Crysis och UT 3 säljer rekorddåligt i USA

Inaktiv

Tror det är en kombination av allt..
Hårdvarukrav, Piratkopiering och framförallt UT3 har inte direkt levt upp till förväntningarna. Crysis var ett bra spel men tror det har mattats lite av all hype.

Medlem

Crysis är ju inte ett spel, det är en benchmark som inte går att köra med dagens datorer. Totalt överskattat och bojkottat av mig.

KoP
Medlem
Skrivet av Coffie:

Piracy! Is! Not! Crime! eller?

sen när blev stöld inte betraktat som ett brott?

Medlem

Tycker också det har att göra med att så många bra tittlar släppt samtiddigt. Folk köper knappast alla spel utan väljer vad de ska ha och här fick Crysis och UT3 komma i andra hand. Dessutom är nog konsoler mer poppis där än här.

Hur ligger det till med hårdvaran i USA? Crysis är ju inte så krävande när man ställer ner grafiken men många vill nog inte göra det då de vill spela Crysis med all lullul på och väntar kanske tills man fått bättre dator innan man köper spelet.

UT3 däremot är knappast så krävande att det skulle sälja dåligt. Folk har kanske fått nog av att få spela samma sak om och om igen och prioriterar därför andra spel.

Så det är knappast bara en orsak utan flera som bidrar till dåliga försälnngsciffror. Piratkopiering tror jag inte på. Dels för att många i USA sitter på kass uppkoppling och dels för att UT3 är roligare online.

Pansarknekt
Skrivet av Pilsken:
Skrivet av Vargavinter:

Jag vill minnas i en interjuv med skaparna av UT där dom säger att folk hellre spelade det med botar än på nätet med andra spelare. Tror det var en undersökning dom hade haft. Minns dock inte vart jag läste den.

Jag har för mig att dom sa att hälften av alla som spelade UT2004 spelade enbart emot botar men allt det snacket är bara BS pr-prat alla som någonsin lirat UT vet att de är ett MP spel och har alltid varit det punkt slut.

x2


signatur

Ooooh the drama!

Medlem

Har spelat båda spelen och inget av dem var särskilt underhållande. Grafik är verkligen inte allt. Är dock förvånad över att UT3 har sålt så pass dåligt.

Medlem
Skrivet av KoP:
Skrivet av Coffie:

Piracy! Is! Not! Crime! eller?

sen när blev stöld inte betraktat som ett brott?

Ja inte är det stöld i alla fall, Olaglit javisst men bara för att något olaglit byter inte att det är fel handlar helt enkelt om vad man anser vara moraliskt rätt och fel.
I världen finns det förövrigt många konstiga lagar

Medlem
Skrivet av Pilsken:
Skrivet av Vargavinter:

Jag vill minnas i en interjuv med skaparna av UT där dom säger att folk hellre spelade det med botar än på nätet med andra spelare. Tror det var en undersökning dom hade haft. Minns dock inte vart jag läste den.

Jag har för mig att dom sa att hälften av alla som spelade UT2004 spelade enbart emot botar men allt det snacket är bara BS pr-prat alla som någonsin lirat UT vet att de är ett MP spel och har alltid varit det punkt slut.

Ah så kanske det var.

Inaktiv
Skrivet av erson:

Tror inte system kraven e något problem om man bor i USA, deras datordelar är bra mycket billigare än i sverige.

Och deras löner är bra mycket billigare också...


signatur

/_\_/_\
/_\

Medlem

UT3=Copy of a copy of a copy

Inaktiv

När det gäller UT3 så känns det kanske som serien hållt på för länge. Jag spelade UT2004 väldigt mycket, men på något sätt kändes UT3 inte intressant.

Crysis verkar lite överskattat. Betyget det fick var lite väl högt på många siter. Sen är det förstås väldigt krävande vilket bidrar till problemen.

Och när det gäller multiplayer så verkar COD4 vara det som gäller. Ett mycket välgjort spel som är snyggt även fast det inte är extremt krävande, och har en mycket bra multiplayer del som många kan spela.

