sen finns det inget som säger att du inte får ha med dig mp3spelare eller telefon i klassrummet så länge dom är avstängda.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Till att börja med kan ni sluta använda ordet lagom, det om något är typiskt svenskt.

EDIT: Annars får jag påstå att jag gillar förslaget. Det som inte fungerar kan bara bli bättre.

Medlem

Men lagom är ju ett av dom bästa orden som finns. Inte många, om inte inga alls, länder som har ett liknande ord


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem
Skrivet av Chief Red Cloud:

Till att börja med kan ni sluta använda ordet lagom, det om något är typiskt svenskt.

men på ett bra sätt


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

hehe har en tröttisperiod nu då jag försöker sova var jag än har möjlighet, får nämligen inte sova så mycket på nätterna pga min son som vaknar flera gånger per natt.
Så var det häromdan då jag fick möjlighet att sova 15-min i bussen, men innan bussen åkt iväg så satte sig sista personen precis brevid mig och pratade högt och ljudligt om hennes son som har matproblem, han äter helt enkelt mer än morsan och hon hade försökt allt för att stoppa denna hetsät. Killen gick i förskola, så skulle gissa att han kanske var 4-5.
Ja, så var det en hög diskussion med andra sidan luren under halva resan ungefär. Jag kände mig irriterad, men samtidigt lite nyfiken och ville börja resonera med kvinnan om hennes sons matproblem. Men hur skulle det tolkas? Hon skulle säkert titta på mig som jag vore nån knäppis och sätta sig nån annastans, vilket hade iofs gett mig lite ro.

Skulle ha tagit chansen helt enkelt :/


signatur

thank you, come again

Medlem

Att behöva ta sakerna från eleverna känns lite overkill, speciellt när det gäller en vanlig lektion.
Jag tycker att man ska få kunna lyssna på musik så länge man inte stör någon annan (dvs spelar riktigt jävla högt), att prata telefon är lite gränsfall då det kan behövas ibland för vissa personer, men på det hela stora så kan kanske sånt vara ett måste att stänga av iallafall.

Att tvinga ut folk från klassrummet verkar vettigare istället, då kan personen som tydligen inte vill vara på lektionen slippa det plus att det inte stör de som faktiskt vill vara på lektionen och lära sig något.

En notis är ju bara att det där hade inte hänt om socialdemokraterna varit vid makten
Det kommer bli mycket mer av det här med en borgerlig regering, då deras plan är att ge lärarna mycket mer makt inom skolan, såklart så behöver alla lärare inte följa reglerna och vara lite mer mänsklig


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Inaktiv
Skrivet av Notumforce:

Tycker det är konstigt att folk retar upp sig på något sånt fundamentalt som att läraren bestämmer i klassrummet.

att bestämma i klassrummet är något helt annat än att godtyckligt få beslagta andras egendom. jag bestämmer i mitt hus, men inte kan jag gå runt och plockar folks mobiltelefoner och lämnar tillbaka dem när jag känner för det.

"problemet" att man inte får stänga av eller kasta ut elever är som värst ett lika stort "problem" som att man inte får ta folks prylar utan deras medgivande. (har vi inga grundlagar som skyddar mot dessa vansinnigheter?)


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Jag går själv andra året på gymnasiet (skall börja tredje till hösten) och jag har väntat sedan högstadiet på detta och jag tycker förslaget är enormt bra.

I grundskolan får inte lärare slänga ut elever ur klassrummen eftersom de är skyldiga att undervisa dem och det är elevens rätt att få undervisning (samt plikt). Därför finns bara alternativet att "beslagta" elevens mobil, mp3 m.m. - Att gå i gymnasiet däremot är inget som eleverna är skyldiga till att göra utan det gör man frivilligt, därför har inte läraren någon skylighet att undervisa dem på samma sätt som grundskolan om ungjävlarna strular, alltså kan de köra ut ungjäveln med röven före.

Som mina lärare svarar om man säger att man inte vill göra något:

"Vill du inte, så gör det inte. Det är frivilligt att vara här och du gör som du vill under eget ansvar, men stör du undervisningen för andra elever har du inget här att göra".

