"Fyra procent av alla spel går med vinst"

Medlem
Skrivet av Mikaelh:

Tack alla piratkopierare. Ni förstör för oss som faktiskt tycker om spel på riktigt.

De idiotiska kopieringsskydd en som sabbar för gott folk har du inget att klaga över eller? Finns många som inte ens köper ett spel pga dess kopieringsskydd.

BS rapport hur som helst. Låt oss hoppas IPRED ministrarna inte läser och blir överhypade av detta.

Medlem
Skrivet av Sandstrom:

FRÅGA:
Finns det namn på de spel som innefattar de 4% som skulle ha gått med vinst?
Skulle gärna vilja se vilka spel det är

Kolla på topplistorna?

Medlem
Skrivet av Mr. Bravo:

Undrar också hur lång period dom räknat på. Spel säljer ju under många år framåt och driver ju ständigt in pengar till utvecklarna.

Spel säljer nästan alla exemplar veckorna efter release och tappar därefter av väldigt snabbt. Det finns såklart undantag som Call of Duty 4. Men för varje sådant spel finns det ett par hundra andra spel som inte gör det.

Inaktiv

kan nog stämma med dom där 4%. om man läser en pcgamer så är det vanligtvis 1-3 spel som är intressanta av typ 10+, resten av dom spelen dom recenscerar i samma tiding brukar vara skräp.

Medlem
Skrivet av Bulan:

de har väl räknat med att alla som laddar ett spel skulle köpt de istället. Verkligen, inte.. Dom har inte förlorat pengar förens en kund som faktiskt skulle köpa spelet laddar hem de så enkelt är de.

Vilket säkerligen är otroligt många om det inte fanns möjlighet att ladda ner... någonsin tänkt till lite?

Inaktiv

Att spelen är så dyra gör att folk inte köper så många spel per år, så är det för mig iaf, inte många spel är värda 700 kr. Om Svensson köper 5 spel per år, om ens det, så kan jag tänka mig att spelen som släpps på ett år har fem platser att tävla om.

URK
Medlem

det låter som om samma personer har räknat ut som den lapp som hänger på mitt jobb

Så du vill ta ledigt en dag? Vet du vad du egentligen begär?

Året har 365 dagar, men du arbetar ju inte varje dag. Under årets 52 veckor har du ledigt två dagar varje vecka. Då återstår 261 dagar.

Du är ledig 16 timmar varje dag, det blir sammanlagt 170 dagar. Då återstår 91 dagar som du kan arbeta. Varje dag tar du lunch en timme, det blir sammanlagt 48 dagar.

Nu återstår 43 dagar. Du behöver inte arbeta 6 röda dagar under året. Det blir 37 dagar kvar. Varje dag tar du kafferast tio minuter, totalt 11 dagar. Kvar finns 26 arbetsdagar. Sedan har du 25 dagars semester.

Då återstår bara en enda dag och den förstår du väl att du inte kan vara ledig!"


signatur

Intel Core i7-920 Processor ATI Radeon HD 5770 Gigabyte Technology Co., Ltd. X58A-UD7 64-bit Windows 7 6gb ram

Medlem

man kan ju undra hur det går med dom som går i förlust. alla kan väl inte gå i konkurs bara sådär?


signatur

Rawr

Medlem
Skrivet av URK:

Du är ledig 16 timmar varje dag, det blir sammanlagt 170 dagar. Då återstår 91 dagar som du kan arbeta. Varje dag tar du lunch en timme, det blir sammanlagt 48 dagar.

Det blir väl snarare runt tre dagar?:p

Medlem

De kanske räknar ALLA spel som skapas.

Jag kan ju inte säga att mina spel som jag gjort i Visual Basic på mina programmering A och B lektioner har gått i vinst. Man får ju tjata på folk så att de testar dem

Sen har de heller inte kostat mig något mer än tid och givit mig utbildning.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem
Skrivet av zauii89:
Skrivet av Bulan:

de har väl räknat med att alla som laddar ett spel skulle köpt de istället. Verkligen, inte.. Dom har inte förlorat pengar förens en kund som faktiskt skulle köpa spelet laddar hem de så enkelt är de.