Medlem

det görs aldeles för många FPS nuförtiden och väldigt lite har hänt i genren de senaste åren.


signatur

"I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it." - Evelyn Beatrice Hall

Inaktiv
Skrivet av PvtNils:

Tycker det är ganska självklart att spelet inte säljer så värst bra, då ingen kan spela dem. UT 3 borde de flesta kunna spela, men Crysis är nästan löjligt. Försäljningen ökar nog när flera fixar nya datorer.

Men skojar du? Jag har fyra datorer här i hemmet som klarar av spelet. Den äldsta av dem är 4 år gammal.

Medlem

Att påstå att det är system kravens fel är väl ändå bra korkat? Jag sitter på ett x800 som endast har shader model 2.0 och mitt kort är närmare 4 år gammalt nu. Jag spelar både crysis och ut3 på lägsta i 800*600 och det flyter på riktigt bra faktist. Då är jag rätt kräsen när det gäller hög fps också!

Tror defenitivt att det är piratkopieringen. När TPH fortfarande hade "nedladdnings räknaren" så hade folk laddat hem bourne supremacy över 100 000 gånger och det var något år sen.


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Inaktiv

Utkonkurrerade av The Orange Box samt för höga krav.

Medlem

Spelbranschen lider av samma sjukdom som musikindustrin och bokindustrin där man är alldeles för upptagen av siffror. Man är ute efter en sak, och det är tjäna pengar, och man investerar pengar där man tror att man kan tjäna det dubbla, eller ännu mer. Kvalité, "konst för konstens skull", är honnörsord som förmodligen diskuteras i början av ett projekt för att det ska verka bra, sedan kommer de kostymklädda och påpekar både det ena och det andra som "måste" infinna sig i spelet för att:

1. Man ska tjäna pengar...

För att man:

2. Ska tjäna pengar...

87.000 sålda exemplar torde ligga kring 43.000.000 miljoner kronor. Sen när är 43 miljoner kronor dålig förtjänst? Jo sedan man började jämföra med det ena och det andra.

Idag behandlas spel och spelutveckling som riskfonder. Man skaffar och övertalar investerare att lägga pengar på både det ena och det och lovar skyhöga vinster, när vinsterna uteblir blir det pannkaka...

Crysis är ett underhållande spel för... vissa... UT3 är ett underhållande spel för vissa... Alla de olika plattformarna, P3, Wii, Xbox, ser hela tiden till att målen skjuts fram; dvs. om målet är att tjäna pengar. De gör felsatsningar om och om igen, och de klagar; och vi klagar...

Crysis har vunnit mångas respekt att de har ansträngt sig med vissa bitar, och så klar kan de inte göra alla lyckliga. Det finns lika mycket ett perfekt spel, som det finns en perfekt våg. Man får rida på den så länge det är kul. Sedan är det bara att hoppa av och vänta på nästa...

Medlem

Skyll inte på mig. :\

Medlem

crysis behöver du en mega dator för allefall om du går efter grafik och det tror det är mest därför det säljer dåligt för krävande,

ut3 det är ju allefall mindre krävande men krävande för det:P jag kan spela det på högst på allting felfrit allefall crysis kan ajg bara spela på meduium med 3 saker på high


signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem
Skrivet av BearClaw:

det görs aldeles för många FPS nuförtiden och väldigt lite har hänt i genren de senaste åren.

Ahh håller med, det görs en del och oftast väljer man ett fps som man nöter. Med tanke på att det oftast inte är storyn man är ute efter utan online-länget man lirar det för. Kan ju vara en bidragande faktor iaf, det kom ju iaf 3-4 fps spel i november så vissa kanske skippade ut och crysis.

