Bruce Lee <3
Vet inte hur många av er där ute som minns det Bruce Lee-spele som utvecklades till Commodore 64, men för er som minns det så kommer filmen nedan säkerligen väcka trevliga minnen till liv. Jag minns själv att jag spelade det som en tok med min kompis Oscar som jag lärde känna på lekis och som bara bodde någon minut från mig. Det här var ju ett av de första spelen som utnyttjade de möjligheterna som coop erbjöd och det gjorde det på ett extremt bra sätt så det var perfekt för ett par grabbar i 7-årsåldern
Nu minns jag inte riktigt vem av oss det var som fick vara tjockisen men vem det än var så var det inte någon nitlott som man drog. Även om man inte fick vara Bruce Lee själv så spelade man nämligen ändå en väldigt viktigt roll för spelets utveckling. Ville man klara det, vilket inte tog mycket mer än en 20 minuter om man var duktig, så var samarbete och precision otroligt viktigt. Jag ska nu inte dra ut på det här alltför mycket utan bara konstatera att det är ett av mina favoritspel från C64-tiden och alla som inte spelat det det bör i varje fall har en aning om vad det är för något och därför spana in filmen. Den är inte inte ens tio minuter, men visar hela spelet vilket får en att tänka på hur ett tio minuter långt spel skulle stå sig idag... förmodligen skulle det kapas vid fotknölarna - om inte tidigare än så
<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/JuMPa046Ni4&hl=sv&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/JuMPa046Ni4&hl=sv&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>
Aaah..gamla Bruce Lee. Fan vad kul man hade med detta i 2-spelarläge. Ibland utbröt även spontana fighter vill jag minnas då man kunde sparka ner varandra (vilket man även gjorde av misstag ibland).
Och som du säger.. det är ett riktigt kort spel. Vilket inte är något undantag. Spel förr var väldigt korta jämnfört med spelen idag så jag har alltid svårt att förstå när folk klagar på att ett spel endast har 6-7 speltimmar. :S Måste vara för att man som old gamer har lite perspektiv på saker och ting.
Spelet är ju egentligen bara kort om man vet exakt vad man ska göra, spelar man igenom det för första gången tar det betydligt längre tid. I dagens spel leds man oftast raka spåret genom spelet som av en förälder som håller ett barns hand från början till slut, vilket jag tror är största skillnaden.
Värdet av att spela om det här spelet är väl iofs ganska litet förutom eventuella försök till att försöka göra det så fort som möjligt.
bruce lee var iof jäkligt lätt, man varvade det ju utan att förlora en gubbe.
men du är inne på rätt spår, kolla bara ghosts n goblins.. det är ju inte så jättestort, men så sjukt svårt att det tog lång tid att bemästra.
“Blessed be the stonecutters. it took a quarry to bury the dreams.”