Alltså, släng ut ungjävlar som är puckade på gymnasienivå från klassrummet och ta ifrån eleven det som stör andra på grundskolenivå!


signatur

"Totalt. Jävla. IG!"

Medlem

Bra skrivet sharp i princip det jag ville säga.

Som jag skrev tidigare ser inget konstigt att läraren tar mobilen för än om man inte kan ha den avstängd.
På lektionen givetvis,

På rasten ska eleven få sköta sig själv under lugna former .


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Inaktiv
Skrivet av teX:

Är det inte bättre att eleven som stör iaf är med på lektionen istället för att sitta utanför? Hans föräldrar betalar för undervisningen och sen om eleven väljer att ta till sig den är en annan femma. Han/hon ska iaf inte få sabotera för alla andra.

Självklart, men upplevs det att han stör undervisningen för andra kan han/hon avlägsnas. Förstår fortfarande inte synpunkten.
Störiga elever slutar inte bli störiga bara för att man tar ifrån dom deras prylar, om något blir det värre.

Skrivet av Rissan:

Varför äns ha med dig ipoden till lektionen?

Om läraren bara tar "prylen" under lektionen om eleven sitter och leker med den istället för att lyssna på läraren så fattar jag inte vad du klagar över.

Trodde det här var en fråga som rörde elever som störde undervisningen för sin omgivning, inte för sig själv. Uppmana eleven till att uppmärksamma undervisningen, ta ifrån han/henne saker hjälper inte ett smack.

Skrivet av CastorFiber:

Då har du kanske haft dåliga lärare eller själv varit en dålig elev - jag bråkade mig genom grundskolan själv och tyckte att jag hade SÅ rätt, att jag var så tuff och att det mesta var sekundärt till att INGEN skulle sätta sig på mig!

Så här många år senare förstår jag bättre - det var jag som var problemet och jag kan inte annat än beundra alla de lärare som orkade med oss...

Det finns bra lärare, det finns dåliga lärare och det finns lärare som absolut inte borde vara lärare av en uppsjö skäl. Och därför borde man heller inte generalisera och ge samtliga lärare rätten att beslagta privat egendom. Det får inte ens polisen göra.
Jag fick exempelvis saker beslagtagna av lärare i grundskolan som jag sedan inte fick tillbaka förrens jag gick ut den skolan.

Inaktiv
Skrivet av RoGGe:

Självklart, men upplevs det att han stör undervisningen för andra kan han/hon avlägsnas. Förstår fortfarande inte synpunkten.
Störiga elever slutar inte bli störiga bara för att man tar ifrån dom deras prylar, om något blir det värre.

Blir elevens uppförande ännu värre efter man tagit deras prylar då är det absolut dags att slänga ut personen.

Inaktiv

varför ska inte samma rättigheter (rätten till sin egendom) ges elever som alla andra?
är man någon sorts ofullständig och ovärdig människa bara för att man går i skolan?


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem
Skrivet av nolimitsoya.:

varför ska inte samma rättigheter (rätten till sin egendom) ges elever som alla andra?
är man någon sorts ofullständig och ovärdig människa bara för att man går i skolan?

Ja, varför får vi inte bara kniv, pistol eller granatgevär på allmän plats? Det är ju vår rätt att bära våra köksknivar (egendom) var vi vill...

Poängen med den här rätten/lagen är inte att ta ifrån eleverna deras saker bara för att jävlas eller för att man kan, utan det är för att undvika/förhindra störande beteende som påverkar andra negativt. Precis som lagen mot att bära kniv, pistol eller plasmagevär finns, för att undvika att det händer något dåligt, den är inte där bara för att jävlas.

Det kanske var en kass jämförelse men jag är lite trött.

Vad jag ville ha sagt, är det att det inte är så konstigt, det är likadant på arbetsplatser i övrigt där det finns bestämmelser om vad man får ha med sig eller hur man skall gå klädd och inte allra minst, hur man skall uppföra sig.

Varför skall då skolan och/eller eleverna särbehandlas?


signatur

"Totalt. Jävla. IG!"