Medlem

Att Crysis var ett spel riktat med en ytterst hardcore publik var ju klart sedan långt tillbaka, man får allt räkna därefter. Av någon anledning tror jag det säljer bättre här hemma i Europa dessutom?
Epic gjorde bort sig med dess UT3-demo som inte gjorde sitt bästa i att övertala dess målgrupp, samtidigt som det är en hardcore-titel. Det kommer nog främst bli en PS3-titel som underhåller de nissarna i tre månader typ.


signatur

'It is the mark of an educated mind to be able to entertain a thought without accepting it' -Aristotéles

Medlem

Det är pga kraven absolut.

För om lanseringen består av att spelen är grafiska jättar, så är folk inte dumma nog att veta att de datorer de besitter inte håller måttet.

Ingen köper grisen i säcken. Inte ens amerikanarna...

Och som tidigare talare säger, så även om man skulle få spelet, så kan man knappt spela det.

Jag får snart en ny dator, med nytt grafikkort....men vette tusan hur bra det går att spela Crysis egentligen.

Jag testade demot på min nuvarande dator, och även om det funkade, så var grafiken fisigt ful i jämförelse med vad som utlovas....

Man blir bara sne och tänker...

- Nop....jag kör nog gamla Civ i stället!


signatur

Nördliv.se - Spel, tillbehör och andra nördrelaterade saker! Och så klart även vår gaming/underhållningspodcast Nördliv! Lyssna gärna!

https://open.spotify.com/show/0SHttBQqoGyW4EHpx5aMWD?si=531c1...
https://itunes.apple.com/se/podcast/nordliv%21/id937178661/
https://www.nordlivpodcast.se/

Inaktiv
Skrivet av galnegus:

Valde alternativet "Piratkopiering gör det enkelt att slippa betala".

Ganska så självklart att man laddar hem spelen istället för att slänga ca 400-600kr i sjön. Skulle jag inte ha möjlighet att ladda hem spel så skulle jag inte heller köpa dem istället. Då skulle jag bara helt enkelt låta bli att spela.

Medlem
Skrivet av dosman:

Utkonkurrerade av The Orange Box samt för höga krav.

Så sant. Det är så här spel ska vara billiga och otroligt väl gjorda.

Medlem

Själv valde jag "spelen är överskattade", men nu i efterhand så säger jag som nån annan gjorde här innan mig att det är en kombination på flera saker. Men dem prominenta anledningarna är: För många bra spel i "Bästa spel novembern i spelens historia"!!! Crysis suger, UT3 är för svårt för vissa(för snabbt), CALL OF DUTY 4 finns ute, amerikaner älskar sina xbox360, många testade crysis på sina burkar och gillade inte vad dem såg. Crysis är som sagt en benchmark och en tråkig sådan. UT3 har haft mycket problem med grafik och nätkod, och många köpte ut3 till ps3 istället för att slippa hårdvarukraven på pc. Det är som jag och andra sagt länge nu, PC som spel station är döende i USA. Pirateringen är nog minsta anledningen, speciellt för UT3(även om många spelar mot bottar). Som sagt är nog många anledningar till spelens dåliga försäljning, men självklart kommer Crytek/Epic/EA skylla på piraterna som vanligt. Konstigt nog så finns pirat kopior på Call of Duty 4 och Assassins Creed, men båda spelen säljer guld? Förhoppningsvis så fattar Crytek fr.om nu att grafik inte är allt, spel ska vara kul och utmanande!!

Ps Edit: UT3 är kul, kommer själv köpa det när det är färdigt patchat. Och vart är Crysis patchen som var lovad flera veckor sedan???????


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

Medlem
Skrivet av HaZe303:

Förhoppningsvis så fattar Crytek fr.om att grafik inte är allt, spel ska vara kul och utmanande!!

Kunde inte ha sagt det bättre

Medlem

Även om jag var lite halvt skeptsik till både Crysis och (speciellt) UT 3, så gillade jag båda, även om jag bara har provat crysis i en större skala. Crysis var en överdrivet trevlig spelupplevelse samtidigigt som UT 3 var verkligen skittrist i sp, medans det var skitkul i mp... Men Crysis var helt ok även på MP-sidan, därför vinner det med ganska höga poäng... Crysis FTW!