Vilket säkerligen är otroligt många om det inte fanns möjlighet att ladda ner... någonsin tänkt till lite?

Många av de som idag laddar ner skulle säkert inte ha köpt något ÄVEN om de inte hade haft tillgång till nätet. Jag t.ex. spelade inte så mycket spel innan jag fick internettillgång.

Medlem
Skrivet av URK:

det låter som om samma personer har räknat ut som den lapp som hänger på mitt jobb

Så du vill ta ledigt en dag? Vet du vad du egentligen begär?

Året har 365 dagar, men du arbetar ju inte varje dag. Under årets 52 veckor har du ledigt två dagar varje vecka. Då återstår 261 dagar.

Du är ledig 16 timmar varje dag, det blir sammanlagt 170 dagar. Då återstår 91 dagar som du kan arbeta. Varje dag tar du lunch en timme, det blir sammanlagt 48 dagar.

Nu återstår 43 dagar. Du behöver inte arbeta 6 röda dagar under året. Det blir 37 dagar kvar. Varje dag tar du kafferast tio minuter, totalt 11 dagar. Kvar finns 26 arbetsdagar. Sedan har du 25 dagars semester.

Då återstår bara en enda dag och den förstår du väl att du inte kan vara ledig!"

En skillnad... den där lappen är bra. Och har en poäng. 8)

Medlem

Den stora frågan är ju så klart, hur stor andel BRA spel går med vinst ^^? Har NHL 97 till min ps1 och känner inget större sug att slänga ut pengar på något nytt!

Medlem

4% jo ja tjena..... vem försöker dom lura?


signatur

R.I.P The_maxx

Inaktiv

Lystring FZ TheHarmlessWarrior's hjärna används: När ett spel görs så finns det en mängd programmerare som är anställda osv. De tar månads lön(dah). Om vi nu säger att vi har en det tog 5mån att göra klart spel X och till det spelet krävdes det 2 anställda med 100kr/mån. Inkomsterna från spel X blev 1000kr. 1000kr/5mån=200kr/mån det räker till att betatala två anställda i två månader men inte mer. Alltså har de inte gått i vinst. Skulle det inte kunna vara något sånt bakom statestiken? Alltså de har tjänat ihop sinna slantar men inte mer.

Skrivet av Exxo:
Skrivet av zauii89:
Skrivet av Bulan:

de har väl räknat med att alla som laddar ett spel skulle köpt de istället. Verkligen, inte.. Dom har inte förlorat pengar förens en kund som faktiskt skulle köpa spelet laddar hem de så enkelt är de.

Vilket säkerligen är otroligt många om det inte fanns möjlighet att ladda ner... någonsin tänkt till lite?

Många av de som idag laddar ner skulle säkert inte ha köpt något ÄVEN om de inte hade haft tillgång till nätet. Jag t.ex. spelade inte så mycket spel innan jag fick internettillgång.

De som laddar ner för att testa spelet är en sak men de som sitter på ett spel de spelar utan att betala det kan gå och dö. Visst ni skyller på att om den här gula bollen hade varit grön så hade jag köpt det eftersom dessa utvecklare då har ansträngt sig mer. Fast den ursäkt håller inte eftersom att spelet är tillräkligt bra för att hålla er kvar och därför borde ni betala. Detta gäller förståss inte spel från Dice. Alla deras spel vill de att man ska tanka illegalt


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem
Skrivet av zauii89:

Tror nog det stämmer ganska bra.
Med tanke på hur mycket spel som pumpas ut är det ytterst få som faktiskt lyckas och utav alla dem blir ca 5% ganska mycket.

Sen har vi ju piratkopierarna på PCn som hjälper till att döda allt vad spel heter, arroganta jävlar.