Avstängd

Bästa lösningen när det gäller mobiler och sånt är att läraren tar saken och lägger den i en låda i katedern så får eleven tillbaka den efter lektionen.
Om det är farliga grejer så ska läraren beslagta.

Inaktiv

Sharpblade, får du din mp3spelare konfiskerad om du använder den på arbetsplatsen? knappast. det vore en grov överträdelse.
att jämföra med vapen är ju också... ja.

vill du inte bära klädseln arbetsgivaren kräver, blir du ombedd att dra. inte fan blir du fasthållen och påklädd.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Jag ser att nolimitsoya än en gång får representera det sunda förnuftet och klarsynthetens sida.

Det är självklart något fel när rikets lagar inte ska gälla inom klassrummets väggar. Den naturliga lösningen hade varit att ge lärare möjlighet att skicka ut störande element ur klassrummet. Det finns ändå ingen vits i att försöka tvångsmata en person, som uppenbarligen inte är intresserad av att lära sig, med information.

Medlem

Tycker detta är bra, vilken klarhet har man när man inte ser elevers skydligheter ?


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem

Om man inte vill jobba som arbetsgivaren vill är det ordervägran och grund till avsked. Men man kan absolut inte jämföra med barn i skolan. En anställning är frivillig, en vuxen kan säga upp sej när den vill. Barn har inget val. De ska gå i skolan. Barn har inte ens någon egendom, den tillhör föräldrarna. Om ett barn inte vill lämna ifrån sej mobilen får läraren tillkalla rektorn, ingen kommer att bli fasthållen och tvingad. Det framgår tydligt om man läser förslaget.
Vill barnet inte får man väl sätta den i rektorns klassrum och slutligen ringa föräldrarna och be dom att inte låta barnet ha en mobiltelefon med sej till skolan. Om barnet nu behöver nås kan man ju bara ringa skolan, det funkade alldeles utmärkt förut, så det är absolut ingen ursäkt. Fortsätter barnet att ha med sej störande objekt får man väl ta det med socialen då barnets föräldrar inte vill göra som de blir ombedda.
Hippieskolan är på att dö, äntligen gör borgarna något vettigt.


signatur

yolo

Medlem

Asså ni som anser att det är ok att lyssna på musik på lektionen så länge man inte stör andra och framför allt att det är ok att prata i telefon.. Jag menar.. Var i helvete har ni gått i skolan? Jag gick i skolan under 90 talets senare halva och jag har aldrig sett nån som fick behålla en telefon om han/hon tog upp den och svarade på ett jävla samtal. All form av musik och telefoner skall bort under prov dessutom då man enkelt kan fuska med dessa. Den idiot som sätter sig och lyssnar på musik eller pratar i telefon om jag skulle ha redovisning hade jag fan heller behållt oavsett om det va 6:e klass eller 3:dje året på gymnasiet. Det är sånt man inte gör.

Kan ju säga att jag aldrig blivit av med nåt i skolan men jag har fått sitta utanför på en bänk både en och två gånger under min skoltid.


signatur
Medlem

Föga nyanserat, så kan man ju också fråga sig varför man går till skolan för att lyssna på musik och leka med mobiltelefoner?

Jag kan förstå att man lätt blir uttråkad, skolan är som intagningsfesterna på MUF(pratar om min egna erfarenhet), något som är förjävligt och något som de flesta måste gå igenom.

Om jag går efter min vanliga naturalistiska logik, så måste det finnas en anledning till att många elever i dagens svenska skolor blir störda/presterar dåligt. Orsak och verkan. Att pröva något nytt är aldrig fel, det är något som fler svenskar borde lära sig.

Inaktiv

fattar inte riktigt problemet..
på tenta på högskola t ex, så är det (självklart) regler att man inte får ha telefon/musikspelare annat än i jackan, avstängt.. har man den vid sin plats räknas det automatiskt som fusk och tentan "rivs"

varför kan man inte bara ha regler för det, och ge konsekvenser om det inte följs?
det är ju inte direkt en grundlös regel..

chief red cloud: är du med i MUF? roooooofl.


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Skriv svar