8800GTS installationshjälp

Medlem
8800GTS installationshjälp

Hej!

Jag har en AMD X2 3800+ med 2 gig internminne och för tillfället ett 8600GT. Nu vill jag ha ovannämnda kort och undrar främst 2 saker.

1. Jag har lite svårt att tyda hur starkt mitt nätagg är, men det står Max output 460 w i nedre hörnet. Sen står det max combined output nånting 395 w. Alltså vad är vad? Kan man ha detta agg till ett 8800GTS kort?

2. Det hänger en 6pin sladd inne i burken men den är för kort. Finns det ngn slags adapter man kan köra med grafikkortet?

Tacksam för all hjälp!


signatur

www.oldswedishgunners.se - Träffpunkten för den vuxna spelaren.

Inaktiv

Här finns en kabel http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=319547

och nätagget bör räcka om det är av någorlunda kvalitet.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

Tack PaddanL!

Men det ser ut alla mina 4 pinkontakter är upptagna. Däremot hänger det en 6pinars fritt i burken (en sån som passar direkt in i grafikkortet) som då är för kort. Jag har iof två DVD spelare, ska man koppla ur en av dom och använda den 4pin kontakt som var inkopplad?


signatur

www.oldswedishgunners.se - Träffpunkten för den vuxna spelaren.

Medlem

Hur märker jag om ett nätagg inte är tillräckligt för kortet? Hackar det eller? Stängs datorn av?


signatur

www.oldswedishgunners.se - Träffpunkten för den vuxna spelaren.

Inaktiv

Finns väl lite olika symptom beroende på hur pass dåligt nätagget levererar... Tror det kan variera allt mellan dålig prestanda, spel kraschar, datorn startar om sig osv... Hur som helst märker du om det är för klent. Det värsta som kan hända är väl att datorn startar om sig ungefär.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

Har nu installerat mitt 8800gts kort och är nöjd, hade iof förväntat mig lite mer kanske men det är väldigt olika beroernde på spel. Tror ni en AMD X2 3800+ rentav är en flaskhals? Eller kan ett starkare nätagg ge högre framerate?


signatur

www.oldswedishgunners.se - Träffpunkten för den vuxna spelaren.

nj
Medlem
Skrivet av farbrorjoakim:

Har nu installerat mitt 8800gts kort och är nöjd, hade iof förväntat mig lite mer kanske men det är väldigt olika beroernde på spel. Tror ni en AMD X2 3800+ rentav är en flaskhals? Eller kan ett starkare nätagg ge högre framerate?

3800+:en är helt klart den största flaskhalsen i systemet.
Några tester du kan göra för att se om det är CPU:n som flaskhalsar är att dra upp upplösningen i spel samt köra med AA/AF då mer belastning läggs på grafikkortet, hålls FPS:en på samma nivå som i lägre upplösning/utan AA/AF så flaskar CPU:n.
Du kan ju även använda de olika 3DMark som finns för att mäta prestandan via Futuremarks ORB jämfört med andra med likvärdig hårdvara som din dator.

Edit: Bra att skriva halva meningen man tänker...

Medlem

Och om man nu skulle vilja ha säg en AMD X2 6000+ processor. Drar min dator ännu mer ström då? Är en ny processor svår att installera? Måste man byta moderkort?


signatur

www.oldswedishgunners.se - Träffpunkten för den vuxna spelaren.

Inaktiv

Datorn drar mer ström om du köper en 6000+. Om du har AM2 idag så kommer du förmodligen kunna köpa en 6000+ och stoppa i... Har du däremot 939 så måste köpa moderkort och DDR2-ramminne för att kunna använda en 6000+...

Det är enkelt att byta processor. Bara ta av kylaren, plocka upp gamla processorn, sätt i den nya, klicka på ett riskorn kylpasta på processons ovansida som skall ha kontakt med kylaren, sätt på kylaren igen och koppla in fläkten. Färdigt.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

nj
Medlem

Tilläggas kan att moderkortets bios kan behöva uppdateras för att det ska känna igen en 6000+, men det är bara du kikar vilken biosversion du har och kontrollerar moderkortstillverkarens hemsida för vilken biosversion som krävs för en 6000+.

Medlem

ok tack. känns nog som ungarna får ta den här datorn längre fram. Stoppar in ett 8500GT kort åt dom bara...=D


signatur

www.oldswedishgunners.se - Träffpunkten för den vuxna spelaren.

1
Skriv svar