Vilket tyder på att undersökningen är både vinklad och alldeles för snäv för att kunna representera en så bred bransch.


signatur

Jag glömmer aldrig ett ansikte men i ditt fall är jag villig att göra ett undantag.

Medlem

Hahaha 4% och det produceras så sjukt mycket spel... haha korkat försök
Då måste spelskapare vara mer än bara galna haha


signatur

Dum di dum dum dum
http://sultansblogg.se

Medlem

Låter bara som om dom vill att man skall köpa fler spel..

Avstängd

4 % låter lite väl otroligt, men då har de väl bara räknat direkt vinst. De kan ju tjäna pengar på annat vis. Xbox t.ex. säljs så billigt att de förlorar en hundring per konsol, men det tjänar de igen på spelen.

Medlem
Citat:

60 procent av ett spels budget går åt till att omarbeta eller designa om spelet.

Hehe...


signatur
Medlem

Jag brukar säga att man kan bevisa vad som helst med statistik.


signatur

Welcome to the Manglerdome

Medlem
Skrivet av warh0g:

Jag brukar säga att man kan bevisa vad som helst med statistik.

Sant. Med en välorganiserad kyrka i ryggen skulle jag kunna stena dig och bränna dig på ett kättarbål också, men argumentet är fortfarande ihåligt. (Ledsen för den dåliga liknelsen, men den är ungefär lika befängd som den här diskussionen).

Den här statistiken är ett resultat av en undersökning vars hypotes redan från början varit vinklad. Du kan omöjligt koncentrera dig på en enda faktor, gör en enda undersökning och sedan låta detta resultat representera en hel bransch.


signatur

Jag glömmer aldrig ett ansikte men i ditt fall är jag villig att göra ett undantag.

Medlem

Detta kan ju inte vara sant!

Inaktiv
Skrivet av Gortie:
Citat:

60 procent av ett spels budget går åt till att omarbeta eller designa om spelet.

Hehe...

Då får de lära sig att göra rätt ifrån början istället!


signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

Medlem
Skrivet av warh0g:

Jag brukar säga att man kan bevisa vad som helst med statistik.

Jasså DU brukar säga det?

Inaktiv
Skrivet av Strumpa:

Detta kan ju inte vara sant!

Hade det här varit sant hade vi inte haft så stora spelföretag som vi har och vi hade sett nästan vartenda spelföretag gå i konkurs.

Inaktiv

Med tanke på deras klienter så förstår jag att de går back, EA lär förlora enorma pengar på den skit samling spel de släpper hela tiden. 95% av deras spel måste patchas samma dag som de släpps p.g.a 2 miljoner buggar. Kolla bara blizzard, de har släppt färre spel TOTALT än vad t.e.x. EA har gjort under 2008. De verkar klara sig rätt bra, men så går det när man utvecklar, utverderar, testar och testar och testar spelen innan man tänker tanken på att släppa dem. Bioware likaså, men nu är de uppköpta av EA de med så nu blir det säkert mycket större press på deras release tider vilket kommer innebära kvalitéts sänkning.

Medlem

Ganska märkligt att se detta när spelindustrin smiskar både musik och film industrin och fortsätter att öka...

Medlem

spelindustrin är väl typ den största jävla nöjesindustrin som finns idag, tror inte den skulle vara det om dedär siffrorna skulle stämma.. sounds like bullshit to me.

Medlem

Detta förvånar mig inte av flera olika anledningar. Ena är att det finns väldigt många olika spelföretag som är väldigt små, och smått är alltid negativt.

Den andra anledningen är att många av dessa små företag slänger ut spel som rent utsagt bara skit. Problemet är att 90% av spel är egentligen bara skit. Så varför skulle de gå med vinst? Bara för att det är ett spel så betyder inte de att de står över underhållningsnivån jämförandes med filmer och serier.

Ska man göra ett spel, så ska man göra det rätt.

123
Skriv svar