Medlem

Dom är inte för krävande ffs!!!

Och 43 miljoner kr mycket pengar? Dela det med antalet anställda som arbetade på spelet sen på antalet månadar det tog att utveckla spelet! Då ska du se att det blir inte så mycket!!


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Inaktiv

Något att tänka på dessutom är att i USA har de ytterst dåliga och ostabila uppkopplingar i hemmen men framförallt dyra.

Piratkopiera spel på 6-8gb i usa är ett problem och det är inte vilken snubbe som helst som gör det :).

Medlem
Skrivet av depthless:

Spelbranschen lider av samma sjukdom som musikindustrin och bokindustrin där man är alldeles för upptagen av siffror. Man är ute efter en sak, och det är tjäna pengar, och man investerar pengar där man tror att man kan tjäna det dubbla, eller ännu mer. Kvalité, "konst för konstens skull", är honnörsord som förmodligen diskuteras i början av ett projekt för att det ska verka bra, sedan kommer de kostymklädda och påpekar både det ena och det andra som "måste" infinna sig i spelet för att:

1. Man ska tjäna pengar...

För att man:

2. Ska tjäna pengar...

87.000 sålda exemplar torde ligga kring 43.000.000 miljoner kronor. Sen när är 43 miljoner kronor dålig förtjänst? Jo sedan man började jämföra med det ena och det andra.

Idag behandlas spel och spelutveckling som riskfonder. Man skaffar och övertalar investerare att lägga pengar på både det ena och det och lovar skyhöga vinster, när vinsterna uteblir blir det pannkaka...

Crysis är ett underhållande spel för... vissa... UT3 är ett underhållande spel för vissa... Alla de olika plattformarna, P3, Wii, Xbox, ser hela tiden till att målen skjuts fram; dvs. om målet är att tjäna pengar. De gör felsatsningar om och om igen, och de klagar; och vi klagar...

Crysis har vunnit mångas respekt att de har ansträngt sig med vissa bitar, och så klar kan de inte göra alla lyckliga. Det finns lika mycket ett perfekt spel, som det finns en perfekt våg. Man får rida på den så länge det är kul. Sedan är det bara att hoppa av och vänta på nästa...

Det är ju inte 43 Milj i förtjänst eftersom det inte är gratis att utveckla spel.
Epic har 125 anställda, med en lön på säg 25k i månaden så blir det en kostnad på 37,5 Milj bara i lönekostnader för personalen per år. En arbetsgivare betalar dessutom betydligt mer per person i arbetsgivar avgifter och liknande. Sedan kommer kostnader för lokaler osv.
Efter det kostnader och transportavgifter för skeppningen av alla producerade spel, och sist vinstmaringalen för spelbutikerna.
Då har vi inte ens börjat räkna på pengarna utgivaren tar och reklamkostnader.

Det är så mycket som kostar pengar att det inte alls blir många kronor kvar i din beräkning ser du.
Med större team och med längre utvecklingsperioder så kommer det krävas större försäljningsiffror för att gå runt för utvecklarna.

Medlem

Nja, så värst höga systemkrav är det faktiskt inte. Har precis byggt en ny dator åt mig själv som gick på 7000kr (~6600 i dagens läge) och den klarar av att köra Crysis i 40+ FPS med allt på "high". Hade jag sedan lagt ett par hundra till för att få ett 8800GT så hade den presterat mycket bättre i grafikkrävande applikationer.

De där 43 miljonerna skulle jag inte fästa större avseende vid, för det första kostar spelen en del mindre i staterna och om du skall räkna på vad de drar in per anställd och vad de har för löneutgifter så får du också ta med alla chaufförer som fraktar runt kartongerna, folk i tryckerierna för skivor/emballage, lön till extraknäckande studenter i spelbutikerna, pengar tillbaka till förläggaren och en smärre summa lagd på PR.

edit: Skriver visst lite sakta nu framåt nattkröken när man måste korrläsa lite noggrannare, MMu hann före.

Skriv svar